جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
حیدری, جواد، مترجم (استادیار علوم سیاسی دانشگاه شاهد؛ مترجم آثار «تامس نیگل: Thomas Nagel»), 1358.
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
عنوان :
اینها همه یعنی چه؟ درآمدی بسیار کوتاه به فلسفه
نویسنده:
تامس ناگل؛ ترجمه: جواد حیدری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
صفحات اول کتاب
وضعیت نشر :
تهران: فرهنگ نشر نو,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
9786004900577
چکیده :
کتاب «این ها همه یعنی چه؟» اثری نوشته «تامس نیگل» است که اولین بار در سال 1987 انتشار یافت. «نیگل» در این کتاب کوتاه و کاربردی، بزرگترین مسائل در دنیای فلسفه امروز را بدون ارجاع به یونانیان باستان یا پژوهشگران دوران قرون وسطی یا حتی اندیشمندان پست-مدرن ارائه می کند. اگر واقعا هیچ چیز درباره فلسفه نمی دانید، این کتاب به شما کمک می کند که مسائل اصلی را درک کنید و علاقه مند شوید که با انجام تحقیقات گسترده تر، اطلاعات بیشتری را درباره هر کدام از این سوالات مهم و جذاب به دست آورید. به علاوه کتاب «این ها همه یعنی چه؟» برای دانشجویان فلسفه، چکیده ای مفید از مهم ترین مطالب در این حوزه خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حرف آخر
نویسنده:
تامس ناگل؛ ترجمه: جواد حیدری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
صفحات اول کتاب
وضعیت نشر :
تهران: فرهنگ نشر نو,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
9786004903424
چکیده :
اگر چیزی به نام دلیل وجود دارد، باید جهانی باشد. عقل باید منعکس کننده اصول عینی باشد که اعتبار آنها مستقل از دیدگاه ما است - اصولی که هر کسی با هوش کافی باید بتواند آنها را درست تشخیص دهد. اما این کلیت عقل همان چیزی است که نسبی گرایان و سوبژکتیویست ها به تعداد روزافزون آن را انکار می کنند. و چنین سوبژکتیویسمی فقط یک شکوفایی فکری بی نتیجه یا نشان شیک نظری نیست. برای انحراف استدلال و کوچک شمردن ادعاهای استدلال دیگران مورد سوء استفاده قرار می گیرد. گسترش مستمر این طرز تفکر نسبیگرایانه، گفتمان عمومی را به طور فزایندهای دشوار میکند و شکاف عمیق جامعه ما را تشدید میکند. در حرف آخر، توماس ناگل، یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفانی که به زبان انگلیسی می نویسد، دفاعی پایدار از عقل در برابر حملات سوبژکتیویسم ارائه می دهد و ردیه های سیستماتیک ادعاهای نسبیتی را با توجه به زبان، منطق، علم و اخلاق ارائه می دهد. او نشان می دهد که آخرین کلمه در مناقشات در مورد اعتبار عینی هر شکلی از تفکر باید در برخی از افکار غیرقابل صلاحیت در مورد چگونگی امور نهفته باشد - افکاری که ما نمی توانیم آنها را از بیرون صرفا تمایلات روانی بدانیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتارهای «چرا نابرابری معضلآفرین است؟» از جواد حیدری
مدرس:
جواد حیدری
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
چکیده :
تی.ام.اسکنلن یکی از مهمترین فیلسوفان سیاسی در روزگار ما است. ترجمهی کتاب اخیر او با عنوان «چرا نابرابری معضلآفرین است؟» سال گذشته از سوی مؤسسهی سروش مولانا منتشر شده است. در این ده درسگفتار سعی شده است که در هر جلسه یکی از فصول کتاب تحلیل و بررسی شود. برای این کتاب محاسن زیادی برشماردند که از جمله میتوان به دو مورد زیر اشاره کرد: اول؛ این کتاب به یکی از جدیترین مسائل روزگار ما میپردازد. نابرابری بنا به آمارهای معتبر واقعیتی است که هم سرتاسر جهان را فراگرفته است و هم در کشور ما کاملاً ریشه دوانده است. پرداختن به این واقعیت بسیار تلخ و ویرانگر از وظایف نظریهپرداز سیاسی است. دوم؛ این کتاب نمونهی درخشانی از تفکر تحلیلی در نظریهی سیاسی و فلسفهی سیاسی است. در تفکر تحلیلی وضوح مدعا و اقامهی دلیل بسیار اهمیت دارد. اسکنلن بهصورت حیرتانگیزی مدعای خود را با وضوح هرچه تمام مطرح میکند و برای هر مدعای خود هم ادلهی محکمی اقامه میکند. پس میتوان گفت که اسکنلن در این کتاب با روش تحلیلی به یکی از فوری و فوتیترین مسائل جهان معاصر میپردازد. جلسهی اول: به عقیدهی اسکنلن به نابرابری فراگیر در سرتاسر جهان (از جمله در ایالات متحده و کشور خودمان ایران) میتوان ایراد اخلاقی جدی وارد کرد. دو نوع دلیل کلی برای ایراد وارد کردن به نابرابری وجود دارد: الف) در نوع اول میگوییم که یکی از شکلهای نابرابری فقر است. ما دلیل خوبی در اختیار داریم که منابع را از ثروتمندان بگیریم و در میان فقرا توزیع کنیم. انسانهای زیادی در سرتاسر جهان و کشور خودمان در فقر شدید غوطهورند، به غذای کافی، آب آشامیدنی بهداشتی، مراقبتهای بهداشتی اولیه، و مایحتاج اولیهی زندگی دسترسی ندارند. اینها دلیل خوبی هستند که ما به فکر فقرا باشیم. به این نگرش «اولویتجویی» گفته میشود. درک پارفیت و پیتر سینگر به این نظریه اعتقاد دارند. ب) در نوع دوم میگوییم که خود تفاوت بین داشتههای یک عده و داشتههای یک عدهی دیگر در معرض ایراد قرار دارد. اسکنلن به این نظریه اعتقاد دارد، اما نام واحدی را به این نظریه نمیگذارد. او میگوید نظریهاش اولاً «نسبتی» [=relational] است؛ یعنی با نسبت تفاوت میان داراییها یا بهروزی یک عده و عدهای دیگر سروکار دارد. ثانیاً نظریهاش «تکثرگرایانه» [=pluralistic] است؛ یعنی ما برای ایراد وارد کردن به نابرابری ادلهی متکثر و متعددی در اختیار داریم نه دلیل واحد. لذا ما دلیلی در اختیار داریم که این تفاوت را اگر بتوانیم از میان برداریم یا حداقل کم کنیم ولو این که چنین کاری وضع هیچ کسی را بهتر نکند یا وضع ثروتمندان را دستکم بدتر کند. جلسهی دوم: وقتی که یک نهاد مثل دولت یا فاعل انسانی مثل پدر یا مادر منافعی را به تمام اعضای یک گروه خاص بدهکار باشد، اما این منافع را را فقط در اختیار یک عدهی خاصی بگذارد یا این منافع را بهصورت کامل در اختیار یک عده بگذارد، ایراد نبود دغدغهی برابر مصداق پیدا میکند. به نابرابری میتوان ایراد وارد کرد، چون منجر به نقض شرط دغدغهی برابر نسبت به منافع کسانی میشود که حکومت مکلف است آن منافع را در اختیارشان قرار دهد. جلسهی سوم: نظامهای کاستی، نژادی، و جنسیتی تفاوت در منزلت را ایجاد میکنند. در این نظامها بعضی فرادست و بعضی فرودست تلقی میشوند. با افراد فرودست و فروتر بهطرزی تحقیرآمیز و دوپایهتر از دیگران برخورد میشود. نابرابریهای مبتنی بر نظام کاستی، نژاد، یا جنسیت به دو شیوه برابری اخلاقی اساسی را نقض میکنند. الف) گاهی اوقات گفته میشود که اعضای برخی نژادها یا کاست خاصی یا زنان کاملاً انسان نیستند. (احساسات تحقیرآمیز). ب) گاهی گفته میشود که اعضای برخی نژادها یا کاست خاصی یا زنان سزاوار بعضی از نقشهای سیاسی نیستند (تضعیف عزت نفس). نابرابری شدید در درآمد و ثروت ممکن است به این معنا باشد که فقرا باید به شکلی زندگی کنند که کمابیش تحقیرآمیز است. لذا به نابرابری میتوان ایراد وارد کرد، چون باعث ایجاد تفاوتهای تحقیرآمیز در منزلت میشود. جلسهی چهارم: وقتی نابرابری عظیمی در ثروت و درآمد خانواده وجود داشته باشد، امید افراد به موفقیت در یک بازار رقابتی شدید تحت تأثیر خانوادهای است که در آن به دنیا میآیند. به نابرابری میتوان ایراد وارد کرد، چون تیشه به ریشهی فرصت برابر اقتصادی میزند. به نظر اسکنلن، برابری فرصت توجیه نابرابری نیست، اما الزام مستقلی است که باید برآورده شود تا نابرابریها را موجه و از این رو عادلانه کند. لذا، برابری فرصت بخشی از پاسخ سه سطحی به ایراد نابرابری است. مثلاً فرض کنید شخصی به لحاظ اقتصادی به این واقعیت ایراد وارد میکند که وضعش به خوبی وضع دیگران نیست. به نظر اسکنلن، یک پاسخ قانعکننده به این شکوه و شکایت باید این سه شرط را برآورده کند: ۱_ توجیه نهادی: موجه است نهادی داشته باشیم که این نوع نابرابریها را بهوجود میآورد. ۲_ انصاف روندی: فرایندی که حاصلش این است که دیگران امتیاز (حقوق و دستمزد و پاداش بالا) را دریافت میکنند اما در عین حال اگر آن شخص باز هم شاکی باشد شکایتش بهلحاظ روندی منصفانه نیست. ۳_ فرصت واقعی: اگر گفته شود که شاکیان شرایط لازم برای بهتر عمل کردن در این فرایند را نداشتند، در این گفته هیچ نادرستیای وجود نداشته باشد. جلسهی پنجم: انصاف روندی به فرایندی میپردازد که از طریق آن افراد برای مناصب ممتاز انتخاب میشوند. اما فرصت واقعی به تعلیم و تربیت و دیگر شرایطی میپردازد که برای تبدیل شدن به نامزد خوب و انتخاب شدن برای چنین فرایندی ضرورت دارند. این الزام وقتی تحقق پیدا میکند که یک نامزدی شکوه و شکایت نداشته باشد؛ به عبارت دیگر، این نامزد شکایت نکند که چون دسترسی کافی به این نوع شرایط نداشته نمیتواند برای مناصب ممتاز رقابت کند. پس اولاً؛ مناصب ممتازی وجود دارند، اما منافعی که این مناصب به همراه دارند دستمزدهای ویژهشان را توجیه میکنند. ثانیاً؛ نامزدهای این مناصب را باید بر این اساس انتخاب کرد که چنین منافعی را به بار میآورند و نه بر اساس عوامل بیربطی مثل نژاد، جنسیت، دین و … ثالثاً؛ در این بخش میخواهیم از گام اول و دوم فراتر رویم و استدلال کنیم که باید به کودکان کمک کنیم تا توانایی دست یافتن به آن مناصب را در خود پرورش دهند. جلسهی ششم: نابرابری به دو شکل ثروتمندان را بر زندگی فقرا حاکم میکند: الف) نابرابری به ثروتمندان میزان غیرقابلقبولی از کنترل بر زندگی فقرا اعطا میکند: کنترل بر این که دیگران کجا و چگونه میتوانند کار کنند، چه چیزی برای خرید در دسترسشان باشد، و زندگیشان چگونه باشد. ب) اگر رسانههای عمومی در دستتان عدهی قلیلی از ثروتمندان باشد، به این عده میزان کنترل غیرقابلقبولی اعطا میکند: کنترل این که دیگران به خودشان و زندگیشان در جامعه چگونه نگاه کنند. به نابرابری میتوان ایراد وارد کرد، چون به ثروتمندان انواع کنترل غیرقابلقبول و سلطه بر فقرا اعطا میکند. جلسهی هفتم: یکی از ایرادات به برابری این است که ایجاد برابری مستلزم مداخلهی غیرقابلقبول در آزادی فردی است. مداخله در آزادی شخص مانع از آن میشود که آن شخص کاری را که میخواهد انجام دهد. در نتیجه، مداخله در آزادی فینفسه پدیدهای است که هر شخص برای اعتراض به آن و ایراد گرفتن به آن دلیل موجهی در اختیار دارد. مداخله در آزادی فرد به توجیه نیاز دارد، در حالی که عدممداخله نیازی به توجیه ندارد. اسکنلن در ادامه به این مطلب میپردازد که آیا، همانطور که هایک اعتقاد داشت، پرداختن به نابرابری واقعاً مستلزم مداخلهی در آزادی است؟ جلسهی هشتم: گاهی وقتها نابرابری اینگونه توجیه میشود: کسانی که بیشتر دارند شایستهی این منافع عظیماند. این دو استدلال موافق و مخالف «شایستگی» را در نظر بگیرید: الف) از دستمزد بالای مدیران اجرایی به این دلیل دفاع میکنند که این مدیران به خاطر بازدهیشان شایستهی این پاداشاند. ب) از دستمزد بالای مدیران اجرایی به این دلیل میشود انتقاد کرد که حتی اگر سطح بالای دستمزد این مدیران مشوقهایی در اختیارشان بگذارد که بهروهوری را بالا ببرند، باز هم این پاداشها ناعادلانهاند چون هیچ کس برای انجام آن وظایف شایستگی چنین حقوق بالایی ندارد. این دو استدلال موافق و مخالف به اندیشهی شایستگی متوسل میشوند. واژهی «شایستگی» برای انواع مختلفی از دعاوی به کار میرود. وقتی این دعاوی مختلف با دقت از هم تمییز داده شدند و بررسی شدند، آن وقت معلوم میشود که چه موقع درست است بگوییم شخص شایستگی پاداش اقتصادی خاصی را دارد یا ندارد. جلسهی نهم: در سال ۱۹۶۵ حقوق مدیران در ۳۵۰ شرکت از بزرگترین شرکتهای امریکا ۲۰ برابر حقوق کارگران آن شرکتها بود. در آخرین دهههای قرن بیستم این نسبت ۳۷۶ برابر بوده است. به نابرابری میتوان ایراد وارد کرد، چون نشاندهندهی نامنصفانه بودن نهادها است. جلسهی دهم: اسکنلن از جمعبندی خودش را از تمام مباحث کتاب ارائه میکند و میگوید نگاه این کتاب به برابری نگاه نسبتی و کثرتگرایانه است. دلایل زیادی برای ایراد وارد کردن به نابرابری وجود دارند. این دلایل یا مبتنی بر نحوهی تأثیرگذاری نابرابراند یا ناشی از روابط بین افرادند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خویشتنداری معرفتی در مواجهه با تکثر: مطالعه تطبیقی رالز و نیگل
نویسنده:
جواد حیدری استاد راهنما: علیرضا بهشتی استاد مشاور: فرشاد شریعت استاد مشاور: مصطفی یونسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
لیبرالیسم
,
خویشتنداری
,
اندیشه سیاسی
,
کثرت گرایی (فلسفه سیاسی)
,
خویشتنداری معرفتی
چکیده :
در سالهای اخیر، دغدغهی اصلی پارهای از متفکران لیبرالیسم پاسخ به مسالهی تکثرگرایی است. پاسخ به این واقعیت که جوامع انسانی متشکل از گروهها و اجتماعاتی با فعالیتها و باورهای متنوع و متکثراند: ازجمله گروهها و افرادی که عقایدشان با یکدیگر ناسازگارند. در آثار این نویسندگان در خصوص ارتباط میان آزادی فردی و بهروزی جمعی به صورت واضح و روشن بحث شده است.رسالهی حاضر، پاسخهای فلسفی جان رالز و تامس نیگل را راجع به تنوع و تکثر عقاید، آداب و رسوم، و ایدئولوژیهای رایج در جوامع انسانی مورد بررسی و تحلیل و نقد قرار میدهد. اگرچه پاسخهای این دو فیلسوف از جهات قابل ملاحظهای فرق میکند، اما، دارای هستهی مشترکی نیز هستند. هستهی مشترک آنها بر مبنای سه ویژگی بسیار مهم مشخص میشود، که این دو متفکر سعی در دفاع از آن را دارند. ویژگی اول این است که پاسخ آنها به مسألهی تنوع و تکثر باورها و فعالیّتهای انسانی اساساً نه مبتنی بر مدارا است و، نه مبتنی بر ارجگذاری به تکثر، بلکه مبتنی بر خویشتنداری معرفتی است. به گفتهی جان رالز آنها به تکثر تصورهای متعارض، و در واقع قیاس ناپذیر، در باب معنا، ارزش، و اهداف زندگی انسان اجازهی بروز و ظهور میدهند.ویژگی دوم این است که خویشتنداری معرفتی نه بر اساس ارزش مثبت تکثر و، نه بر اساس خطر واگذاری تکثر به قدرت سرکوبگر حکومتها توجیه نمیشود، بلکه، بر اساس توجه به اصل انصاف رالز، و اصل بیطرفی نیگل است. ویژگی سوم این است که این ملاحظات آنها را به ترسیم حد و مرزهای مبتنی بر تمایزات معرفتی میکشاند، و همچنین، ارائهی ادلهای که حکومتها باید بر مبنای آن عمل کنند. به عبارت دیگر، رالز و نیگل از انصراف معرفتی در مواجهه با منازعات دفاع می-کنند. البته، واضح است که حکومتها هم مانند افراد باید عمل آنها مبتنی بر دلایل موجهی باشد. اما، آنچه که مهم است این است که حکومتها نیازمند آن هستند که مشخص کنند کدام یک از ادلهی انجام عمل معتبر و کدام یک نامعتبر است. مثلا، رالز می-گوید حکومتها نباید خود را مشغول به درستی (صدق) یا نادرستی (کذب) آموزهی مربوط به عدالت بکنند که قرار است راهنمای عمل آنها باشد. و، متعاقباً، نیگل هم، البته، با سیر استدلالی متفاوتی میگوید که رای و نظری که مبتنی بر نظرگاه شخصی است باید از درستی (صدق) این رأی و نظر سلب صلاحیت شود، حتی اگر هم این آموزهها صادق باشند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرسشهای کشنده
نویسنده:
تامس نیگل ؛ ترجمهی مصطفی ملکیان ، جواد حیدری.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: نگاه معاصر,
شابک (isbn):
978-964-9940-39-7
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ذهن و کیهان
نویسنده:
توماس نیگل؛ ترجمه جواد حیدری.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: نگاه معاصر,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
978-600-5747-71-3
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سخنرانی معرفی پروژهی فکری تامس نِیگل
سخنران:
جواد حیدری
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اینها همه یعنی چه؟
نویسنده:
نويسنده:تامس نیگل؛ مترجم:جواد حیدری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران - تهران: نگاه معاصر,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
978-600-5747-72-0
چکیده :
کتاب حاضر، درآمدی است کوتاه به فلسفه، برای کسانی که الفبای موضوع را نمیدانند. این کتاب به 9 مسئله فلسفی میپردازد که هرکدام از آنها را میتوان، بهتنهایی، بدون ارجاع به تاریخ تفکر فهم کرد. «معرفت به جهانی ورای اذهانمان»، «معرفت به اذهان خودمان»، «ربط و نسبت بین ذهن و مغز»، «چگونه زبان ممکن میشود»، «آیا ما دارای اراده آزاد هستیم»، «مبنای اخلاق»، «کدام نابرابریها ناعادلانهاند»، «ماهیت مرگ» و «معنای زندگی» این نُه مسئله هستند. آنچه در این کتاب میآید نشاندهنده رأی و نظر مؤلف در باب این مسائل است و لزوماً بیانگر آن چیزی نیست که اکثر فیلسوفان در باب آن میاندیشند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان، معنای زندگی، اقتصاد و جامعهشناسی
مدرس:
جمعی از اساتید
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معنای زندگی (فلسفه اخلاق) (وابسته)
,
توسعه (وابسته اخص تمدن)
,
توسعه اقتصادی
,
توسعه سیاسی
,
جامعه شناسی
,
ویروس کرونا
,
درسگفتار / سخنرانی علوم سیاسی و علوم اجتماعی
چکیده :
سلام به دوستان، همراهان و همیاران عزیز. دوباره سال نو را تبریک میگوییم. سالی که اگر چه دستانمان بهم نرسید تا به گرمی بفشاریمش، ولی دلهایمان از هم دور نشد. در این روزگاری که همه مجبور به خانه نشینی هستیم، غدیر رسالت فرهنگی و اجتماعی خود را فراموش نکرد و حتی ویروسی کوچک با تبعاتی بزرگ به نام کرونا هم نتوانست قطار در حال حرکت غدیر را متوقف کند، ولو مدتی کوتاه. در این روزها که به حکم عقلانیت و منطق از دیدار یکدیگر محرومیم و امکان حضور در کنار هم فراهم نیست، از نعمت فضای مجازی بهره میگیریم تا در کنارهم باشیم و با هم بر داشتههای علمی و معرفتی خود بیافزاییم. از اینرو خیریه غدیر سلسله درسگفتارهای نوروزی ، با موضوع عرفان، معنای زندگی، اقتصاد و جامعهشناسی را برگزار میکند. باز هم لطف اساتید بنام این سرزمین شامل حالمان شد و وقت گرانقدر خود را در اختیارمان گذاشتند تا بهرهای ببریم از دریای دانش این بزرگواران. به امیدخدا تا پایان فروردین ماه، درسگفتارها ادامه خواهد داشت و در خدمت دوستان و اساتید خواهیم بود. به امید روزهایی بهاریتر و به امید دیدار از نزدیکتان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صلح پیشگیرانه نهایت پیشرفت است
نویسنده:
سعید حجاریان، داود فیرحی، جواد حیدری
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقالات ژورنالی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید