جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
امین خندقی, مقصود (دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 17
عنوان :
نقد طبقه بندی های موجود از رویکردهای علم
نویسنده:
مقصود امین خندقی ، اعظم محمدزاده قصر ، مرتضی کرمی ، علیرضا صادق زاده قمصری ، سید جواد قندیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نظر به اهمیت طبقهبندیهای علم دینی در نظریهپردازی علوم انسانی اسلامی، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی طبقهبندیهای موجود از علم دینی و ارائه طبقهبندی مفهومی جدید از رویکردهای علم دینی است. از روش پژوهش طبقهبندی بهمنظور پیگیری هدف پژوهش حاضر استفاده شد. برای این منظور به توصیف و نقد طبقهبندیهای مختلف از رویکردهای علم دینی براساس معیارهای سهگانه (جامعیت و مانعیت، تباین اقسام و مبنای یگانه) پرداخته شد. در پی تحلیل و نقد طبقهبندیها، یافتهها نشان داد طبقهبندیهای موجود از حیث جامعیت، داشتن مبنای طبقهبندی واحد و تباین اقسام دچار کاستیهایی هستند. تحلیل مبنای طبقهبندیها نشان داد که اکثر طبقهبندیهای صورتگرفته از علم دینی، مسئله روش و بحث روششناسی را بهعنوان مبنای طبقهبندی مدنظر قرار دادهاند که این امر نیازمند عنایت ویژه و بررسیهای دقیق و عمیق است. لکن مسئله و معزل اساسیتر و مقدمتری نیز در تولید علم دینی وجود دارد و آن توجه به هدف و هدفمداری در تولید علوم انسانی اسلامی است. درواقع، آنچه میتواند گفتمان تولید علم دینی یا بهعبارتی علوم انسانی ـ اسلامی را در نظریهپردازی راهبری کند، عنایت به هدف و هدفمداری در تولید علوم انسانی ـ اسلامی است. بهطوریکه در هیچیک از طبقهبندیها به بررسی و دستهبندی رویکردها از منظر «هدف و آرمان تولید علم دینی» پرداخته نشده است. باتوجهبه نقدی که به معیار طبقهبندیهای موجود وارد است، معیار طبقهبندی انگارههای علم دینی را میتوان «هدف و آرمان تولید علم دینی» در نظر گرفت. ازاینرو، براساس معیار جدید و با اتکا بر روش استقراء، دو رویکرد کلان علم دینی تمدنساز و رویکرد علم دینی فارغ از نگاه تمدنی را میتوان بهعنوان طبقهبندی جدید مطرح کرد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 235 تا 262
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسۀ مفهوم کمال در تعریف زیبایی از منظر ابن سینا و آکویناس
نویسنده:
ریحانه آینه چی ، جواد امین خندقی
نوع منبع :
مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
تعریف زیبایی یکی از مهمترین مسایل در زیباشناسی فلسفی است. فیلسوفان مشائی در تعریف زیبایی، مفهوم «کمال» را به عنوان یکی از عناصر اصلی تعریف آوردهاند یا به آن اشاره دارند. این پژوهش، پس از تبیین دیدگاه ابن سینا و آکویناس در این زمینه، به این پرسش میپردازد که جایگاه مفهوم کمال در تعریف زیبایی آن دو چیست؟ این پژوهش توصیفی – تحلیلی است. در گردآوری، از روش کتابخانهای و در تحلیل، از روش کیفی بهره میبرد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که زیبایی در دیدگاه هر دو فیلسوف در ارتباط با محسوسات و مجردات مطرح است. در دیدگاه ابن سینا، کمال محسوسات باید سه عنصر زیباشناسی حُسن نظم، حُسن تالیف (ترکیب) و حُسن اعتدال را در خود داشته باشند. آکویناس نیز از مفاهیم لذت، تناسب و وضوح در تعاریف خود استفاده میکند. میتوان این عناصر در تعاریف زیبایی را به نوعی در ارتباط با مفهوم کمال ثانی ارزیابی کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعۀ انتقادی جایگاه عقل شهودی در خلق و فهم هنر سنتی از منظر سنتگرایان
نویسنده:
جواد امین خندقی ، سیده مرضیه هندسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هنر اسلامی
,
فلسفه هنر
چکیده :
سنتگرایی یکی از جریانهایی است به طور مستقیم در برابر باورهای تجددگرایانه قرار میگیرد. دیدگاه سنتگرایان در طول تاریخ اندیشه، تبدیل به یک نظام فکری منسجم شده است. یکی از زمینههایی که در این اندیشه جایگاه ویژهای دارد، نظریه در باب هنر و زیبایی است. یکی از مفاهیمی که در فهم نظریۀ سنتگرایان در باب ادراک هنر و زیبایی اهمیت بسزایی دارد، درک جایگاه «عقل شهودی» در خلق و فهم هنر سنتی از سوی هنرمند و مخاطب است. تبیین و بررسی تعریف سنتگرایان از عقل شهودی و چگونگی کارکرد آن در خلق و فهم هنر سنتی، امری مهم برای فهم چگونگی فرایند انتقال سنت است. در این پژوهش، با بهرهگیری از روش گردآوری اسنادی و تحلیل کیفی، پس از بررسی مفاهیم اصلی همچون سنت، هنر سنتی و عقل شهودی به عنوان چارچوب نظری، جایگاه عقل شهودی در خلق و فهم هنر سنتی در دیدگاه سنتگرایان بررسی و نقد میشود. این پژوهش نشان میدهد که دیدگاه سنتگرایان در مسایلی همچون کافی نبودن تعریف عقل شهودی، مشخص نبودن کارکرد و متعلق شهود عقلی، مفروضات غیر قابل پذیرش برای همگان، دچار شدن به کثرتگرایی باطنی، تبیین شخصیت عرفانی اغراقآمیز برای هنرمند و مخاطب، تعمیمدهی نادرست و تعصب در برخی موارد دچار مشکل است. همچنین در زمینۀ ارایۀ یک نظریۀ هنر در ارتباط با دیگر زمینههای فرهنگی و زمینهسازی برای ارایۀ تفسیر متفاوت عرفانی از هنر مزیت دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 359 تا 384
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین ادراک فیلم با بهرهگیری از نظریة ادراک ابنسینا
نویسنده:
جواد امین خندقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در میان هنرها، فیلم به دلیل دارا بودن ویژگیهای منحصر به فردش از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مسایل مهم در فلسفۀ فیلم، مسئلة «ادراک» است. تبیین و بررسی چیستی و چگونگی ادراک فیلم، زمینة پرداختن به مسایل دیگر در زمینۀ نسبت فیلم و شناخت است. در میان نظریههای فیلم، جریانی با عنوان «نظریة شناختی» پدید آمده است که به مسایلی از این دست میپردازد. در این پژوهش، با بهرهگیری از روش گردآوری کتابخانهای و تحلیل کیفی محتوا، ادراک فیلم در بستر نظریة ادراک ابن سینا تبیین میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که ادراک فیلم از مرتبة ادراک حسی آغاز و تا مرتبة ادراک عقلی متناسب با گونههای فیلم ادامه دارد. چیزی که تماشاگر میبیند، ترکیبی از نور رنگی و پرده است و زمان و مکان را نیز در همین قالب ادراک میکند. همچنین فلسفة ابن سینا قابلیت بحث فلسفی در بارة فیلم را دارد و پژوهشهایی از این دست، میتواند بستر تدوین نظریۀ شناختی فیلم در زمینة فلسفة اسلامی باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
افول ارزشهای عفاف و حجاب در دانشکده پزشکی (یک مطالعه پدیدارشناختی)
نویسنده:
معصومه محمدحسین زاده؛ محمود سعیدی رضوانی؛ مقصود امین خندقی؛ بهروز مهرام؛ علی تقی پور
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این مطالعه باهدف کشف تجارب زیسته دانشجویان درزمینۀ برنامهدرسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده پزشکی مشهد و با استفاده از شیوه پدیدارشناسی انجام شد. ابزار گردآوری داده مصاحبه نیمهساختاریافته بود. بهصورت نمونهگیری هدفمند با 25 نفر از دانشجویان مصاحبه انجام شد. دادههای جمعآوریشده به شیوه کیفی و با استفاده از نرمافزار Maxq در سه مرحله (کدبندی آزاد، محوری و انتخابی) کدبندی و تحلیل شد. اعتبار و صحت یافتهها بر اساس بررسی مجدد دادهها توسط شرکتکنندگان پژوهش، استفاده از همتایان پژوهشی، سه سویه سازی بررسی و تائید شد. نتایج نشان داد که یادگیریهای دانشجویان درزمینۀ عفاف و حجاب طی تحصیل در دانشکده پزشکی مشهد، در برخی موارد در تضاد با اهداف برنامهدرسی رسمی بوده بهگونهای که حساسیتهای مذهبی و فرهنگی برخی از دانشجویان در خصوص رعایت حدومرزهای پوشش اسلامی و تعامل با جنس مخالف تا حدی کاهشیافته و رعایت آن کمرنگتر شده است. به نظر میرسد که مسئولین باید توجه بیشتری به نقش برنامهدرسی پنهان و یادگیریهای ناآشکار حاصل از آن، بهویژه درزمینۀ عفاف و حجاب، داشته باشند و تلاش نمایند از ظرفیتهای موجود در این زمینه جهت نهادینهسازی عفاف و حجاب استفاده نمایند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علیه برنامه درسی معنوی بشریتگرا؛ نقد آرای میلر براساس دیدگاه شهید مطهری
نویسنده:
مقصود امین خندقی؛ زهرا اسلامیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله با هدف بررسی و نقد دیدگاه میلر درباره برنامه درسی معنوی براساس دیدگاه شهید مطهری انجام شد. برای این منظور آرای این دو اندیشمند درباره معنویت واکاوی شد. در بخش اول این مقاله، ویژگیهای معنویت در دیدگاه میلر و در بخش دوم ویژگیهای معنویت در دیدگاه شهید مطهری بررسی و تشریح شد و در بخش سوم نیز به نقد دیدگاه میلر درباره برنامه درسی معنوی براساس دیدگاه شهید مطهری پرداخته شد. نتایج آشکارگر دو نوع نگاه متفاوت نسبت به معنویت است: نگاه نخست معنویت اومانیستی که رویکردی غربی است و نگاه دوم معنویت الهی که رویکردی دینی و اسلامی است. معنویت از نگاه میلر ذیل نگاه نخست است، که ریشه در آموزههای مکتب اومانیستی دارد؛ ازاینرو انسان و ابعاد (نیازهای) دنیوی او هستۀ مرکزی و غایت آن را تشکیل میدهد که در پرتو گزینش رویکرد تلفیقی از آیینهای الهی و غیرالهی دسترسپذیر است؛ درحالیکه شهید مطهری با رد دیدگاه اومانیستی صاحبنظرانی همانند میلر، معنویت را امری فطری و الهی دانسته، که بر محوریت حق مبتنی است و جز با آموزههای الهی و دینی بهدست نمیآید؛ ازاینرو دستاندرکاران تعلیم و تربیت باید آگاه باشند که نه تنها رویکرد جدیدِ غرب درباره معنویت، از روی اشتباه و تصور نادرست، معنویتی ناب و حقیقی تلقی نشود، بلکه از پیامدها و آثار پیداوپنهانِ بهکارگیری این رویکرد بر مخاطبان نظام آموزشی نیز آشنایی داشته باشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر تربیتی بهمثابه رشته علمی؛ در جستجوی گونهشناسی شمولگرایانه و جامع از تفسیر تربیتی
نویسنده:
مقصود امین خندقی؛ فاطمهسادات جعفرنیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
با طرح موضوع «تفسیر تربیتی» در دهههای اخیر در عرصه علوم حوزوی و علوم تربیتی، آثار متعددی درباره انواع و طبقهبندی آن نگاشته شده است؛ ولی تاکنون هیچیک از این آثار، بهصورت اختصاصی به بررسی گونهشناسیها و انواع تفسیر تربیتی بهطور همهجانبه نپرداخته است. این پژوهش با هدف بررسی انواع مختلف تفسیر تربیتی و ارائه طبقهبندی مفهومی شمولگرایانه و جامع بهمنظور معرفی تفسیر تربیتی بهعنوان یک رشته علمی انجام شد. تحقق این هدف، طی دو مرحله اصلی، پیگیری شد: در مرحله نخست، دیدگاههای موجود درباره انواع تفسیر تربیتی احصاء، شرح، نقد و بازنگری شدند؛ در مرحله دوم، پس از ارائه طبقهبندیهای جدید، از طریق باهمنگری طبقهبندیهای جدید و بازنگری طبقهبندیهای موجود به ارائه گونهشناسی جامع و شمولگرایانه از تفسیر تربیتی براساس معیارهای متعدد اقدام شد. سرانجام، براساس سه شاخصه اساسی هر رشته علمی −غایت، موضوعات و مسائل، و روش− تفسیر تربیتی بهمثابه یک رشته علمی مطرح میشود که براساس سه شاخص یادشده، گونهشناسی شمولگرایانه و جامع جدید و متمایز دیگری از تفسیر تربیتی ارائه شد. این پژوهش میتواند با نمایاندن افقها و اضلاع و برداشتهای جدید از تفسیر تربیتی، سمت و سوی جدیدی در حوزههای پژوهشی و آموزشی ایجاد کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 195 تا 219
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت قبح اخلاقی با ارزش زیباشناختی فیلم از منظر اخلاق گرایی میانه رو
نویسنده:
جواد امین خندقی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تحلیل فیلم
,
ارزش زیباشناختی
,
اخلاق گرایی میانه رو
,
قبح اخلاقی
,
داوری هنری
چکیده :
در زمینة نسبت اخلاق و فیلم، یکی از پرسش های مهم این است که آیا می توان فیلمی را به واسطة داشتن قبح اخلاقی، فاقد ارزش زیباشناختی یا دارای ضعف زیباشناختی دانست؟ در پاسخ به این پرسش از زمان افلاطون تاکنون دیدگاه های مختلفی بیان شده است. در میان این دیدگاه ها، «اخلاق گرایی میانه رو»، به عنوان یکی از رویکردهای معاصر، مدعی است که تبیین شایسته تری نسبت به سایر دیدگاه ها دربارة رابطة میان اخلاق و هنر ارائه می دهد. این نوشتار با روش اسنادی و تحلیل محتوا، دیدگاه اخلاق گرایی میانه رو را بررسی می کند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که مهم ترین نقاط افتراق دیدگاه های افراطی و میانه روی اخلاق گرا در گسترة پوشش ارزیابی اخلاقی، استفاده از اصولِ «تا آنجاکه» و «از تمام جهات» و قایل بودن به کثرت ارزش هاست. دیدگاه های میانه روی اخلاق گرا نیز در اموری همچون گسترة پوشش ارزیابی اخلاقی، بهره بردن از قیود «همواره» و «گاهی»، شیوة استدلال و بهره گیری از مخاطبِ اخلاقاً حساس از یکدیگر متمایز می شوند. بررسی سه دیدگاه میانه رو نشان می دهد که دیدگاه گات، موجه ترین آنها به شمار می رود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل در جایگاه تربیت دینی از دیدگاه غزالی
نویسنده:
ریحانه شایسته
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
دین
,
بلوغ(شرایط امامت)
,
آموزش دینی
,
تبارشناسی (منطق)
,
عقل
,
عقل
,
عقلانی سازی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
از آنجا که غزالی از مهمترین مربیان اسلامی است و از سوی دیگر، عقل در تربیت اسلامی از عناصر مهم و جدی قلمداد میشود، بنابراین در این نوشتار سعی شده، میزان توجه غزالی به عقل در تربیت دینی مورد بررسی قرار گیرد.به طور کلی بر خلاف آنچه درباره غزالی شهرت پیدا کرده،وی به عقل و تاثیر ویژه آن در دین اهمیت نشان داده است، هدف اصلی وی از تربیت، زمانی تحقق مییابد که مربی به تربیت عقلانی شخص توجه کند و رویکرد تربیتی خود را در دوران بعد از بلوغ، بر تربیت عقلانی استوار کند. وی به مبانی فلسفی تربیت تا آنجا توجه نشان داده است که مبداشناسی، مقصدشناسی، راهنماشناسی، ارزششناسی و انسان شناسی او، تا حدی زیادی مبتنی بر عقل است؛ در این راستا میتوان نشان داد که عقل در تمامی مراحل دینداری شخص حضور دارد و دینداری حقیقی بر مبنای عنصر عقل شکل میگیرد.البته باید به اصول تربیتی تفّرد و تدّرج در منظومه عقاید او توجه کرد، زیرا بر این مبنا توجه او به عقل در برخی افراد نسبت به افراد دیگر و برای هر فردی در دوران مختلف زندگیاش متفاوت است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاههای فلسفی در باره نسبت ارزش زیباشناختی و ارزش اخلاقی
نویسنده:
جواد امین خندقی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هنر و اخلاق
,
زیبایی شناسی
,
اخلاق
,
اخلاق گرایی
,
تعالی گرایی
,
افلاطون گرایی
,
مکتب اخلاقی کانت
,
ارزش زیباشناختی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
مطالعات هنر
,
اخلاق و زیباشناسی
,
نااخلاق گرایی
,
خودآیینی گرایی
,
اخلاق گرایی متغیر جامع
,
اصالت اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
نااخلاق گرایی افراطی ,
نااخلاق گرایی میانه رو ,
خودآیینی گرایی میانه رو ,
چکیده :
از ابتدای فلسفه تاکنون دیدگاههای مختلفی در باب نسبت ارزش اخلاقی و ارزش زیباشناختی اثر هنری ارایه شده است. گونهشناسی دیدگاهها در این زمینه اهمیت بسزایی در مطالعات هنر و اخلاق دارد. در این نوشتار با روش گردآوری کتابخانهای و تحلیل محتوا مهمترین دیدگاههای موجود در باب نسبت هنر و اخلاق در بستر فلسفه غرب تحلیل و دستهبندی میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که دیدگاهها را میتوان ذیل سه عنوان «خودآیینیگرایی»، «نااخلاقگرایی» و «اخلاقگرایی» دستهبندی کرد که هر کدام دو گروه افراطی و میانهرو دارند. مناسبترین تقسیمبندی بر مبنای «ارتباط زیباشناختی» است. بررسی دیدگاهها نشان میدهد که در میان آنها دیدگاههای میانهرو و در میان دیدگاههای میانهرو، «اخلاقگرایی میانهرو» و در میان اخلاقگرایان میانهرو، دیدگاه گات (اصالت اخلاق) مقبولتر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 189 تا 220
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 17
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید