جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 500
ملائکه در قرآن
نویسنده:
محی الدین قدسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پژوهش حاضر مشتمل بر شش فصل است. فصل اول، بحث لغوی پیرامون واژه ملک و ملائکه؛ فصل دوم، وجود ملائکه: ورود نام ملائکه در سوره های مکی و مدنی، اعتقاد به ملائکه در میان عرب جاهلیت، اعتقاد به وجود ملائکه در ادیان دیگر، وجود ملائکه در احادیث؛ فصل سوم، ماهیت ملائکه: اقوال مختلف درباره ملائکه، آیات قرآنی پیرامون تجرد ملائکه، بررسی روایات در زمینه خلقت و تجرد ملائکه، بال ملائکه، زمان فرودآمدن و بالا رفتن ملائکه، خواب ملائکه؛ فصل چهارم، اوصاف کلی ملائکه: عصمت ملائکه، معنی عصمت، بحثی پیرامون هاروت و ماروت، اختیار ملائکه؛ فصل پنجم، مقایسه مقام انسان و ملائکه: نظر فرق مسلمین و دانشمندان اسلامی پیرامون مقام انسان و ملائکه، دلائل کسانی که فرشته ها را برتر از انسان دانسته اند، پاسخ اشکالات منکرین برتری انبیا بر ملائکه، دلائل معتقدان به برتری انبیا بر ملائکه، برتری مقام انسانیت بر فرشته در آینه روایات؛ فصل ششم، اصناف فرشتگان و اوصاف و افعال هر صنف خاص؛ مانند: ملائکه وحی (جبرئیل و اعوانش)، ملائکه عرش (مقربین)، ملائکه امداد، ملائکه مرگ، فرشته نفخه صور (اسرافیل)، فرشتگان نگهبان، ملائکه رحمت.
معرفت خدا در تفکر دینی اسلامی
نویسنده:
محمدمهدی نجات
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق حاضر شامل شش فصل با این موضوعات است: فصل اول، تاریخ فلسفه؛ فصل دوم، تاریخ عرفان و تصوف؛ فصل سوم، روش فلسفه در معرفت خدا؛ فصل چهارم، روش عرفان و تصوف در معرفت خدا؛ فصل پنجم، روش کتاب و سنت در معرفت خدا: انسان وسیله ای برای کسب معرفت ندارد، انسان تکلیف به معرفت نشده است، معرفت فعل و صنع خداست، انسان بر فطرت توحید و اسلام خلق شده است، وظیفه انسان در معرفت خدا پذیرش معرفت پس از معرفی اوست، خداوند به مخلوقاتش شناخته نمی شود و مخلوق گزارشی از خالق نمی دهد، حتی بهائم از معرفت خدا غافل نیستند، معرفت خداوند خارج از دو حد تشبیه و تعطیل است، خداوند به حواس ظاهری و باطنی درک نشود، خداوند معقول نیست، نهی از تکلم و تفکر درباره خدا، خدا معروف همه انسانهاست و هیچ شکی در آن نیست؛ فصل ششم، معرفت فطری (موهبتی) خداوند از دیدگاه کتاب و سنت: عالم ذر در قرآن، روایات مربوط به عالم ذر، اشکالات مطرح شده درباره عالم ذر، پاسخ به اشکالات، چند نظریه درباره به عالم ذر، نقد و بررسی نظرات مطرح شده درباره عالم ذر.
مسیح (ع) از دیدگاه تورات، انجیل و قرآن کریم
نویسنده:
زهرا سبحانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه حضرت مسیح (ع) در آیات قرآن و اناجیل چهارگانه و انجیل برنابا به شیوه مقایسه ای تحقیق و بررسی شده و شامل مباحث ذیل است: تولد،رشد، نبوت، بیانات، مواعظ، معجزات عیسی (ع) واینکه آیا آن حضرت رحلت کرده یا به آسمان صعودنموده است
مصونیت قرآن از تحریف نزد شیعه و اهل سنت
نویسنده:
محمد اکبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پژوهشی است در اثبات حقیقت تحریف ناپذیری قرآن از دیدگاه شیعه و اهل سنت. نویسنده ابتدا مفهوم تحریف را یادآور شده و در ادامه به دیدگاه های روشنگرانة چهره های مهم شیعه و مستندات آن ها درباره نفی تحریف قرآن اشاره می کند و نیز به دیدگاه اهل سنت نسبت به شبهة تحریف، به تفصیل نقد و بررسی کرده است. وی جهت تنقیح بحث و سیر تاریخی منشأ شبهه تحریف، جمع آوری قرآن را در عهد رسول خدا(ص) بررسی و با دلایل مختلف اثبات نموده است که قرآن موجود، در زمان حیات پیامبر(ص) و به دستور و نظارت آن حضرت گردآوری و تدوین گردیده است. نویسنده در بخش پایانی دلایل طرفداران تحریف قرآن را در پنج شبهه مطرح نموده، سپس به رد هر یک پرداخته است و نیز پیرامون کتاب «فصل الخطاب» محدث نوری که دستاویز قائلین به تحریف است، بحث نموده است، وی آخرین فصل را به بیان ادلة چهارگانة (کتاب، سنت، عقل و اجماع) در نفی تحریف قرآن اختصاص داده است.
پژوهشی پیرامون مشترکات روایی کتب تفسیری شیعه و اهل سنت،جزء هفدهم قرآن کریم
نویسنده:
محسن زارعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این تحقیق روایات تفسیری مشترک دو تفسیر نور الثقلین و الدر المنثور در جزء هفدهم قرآن کریم در دو فصل جداگانه گردآوری و بررسی شده است. این جزء مشتمل بر سوره های انبیا و حج است
پژوهشی پیرامون مشترکات روایی شیعه و اهل سنت در جزء بیستم قرآن کریم
نویسنده:
نرجس نصرالهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق به گردآوری و بررسی احادیث مشترک شیعه و سنی ذیل آیات جزء بیستم قرآن کریم شامل سوره های نمل، قصص و عنکبوت اختصاص دارد. در آن ابتدا احادیث تفسیری مشترک از تفاسیر نورالثقلین و درالمنثور استخراج شده، سپس با استفاده از تفاسیر تحلیلی دو فرقه مثل تفاسیر قرطبی، کشاف، المیزان و نمونه به تحلیل آن احادیث اهتمام گردیده است
رشد و آثار و احکام فقهی آن
نویسنده:
محمدحسن حاجیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
رشد یک امر نسبی است و در هر مورد معنای خاص خود را دارد مثل رشد فرهنگی ، رشد ملی ، رشد مالی و ... و معنای جامعی که موضوع بحث رساله است عبارت است از توانایی بهره برداری صحیح از امکانات مادی و معنوی . در کلمات فقهای اسلام در دو مورد برای صحت و نفوذ افعال حقوقی و تصرفات اشخاص رشد شرط دانسته شده و به آن تصریح شده : یکی در مورد تصرفات مال یو دیگری در مورد ازدواج. یعنی افراد مادام که از رشد برخوردار نباشند و سفیه باشند نمی توانند در اموال خود تصرف کنند ، و در مورد ازدواج خود تصمیم بگیرند. نکته بسیار مهم این که در کلمات فقها این مساله طرح نشده که آیا مراد از رشد در ازدواج تنها رشد مالیاست یا این که علاوه برآن رشد در امر نکاح همشرط است . تنها کسی که این مساله را مطرح کرده است صاحب عروه است ، و مختار او هم این است که علاوه بر رشد مالی ، رشد در امر نکاح هم شرط است . در مورد ملاک نفوذ تصرفات مالی هم ثابت شده که ملاک اصلی همان رشد است و بلوغ مدخلیت ندارد و ذکر آن هم در لسان شرع تنها به خاطر اماره بودن آن است . از آنجا که ممکن است این شبهه در ذهن پدید آید که چرا در اصل مکلف بودن انسان رشد شرط دانسته نشده در حالیکه عقل شرط تکلیف دانسته شده در پاسخ این سوال توضیح داده ایم که رشد یک امر اکتسابی است لذا شرط تکلیف قرار نگرفته برخلاف عقل که قابل اکتساب نیست . در مورد اینکه چرا رشد در امور کیفری معتبر دانسته نشده ، بیان کرده ایم که رشد در امور کیفری ممکن است خیلی زودتر از رشد در امور مالی بدست آید ، به عبارت دیگر حتی افرادی هم که در امور مالی رشد ندارند قبح بسیاری از امور کیفری را درک می کنند ، لذا می توان گفت حتی افراد سفیه در امور مالی ، رشد به معنای رشد کیفری را دارا می باشند هر چند از رشد مالی برخوردار نباشند. همچنین در مبحثی تحت عنوان رشد سیاسی، جایگاه فقهی این مبحث توضیح داده شده و بیان شده که با الهام از تعالیم دینی می توان نتیجه گرفت که تحصیل رشد در امور سیاسی و اجتماعی امری لازم است و بدون برخورداری از آن انسان نمی تواند تکلیف الهی خود را ادا کند و برخوردار بودن از رشد سیاسی ، شرط اساسی برای برخورداری از حق دخالت در تعیین مقدرات و سرنوشت جامعه است .
نقش نظريه امامت در تحقق جامعه آرماني از منظر قرآن و روايات
نویسنده:
علی سروری‌مجد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
اديان الهي و آيين‌هاي غيرالهي و نيز فيلسوفان بشري براي ساختن جامعه مطلوب توصيه‌ها و برنامه هايي را ارائه كرده‌اند.قرآن و عترت دو منبع اصلي معارف و دو هديه بي بديل الهي به بشر و راهنما به بهترين و استوارترين راه كمال و سعادت انسان تا پايان جهانند. لذا يكي از بزرگترين نعمت‌ها و منت هاي پروردگار نسبت به بندگانش بعثت رسول اکرم(ص) و نصب اوصياي ايشان يعني امامان معصوم از جانب اويند. نصب آنان اكمال دين و اتمام نعمت است. خداوند تعالي به امامان ويژگي هاي منحصر به فردي داده كه در صورت بهره مندي کامل بشر، از آن ذوات مقدس، آرزوي ديرينه او يعني جامعه آرماني تحقق خواهد يافت.سوال اصلي ما در اين رساله، اين است که نظريه امامت (در مذهب شيعه اثني عشري) مبتني بر آموزه‌هاي قرآن و عترت چه نقشي در تحقق جامعه آرماني ايفا مي‌کند؟جامعه آرماني به استناد قرآن و روايات، جامعه اي است که مردم در انديشه و عمل ولايت الهي را پذيرفته اند؛ امام حاکم است و مردم ولايت پذيرند؛ هدف و تلاش آن جامعه رشد معنوي و مادي بشر است؛ دائما در حال رشد و شكوفايي است؛ ميزان معرفت ديني مردم بالاست؛ کرامت انسان‌ها در آن رعايت مي‌شود؛ مردم و مسوولان عدالت و تقواي الهي را در تمام شوون آن به پا مي‌دارند؛ استکبار ستيزند، با ظلم مبارزه و مظلوم را ياري مي‌کنند؛ انسانها نسبت به يکديگر محبت دارند و به هم احسان مي‌کنند؛ اهل عفو و صفح اند؛ اهل صبر و استقامت براي حق و تواصي عمومي به حق و صبرند؛ در مسائل فردي و اجتماعي با افراد ذي صلاح مشورت مي‌کنند؛ سلامت، بهداشت، نظم و امنيت برقرار است؛ تلاش در توليد و قناعت در مصرف، فرهنگ عمومي جامعه است. اصل امامت در مکتب شيعه اثني عشري، تحقق بخش شاخص‌هايي است که از جامعه آرمانيِِ مورد نظر قرآن و عترت بيان شد. لذا براي تحليل اين موضوع ويژگي‌هاي امام مورد بررسي قرار گرفته است. ويژگي هاي امام در ارتباط با تحقق جامعه آرماني به دو دسته كلي تقسيم مي‌شوند: ويژگي هاي ناظر به مقام امامت و ويژگي هاي ناظر به هدايت خلق. ويژگي‌هاي ناظر به مقام امامت عبارتند از : نصب الهي، عصمت، علم، ولايت، ابتلاء، صبر و يقين؛ و ويژگي‌هاي ناظر به هدايت خلق عبارتند از : هدايت علمي، هدايت به امر، ساست و حکومت، هدايت ديني و دفاع از دين باوران، پدري دلسوز و مهربان واصلاح جهانيامام با حاکميت الهي خود، علاوه بر مديريت جامعه، هدايت علمي و هدايت به امر مي فرمايد؛عقل و علم را در جامعه رشد مي دهد و با ابزار سياست و حكومت، عدالت را برپا و به اصلاح جهاني مي پردازد. اصل امامت، در آموزه‌هاي مکتب شيعه اثني عشري تحقق بخش آن جامعه براي اعتلاي اعتقادي، اخلاقي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي است. هر كدام از مواردي كه ذكر شد نيز زير شاخه هايي دارند؛ كه در حد مجال و هدف اصلي رساله، به آن‌ها پرداخته شده است.
مبانی، اصول و شیوه‌های تهذیب اخلاقی از نظر غزالی و فیض
نویسنده:
علیرضا صادقزاده قمصری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پژوهش نظری در عرصه تربیت اخلاقی مبتنی بر دین، به توصیف "مبانی، اصول و شیوه‌های تهذیب اخلاقی" (پیرایش برون و درون آدمی از آلودگی اخلاقی
احباط، تکفیر، موازنه
نویسنده:
مصطفی جعفر طیاری دهاقانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش، احباط، تکفیر، موازنه است و نوشتار حاضر از جهت کلامی به بررسی آنها می پردازد.مولف به هر یک از مباحث فوق یک فصل اختصاص داده است، و ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی سپس نظر موافقان و مخالفان را آورده است. در انتها نیز مبحثی با عنوان گناه کبیره پرداخته شده است .
  • تعداد رکورد ها : 500