جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
پورمحمدی , نعیمه (استادیار گروه فلسفه دین، دانشکده فلسفه، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.) , 1359ش. قم
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 74
عنوان :
نقد و بررسی کتاب «درباره شر» در نشست هفتگی شهر کتاب
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
دانشگاه ادیان و مذاهب به نقل از خبرگزاری مهر,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
چکیده :
انتشارات کتاب طه بهتازگی کتاب «درباره شر» را روانه بازار کتاب کرده است. این مجموعه دوجلدی منتخبی از متون و مقالات کلاسیک و معاصر درباره شر است که زیر نظر نعیمه پورمحمدی انتخاب و ترجمه شده است. جلد نخست این مجموعه به الهیات سنتی اختصاص دارد که در آن تئودیسههای سنتی در ادیان و عوامل ناکامی آنها از نظر متفکران مدرن پیگیری میشود. جلد دوم به بازنمایی پاسخهای جدید الهیات به شر اختصاص دارد. در اینجا، کوشش خلاقانه و تحولخواه الهیات مدرن برای پاسخ دادن به مساله شر بررسی شده است. نشست هفتگی شهر کتاب در روز سهشنبه ۱۶ مهر به نقد و بررسی کتاب «درباره شر» اختصاص داشت و با حضور مهراب صادقنیا، محسن جوادی، نعیمه پورمحمدی و محمد حقانی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد. در ابتدای این نشست، علیاصغر محمدخانی، معاون فرهنگی شهر کتاب، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در حوزه دینپژوهی و فلسفه دین بررسی، تحلیل و تبیین مساله شر است. پرسش از لزوم وجود شر برای جهان مادی، عدمی بودن شر، لزوم وجود شر برای اختیار و آزادی انسان، نقش انسان در شر، ارتباط شر با جزئینگری و کلینگر نبودن قضاوتهای انسانی در این حوزه مطرح است. او ادامه داد: برخی از منتقدان وجود شر در جهان را منافی خداباوری میدانند و برآناند که وجود خداوند قادر مطلق، خیرخواه مطلق، عالم مطلق، با مساله سر در جهان توجیهشدنی نیست. مساله شر در فلسفه غرب، فلسفههای دیگری ازجمله هندی، بودایی و در حوزه فلسفه و کلام اسلامی مهم بوده است. در فلسفه غرب، شخصیتهایی مانند اپیکور، هیوم، کانت، لایبنیتس، نیچه، آگوستین و سوئینبرن درباره مساله شر بحثهای مهمی مطرح کردهاند. همچنین، در حوزه فلسفه و کلام اسلامی نیز از ابنسینا و فارابی و ملاصدرا و خواجهنصیر گرفته تا علامه طباطبایی دلایل و مباحثی را درباره شر در جهان مطرح کردهاند. او افزود: متفکران و فیلسوفان شرور را به انحای گوناگون تقسیم کردهاند. مثلاً در مورد چرایی وجود شرور طبیعی مانند زلزله، سیل یا شرور در رابطه انسانی مانند کشتار، بیماری، ظلم یا نادانی، معلولیت و جنگ سخن گفتهاند. در این میان، کسانی مانند فارابی، ابنسینا، خواجهنصیر و آگوستین و توماس آکویناس و لایبنیتس شر را امری عدمی میدانند؛ یعنی بر این باورند که نمیتوان شر را به خداوند انتساب داد. محمدخانی در پایان گفت: کتاب «درباره شر» شامل مقالاتی مهم درباره شر در فلسفه و الهیات است. این ۶۱ مقاله از رویکردهای مختلف انتخاب شدهاند. نعیمه پورمحمدی یک مقدمه تحلیلی ۱۲۰ صفحهای به این کتاب افزوده است که خود کتابی جدا است و میتواند بهخوبی رویکردهای موجود در این حوزه را برای مخاطب تبیین کند. بااینحال، به نظر جای چند مقاله تألیفی در مورد شر در دیدگاههای حوزه فلسفه یا تفکر اسلامی در این مجموعه خوب خالی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی روایت های جدیدبرهان مسیحی اثبات وجود خدا از راه معجزه (روایت تیلیش، هالند، سویین برن)
نویسنده:
نرجس دانشی استاد راهنما: نعیمه پورمحمدی استاد مشاور: محمدتقی انصاریپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات خدا
,
افعال خارق العاده
,
راههای خداشناسی
,
کرامت
,
معجزات
,
براهین خداشناسی
,
برهان معجزه(کلام جدید)
,
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
دین مسیحیت (ادیان الهی ابراهیمی)
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
برهان معجزه Arguments from Miracles
چکیده :
معجزه (Miracle) در عرف عام بر حوادثی شگفتآور، فوق قدرت بشری، خارج از جریان عادی طبیعت و حوادث فراطبیعی اطلاق میشود. در مسیحیت معجزات عیسی را بینههایی برای تأیید ماهیت الهی او میدانند و بنا به قول پولوس قدیس یکی از معجزههای مسیحی (رستاخیز) آن اندازه ضروری است که دین مسیحیت بدون آن ناممکن میشود؛ از این رو بررسی برهان معجزه برای دین پژوهان حائز اهمیت است. نوشتار پیش رو با روش کتابخانهای و به شیوهی توصیفی - تحلیلی به بررسی روایتهای جدید برهان مسیحی اثبات وجود خدا از راه معجزه میپردازد؛ روایت قدیم از راه معجزهها با اشکالات هیوم، مک کینون و فلو به چالش کشیده شده است. در برابر این اشکالات إلاهیدانان دو موضع را برگزیدند: گروهی مانند تیلیش و هالند، تلاش کردند که معجزه را از مفهوم اصلی آن خارج ساخته و با ارائهی تعریفی جدید از معجزه، آن را قابل دفاع نمایند. 2. گروهی نیز مانند سویین برن با پذیرفتن تعریف سنتی معجزه با چینش استدلالاتی، در مقام پاسخگویی به اشکالات وارده بر این برهان قرار گرفته و تلاش کردند تا حمل حکم قدیمی - عدم امکان معجزه- را بر این موضوع - معجزه- ممتنع سازند. در مقام ارزیابی بین این دو موضع باید گفت که إلاهیدانانی که به بازسازی استدلالهای برهان معجزه پرداختهاند، رویکردی معقولانهتر دارند؛ چرا که گروه اول، معجزه را به مثابه یک برهان، از برهانی بودن خود خارج میسازند و اگر نگوییم مرتکب مغالطهی عدول از تعریف شدهاند در نهایت، کارشان به نفی معجزه و یا به تقلیل گرایی میانجامد. اما موضع گروه دوم افزون برآنکه تقریر معجزه را از صورت برهانی خارج نمیکند، همچنان کارکرد آن را برای جامعه خداناباوران حفظ میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین دیدگاه کِنِث سورین در نقد گفتمانی تئودیسه ها
نویسنده:
مهدی خسروی سرشکی استاد راهنما: نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خیر و شر اخلاقی
,
شر طبیعی
,
شرور اخلاقی
,
عدل الهی
,
خیر و شر طبیعی
,
تئودیسه
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
شر اخلاقی
,
مسئلة منطقی شرّ
,
شر فلسفی (مابعدالطبیعی)
,
مسئله قرینهای شرّ
,
تئودیسه پرورش روح
,
مساله اخلاقی شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
صورت مساله شر در منطق جدید
,
نقد گفتمان تئودیسهها
,
شر روحی و عاطفی
,
مسئله اگزیستانسی شر
,
تئودیسه شر طبیعی
,
تئودیسه شر اخلاقی
,
نقد گفتمان ناظرمحور تئودیسهها
,
مسئله قرینهای شر از زاویه دید قربانی
,
تئودیسههای قربانی محور
,
تئودیسه دروتی سوئل
,
تئودیسه یورگن مولتمان
,
تئودیسه پ. ت. فورسیت
,
نقد گفتمان سوژهمحور تئودیسه
,
نقد گفتمان ساختارگرایانه تئودیسهها
,
نقد گفتمان درجه دوم تئودیسهها
,
نقد گفتمان انتزاعی تئودیسهها
,
نقد گفتمان خدامحوری تئودیسهها
,
نقد گفتمان خداشناسی تئودیسهها
,
نقد گفتمان سکولارگرایسم تئودیسهها
,
نقد گفتمان غیر متنمحوارنه تئودیسهها
,
نقد گفتمان علّی تئودیسهها
,
نقد گفتمان غیر تاریخمندی ذهنیت تئودیسهپردازان
,
نقد گفتمان حرفهایسازی تئودیسهپردازی
,
نقد گفتمان نظاممند بودن تئودیسهها
,
نقد گفتمان کاربست عقل در تئودیسهها
,
نقد گفتمان اخلاقیسازی و فقهیسازی جهان در تئودیسهها
چکیده :
مسئله شر، یکی از مسائل مهم الاهیات و نیز فلسفه دین است. شر، انواعی دارد (طبیعی؛ اخلاقی؛ عاطفی؛ ما بعد الطبیعی) و چندین مسئله از آن به وجود میآید: مسئله منطقی شر (ناسازگاری منطقی میان وجود خدا و شر)؛ مسئله قرینهای شر (توجیه عدالت خدا در برابر وجود و فراوانی شر)؛ مسئله اگزیستانسی شر (درد و رنج آدمی به دلیل موقعیت وجودی خویش). بر اساس صورتهای مختلف مسئله شر، پاسخها در سه دسته قرار دارند: دفاعیه: پاسخ به مسئله منطقی شر؛ تئودیسه: پاسخ به مسئله قرینهای شر؛ تسلا و معنابخشی: پاسخ به مسئله اگزیستانسی شر. کِنِث سورین در کتاب «الاهیات و مسئله شر» بیان می کند که تاریخ طولانی و پیچیده تئودیسه نشان میدهد که تئودیسهها، خاستگاههای مختلفی داشتهاند و ساختار و وظیفهشان نیز تحت تأثیر گفتمانهای مختلف دورههای تاریخی قرار داشته است. او در این کتاب، نقدهای گفتمانی زیادی (بنا بر آنچه ما استخراج کردهایم هجده نقد) به تئودیسهها وارد میداند و دست آخر تئودیسههای مورد نظر خود را با رویکرد عملی و قربانیمحور پیشنهاد میکند. در این پایاننامه، دیدگاه سورین در نقد گفتمانی تئودیسهها، استخراج و در هجده نقد گفتمانی ارائه می گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین آلستون و برگمن از خداباوری شکگرایانه و بررسی اشکالات آن
نویسنده:
سیداحمدرضا هاشمی استاد راهنما: نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
مسئله قرینهای شرّ
,
خداباوری
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
اندیشه خداباوری
,
الگوهای خداباوری
,
خداباوری (تئیسم)
,
خداباوری شکگرایانه
,
نقد خداباوری شکگرایانه
,
براهین قرینه محور از راه شر
چکیده :
نسخههای اخیر برهان از راه شر علیه خداباوری بر آنند که در پیرامون ما نمونههایی از شر و رنج ظاهرا بیوجه دیده میشوند؛ و این واقعیت، قرینه تجربی خوبی علیه وجود خدا تشکیل میدهد. خداباوری شکگرایانه، رویکردی جهت پاسخ به براهین قرینهمحور علیه خداباوری است؛ رویکردی که بر محدودیتهای شناختی انسان در درک دلایل خدا جهت تجویز شرور، تاکید دارد. بنا بر این دیدگاه، چنانچه خدا وجود داشته باشد، فهم او بسی برتر و گستردهتر از ما است و کاملا محتمل است که برای برخی اعمالش دلایلی داشته باشد که برای ما نامأنوس باشند. به این ترتیب چنانچه نتوانیم در مواردی از تجویز شر، دلایل موجِّه خدا را بیابیم، این نکته نمیتواند به عنوان قرینهای بر عدم وجود چنین دلایلی قلمداد شود. این دیدگاه، گرچه پاسخ شاخصی در برابر براهین قرینهمحور علیه خداباوری فراهم میکند، اما پیامدهای وخیمی هم برای باورهای دیگر ما از جمله در حیطه خداباوری سنتی و اخلاق در پی دارد. تقریرهای مختلفی از خداباوری شکگرایانه وجود دارد که تقریر ویلیام آلستون و مایکل برگمن، از جمله مهمترین آنها است؛ این رساله عهدهدار تبیین و بررسی این دو تقریر است. آلستون ابتدا با تاکید بر استلزامات ناشناخته ممکن، ادعا میکند که تئودیسهها هنوز هم احتمالات زندهای برای پاسخگویی به برهان قرینه محور فراهم میکنند؛ اما در مرحله بعد سعی میکند تا انتقاد خود را اساسا بر فهم ناقص ما از دلایل ممکن الاهی مبتنی کند. برگمن نیز با پیروی و بسط نکات آلستون، بیشتر بر این تاکید دارد که دلیلی نداریم که نشان دهد نمونه شناختهشده ما از قلمرو خیرها و شرها و استلزامات آنها، نمونه نمایندهای است. دیدگاه آنها گرچه در نگاه نخست مقبول مینماید، اما وقتی به پیامدهای آن مینگریم، در پذیرش آن با تردید جدی مواجه میشویم؛ از جمله اینکه این دیدگاه، فهم رایج ما را از صفات و افعال خدا در هم میشکند؛ اعتماد ما را به شهودهای رایج اخلاقیمان مخدوش میکند؛ و تعارضی جدی با دیدگاه فهم عرفی اخلاقی دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چالش های فلسفه اسلامی در برابر کلام
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی؛ استاد راهنما : سیدصدرالدین طاهری؛ استاد مشاور : عبدالله نصری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه فلسفه و کلام
,
فرق کلام با فلسفه
,
فلسفه و کلام
,
مبانی فلسفه و کلام
,
چالش های فلسفه اسلامی در برابر کلام
چکیده :
فلسفه اسلامی به عنوان فلسفه ای که در محیط اسلامی نشو و نما یافته است و قطعاً تأثیر اعتقادات کلامی اسلامی بر آن بسیار زیاد بوده است، همواره از نگاه متفکران غربی یا شرقی، بیشتر کلام جلوه کرده است تا فلسفه. نادرستی این ادعا تنها با سخن سرایی و یا عنوان کردن عظمت های فلسفه اسلامی روشن نمی شود بلکه باید تک تک عقاید متکلمان با نظرات فلاسفه مقایسه شود تا دامنه تأثیر هر یک از این دو دسته تفکر اسلامی بر یکدیگر تعیین گردد. فلسفه و کلام اسلامی پا به پای هم امتداد یافته اند و با یکدیگر تعاملات و تقابلات بسیاری نیز داشته اند. فلسفة اسلامی در برابر کلام و باورهای کلامی در موارد متعددی ایستاده است که شامل رویکرد، نگاه، هدف و انگیزه نو، ارائه دلایل و براهین نو، روش سیر بحث و مبانی نو و ارائه نظریات نو می باشد. حوزة الهیات بالمعنی الاخص که شامل ذات، صفات و افعال واجب الوجود و مسألة نفس می شود و مسائل حکمت عملی که شامل اخلاق (حسن و قبح افعال) و سیاست مدن (نبوت و امامت) می باشد، حرف های تازه و راه های تازه ای از جانب فلاسفه را در بردارد که مقایسة مورد به مورد آنها با اعتقادات متکلمان اسلامی، شبهه کلام زندگی فلسفه اسلامی را مرتفع می سازد. ارائة استقلال جویی های حکمای مشاء، اشراق و متعالیه در برابر متکلمین اشعری، معتزلی و شیعی در دو حوزه مذکور حاصل کار این پژوهش است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چالش های فلسفه اسلامی در برابر کلام
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه فلسفه و کلام
,
فرق کلام با فلسفه
,
فلسفه و کلام
,
مبانی فلسفه و کلام
,
چالش های فلسفه اسلامی در برابر کلام
چکیده :
فلسفه اسلامی به عنوان فلسفه ای که در محیط اسلامی نشو و نما یافته است و قطعاً تأثیر اعتقادات کلامی اسلامی بر آن بسیار زیاد بوده است، همواره از نگاه متفکران غربی یا شرقی، بیشتر کلام جلوه کرده است تا فلسفه. نادرستی این ادعا تنها با سخن سرایی و یا عنوان کردن عظمت های فلسفه اسلامی روشن نمی شود بلکه باید تک تک عقاید متکلمان با نظرات فلاسفه مقایسه شود تا دامنه تأثیر هر یک از این دو دسته تفکر اسلامی بر یکدیگر تعیین گردد. فلسفه و کلام اسلامی پا به پای هم امتداد یافته اند و با یکدیگر تعاملات و تقابلات بسیاری نیز داشته اند. فلسفة اسلامی در برابر کلام و باورهای کلامی در موارد متعددی ایستاده است که شامل رویکرد، نگاه، هدف و انگیزه نو، ارائه دلایل و براهین نو، روش سیر بحث و مبانی نو و ارائه نظریات نو می باشد. حوزة الهیات بالمعنی الاخص که شامل ذات، صفات و افعال واجب الوجود و مسألة نفس می شود و مسائل حکمت عملی که شامل اخلاق (حسن و قبح افعال) و سیاست مدن (نبوت و امامت) می باشد، حرف های تازه و راه های تازه ای از جانب فلاسفه را در بردارد که مقایسة مورد به مورد آنها با اعتقادات متکلمان اسلامی، شبهه کلام زندگی فلسفه اسلامی را مرتفع می سازد. ارائة استقلال جویی های حکمای مشاء، اشراق و متعالیه در برابر متکلمین اشعری، معتزلی و شیعی در دو حوزه مذکور حاصل کار این پژوهش است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقارنهگرایی (اکازیونالیزم) درمکتب دکارتی و اشعری
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی،صدرالدین طاهری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه ادیان و مذاهب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه کسب
,
رابطه نفس و بدن
,
سریان عادت الله
,
نظام عادت الله
,
عادت الله
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اراده
,
اشاعره (اهل سنت)
,
عقاید اشاعره
,
عقیده جبر fatalism
,
اصول اشاعره
,
اختیار انسان
,
جبر اشعری
,
دکارت
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
خدا و اختیار انسان
,
فلسفه دکارت
,
علیت
,
علیت از نظر اشاعره
,
مقارنهگرایی
,
اکازیونالیزم
,
معرفت شناسی دکارتی
,
اصل علّیت
چکیده :
مقارنهگرایی (اکازیونالیزم) عبارت است از نفی رابطه علیت و نشاندن اراده و فعل خدا در جای آن، که دستاورد مهم فیلسوفان دکارتی (از دکارت تا لایبنیتس) محسوب میشود. واقعیت آن است که این اندیشه در کلام اشعری نیز به عنوان اندیشهای محوری و مرکزی حضور دارد و پایه طبیعیات و حتی الاهیات آنهاست. اشاعره با طرح نظریه «عادتالله»، قانون «العرض لایبقی زمانین»، ماهیت عرضی نفوس، سببیت خدا در معرفت و نظریه «کسب»، در واقع اراده و فعل الاهی را جایگزین رابطۀ علیت میکنند. این مقاله در نظر دارد با اخذ ساختار و ادبیات فلسفی دکارتیان، اندیشه مقارنهگرایانه کلام اشعری را عرضه کند. چهار ساحت طبیعت، رابطه نفس و بدن، معرفت انسان و اختیار انسان، زمینههای مناسبی برای مطالعۀ مقارنهگرایی در مکتب دکارتی و اشعری است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سالمسالاری و معلولسازی؛ سخنی در باب اخلاق معلولیت
سخنران:
نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق معلولیت
چکیده :
مقدمه در این سخرانی قصد داریم تا از دیرینهشناسی و تبارشناسی معلولیت سخن بگوییم، بر این اساس من از چهار دوره صحبت خواهم کرد که به دورههای ۱ـ پیشامدرن، ۲ـ تسلط دین و کلیسا، ۳ـ پیدایش علوم پزشکی پیشرفته، ۴ـ دروه فلسفه مدرن و در نهایت از مطالعات معلولیت تحت عنوان تفکری در دروه پستمدرن صحبت خواهیم کرد و مستقیم وارد اخلاق معلولیت میشوم که در آن، ابتدا نقدهایی که اخلاق معلولیت وارد کرده است را میگویم، در ثانی نگرشی را که ایجاد کرده است بیان میکنم و در پایان در مورد یک سری ملاحظات و خوردهمسائل اخلاق معلولیت صحبت خواهیم کرد. قبل از آن، لازم است این مورد را بگویم که بر خلاف تصور ما، تعداد معلولان زیاد است و ما درباره عده کمی از انسانها صحبت نمیکنیم. فقط در ایران درباره ۱۲ میلیون انسان و در مقیاس جهانی یک میلیارد از کل مردم جهان صحبت میکنیم. به عبارت دیگر ۱۵ درصد از مردم هر جامعهای معلول است. این آمار بسیار عجیب است چرا که معلولیت تنوع زیادی دارد. از فردی که دارای اختلالی کوچک مانند نابینایی، کمبینایی، شبکوری است تا اختلالهای فیزیکی، شناختی، یادگیری و معلولیتهای ارتباطی یا اوتیسم و غیره. به طور کلی شش نوع معلولیت داریم: ۱ـ بینایی و شنوایی، ۲ـ فیزیکی (از جسمی و حرکتی تا رشدی)، ۳ـ شناختی، ۴ـ یادگیری (از یادگیری ذهنی تا گفتاری)، ۵ـ معلولیتهای ذهنخوانی و اوتیسم، ۶ـ معلولیتهای هیجانی. اما سوال این است که این افراد در جهان و یا در ایران ما کجا هستند؟ در ایران که بیشتر در خانهها هستند چرا که فضای مناسبی در جامعه برای حضور آنها نیست و استانداردهای جامعه برای یک جوان سالم قوی و حتی مرد طراحی شده است. در نهایت باید گفت که با توجه به تنوع و آمار بالای قشر معلول در جهان، صحبت کردن از معلولین در واقع صحبت کردن از دیگری نیست، بلکه صحبت کردن از خودمان است. تبارشناسی: ۱- دوره پیشامدرن: در دروه پیشامدرن، فرهنگی وجود داشته است که بعضی از افراد را قربانی میکردند. این افراد اغلب با عناوینی شبیه ناسازگار، فاسد، مایه خشونت، ضدجنسی، ناهنجار جنسی، قربانی، بار سنگین، نیازمند کمک مالی، مایه افسوس، ناقص، دست پا چلفتی و یا یاوهگو یاد میشدند. در صورتی که میخواستند با الفاظ خوب از آنها یاد کنند، برای مثال میگفتند: کودک بهشتی، فرشته، مایه شانس، مایه برکت، بچه قدیس. این ادبیات اگر چه در دروه پیشامدرن بوده است، اما هنوز هم مورد استفاده است و وجود دارد. به طور مثال؛ انگار عقب افتادهای که نمیفهمی، منگول، خنگ، ابلهه، کممغز. به هر حال در فرهنگ پیشامدرن معلولیت با این عناوین یاد میشده که هم منفی و هم مثبت آن تجاوز به حقوق معلولین بوده است. به طور کل در این عناوین نوعی انسانیتزدایی مطرح است. اینها مجنون، جنزده یا دیوزده هستند و گاهی صرفا به زنجیر کشیدن آنها میتواند جواب باشد. ۲- دوره تسلط کلیسا: در این دروه با توجه به تاثیرات کتاب مقدس، گفتمان ظلم و ستم علیه معلولین بیشتر گسترش پیدا میکند. منابع الهیاتی و درک نادرستی که از معلولیت وجود داشت، بیشتر به این مسئله کمک میکند. این که اولا در کتاب مقدس معلولان برای رسیدن خدا به اهدافش هستند، دوما این که خدا بتواند قدرت خودش را نشان بدهد و انسانها را آزمایش کند، و شکوه و بزرگی خود را به انسانها نشان بدهد، تا پدر و مادری که دارای بچه ناقص میشوند، بیدار شوند و از گناه خود ابراز تاسف کنند. نقل شده که بعد از دیدن کودکی نابینا از عیسی میپرسند گناه که کرد؟ آیا این کودک یا پدر و مادرش؟ عیسی میگوید هیچ کدام، بلکه تا عمل خدا در آن آشکار شود. در کتاب مقدس معلول از خودش هویت مستقلی ندارد، بلکه عمل خدا در وی آشکار میشود. نکته دوم این که در کتاب مقدس معلولان باید صبورانه وضعیت خودشان را تاب بیاورند. امید داشته باشند و بدانند جایی بهروزی نهایی نصیبشان میشود. یا در کتاب مقدس هست که به پرستار معلولین بشارت میدهد که در جایی دیگر پاداش این محبت و از خودگذشتگی خود را خواهی دید. بخش سومی که دوره تسلط کلیسا باعث ظلم به معلولین میشود این است که میگوید باید جامعه دینی و کلیسا به این معلولین کمک و ترحم کند و نیازهای آنها را رفع کند. زمانی که ایوب در حال گله کردن به خداوند است میگوید من چشم نابینایان و گوش ناشنوایان بودم، من پدر فقیران بودم، یعنی به اینها کمک کنید و دستگیری کنید، چرا که اینها موجوداتی هستند که نیاز به دستگیری دارند. یا در سرتاسر عهد جدید پر از گزارشهای دستگیری از معلولین است. در الهیات شبانی یا مراقبتهای شبانی که در مسحیت هست صرفا به این موضوع پرداختند. یا آیینهای تدهین بیماران یا محتضران، همه نشانه از جداسازی و به حاشیهرانی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراقب استعارهسازی پیرامون بیماری کرونا باشیم!
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
اندیشهورزی به نقل از: خبرگزاری حوزه (انتشار در 1399/3/29),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کرونا و اخلاق
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الاهیات سنتی درباره شر بیکفایت است
نویسنده:
پارسا زمانی
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
کتاب نیوز به نقل از انصاف نیوز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
چکیده :
وجود این همه شرور گسترده و بیهوده و فراوان چه دلیلی دارد، نقش خدا در اینجا چیست... تئودیسهها شرّ را جدی نمیگیرند. زیرا شری که به غایت خیر به وجود آمده است نباید چندان اهمیتی داشته باشد... آیا حیوانات، کودکان و معلولان در رنج خود شکوفا میشوند؟!... شروری که به انسان میرسد همگی نقض خودمختاری انسان است... شرور وحشتناک را نمیتوان با ساختارهای عدالت کیفری معنادار کرد... و شرِّ ساختاری حاصل نظامهای اجتماعی ظالمانه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 74
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید