جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
اطهری, سید حسین (دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
عنوان :
“Everything is Full of Gods”; Theologia - Muthologia and the Beginning of the Ancient Greek Political Thought
نویسنده:
مهدی فیاض ، روح الله اسلامی ، حسین اطهری ، محمد علی تقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 128 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین مراتب هستی و فرّه یزدانی در کتاب سوم دینکرد
نویسنده:
سیدهاشم منیری ، روح اله اسلامی ، سیدحسین اطهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دین مزدایی در جایگاه دین رسمی عهد ساسانی از ساحتی باطنی و اشراقی برخوردار است که با کیهانشناسی و ساختار جهان از یکسو و تکالیف اخلاقی فردی از سوی دیگر پیوستگی دارد. دوران آمیختگی نور و ظلمت، هر کسی در هر طبقۀ مردمانهای برابر وظیفۀ اندازهشدۀ خود رفتار میکند و از ایجاد آشوب و تفرقه طبقاتی و چشمداشت اهریمنی به خواسته و دارایی دیگران دوری میکند. این وظیفه به گونۀ سلسلهمراتبی در دو جهان «مینوگ» و «گیتیگ» پدیدار است که هدف بررسی این پژوهش را شکل میدهد. پرسش اصلی این است که ساختار جهان و تکالیف اخلاقی افراد بر چه مبنایی در کتاب سوم دینکرد استوار شده است؟ و نقش کشوربان و فرد مؤمن به دین مزدایی در مواجهه با آشفتهکاریهای اهریمن چیست؟ یافتههای تحقیق نشان میدهد جهانآفرین، کشوربان و مردمان در راستای یک زنجیره بنیادین، غایتی جز شکست اهریمن ندارند و این مهم با اندازهشناسی فرّه یزدانی درون هر فرد برای واپسراندن اهریمن از جهان پاک گوهر انجام میپذیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربستِ استعارۀ مفهومی در علومِ شناختیِ معاصر بهمثابۀ چارچوبی نظری در فهمِ متون اندیشۀ سیاسی
نویسنده:
سیدایمان رضوی ، سید حسین اطهری ، مهدی نجف زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مفهوم استعاره از دیرباز در شاخههای گوناگون دانش بررسی شده است؛ این امر بدان معناست که استعاره، برخلاف تصوّر رایج و عامیانه دیگر تنها بهعنوانِ یک آرایۀ ادبی مورد توجه نیست، بلکه به موازاتِ رشد دانش در شاخههای گوناگون علوم انسانی بر اهمیت استعاره و جایگاه آن افزوده شده است. در این پژوهش میکوشیم با نگاهی تاریخی به سیر استعارهپژوهی مبتنی بر دستاوردهای جدید علومِ شناختیِ معاصر و ذیل آن علومِ زبانشناختی−عصبْشناختی، نخست تعریفی جدید از استعاره و اهمیت آن ارائه دهیم و سپس با معرفیِ استعاره بهعنوانِ پایۀ شناخت، مؤلفههای اساسیِ علوم شناختی و استعارۀ شناختی را بهمثابۀ مهمترین رکنِ این علوم بهعنوانِ چارچوبی نظری در حیطۀ روششناسیِ فهمِ اندیشۀ (سیاسیِ) استعاری پیشنهاد کنیم. براساس دادههای مقالۀ پیشرو مشخص شد، با توجه به آنکه در چارچوبِ علومِ شناختیِ معاصر، یکی از بنیادهای اساسیِ نظامِ مفهومیِ ما سازوکارِ استعاریِ فهم است، پس اندیشۀ سیاسی در متون اندیشۀ سیاسی نیز از قاعدۀ استعاریاندیشی پیروی میکند؛ براین مبنا فرضیۀ اصلیِ پژوهش حاضر این است که با در نظر گرفتنِ نظریۀ استعارۀ مفهومی بهمثابۀ یکی از ارکانِ اصلیِ چارچوبِ نظریِ علومِ شناختیِ معاصر، پرتویی نو بر فهم دیگرگونهای از مفهومپردازی و استدلال در متون اندیشۀ سیاسی با ابتناء بر نظریات معاصرِ استعاره و علومِ اعصابِشناختی افکنده میشود و مبنایی در روششناسیِ فهم متون اندیشۀ سیاسی فراهم خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جدال سوژه و اقتدار کاربرد روانکاوی در علوم سیاسی با نظر به آرای ژاک لاکان
نویسنده:
رضا سرحدی ، مهدی نجف زاده ، سید حسین اطهری ، مرتضی منشادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
< p dir="RTL">روانکاوی در اندیشه ژاک مَری امیل لاکان مرزهای رشته خود را درنوردید و بر عرصه اجتماعی، ادبیات و سینما سایه انداخت. دیگر روانکاوی به ذهنیت فردی تقلیل نمییابد و گسترش آن نیز ادامه خواهد داشت. از طرفی دیگر، علوم سیاسی با نظریات جدید در این مسیر که: «هر امر شخصی، امر سیاسی است» قرار گرفته و دغدغه آن دیگر تنها حکومت، سیاست مقایسهای و قانون اساسی نیست. با برقراری رابطه دانش و قدرت که با آرای میشل فوکو پا گرفت، دیگر حد و مرزی برای سیاست نمیتوان قائل شد. < p>این مقاله تلاش دارد تا فراخدامنی تدریجی دو رشته را به هم پیوند بزند و افقِ جدیدی فراروی علوم سیاسی بگشاید. این افق با ارائه روایتی نوین از فرایندهای هویتیابی جامعه با بهرهگیری از ساحت خیالی و انطباق هویت جهت بررسی پذیرش یا رویگردانی از هویت غیر همراه است. باورمندی به ساحت نمادین موجب عبور از نهادهای رسمی سیاست به نظام نشانهای برای بررسی مطیع کردن سوژهها و تبیین نزاعهای هویتی خواهد شد. بهرهگیری از ساحت واقع، تروما و فانتزی این دستاورد را به همراه دارد تا برخلاف ساختارگرایان بپذیریم که میتوان انقلاب را ایجاد کرد. سرانجام ارائه روایتِ پیچیده و ظریف از مسئله رابطه سوژه و اقتدار و حفظ همزمان آنها برای بررسی پدیده سیاسی میتواند نظریه سیاسی و تحلیل سیاسی−اجتماعی را جانِ تازهای بخشد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تکنیک قدرت در اندیشه مستشارالدوله
نویسنده:
پدیدآور: ابوالفضل پارساییکیا ؛ استاد راهنما: روحاله اسلامی شعبجره ؛ استاد مشاور: سیدحسین اطهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
اندیشه ترقی، کنستیتوشن و تجدد خواهی از مهمترین دغدغه های اندیشمندان و روشنفکران عصر قاجار محسوب می شد. این دوره یکی از مهمترین و حساس ترین دوران تاریخ ایران به حساب می آید؛ زیرا مفاهیم مدرنیته و اصطلاحات جدید غربی برای اولین بار وارد تاریخ و فرهنگ ایران شدند. و در تقابل با قوانین و آموزه های شرعی قرار گرفتند. در این میان، میرزا یوسف خان مستشارالدوله با نگارش و تدوین «رساله ی یک کلمه» نوعی نگاه جدید و یک دگراندیشی نسبت به قانون و امر سیاسی ایجاد کرد. مستشارالدوله، با تکیه بر اندیشه ی قانون گرایی، تکنیک های دموکراتیک و بوروکراتیک همانند (حریت سیاسی، حریت عقد مجامع و مطابع ، تعیین میزان مالیات و دخل و خرج دولت، تفکیک بین دو قوه ی عقل و شرع، بنای مکتب خانه ها، مساوات در عدالت و محاکمات و تامین امنیت) را به صورت یک سیستم سیاسی جدید مبتنی بر ارزشهای دموکراتیک برای حکومت سنتی و عقب مانده قاجار طراحی می کند. وی با ابداع «رویکرد تلفیقی»، مبانی و کود «قانون»های مدرنیته را با اتصال و استناد به آیات و احادیث شرعی در یک قالب نو و تازه مطرح کرده و از برخورد و تضاد نظام اندیشه ها جلوگیری می کند. درواقع، مستشارالدوله با «بومی سازی» قوانین غربی تکنیک ها و فنونی را برای پی ریزی یک دیوان سالاری جدید و پیشرفته ایجاد کرده و با عبور از شکل های اندرزی و کیفی امر سیاسی حاکم بر جامعه، قدرت های مکانیکی و فیزیکی را به صورت کاربردی در رساله خود مطرح می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عوامل موثر بر تحول مفهموم عدالت در اندیشه لیبرالیسم
نویسنده:
پدیدآور: نعیمه اسدیپور ؛ استاد راهنما: سیدحسین اطهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
مفهوم عدالت، اساسیترین مفهوم در فلسفهی اخلاق، سیاست و حقوق است. آدمیان همواره در متن برداشتی از عدالت به سر میبرند و در این متن است که به شیوهی زندگی خود و ارزشها، هنجارها و روابط خویش معنا و سامان میبخشند. وقتی سخن از عدالت به میان می-آید، باید دید که عدالت از دیدگاه کدام مکتب و مشرب مورد نظر است. عدالت مطرح شده در رسالهی حاضر عدالت از دیدگاه لیبرالیسم است که به عنوان یک ایدئولوژی تعریف خاص خود را از عدالت دارد. به واقع آنچه اصل عدالت در لیبرالیسم انجام میدهد عبارت از تجویز نظامی به منظور تأمین آزادیهای فرد فرد فاعلان اخلاقی است. به بیان دیگر، لیبرالیسم عدالت را در رابطه با آزادی و به معنای برابری در آزادی دانسته و هر عاملی که کاهش و یا محدودیت آزادی را در پی داشته و سبب نابودی این برابری گردد مغایر با عدالت میداند. در این راستا، مجموعهی ساختارها و کارگزاران از زمان شکلگیری لیبرالیسم تلاش نمودهاند تا در تعاملی سازنده با یکدیگر شرایط حفظ و افزایش برابری در آزادی را به منظور برقراری عدالت فراهم آورند. با وجود چنین مفهوم یکسانی از عدالت، لیبرالیسم کوشیده تا در هر دوره، عدالت را به گونهای خاص جامهی عمل بپوشد. این امر سبب مطرح شدن برداشتهای گوناگون از عدالت در زمانهای متفاوت شده است که کشف سیر این تحول و دلایل آن در رسالهی حاضر مورد توجه قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر رهبری امام خمینی (ره) بر سرمایه اجتماعی در جریان انقلاب اسلامی ایران
نویسنده:
حسین اطهری
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مردم
,
انسجام
,
مشارکت
,
امام خمینی
,
انقلاب اسلامی ایران
,
اعتماد
,
سرمایهی اجتماعی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
سرمایه اجتماعی را می توان مجموعه ای از عناصر نظیر اعتمادجمعی، هنجارها و شبکه ها دانست که موجب ایجاد ارتباط و مشارکت بهینه اعضای یک جامعه شده و در قالب آن همکاریها تسهیل می گردد. به حرکت درآوردن سرمایه های اجتماعی متروک، مولفه ای مثبت در راه تجمیع نیروها و تقویت همکاری ها است ودرفرآیند ایجاد تغییرات سیاسی- اجتماعی نقش قابل توجهی دارد. این نکته در انقلاب ها که ازمصادیق مهم تغییرات اجتماعی هستند، جایگاه برجسته ای می یابد. چراکه انقلاب ها نیازمند مشارکت، آگاهی و اعتمادند و این مهم بابکارگیری سرمایه اجتماعی و استفاده بهینه از آن میسر می شود. در این نوشتار پس از تبیین مفهوم سرمایه اجتماعی و ابعاد آن، با نگاهی استنباطی و مبتنی بر سیره نظری و عملی امام خمینی (ره) و با تکیه بر تحلیل گفتارها و واکاوی اندیشه وی در این باب، نشان می دهیم که ایشان با بهره گیری بهینه از عناصر و نهادهای مذهبی، سه مولفه اعتماد، انسجام و مشارکت را تقویت نموده و در نتیجه توانست سرمایه اجتماعی جامعه ایران را به طرز مطلوب و در راستای شکل گیری نظام جمهوری اسلامی تقویت و مدیریت نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 189
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی گفتمان صدور انقلاب امام خمینی
نویسنده:
حسین اطهری، سمیه زمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الإمام الخمینی
,
هژمونی
,
الهیمنة
,
امام خمینی
,
صدور انقلاب
,
تصدیر الثورة
,
تحلیل گفتمان
,
تحلیل الخطاب
,
گفتمان انقلاب اسلامی
,
خطاب الثورة الاسلامیة
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
این مقاله با استفاده از روش نورمن فرکلاف، گفتمان صدور انقلاب امام خمینی (ره) را مورد بررسی قرار می دهد و به دنبال پاسخ به این سوال است که گفتمان صدور انقلاب، با کدام پیش فرض ها و با کدام دلالت های ضمنی در فاهمه عمومی وارد و جاذبه ایجاد کرده بود؟ در این مقاله اثبات می شود که رابطه تعاملی بین متن و زمینه و تکیه بر ایدئولوژی اسلام، موجب هژمون شدن اندیشه امام خمینی (ره) در باب صدور انقلاب گردیده است. همچنین این امر، خود باعث تفهم معنایی گفتمان صدور انقلاب و دریافت رابطه پیچیده قدرت و ایدئولوژی در گفتار ایشان می شود و نشان می دهد گفتمان صدور انقلاب امام خمینی (ره) در راستای بازتولید ساختار قدرت انقلابی و تداوم مشروعیت آن تکوین یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 200
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب نمادین نقد و نفی قدرت مستقر، در مناسک و شعایر شیعه با تأکید بر دو دوره صفویه و قاجاریه
نویسنده:
سید حسین اطهری، لیلا دستغیب
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه شیعه شناسی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عاشورا
,
مذهب شیعه
,
شیعه در صفویه
,
شیعه در قاجاریه
,
مناسک شیعه
,
شعائر شیعه
,
نفی قدرت در شیعه
,
امامت
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شیعه شناسی
کلیدواژههای فرعی :
شهادت امام حسین (ع) ,
نقد قدرت ,
رویکرد کارکردگرایی به دین ,
مشروعیت بخشی حکومت ,
پیام امر قدسی ,
چیستی مناسک ,
کارکرد مناسک ,
قدرت مستقر در ایران ,
گسترش مناسک شیعی ,
نفوذ روحانیت شیعه ,
منبر و نقد قدرت ,
غصبی بودن حکومت ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
با رسمی شدن مذهب شیعه اثناعشری در دوره صفویه، رویه ای دوسویه در قبال قدرت در دستگاه دینی نمودار شد. هم زمان با آنکه مشروعیت بخشی به حکومت در زمره اختیارات علما قرار گرفت، با گسترش مناسک و شعایر، نقد و نفی قدرت در زمره نمادهای محوری شعایر اصلی شیعه، یعنی عاشورا و محرم درآمد. نویسندگان مقاله حاضر بر اساس رهیافت کارکردگرایی دینی، این ادعا را مطرح می سازند که به نظر می رسد در یک فراگشت تاریخی، با گسترش مناسک و شعایر، مذهب شیعه از مشروعیت بخشی حکومت، به نفی آن میل کرده است. بخش عمده ای از این فراگشت، متأثر از گسترش نمادین نفی قدرت سیاسی در مناسک و شعایر دینی بوده است. پادشاهان ایرانی در طول دوره صفویه و قاجاریه در جهت افزایش قدرت خود، به گسترش مناسک شیعی روی آوردند؛ اما با اقبال مردم به این مناسک، به تدریج نقد و نفی قدرت مطلقه پادشاهی، به مثابه مهم ترین نماد شعایر شیعی درآمد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحول مفهوم مشروعیت سیاسی از دیدگاه معتزله(قرن دوم تا فهتم هجری قمری)
نویسنده:
سیدمحسن موسویزاده جزایری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
معتزله (اهل سنت)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
اندیشه سیاسی در اسلام
چکیده :
چکیده:مسئله امامت نخستین معضل سیاسی بود که پس ازپیامبر اتفاق افتاد وموجبات ایجاداختلاف بین مسلمانان را فراهم آورد،زیراعده ای ازمسلمانان معتقد بودندکه پیامبر فرد خاصی رابرای امامت پس ازخود تعیین نکرده است،درمقابل عده ای دیگراعتقادداشتندکه پیامبر(ص)،امام علی(ع)رابرای جانشینی بعدازخودانتخاب کرده است. معتزله گروهی بودندکه درگرماگرم این کشمکش سیاسی واعتقادی ظهورکردندو کوشیدند تا با پرداختن به موضوع امامت سوالات مطرح عصرخودراپاسخ گویند.معتزله امامت را امری مدنی تلقی می کردند که بعد ازپیامبر برعهده مردم گذاشته شده است..معتزله نصب امام را براساس انتخاب و بیعت می دانستند ونص وجانشینی را تایید نمی کردند.همچنین بااهل حدیث که امامت استیلا را قبول داشتند اختلاف داشته واین گونه امامت را غیرمشروع می دانستند. البته ازدیدگاه معتزله همه افرادجامعه اسلامی صلاحیت شرکت درانتخاب امام راندارند وفقط برخی افرادخاص ،می تواننددرانتخاب امام مشارکت کنند..معتزله اولیه اعتقادی به انتخاب امام ازبین قریش نداشتندومی گفتند،هرکس که واجدشرایط مناسب خلافت باشد ازهر قوم و قبیله ای می تواند به خلافت برگزیده شود. اما اتفاقاتی که درقرون بعدی درجامعه اسلامی افتاد باعث تجدید نظر معتزله درعقیده آنها نسبت به مشروعیت امامت شد.درواقع تسلط جناح نظامی درقرون چهارم وپنجم هجری قمری برجهان اسلام باعث تقویتاستیلا وتضعیف خلافت شد،از این رو معتزله به منظور حفظ خلافت ،به عقیده قریشی بودن امام گرایش پیدا کنند.دراندیشه معتزله بحث درباره مشروعیت،پیرامون انتخاب امام برمی گردد،چرا که درجهان اسلام همواره شخص امام برساختار سیاسی ارجحیت داشته است و اومحور اصلی حکومت بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید