جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
ملکی, محمد(جلال الدین) (استادیار گروه فلسفه اسلامی ،دانشکده فلسفه، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم، قم، ایران.)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
عنوان :
تعامل «عقل و شهود» در شکلگیری فلسفۀ اشراق
نویسنده:
محمد (جلالالدین ) ملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هر فلسفهای یا به طور دقیقتر هر نظام فلسفی دارای نظاموارهای است که اصول اساسی آن فلسفه بر آن استوار و بنا شده است. در این میان فلسفۀ اشراق نیز از این قاعده بیرون نیست. این فلسفه بر اصولی استوار است که مهمترین آنها عنصر «عقل و شهود» است. این مقاله بر آن است، نخست پس از تعریف حکمت و حکیم که شناخت این دو با شناخت عقل و شهود بیارتباط نیست، عقل و شهود را، با توجه به گنجایش مقاله، به تفکیک -با توجه به دادة اشراقی در فلسفۀ اشراق- بررسی کند و سپس جایگاه این دو عنصر سازندۀ فلسفۀ اشراق را، با استناد به آثار خود شیخ اشراق تبیین و در ادامه، جایگاه اصلی این دو عنصر را در فلسفه ترسیم نماید. آنگاه به تبیین چگونگی تعامل بین عقل و شهود در ساختارسازی فلسفۀ اشراق پرداخته، با توجه به گنجایش مقاله بهاختصار آن را بررسی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الحکمه الاشراقیّه - المجلد 4
نویسنده:
شهاب الدین سهروردی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
عربی
شابک (isbn):
978-964-4269-25-7
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الحکمه الاشراقیّه - المجلد 11
نویسنده:
شهاب الدین سهروردی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
عربی
شابک (isbn):
978-926-4426-93-1
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الحکمه الاشراقیّه - المجلد 1
نویسنده:
شهاب الدین سهروردی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
عربی
شابک (isbn):
978-964-4265-83-9
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الحکمه الاشراقیّه - المجلد 3
نویسنده:
شهاب الدین سهروردی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
عربی
شابک (isbn):
978-964-4267-86-4
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اشتراک لفظی متشبح وجود از دیدگاه علیقلیبنقرچغایخان
نویسنده:
فاطمه انصاری ، محمد جلال الدین ملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اشتراکِ لفظی و معنوی وجود در فلسفۀ متأخر اسلامی (از زمان میرداماد تا عصر حاضر) همواره یکی از بحثبرانگیزترین مسائل فلسفی بوده است. عدهای همچون ملاصدرا و شاگردانش به اشتراک معنوی وجود و عدهای همچون تبریزی و برخی از شاگردانش به اشتراک لفظی وجود قائل شدند. در این میان یکی از فیلسوفان گمنام عصر صفوی یعنی علیقلیبنقرچغایخان که از شاگردان ملارجبعلی تبریزی است، دیدگاه سومی را در اینباره با عنوان اشتراک لفظی مُتَشَبَّح مطرح کرده است. وی کوشیده است با توجه رابطۀ مدرَک و مدرِک و علم الهی این نظر را به اثبات برساند. مسئلۀ اصلی در این مقاله توصیف و تحلیل نظریۀ اشتراک لفظی مُتَشَبَّح وجود به عنوان قول سوم در بحث اشتراک لفظی و معنوی وجود است که البته از جنبههای انتقادی خالی نخواهد بود. هدف از این مقاله، بحث دربارۀ این نظریه ابداعی و شناساندن آن به جامعۀ دانشگاهی و اندیشمندان است. روش مقاله، توصیفی ـ تحلیلی خواهد بود. نتیجۀ اجمالی که نویسندگان در مقاله به آن دست یافتهاند این است که هر دو استدلال قرچغایخان برای اثبات اشتراک لفظی مُتَشَبَّح وجود به دلیل ابهام، نقص استدلال، پیشفرضهای نادرست، تقریر غیرروشمند به هدف خود دست نمییابند و نظریه تا حد قابلتوجهی مبهم و غیرموجه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مسئله شرّ از دیدگاه جان هیک و سهرودی؛ نقاط اشتراک و اختلاف
نویسنده:
سید مهدی موسوی درچه، محمد ملکی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شر
چکیده :
سهروردی و جان هیک بهعنوان فیلسوفان اسلامی و غربی هرکدام با نظریهها و مبانی خاصی به بحث درباره مسئله شرّ پرداختهاند؛ «نظریه عدمی بودن شرّ، ملازمه شرّ و خیرهای برتر، ملازمه شرّ و عالم ماده، ملازمه شرّ و اختیار انسان» را میتوان از جمله راهحلهای سهروردی در مسئله شرّ دانست. جان هیک نیز با تئودیسه «پرورش روح»، اختیار و نسبی بودن شرّ، درصدد ارائه پاسخ مناسب به این مسئله و اثبات عدم تنافی بین شرّ و صفات خداست. هرکدام راهحلهایی را برای رفع اشکالات درباره معضل شر در عالم ارائه کردهاند. روش تحقیق دراین پژوهش، روش توصیفی و تحلیلی و شیوه دادهپردازی کتابخانهای و بررسی آراء این دو اندیشمند می باشد؛ تبیین و بررسی تطبیقی مبانی فکری و نوع رویکرد هر دو فیلسوف به مسئله شرّ، مسئله تحقیق و مقایسه و ارزیابی راهحلهای خاص آن دو فیلسوف با حفظ قضایای اصلی به طوری که هیچگونه تناقض و ناسازگاری بین قضایای مذکور در آن مشاهده نشود از جمله یافته های تحقیق میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد معناشناختی و وجودشناختی دیدگاه فخر رازی در صفات ذاتی خدا
نویسنده:
رضا نصرتی مومیوندی ، محمد (جلال الدین) ملکی ، حسن رمضانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
چکیده :
بحث ذات و صفات الهی را میتوان از ارزشمندترین مباحث رشتههای عقلی و نقلی دانست. عرفان خدا انگیزه بیشتری برای وصال به آن کمال مطلق حاصل میکند، برعکس عبادت جاهلانه که تأثیر بسیار کمتری در پی خواهد داشت؛ اینجاست که ارزش بحث خداشناسی و شیوۀ اتصاف ذات به صفات روشن میشود. درواقع بحث ذات و صفات به سه بخش معناشناسی ذات و صفات، هستیشناسی و معرفتشناسی آنها تقسیم میشود. در بخش معناشناسی تفاسیر گوناگونی وجود دارد و علم، قدرت، سمع، بصر، اراده، حیات و کلام که صفات سبعهاند، بر اساس مبانی عرفا و حکما و متکلمان و اهل شرع قابل تعریفاند. هستیشناسی و رابطۀ ذات و صفات نیز وجوه گوناگونی را دارد؛ مانند عینیت ذات و صفات که دیدگاه اهل شرع، حکما و عرفاست و به معنای نفی استقلال صفات است. قیام صفات به ذات یا زیادت صفات بر ذات دیدگاه اشاعره و فخر رازی است و نیابت ذات از صفات و اثبات ذاتی که همان صفات است، به معتزله نسبت داده میشود. فخر رازی نیز دیدگاههای متمایزی مانند اضافه و نسبیبودن علم و نفسیبودن کلام الهی دارد و در تعریف قدرت نیز صحت فعل و ترک را در فعل فاعل مختار وارد گردانیده است. این مقاله دیدگاه او را در دو بعد معناشناسی و هستیشناسی ذات و صفات بررسی، تحلیل و نقد میکند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین وحدت وجود در اندیشه حکیم سهروردی
نویسنده:
سمیه ضیاء علی نسب پور ، محمد ملکی ، میثم زنجیرزن حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مهمترین مسائل معرفتی، شناخت حقتعالی است که در مکتب عرفان نظری، وجود حق تعالی، وجود بسیطی معرفی شده است که جای برای غیر نگذاشته است و ماسوای او، اطوار و شئون وی محسوب میشوند که اصطلاحاً بدین نظریه، نظریه وحدت شخصی وجود می گویند. جمهور قائلند نخستین کسی که نظریه وحدت شخصی وجود را در یک نظامواره علمی مطرح نموده است، ابن عربی است. ولیکن در این مقاله ثابت می شود که شیخ اشراق نخستین شخصی است که مبانی این نظریه را در حکمت خویش، تبیین نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدوث یا قِدم نفس: بررسی و تحلیل مقایسهای دیدگاه سهروردی و ابنکمّونه
نویسنده:
محمد (جلال الدین) ملکی ، فاطمه اکبرزاده نجار
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
حدوث یا قِدم نفس از جمله مسائل مهم دانش نفسشناسی است که از دیرباز محل توجه فلاسفه بوده است. سهروردی بر پایه اصول و مبانی فکری خویش، نفس را حادث میداند؛ او معتقد است نفس همزمان با حدوث بدن مادی در قالب مجرد حادث میشود. اما شارحان اندیشه وی از جمله ابنکمّونه، عقیده او را نپذیرفته و گاه دلایل وی را ناکافی و ناتمام دانستهاند. ابنکمّونه ضمن ضعیفشمردن اقوال دیگران بر حدوث نفس، برهانی را ابداع کرده و در مقام اثبات قِدم و ازلیّت نفس، بَرآمده است. این مقاله با رویکرد توصیفیتحلیلی و مقایسه آرای هر دو فیلسوف در نظر دارد زاویهای از زوایای این بحث را روشن کند و اختلاف ساختاری و مَشی این دو فیلسوف را به تصویر کشد. همچُنین، از سوی دیگر در صدد است با نگاهی اشراقی از مبانی فلسفی سهروردی، آرای او را تفسیر کرده و نشان دهد که نفوس انسانی پیش از دنیا در ناحیه علت و ربالنوع خویش به نحو کلی و جمعی وجود داشتند و سپس در این عالم به نحو جزئی و شخصی حادث شدند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 403 تا 429
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید