جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
پارسانیا, حمید (دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم، ریاست پژوهشگاه معارج), 1337ش. مشهد، خراسان رضوی، ایران
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 188
عنوان :
نشست پرسش هایی درباره علم دینی
شخص محوری:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
صوت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحمل اجتماعی و پلورالیزم دینی
نویسنده:
حمیدپارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در آمدی بر جامعه مدنی، سرگذشت عقل و ایدئولوژی
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت و دموکراسی
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ظواهر من منظور الحكمة المتعالية دراسة العوالم الاجتماعية في علم الاجتماع
نویسنده:
حميد بارسانيا ـ مهدي سلطاني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تنظير المعنى
نویسنده:
آرزو نيكوئيان، حميد پارسانيا، حسين شرف الدين، حسين پركان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاه ابن خلدون در رد آموزه مهدویت
نویسنده:
سکینه رستگار مقدم ابراهیمیان ، حمید پارسانیا ، صدیقه محمدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مهدویت یکی از مهمترین آموزههای اعتقادی ادیان بزرگ، بهویژه اسلام است که روایات بسیاری از طریق شیعه و اهلسنت بر آن وجود دارد و این آموزه جزو معتقدات شیعه و بسیاری از اهلسنت است و شماری بسیاری از عالمان اهلسنت، آن را جزو مسائل اعتقادی شمردهاند. با این حال، در قرون اخیر، برخی از دانشمندان اهلسنت، به انکار مهدویت پرداخته که مشهورترین و متقدمترینِ آنان، ابنخلدون است. ابنخلدون، این آموزه را بر اساس علم عُمران و نظریۀ عصبیتِ خود انکار کرده و البته در ضمن آن کوشیده است به نقد و ردّ روایات مهدویت نیز بپردازد. این نوشتار با روش تحلیلی _ انتقادی، به نقد دیدگاه ابنخلدون پرداخته و مدعیات او را در این باب به نقد کشیده و روشن ساخته است که روایات مهدویت در شیعه و اهلسنت، به حدّ تواتر است و دانشمندان متقدمِ این دو فرقه، این روایات را در آثار خود گرد آوردهاند. همچنین، این نوشتار به نقد دیدگاه ابنخلدون در باب مهدویت از باب عصبیت پرداخته و اصل عصبیت را فاقد وجهۀ دینی و در تضاد با آموزههای اسلامی معرفی کرده و البته بر فرض اذعان به عصبیت، دولت مهدوی را از بالاترین درجۀ عصبیت، که همانا عصبیتِ ایمانی است، برخوردار دانسته است. شایان ذکر است، نظریۀ ابنخلدون در قرن اخیر، واکنشهای بسیاری را برانگیخته و شماری از دانشمندان اهلسنت به تبعیت از وی، به انکار مهدویت پرداخته و البته شمار بسیاری دیگر، به ردّ دیدگاه ابنخلدون پرداختهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 359 تا 390
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای پول مدرن و نسبت آن با بهره از نگاه زیمل
نویسنده:
حمید پارسانیا ، مهدی سلطانی ، محمدجواد خسروی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
عقلانیت ابزاری، پول را تنها ابزاری کارآمد در جهت بیشینهکردن منافع سوژه میبیند که به صورت بهره متبلور میشود. زیمل با فرارفتن از عقلانیت تکنیکی، معنایی فلسفی الهیاتی از پول ارائه کرده است. زیمل، بهره را امری ضروری برای پول محض میداند اما به تفصیل به آن نپرداخته است. در این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی به بازخوانی معنای پول نزد زیمل و نسبت آن با بهره میپردازیم. یافته پژوهش حاکی از این است که پول مدرن رابطه هویتی درونی با بهره دارد. پول دارای سه لایه معنایی است: لایه فرمی، لایه اراده محض، لایه الهیاتی. لایه فرمی پول با نرخ بهره در تناقض است اما در لایه اراده محض، پول تحریک اقتصاد و پیوند سوژه و ابژه را از طریق بهره انجام میدهد. در لایه الهیاتی که پول جای اله را میگیرد، بهره نوعی ادای دِین به پول است و به خاطر گسستگی از وجود محض و اله حقیقی، انسان تاله و خودگستری را با استثمار طبقات پایین به صورت اخذ بهره محقق میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 60 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی بنیادین رویکرد بدنمند به دین با تأکید بر آرای برایان ترنر
نویسنده:
مریم منصوری ، حمید پارسانیا ، مهدی سلطانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
برایان ترنر، از جمله متفکرانی است که بر بنیادهای بدنمندی که در متفکران سده بیستم بهویژه نیچه پدیدار گردید، تلاش دارد تا با اصل «غریزۀ تأییدکنندۀ زندگی» در آرای نیچه، موضعی ایجابی در نظریۀ اجتماعی ایجاد نماید. پرسش اصلی پژوهش حاضر آن است که اساساً با بررسی آرای او، در هستی بدنمندی که بهویژه در متفکران سدۀ بیستم میلادی حاکم شد، ورود دوباره دین به عرصههای نظریهورزی با چه توجیهی انجام شده است و آیا این مواجهه، مواجههای منسجم است یا دوباره، چرخشی به سمت نظریههای کارکردی روی داده است؟ پژوهش حاضر، با بررسی اسنادی آرای ترنر و تحلیل محتوای جهتدار آن، به این مهم میپردازد. این پژوهش با بهرهمندی از روششناسی بنیادین به عنوان چارچوبی نظری، درصدد بررسی انسجام آرای او در مواجهه با دین به این نتیجه دست یافته است که نهتنها ترنر در بسیاری از مواضع خود از بنیادهای نیچهای در ساحت تفکر تخطی کرده، بلکه قواعد ذاتی دین را با قوانین اجتماعی آن خلط کرده است؛ همچنین بهرغم رویکرد مادی، به اعتقادات و ارزشها نیز به صورت تفصیلی پرداخته است و با نگرشی کارکردی تلاش دارد تا گسستهای ناشی از بدنمندی در جامعۀ جهانی را با فضیلت شهروندی حاصل از آموزههای دینی پرکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 158 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی و کاربردهای عقلانیت سلَفی در فهم متون دینی و نقد آن
نویسنده:
حمید پارسانیا ، ابوالفضل کیاشمشکی ، احمد سعادت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
عقلانیت کاربرد عقل و حضور آن در فرهنگ و جامعه است که گونههای مختلفی دارد؛ همچون عقلانیت ابزاری، انتقادی و عقلانیت اسلامی. مسئله این تحقیق تبیین چیستی، کارکردها و نقد عقلانیت سلفی است که در این تحقیق تلاش میشود با روش توصیفی و تحلیلی منظرگاه آن نسبت به فهم آموزهها و گزارههای دینی، بیان گردد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اساس نظام اندیشگی و عقلانیت سلفی را اهتمام جدی به دو منبع مهم شرعی یعنی «کتاب» و «سنت» و یک روش برجسته استنباطی یعنی منهج «سلف»، شکل میدهد. آنان بهصورت متناقض باآنکه بهصورت نظری قیاس و استحسان و استصلاح را بهعنوان قواعد و اصول اجتهادیشان، میپذیرند؛ اما در مقام عمل چنان شروط محدودکنندهای را پی میریزند که درواقع پای «عقل» از ورود به این روشهای اجتهادی کوتاه میگردد و این اصول به قواعد بسیار محدود فقهی در دایره متون و نصوص، تنزل مقام مییابند و از «اصول اجتهادی کارآمد» به «قواعد زائد و غیرضروری» تغییر شکل میدهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 188
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید