جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
روشهای صحیح ترویج فرهنگ نماز
نویسنده:
فاطمه رضائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
در این تحقیق در مورد اهمیّت وآثار نماز وروشهای ترویج آن بحث شده است. مشاهده عدم آگاهی کافی برخی از افراد جامعه به مسأله نمازمرا برانگیخت که در این مورد تحقیقی ارائه دهم با این هدف که این تحقیق باعث افزایش اطلاعات مردم در این موضوع وموجب رغبت وگرایش بیشترآنان به اقامه نماز شود.نماز یکی ازراههای سعادت آنان در دنیا وآخرت می باشد.زیرا که نماز سرچشمة همة فضائل وکمالات وراه وصول به معشوق ومقام قرب الهی است. اما متأسفانه عوامل گوناگونی موجب گشته که بعضی از ما مسلمانان به عظمت و ژرفای نماز واوج متعالی آن پی نبریم وآثار آن را درک ننماییم! به همین سبب بر خود لازم دانستم راهکارها و شیوه هایی را برای ترویج بیشتر آن بیان نمایم تا به وسیله این راهکارها والدین ومربیان بتوانند مروجان نماز فرزندان خود باشند. این پژوهش در دوازده فصل سامان یافته است که بعد از بیان مقدمه وکلیاتی درمورد سابقه وپیشینه موضوع واهداف وضرورت های انجام آن درفصل اول به تعریف واژه صلا? ازنظر لغوی واصطلاحی پرداخته شده است، فصل دوم شامل بیان ارزش وجایگاه نمازاست، فصل سوم فلسفه واسرار نماز،فصل چهارم آثار فردی نماز، فصل پنجم آثار اجتماعی نماز، فصل ششم روشهای ترویج فرهنگ نماز در خانواده، فصل هفتم روشهای ترویج فرهنگ نماز در جامعه، فصل هشتم فرهنگ سازی اقامه نماز در مساجد، فصل نهم فرهنگ سازی اقامه نماز در مدارس، فصل دهم بیان نماز از دیدگاه بزرگان واندیشمندان، فصل یازدهم پیامدهای ترک نماز و فصل دوازدهم جایگاه نماز در ادیان دیگر . به امید این که با گردآوری این مطالب در این تحقیق و مطالعه آن توسط افراد مختلف بتوانند در مورد نماز،آگاهی واطلاع بیشتری کسب کنند و شاهد اقامة بهتر نماز در جامعه خود باشیم. کلید واژه ها روش: در لغت به معنای طرز، طریقه، قاعده، قانون، راه، هنجار، شیوه واسلوب است . ترویج: درلغت به معنای رایج کردن، روان کردن، روائی دادن چیزی را، رواج دادن کالا وآرایش دادن کلام ومبهم ساختن آن چنانکه حقیقت آن درک نشود، استعمال شده است . فرهنگ:کلمه فرهنگ مرکب از « فر»که پیشاوند است و«هنگ» از ریشة ثنگ اوستائی به معنای کشیدن ونیز به معنای تعلیم وتربیت است. فرهنگ به معنای دانش، ادب، علم، معرفت، تعلیم وتربیت، آثار علمی وادبی یک قوم وملت ونیز به معنای کتاب لغت می باشد . مقصود از فرهنگ در این بحث میزان اعتقاد افراد به نماز ونحوه اجرای آن یعنی آن روشی که ما در اعمال نماز اجرامی کنیم این دو عامل واین دو مؤلفة مجموعاً فرهنگ نماز را تشکیل می دهند .
 پیدایش و رشد شیعه در ایران
نویسنده:
فاطمه رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
شیعه در نزد شیعیان بیش از یک مفهوم ندارد و آن اینکه شیعه کسانی هستند که تنها، خانواده وحی و رسالت را صالح حکومت دانسته و سایرین را برای احراز این مقام و منصب مهم الهی شایسته نمی دانند و دراین راستا قرآن در آیات روشن خود و پیامبر(ص) در سخنان گهربار خود ، دوستان علی ( ع) و دوستداران اولادش را شیعه نامیده است. این جمعیت ، در زمان حیات رسول اکرم(ص) و توسط شخص پیامبر(ص) به نام شیعه خواننده شدند و از همان اوایل چون پروانه ای برگرد شمع وجود مبارک حضرت علی ( ع) در پرواز بودند و از جان و دل به ایشان ایمان آورده بودند ، ازاین رو باید گفت که همه نویسندگان و نظریه پردازان که آگاهانه یا نا آگاهانه مسائلی چون سقیفه، جمل، حکمیت، عبدالله بن سبا ، خوارج، پیوند زناشویی و … را منشأ پیدایش تشیع می دانند به خطا رفته اند. تشیع دریایی است عمیق که غواصانی چون ابوذر و سلمان و مقداد دارد که روح تشنه و بی تاب خود را از آن سیراب نموده اند و حقیقتی است روشن ، که ایرانی روح خود را با ان سازگار دیده و گمگشته خود را در آن یافته است. همه کسانی که به چگونگی حضور اسلام در ایران انتقاد و اعتراض دارند، به سرگذشت اسلام در ایران توجه نداشته و فقط تاخت تاز اعراب را مد نظر داشته اند. در آغز ظهور اسلام ، ایران از نظر اجتماعی و حکومتی ، مذهبی و خانوادگی در چنان فسادی غوطه ور بود که شاید هیچ نظام نوین دیگری چون اسلام نمی توانست بندهای اسارت مردم ایرانی را پاره کند. نظام طبقاتی حاکم بر جامعه در تمام ابعاد زندگی انسانی رسوخ کرده بود و انسان ایرانی ، اختیار هیچ کدام از مسائل زندگی خودر ا نداشت. اما با ورود اسلام در زمان عمر به ایران و با توجه به زمینه های آشنایی قبلی که ایرانیان از زمان پیامبر(ص) در مدینه و یمن داشتند ، اوضاع ایران تغییر نمود و مردم با آغوش باز پذیرای اسلام شدند و آئینهای کهن خود را که آنها را به اسارت کشیده بودند پاره کردند و به دور انداختند و دینی را برای خود برگزیدند که آزادی را برایشان به ارمغان آورده بود و در این میان با مشاهده عدل و مساوات علی ( ع) در کوفه و رشادتهای امام حسین(ع)در کربلا، معنویت امام سجاد(ع) در مدینه و نهضت فرهنگی عقیدتی امام باقر(ع) و فرزندانشان، امام صادق ( ع) راهی را انتخاب کردند که از همان صدر اسلام مورد قبول و تایید پیامبر ( ص) بود. کاربردی تعالیم تشیع و همانندی آن با ایران باستان باعث گردید که این مذهب به سرعت در ایران رشد کندو به حدی برسد که قیامهای زیادی بر پایه تشیع و حتی به خونخواهی از امام حسین(ع) شکل گیرد و زمینه رسمی شدن مذهب تشیع را مهیا کند. این مذهب چون به امور دنیوی علاقه ای نداشت در دوره مغول رشد زیادی کرد و مغولان نه تنها شیعیان را سرکوب نمی کردند بلکه از نفوذ آنها در جهت ترویج محبوبیت خود در ایران استفاده کردند و در مدت کوتاهی زمین رسمی شدن تشیع در دوره صفویه میسر شد. گاهی نیز ایرانیان توانسته اند حکومت هایی بزرگ، بر مبانی و اصول اسلام و تشیع بر پا نموده که مقتدرانه و با تمام توان در دفاع از هویت تشیع کوشیده اند ، حکومت هایی چون آل بویه و صفویان که تلاشهای ارزنده ای در راه اعتلای فرهنگ تشیع انجام داده اند. اسلامی که ایرانی ازآن دفاع کرده و می کند، اسلام محمدی است ؛ خط سرخ حسینی و پرچم سبز علوی است. و نگارنده نیز تلاش نموده است تا با مراجعه به کتب معتبر تاریخی و مطالعه و جمع آوری مطالب معتبر این مسأله را اثبات کند که ایرانی آگاهانه و از سر صدق و وفا اسلام را پذیرفته و هر جا که لازم بببیند از بذل آنچه دارد دریغ نخواهد کرد. نگارنده در این راه از 71 کتاب معتبر اعم از منابع دست اول و مأخذ قابل اطمینان استفاده نموده است. امید به اینکه توانسته باشد مسئولیت خود را به نحو احسنت انجام داده باشد
مقایسه آراء صدرالمتالهین و امام خمینی در باب وجود مستقل و وجود رابط
نویسنده:
فاطمه رضائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در بحث وجود رابط, رابط در قضیه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. وجود رابط به دلیل وابستگی به طرفین قضیه, مانند معنای حرفی است که در خلال معنای مستقل فعلی یا اسمی تحقق می یابد. ملاصدرا از همین معنای تعلقی و غیر مستقل حرفی و رابط, در تحلیل اصل علیت استفاده می کند و حقیقت معلول را عین ربط به علت می داند. براساس اصالت و تشکیک وجود, علیت و معلولیت, مربوط به وجود علت و معلول است. پس وجود معلول عین تعلق و ربط به علت خویش است. بنابراین تمام موجودات ممکن, تعلقات و روابط نسبت به ذات حق می باشند, لذا حقیقت آنها جز تجلی و ظهور علت حقیقی خود نیست. رابط بودن موجودات نسبت به ذات حق با رابط در قضایای حملیه علیرغم اشتراک در معنای تعلقی بودن, متفاوت است. از نظر ملاصدرا رابط در قضیه, یک مفهوم است و از معقولات ثانیه منطقی بشمار می آید, اما وجود رابط به معنای دیگر, یک تقسیم فلسفی بوده و مفهوم فلسفی بشمار می رود که ناظر به حقیقت و مصداق وجود است. اما از نظر امام خمینی, رابط در قضیه اگر حرف باشد ( قضایای مووله), دارای وجود خارجی می باشد. بحث وجود رابط, در توجیه برخی از مسائل فلسفی, منطقی و فقهی, تاثیر گذاشته و موجب اختلاف نظر گردیده است.
ابعاد سیاسی جهانی شدن و قومیت در ایران (بر اساس مطالعه میدانی دانشجویان منتخب از چهار قوم ایرانی کرد، بلوچ، عرب و آذری)
نویسنده:
امیدی علی, رضایی فاطمه
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از ویژگی های دنیای امروز، پدیده جهانی شدن است. از سوی دیگر، قومیت نیز تحت شرایطی یکی از علل تنش های سیاسی عصر حاضر محسوب می شود. در ارتباط با تاثیر پدیده جهانی شدن بر مساله قومیت، نظریات مختلفی ارائه شده است. برخی بر این باورند که با توجه به رشد روزافزون این پدیده، هویت های خرد قومی ناگزیر در فرهنگ مسلط ملی و این فرهنگ نیز به نوبه خود در فرهنگ مسلط جهانی استحاله خواهند یافت. اما گروهی دیگر معتقدند که جهانی شدن موجبات رشد خودآگاهی قومی را فراهم آورده و منجر به سیاسی شدن این موضوع می شود. جمع بندی دیدگاه های مختلف گواه بر این است که هویت قومی یک برساخته اجتماعی است که سیاسی شدن آن بستگی به عوامل داخلی و بین المللی دارد و وضعیت آن، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در این مقاله با استفاده از پرسش نامه و مطالعه میدانی، ابعاد سیاسی و اجتماعی چهار قوم ایرانی کرد، بلوچ، آذری و عرب مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه کلی حاصل از مطالعه میدانی حاضر که صرفا دیدگاه دانشجویان منتخب اقوام مزبور را نشان می دهد، این است که جهانی شدن در ابعاد فرهنگی تا حدودی سبب به حاشیه راندن تعصبات و شاخصه های فرهنگی، غیر از زبان، در میان اقوام مورد بررسی گردیده است؛ اما از جهت سیاسی منجر به افزایش آگاهی و افزایش مطالبات آنها از دولت مرکزی شده و از این رو، توجه مقتضی دولت جهت مدیریت این مطالبات را لازم می سازد. در این جهت، اشاعه دموکراتیزاسیون، فرصت برابر برای مشارکت سیاسی و اقتصادی، کاهش شکاف مرکز-پیرامون از طریق بودجه ریزی منصفانه و جهاد ملی برای محرومیت زدایی و اشتغال زایی از جمله راه کارهای مناسب محسوب می شود.
صفحات :
از صفحه 141 تا 170
  • تعداد رکورد ها : 4