جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
میراحمدی, عبدالله (استادیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 35
عنوان :
واکاوی ابعاد تمثیلی معجزات انبیا (علیهمالسلام) و پیامد آن در تفسیر المنار
نویسنده:
زهرا مدرسی ، عبدالله میراحمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در تفسیر المنار برخی آیات قرآن بر تمثیل حمل شده است. در باور عبده حوادث طبیعی برای بیان حقیقتهای متعالی به عنوان تمثیل آورده شده و هر سخن و کاری که به کسی به صورت نامتعارف نسبت یابد، به شیوه تمثیلی است. به نظر عبده اصل در پدیدههای عالم به وجود آمدن از طریق علتهای معمولی است و هر چیزی که از وقوع پدیدهای برخلاف این نظام خبر دهد اصل بر کذب بودن آن است. وی دایره وقوع معجزه را بسیار محدود و منوط به نص صریح قرآن میداند. از اینرو عبده اگر ظاهر آیه را با تحلیل عقلی خود سازگار نبیند آن را تأویل برده و یا بر تمثیل حمل میکند مانند مسخ متخلفان بنیاسرائیل، مرگ و زنده شدن دسته جمعی هزاران نفر، معجزه مردن و زنده شدن یکی از انبیا و قربانی کردن چهار پرنده توسط حضرت ابراهیم(ع). این مقاله به روش کتابخانهای و با هدف واکاوی ابعاد تمثیلی معجزات پیامبران (علیهمالسلام) و پیامد آن، پس از ذکر مبانی مفسران المنار در تفسیر تمثیلی و برخی مصادیق آن به بررسی ابعاد تمثیلی معجزات انبیا (علیهمالسلام) در این تفسیر پرداخته و به این نتیجه رسیده که حمل برخی آیات قرآن بر تمثیل با استناد به قرینه، جایز است به شرط آنکه با صدق و حقیقت بودن اخبار قرآن منافاتی نداشته و منجر به نفی واقعیت خارجی حادثه نشود. اگرچه عبده در موارد حمل بر تمثیل بر واقع نشدن آن معجزات تصریح نکرده است، اما این نظریه زمینهساز رویکرد غیرواقعی بودن برخی داستانهای قرآن توسط رشیدرضا و اسطوره بودن آن توسط خلفالله شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 313 تا 338
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقابل جایگاه زن در فمینیسم اسلامی و گزارههای دینی(مطالعه موردی تحلیل دیدگاه اسماء بارلاس)
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، زهرا پاک روش
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
فمینیسم اسلامی شاید در نگاه نخست همانند فمینیسم رادیکال یا فمنیسم لیبرال و. . . گونه یا جریانی از فمینیسم بهنظر آید، اما در واقع آنچه بهعنوان فمینیسم اسلامی معروف شده، نوعی هرمنوتیک قرآنی و نگاه تجددگرایانه به تفسیر قرآن، روایات اسلامی و متون دینی است. این نوع نگاه که به تقلید از فرهنگ غربی و با شعار برابرخواهی و تساوی حقوق زن و مرد در کشورهای اسلامی جریان یافت، عدم تناسب آن با گزارههای دینی به حدی روشن بود که حتی برخی از نواندیشان با اینکه بهعنوان فمینیست اسلامی شناخته شدهاند، اما این عنوان را برای خود نمیپسندند؛ از جمله این افراد میتوان اسما بارلاس را نام برد که هرمنوتیک قرآنی خاص خود را دارد و بهشدت معتقد است که تفسیرمردسالارانه از قرآن، عامل اصلی تبعیض و ظلم علیه زنان مسلمان بوده است. او برای اثبات این مدعا دلایلی را مطرح میکند که نه تنها با اصول اولیۀ تفسیرِ قرآن سازگار نیست بلکه حتی با برخی از اصولی که خودِ وی برای هرمونوتیک قرآنیاش برمیشمارد نیز در تضاد است. مقاله پیش روی که بهصورت کتابخانهای گردآوری و با شیوۀ تحلیلی توصیفی تدوین شده، ابتدا به تبیین آرا و نظریات اسما بارلاس و در ادامه به نقد و ارزیابی آنها میپردازد. اگرچه پژوهشهایی در مورد اندیشهها و نظریات اسما بارلاس صورت گرفته است، اما در این نوشتار سعی بر آن بوده که نظرات شاذ وی در کنار هرمونوتیک قرآنیاش بهصورت تلفیقی در مورد برخی از آیات خاص قرآن مورد بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل دیدگاه اندیشمندان فریقین پیرامون هدایت به امر در آیه 73 سورۀ انبیاء
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، زهرا مدرسی راد ، زهرا رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه 073 انبیاء
,
سوره انبیاء
,
آیه 073 انبیاء
چکیده :
یکی از مهمترین واژگان قرآن، واژه امر است که درآیات متعددی به خدا نسبت داده شده و بر دو قسم امر تکوینی و امر تشریعی و دارای مصادیقی است. یکی از مصادیق امر الهی در آیه ۷3 سوره انبیاء آمده که مسئله مهم (جعل هدایت به امرالهی) را مطرح میکند. جمهور اندیشمندان و مفسران شیعی، منظور از امر در آیه را امر تکوینی و هدایت به امر را هدایت تکوینی، از شئونات امامت و جزء اصول دین میدانند. مفسران و اندیشمندان اهل سنت دیدگاههای مختلفی را بیان میکنند. میان نظرگاههای شیعه و اهل سنت در این رابطه اشتراکها و اختلافهایی وجود دارد که به دلیل اهمیت مسأله ضروری است مورد بررسی قرار گیرد. این موضوع به روش تحلیلی ـ توصیفی با مراجعه به منابع معتبر تفسیری و کلامی فریقین و با توجه به مسئله مهم در آیه فوق یعنی جعل امر الهی و هدایت الهی بررسی قرار گرفته است. حاصل آنکه شیعه و اهل سنت در معنا و مفهوم امر الهی و هدایت الهی اتفاقنظر دارند. اختلاف اندیشمندان فریقین بر تکوینی یا تشریعی بودن امر و هدایت الهی است. این مسئله مرتبط با اعتقاد به امامت و جعل الهی آن است. باآنکه همه فرق اسلامی وجود امام و حاکم اسلامی در جامعه را ضروری دانستهاند، در این میان، اندیشمندان اهل سنت، در معنای امام، نحوۀ انتخاب، وظایف، کارکرد و شئون امام با شیعه اثناعشری اختلاف اساسی دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی سیر تاریخی دیدگاههای مفسران پیرامون آسمانهای بی ستون در آیه دوم سوره رعد
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، مهین تائبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره رعد
چکیده :
آیات قرآن دارای موضوعات اعتقادی، اخلاقی، علوم زیستی است. درآیات آفرینش آسمان و زمین و غیره که جزو توحید افعالی است، نظریههایی وجود دارد. ازجمله: آیه دوم سورة رعد به نگهداری آسمان بدون ستون، اشاره میکند. بررسیها نشان میدهد ازنظر تاریخی مفسران در خصوص آیه یادشده سه دیدگاه دارند: 1- عدهای آیه را دلالتی بر وحدانیت خداوند در ربوبیت میدانند. 2- گروهی معتقدند آیه از یک حقیقت علمی پرده برداشته که نیروی جاذبه و دافعه است. این دیدگاه بر مبنای روش تفسیر علمی استوار است. 3-عدهای وجه دلالت آیه را وحدانیت رب و مدبر عالم میدانند و معتقدند هیچ خلق و امری بدون استناد به خداوند نبوده، سنت اسباب در تمامی عالم جریان دارد، خداوند بر صراط مستقیم است. این پژوهش به روش کتابخانهای و تحلیل محتوا ضمن واکاوی سیر تاریخی آراء و ارائة نظرات مفسران و دانشمندان متأخر، نظر برتر را برگزیده است و آن عبارت است از این حقیقت توحیدی که قدرت الهی برتر از همه اسباب بوده، نگهداشتن آسمانهای بدون ستون، برای خداوند، کاری سهل و خداوند نیروی جاذبه و دافعه را آفریده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 175
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی اندیشهها و پیشفرضهای فلسفی ساختشکنانه علی حرب
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، مریم قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نحوۀ خوانش متون دینی و برداشتهای گوناگون از آن از دغدغههای اندیشمندان فلسفۀ دین محسوب میشود. در این میان، برخی با بهرهگیری از نظریههای جدید زبانشناسی در پی ارائۀ روشی نو در فهم متون دینی شدهاند. چنانکه عبور از دیدگاههای پدیدارشناسانه و ساختارگرایانه و باور به اندیشههای ساختشکنانه یکی از تازهترین راهکارهای موجود در فهم دین محسوب میشود. بر پایۀ این دیدگاه، هر دالّ میتواند مدلولهای گوناگونی داشته باشد و دستیابی به یک فهم قطعی و ثابت از متون، امری غیر ممکن است. این پژوهش با روش تحلیلی- اسنادی به واکاوی اندیشهها و پیشفرضهای فلسفی علی حرب از اندیشمندان ساختشکن لبنانی پرداخته است که رودیکرد فلسفی وی بیشتر متأثر از ژاک دریدا فیلسوف فرانسوی میباشد. حرب در سیر فلسفی خود و پس از بهرهمندی از اندیشههای فلسفی غرب و همچنین برخی متفکران عرب، تلاش کرده با در هم آمیختن برخی دستاوردهای اندیشه غربی و سنت بومی، راه خروجی برای تقابل جهان اسلام و غرب بیابد. وی در این راه نهایتاً به ارائه راهحلهایی تحت عنوان منطق تحویلی و عقل گردشی میپردازد که در این پژوهش به تبیین و تحلیل آنها پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 225 تا 247
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی رویکرد اجتماعی شیخ محمدجواد مغنیه در شرح «فی ظلال نهج البلاغه»
نویسنده:
مرجان باوفا ، عبدالله میراحمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
حلّ مسائل و مشکلات اجتماعی عصر حاضر، یکی از دغدغههای مهم اندیشمندان دینی به شمار میآید. در این میان، شیخ محمدجواد مغنیه از نویسندگان نواندیش لبنانی است که با رویکرد اجتماعی، شرح «فی ظلال نهج البلاغه» را با زبانی ساده و مختصر برای بهبود مسائل اجتماعی عموم مردم به نگارش درآورد. او در این شرح، سعی کرده است که کلام حضرت علی علیه السلام، را با مسائل عصر جامعه خود تطبیق دهد و راه حلهایی برای مشکلات جامعه به دست آورد. براین اساس، در این پژوهش به شیوه توصیفی و تحلیلی، برای تبیین رویکرد اجتماعی مرحوم مغنیه در «فی ظلال نهج البلاغه» تمام مباحث ذیل کلام حضرت علی علیه السلام مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. در این پژوهش مشخص گردید؛ اگر چه مرحوم مغنیه به صراحت، بحث اصالت فطری بودن اجتماع را بیان نکرده است؛ امّا اجتماعی زیستن را امری فطری میداند. او مصلحت فرد و جامعه را کامل کننده یکدیگر میداند و معتقد است رفتار فرد بر رفتار اجتماع و بالعکس تأثیر دارد و اصلاح فرد باعث اصلاح جامعه و بالعکس میشود. از نگاه ایشان مهمترین مفاهیم اجتماعی؛ ویژگیهای رهبر جامعه و همچنین ویژگیهای اندیشمندان دین است. او در این بحث ستمگران معاصر را معرفی کرده و راهکارهای مبارزه با آنها را تبیین نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 235
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی رویکرد هرمنوتیکی حسن حنفی در تفسیر قرآن
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، سیده زینب حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
حسن حنفی از متفکران روشنفکر معاصر مصر، دارای نظریۀ خاصی درباره هرمنوتیک متن به نام «نظریۀ تفسیر» است. این نظریه بر تأثیر پیشفرضهای مفسّر در تفسیر، نسبیگرایی و قرائتهای مختلف از دین مبتنی است. پشتوانۀ فکری حنفی در نظریهپردازی از مکاتبی چون پدیدارشناسی، اومانیسم، مارکسیسم، سوسیالیسم و رویکرد تاریخی-تمدنی و نومعتزله به عاریت گرفته شده است. از نظر او هرمنوتیک همان علم تأویل است و متن صورت مجردی است که نیاز به مضمونی دارد که آن را پر کند؛ از این رو ما مضمون معاصری را برای متن قرار میدهیم. حنفی با این قرائت هرمنوتیکی میخواهد به ارکان ایمان و اسلام مسلط شده، به بازخوانی علم کلام بپردازد. تفسیر او تفسیر تجربی زنده مشترک میان مفسر و خواننده است که متوقف بر غایت، روش و نیازهای مفسر میباشد؛ همچنین بر نیازها و مطالبات مردم تمرکز و بر ابراز حق اغلب مردم تکیه کرده، اولویت را به واقعیت و تاریخ میدهد. به تفکر التقاطی و گزینشی حنفی انتقادهای جدی و بنیادینی وارد است که در این مقاله به آن میپردازیم. در این نوشتار بر خلاف پژوهشهای پیشین که اغلب بر گزارش و روششناسی اندیشههای نوگرای حنفی در بازسازی میراث اسلامی متمرکز شدهاند، با روش توصیفی و تحلیل مفهومی و گزارهای به تبیین و نقد رویکرد هرمنوتیکی حنفی در تفسیر قرآن پرداخته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل روایات تفسیری فریقین پیرامون مفهوم گریۀ آسمان و زمین در آیۀ 29 سوره دخان
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، فاطمه نصیری نصرآبادی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره دخان
چکیده :
پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوا به بررسی روایات تفسیری فریقین درباره گریه آسمان و زمین ذیل آیه 29 سوره دخان پرداخته است. بر اساس این روایات، آسمان و زمین در مرگ مؤمنان، پیامبران، صالحان، حضرت یحیی و امام حسین(ع) گریه میکنند. در مقابل، برای موجودات خبیثی نیز چون فرعون گریه نکردند و این نشان از حقارت آنهاست. با آنکه بر پایۀ آیاتی که به هدایت موجودات اشاره دارند، تمامی موجودات دارای شعور هستند. برخی از اندیشمندان گریه موجودات فاقد شعور همچون آسمان و زمین را مشکل دانسته و آن را به گریۀ اهل آسمانها و زمین توجیه کردهاند. برخی نیز آن را تعبیری کنایی شمردهاند. برخلاف تلقّی غیر حقیقی بودن، روایات فراوانی در منابع روایی فریقین به شکل مستفیض نقل شده که بر اساس آنها، پس از شهادت امام حسین(ع) وقایعی همچون سرخی افق به هنگام طلوع و غروب خورشید رخ داد. این وقایع بر گریستن حقیقی اجزای هستی به ویژه آسمان و زمین بر امام حسین(ع) اشاره دارند. در این میان، تمامی موارد بیان شده که مفسران فریقین در مفهوم آیه ذکر کردهاند، به عنوان مصداقهای برای گریه در آیه محسوب میشود. هر چند گریۀ آسمانها و زمین بر امام حسین(ع) مصداق اتمّ تلقی میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی فواصل در سوره های جزء 29 قرآن کریم و کارکردهای بلاغی آن
نویسنده:
پدیدآور: شباهنگ راد؛ استاد راهنما: سید احمد امام زاده ؛ استاد مشاور: عبدالله میراحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
در ادبیات عرب جاهلی فن بلاغت بسیار پیشرفته بوده است. فلذا در صورتیکه قرآن به صورت شعر و مملو از قافیه ارائه میشد، این شبهه پیش میآمد که قرآن نیز شعری بوده که از زبان اعراب جاهلی سروده شده است. این در حالی است که قرآن شعر را از پیامبر نفی کرده است. هدف: هدف از انجام این پژوهش این بود که با دستهبندی آیات بر اساس آنچه در بخش روش ذکر میشود بتوان به الگویی جهت یافتن ارتباط مفاهیم آیات دست یافت. در گام بعدی میتوان این الگو را بهعنوان ابزار و روشی جهت مطالعه اعجاز قرآن به کاربست. در این پژوهش با استناد به گزارشهای پیشین، نخست صنعت ادبی "فاصله" بهعنوان پرکاربردترین صنعت بهکار رفته در قرآن کریم معرفی و مطالعه میشود. در گام بعدی، بحث میشود که طبقهبندی آیات جزء بیست و نهم قرآن کریم بر مبنای فواصل آنها، چه مفاهیمی را از منظر بلاغی، نحوی، لفظی و معنوی انتقال میدهد. یافتهها: بررسی ویژگی بلاغی سورههای جزء بیست و نهم که بر مبنای فواصل طبقهبندیشده بودند نشان داد که آرایههای ادبی تقدیم، تأخیر، ادات تأکید، تکرار، تشبیه و تضاد به وفور مشاهده میگردند. از نظر نحوی تبدیل فعل ماضی به مضارع، استفاده مکرر از افعال دستوری، غالبت تعداد جملات اسمیه بر فعلیه، وفور مفعولبه و مفعول فیه به طور متواتر مشاهده گردید. از نظر لفظی تغییر در حرکات که منجر به تغییر معنا میشده است، مشاهده میگردد. از نظر معنوی وزن و ایقاع فواصل، شبیه به هم بود و ترس و دلهره از معاد و قیامت را یادآور میشد. جمعبندی: استفاده مکرر از جملات اسمیه و افعال امری در آیات سورههای جز بیست و نهم قرآن کریم، از حدوث محتوم واقعهای خبر میدهند که امری از پیش تعریف شده است. ارجاعات مکرر به داستانهای کهن و پل زدن از افعال ماضی به مضارع و مستقبل این ذهنیت را پدید میآورد که تنبّه برگرفته شده از داستانهای کهن همانی خواهد بود که در حال حاضر و آینده قابل دریافت است. این مفاهیم که برگرفته از تحلیلهای بلاغی، نحوی، لفظی و معنوی آیات دستهبندی شده بر مبنای فواصل هستند با مفهوم کلی سورههای جزء بیست و نهم که در رابطه با معاد است، هماهنگی کامل دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقارنه دیدگاه فیلسوفان و قرآن کریم در بحث زمان، دهر و سرمد
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، نرگس السادات روح الامین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف این پژوهش، بیان مسئله زمان، دهر و سرمد در نگاه فیلسوفان و آیات قرآن کریم است که با روش توصیفی و تحلیل مقایسهای، در صدد بیان فهم فلسفی از آیات مرتبط با زمان در قرآن کریم است. زمان موجود بیقراری است که آغاز و پایانی ندارد. چیستی زمان به نظر بدیهی است، ولی در بیانِ ماهیت از دشوارترین مسائل است. فیلسوفان برای کشف حقیقت زمان در عالم ماده و فراتر از آن در دهر و سرمد تلاش بسیار کردهاند. اگرچه زمان نتیجه حرکت از قوه به فعل است، ولی اختصاص به عالم طبیعت ندارد و در تمام شئون و جلوههای هستی جاری است. دهر که به زمان احاطه وجودی دارد، با زمان بودن و نه در زمان بودن است. سرمد، محیط به دهر و باطن آن است و این سه ظرف در مراتب وجودی نظام هستی در طول یکدیگر قرار دارند. در قرآن کریم زمان با الفاظ گوناگون از جمله در آیات مربوط به بیان صفات و افعال الهی و توصیف جهان آخرت استفاده شده است. فهم فلسفی از این آیات که در مقارنه با دیدگاههای فیلسوفان حاصل میشود، نشان میدهد که زمان در وقایع قرآنی متناسب با مرتبه وجودی آن، مفهومی فراتر از زمان در عالم ماده دارد و حقیقت دهری و سرمدی به خود گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 289 تا 313
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 35
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید