جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
شاکر نژاد, احمد (دکتری کلام اسلامی گرایش فلسفه دین و مسائل جدید کلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
عنوان :
بررسی انتقادی «معنویت فطری» در نحلۀ «مکتب» بر پایۀ نظریۀ انسجام
نویسنده:
احمد شاکر نژاد ، زکریا فصیحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نورعلی الهی از رهبران معاصر «اهل حق» و مُعرِّف نحلهای موسوم به «مکتب» است که در حال حاضر بهرام الهی آن را رهبری میکند. معنویت در این مکتب با عنوان «معنویت فطری» در تقابل با ادیان نهادینه عرضه و با هدف کمال انسان معرفی میشود. خاندان الهی برای توجیه رویکرد خود قائلند که اگر بر آیین و معنویت سنتی بمانیم، عدالت و رحمت خدا را نفی کردهایم؛ زیرا در گذشته انبیا و اولیا معنویتهای مفیدی برای مردم عصر خود میآوردند. ولی آن معنویتها برای انسان امروزی مفید نیست. پس بهمقتضای عدالت و رحمت خداوند، باید در این زمان نیز اولیایی باشند که مردم را با معنویت حقیقی به کمال برسانند و نورعلی الهی از آن اولیای خداست که با آیین جدیدی انسانها را بهسوی کمال راهنمایی میکند. این تحقیق در توصیف مدعا، از روش تحلیل محتوای کیفی و در نقد آن از روش تحلیل انتقادی براساس نظریۀ انسجام هالیدی و حسن بهره گرفته است. پرسش اصلی مقاله این است که طبق نظریۀ انسجام، چه نقدهایی بر ادعای «معنویت فطری» در نحلۀ «مکتب» وارد است؟ برپایۀ نظریۀ انسجام، عدم انسجام در روش تبیین و نیز عدم انسجام درونی و محتوایی از مهمترین نقدهای وارد بر مدعای این نحله است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 32 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستیشناسی و معناشناسی مفاهیم اخلاقی در جنبشهای معنوی نوپدید با تأکید بر اندیشههای دیپاک چوپرا و دونالدوالش
نویسنده:
پدیدآور: رسول حسنزاده ؛ استاد راهنما: سیداکبر حسینی قلعهبهمن ؛ استاد مشاور: احمد شاکرنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
در تحقیق پیشرو سعی شده یکی از چالشبرانگیزترین پدیدههای فکری-اجتماعی معاصر با عنوان جنبشهای معنوی نوپدید از منظر فلسفه اخلاق مورد بررسی قرار گیرد. برای دستیابی به مبانی آموزههای اخلاقی در این نوع معنویتها دو پرسش از مطالعات فرااخلاق ذیل بحث هستیشناسی مفاهیم اخلاقی و معناشناسی مفاهیم اخلاقی مورد بررسی قرار میگیرد. این مسأله که آیا حقایق اخلاقیای که مفاهیم اخلاقی از آنها حکایت میکنند وجود منحاز و مستقل از ذهن انسانها در خارج دارند یا خیر؟ و مسئله دوم اینکه این نوع مفاهیم وقتی در محمول گزاره های اخلاقی قرار می گیرند چه معنایی دارند؟ با بررسی پاسخ به این دو مسئله، دو رویکرد کلی غیرواقعگرایی و واقعگرایی را شاهد خواهیم بود. جنبشهای معنوی نوپدید که در بستر پستمدرنیسم رشد و گسترش یافتهاند، و روح حاکم بر پستمدرنیسم مثل ذهنیتگرایی، ساختارگریزی، عدم قاعدهمندی را اتخاذ کردهاند، با رویکرد ناواقعگرایی، تبلور وجودی مفاهیم اخلاقی را در ذهن انسانها قلمداد میکنند و همچنین این مفاهیم را مبتنی بر ذهن و احساسات فردی معنا میکنند. برای اثبات این دیدگاه، به بررسی مصداقی آموزهها و دیدگاههای دو چهره سرشناس معنویتهای نوین، دیپاک چوپرا و دونالدوالش در دوفصل مجزا پرداخته شده است. در نهایت برای اهمیت موضوع بحث، اشارهای اجمالی به تأثیر رویکرد ناواقعگرایانه برشاکله آموزههای معنویتهای نوپدید شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل عرصهها و زمینههای تقابل غیرسیاسی مـاتریدیه و سـلفیه در افـغانستان مـعاصر
نویسنده:
سید جمال الدین موسوی ، سیدلطف اله جلالی ، احمد شاکر نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مکتب کلامی ماتریدیه در افغانستان از دیرباز مرجع اعتقادی حنفیان این کشور به حساب میآمده، اما در چند دهه اخیر با شکلگیری و رشد جریان سلفیه در این کشور، بقای حنفیت اصیل ماتریدی، پیشینهدار و اهل تصوف با مشکلات زیادی مواجه شده است. از آنجایی که در پژوهشهای پیرامون رویارویی سلفیه و ماتریدیه در افغانستان به مسائل کلامی و اعتقادی و فرهنگی مورد اختلاف میان این دو جریان کمتر توجه گردیده، در این نوشتار با جستاری بر مبانی و منابع مرتبط با این دو جریان، چیستی وضعیت ماتریدیه و سلفیه و عرصهها و زمینههای تقابل آنها در افغانستان معاصر در مسائل غیرسیاسی با روش تحلیلی توصیفی بررسی شده است. میتوان گفت سلفیان در تلاش هستند با از بین بردن زیرساختهای فکری حنفیان ماتریدی افغانستان، الاهیات و بنیانهای فکری سلفی را جایگزین سازند؛ ماتریدیان نیز با درک پیشینه و الاهیات و فعالیتهای تکفیری جریان سلفیت در افغانستان به رویارویی با آن برخاستهاند. تبیین خوانش و تفسیر متفاوت این دو جریان از مسائل کلامی و اعتقادی و بازشناسی نگاه متفاوت ایشان به مسائل فرهنگی و اجتماعی که در پیشزمینههای گوناگونی مانند ناسازگاری مبانی معرفتی، خشونتگرایی و گرایش ماتریدیان به تصوف هویداست، بیانگر جنبههای غیرسیاسی تقابل این دو گروه در افغانستان معاصر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل نشانههای گفتمانی معنویتگرایی جدید و بررسی تأثیرات احتمالی آن بر سبک زندگی دینی
نویسنده:
احمد شاکرنژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
معنویتگرایی جدید نه تنها در قالب فرقهها و نحلههای بدیل ظهور می یابد، بلکه به عنوان یک فرهنگ جدید دینداری در میان دینداران نیز رواج دارد. دینداران متأثر از معنویتگرایی جدید بدون آنکه تعلقی به فرقه یا نحله خاصی داشته باشند، به نوعی معنویت خودساخته، التقاطی و درونی روی آورده، کمتوجه به دینداری نهادینه، به دنبال آرامش و رضایت باطن به «سبک شخصی خود»اند. با توجه به گسترش این جریان در میان دینداران خصوصاً دینداران لیبرال مسئله تحقیق حاضر آن است که چگونه میتوان جریان مذکور را تشخیص داد و مشخص کرد چه میزان یک دیندار وارد این گفتمان جدید شده است. با کمکگیری از تحقیقات جامعهشناختی درباره ادبیات گفتمانی معنویتگرایان جدید سعی خواهیم کرد نشانههایی از این سبک جدید دینداری را شناسایی و زمینه را برای تشخصیص این پدیده بیشکل و صورت مهیا کنیم. در مقاله حاضر نشانههای گفتمانی معنویت جدید تحت دو عنوان کلی «درونگرایی» و «دنیاگرایی» طرح میشود و با کمکگیری از نظریه انفسیگرایی و همچنین نظریه پسامادهگرایی به وجوه مختلف این نشانهها پرداخته خواهد شد. تحلیل این نشانهها غیر از آنکه میتواند به شناسایی معنویت جدید و تمایزات آن با گفتمان دینداری نهادینه کمک کند، بهطورضمنی میتواند نشان دهد که یک دیندارِ متعلق به ادیان ابراهیمی با اقبال به این رویکرد جدید، در دینداری خود با چه چالشهایی روبهرو میشود. این چالشها عمدتاً برخاسته از ناسازگاری طرز فکر توحیدی/ تسلیمی (ادیان نهاینه ابراهیمی) با طرز فکر انفسی/ خودمختاری (معنویتگرایی جدید) است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یوگا
نویسنده:
میرچا الیاده؛ مترجم: احمد شاکرنژاد
نوع منبع :
ترجمه اثر , کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی انگاره «هستی» در معنویتگرایی جدید
نویسنده:
احمد شاکرنژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
چکیده :
در قالب پی دی اف
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم شناسی معنویت در عصر پست مدرن (تبارشناسی و دلالتهای کلامی آن)
نویسنده:
احمد شاکرنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معنویت
,
علوم انسانی
,
انفسی گرایی
,
پست مدرنیسم
چکیده :
آیا عصر حاضر عصر بازگشت به دین است؟ آیا دین در اینجا همان دین وحیانی است؟ چرا برخی به جای دین، سخن از بازگشت معنویت به میان میآورند و چرا برخی به جای بازگشت معنویت از انقلاب یا بیداری معنوی سخن میگویند. به هر تقدیر اگر معنویت دوباره احیاء شدهاست این به سود دینداران است و مدعیات ادیان نظاممند تاییدی دوباره مییابد یا اینکه معنویت مذکور، مروج دینداری آزاد و در تقابل با دین رسمی و وحیانی است؟ زمینهسازی برای پاسخ به مسائل مطرح شده دغدغه تحقیق حاضر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رواج «معنویت»؛ رویگردانی از دین یا بازگشت به دین؟
نویسنده:
احمد شاکرنژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
عصر حاضر، آیا عصر بازگشت به دین است؟ آیا رواج سخنگفتن از معنویت، حکایت از چرخشی به سمت دینداری دارد؟ چرا امروزه معنویت که در جهان سنت در چارچوب دین فهمیده میشد، فارغ از دین هم قابل تصور است و حتی برای برخی، معنویت منهای دین، مترقیانهتر نیز جلوه میکند؟ مسئلهی محوری در مقاله حاضر این است که چه عوامل و زمینههایی در عصر حاضر باعث شده است چرخشی از دین به سمت «معنویت» انجام گیرد و دینداری چه دلالتهایی دارد که فهم انسان جدید از آن دلالتها گریخته و برای نامیدن دغدغههای تعالیجویانه خود به واژه معنویت روی آورده است؟ به عبارت دیگر سؤال اصلی مقاله این است که اولاً، چه زمینههایی (بهویژه زمینههای اجتماعی و فرهنگی) باعث شده است که برخی معنویت را بدون دین بخواهند و در صدد داشتن معنویتی فارغ از دین برآیند. ثانیاً، معنویت در این چرخش جدید دینداری، چه ویژگیهایی مییابد. این مقاله با کمکگیری از نظریههایی در حوزه جامعهشناسی دین و فرهنگ از جمله نظریه انفسیگرایی، خودابرازگرایی، پسامادهگرایی و نظریه خودشیفتگی فرهنگی سعی خواهد کرد عمده عوامل و زمینههای پیدایش معنویت فارغ از دین را شناسایی کند و با تحلیل نظریهها نشان دهد که چگونه با تأکید بسیار زیاد بر نفس انسان در فرآیند معنویتیابی، دین وارد مرحلهای جدید میشود و تحت نام معنویت، به جای دینداری نهادینه و وحیمحور، نوعی دینداری شخصی و خودمحور مقبولیت مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات معنویت؟ معنویت پستمدرن و امکانسنجی استخراج نظام اعتقادی
نویسنده:
احمد شاکرنژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پست مدرنیسم
چکیده :
«معنویت» نامی عام برای هر نوع فراروی و یا محدودنماندن در «زندگی روزمره» است. امروزه واژه معنویت بهویژه در فضای فکری انگلوامریکن، بیشتر به آن نوع فراروی اطلاق میشود که فارغ از الزامات دینِ نهادینه باشد. البته این رویکرد میتواند هم از جانب دینداران و هم بیدینان اتخاذ شود و صرفاً رویکردی است در معنایابی و تعیین محلِ شدن در هستی. مقاله حاضر میکوشد پس از شناسایی ویژگیهای این رویکرد جدید به این پرسش بپردازد که آیا میتوان برای معنویتگرایی مذکور نظامی الهیاتی یافت. آیا معنویت جدید ساختار فکری مشخصی دارد و آیا میتوان از این ساختار بهعنوان دستگاهی الهیاتی و قابل تمیز از دیگر دستگاههای الهیاتی یادکرد. این مقاله با استفاده از نظریههای مطرح در زمینه چیستی معنویت جدید تلاش میکند نخست ویژگیهای این نوع معنویت را بشناساند و سپس با بیان زمینههای فکری پیدایش آن، به تحلیل محوریترین باور معنویتگرایان جدید، یعنی سیالیت و پویایی اعتقادی و پرهیز از تسلیم و تعبد بپردازد. مدعای مقاله حاضر آن است که دلالتهای ضمنی این باورها و همچنین لوازم و پیامدهای آنها باعث میشود که امکان شکلگیری یک نظام الهیاتی مشخص و منسجم در بین معنویتگرایان جدید منتفی گشته و راه برای ارائه قرائتهای سلیقهای در دینداری هموار شود. به بیان دیگر، الهیات معنویت جدید با نگاه نظاممند ضدیت دارد و هرچند متضمن باورهای بهنسبت متداول است، ایجاد نظام اعتقادی منسجم را مطلوب نمیداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 58 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت نگاه تمدنی به مفهوم معنویت
نویسنده:
عباس ایزدپناه ، احمد شاکرنژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مفهوم «معنویت» از مفاهیمی است که تعریف آن در آثاری که بدان پرداختهاند ابهام دارد و مسئله اصلی این مقاله آن است که چرا تعریفهای ارائهشده از معنویت دارای ابهام است، چرا از هر رویکردی که به آن نگریسته شده معنای واژه نیز تفاوت یافته است؟ بنابر ادعای این مقاله دلیل ابهام مفهوم معنویت آن است که رویکردهای موجود در تعریف معنویت از داشتن نگاه تمدنی به معنویت غفلت کردهاند. در مقاله حاضر پس از تقسیم تعریفهای معنویت به لغوی و رویکردی، تعریفهای رویکردی معرفی میشوند و در ادامه نشان داده میشود که معنویت از منظر پارادایمهای مختلف علوم اجتماعی و سنتهای دانشگاهی چگونه نگریسته میشود. در نهایت پس از معرفی و نقد رویکردهای موجود، رویکرد تبارشناختی به معنویت معرفی میشود که بیش از دیگر رویکردها به وجوه تمدنی این پدیده توجه کرده است. ازین رو، معرفی ظرفیتهای آن برای داشتن نگاه تمدنی به مفهوم معنویت سودمند است. در پایان برخی از ضعفها و کژتابیهای این رویکرد نیز بهاجمال مطرح میشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید