جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
علی تبار فیروزجایی, رمضان (عضو هیئت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 32
عنوان :
ماهیت امور انسانیاجتماعی و امتداد آن در روششناسی علوم انسانی
نویسنده:
رمضان علیتبار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
زیرساختهای نظری، نقش تعیینکنندهای در هویت علوم، بهویژه در روششناسی آن، دارند. این مسئله درباره علوم انسانی نیز صادق است. مبانی علوم انسانی به چند دسته تقسیم میشود که زیرساختهای انسان- جامعهشناختی از جمله آن است و از میان مبانی جامعهشناختی، نوع نگاه در باب ماهیت امور انسانیاجتماعی، به مثابه مبنای نظری، نقش تعیینکنندهای در روششناسی علوم انسانی خواهد داشت. سه پارادایم غالب علوم انسانی، با توجه به نوع تلقیای که از انسان، جامعه و امور اجتماعی دارند، روششناسی خاصی را در این حوزه رقم میزنند. در مقابل، بر اساس منظومه فکری اسلام، نگاه دیگری به ماهیت و هویت جامعه و امور اجتماعی وجود دارد که ضمن تفاوت اساسی با پارادایمهای یادشده، برآیند و امتدادهایش را میتوان در روششناسی علوم انسانی اسلامی نشان داد. در این مقاله میکوشیم با روش تحلیل عقلی، ضمن بررسی انتقادی دیدگاههای پارادایمهای سهگانه درباره ماهیت امور اجتماعی، به دلالتهای روششناختی این مبنا در علوم انسانی، بر اساس منظومه فکری اسلام، بپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی فلسفی مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی اسلامی با تأکید بر مکتب صدرایی
نویسنده:
علی اصغر هادوی نیا ، رمضان علی تبار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در زمینۀ مطالعات میانرشتهای، مسائل متعددی جای طرح دارند؛ از جمله چیستی، اهمیت و ضرورت، روششناسی و روش اجرایی آن. اما در کنار این مباحث، مسئلۀ اصلیتری هست که تاکنون به آن پرداخته نشده و آن، مبانی بینشی و فلسفی حاکم بر مطالعات میانرشتهای است. فلسفه بهصورت مستقیم و غیرمستقیم در علوم، بهویژه دانشهای بینارشتهای نقش ایفا میکند. با توجه به اینکه هر مکتب و پاردایم فلسفی، در مطالعات میانرشتهای تأثیر جدی دارد، آیا در مطالعات بینارشتهای بهویژه در حوزۀ علوم انسانی اسلامی نیز با تکیه بر مبانی فلسفی صدرایی میتوان نگرش لازم را برای انجام دادن این مطالعات بهدست آورد؟ در مقالۀ حاضر در صددیم که با روش تحلیلی و فلسفی، ضمن معرفی مطالعات بینارشتهای و تفاوت آن با دیگر روشهای مطالعاتی، ابتدا به نقش مستقیم فلسفه در برخی دانشهای بینارشتهای اشاره شود و در ادامه امتداد مبانی صدرایی را در مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی اسلامی نشان دهیم. از یافتههای مقالۀ حاضر، قابلیت نظام فلسفی صدرایی بهمثابۀ چارچوب نظری برای پشتیبانی مطالعات بینارشتهای در علوم انسانی اسلامی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 489 تا 515
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و الهیات جهانی در منظومه فکری اسلام
نویسنده:
رمضان علیتبار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
الهیات جهانی از کلانمسائل فلسفه دین به دنبال اصول و ارزشهای مشترک الهیاتی است تا بر اساس آن در راستای تحقق گفتوگوی میان پیروان ادیان به نیازهای مشترک الهیاتی آنان پاسخ بگوید. طرح این مسئله در جهان غرب، نظریههای مختلفی را به همراه داشته است که از جمله آن میتوان نظریه «کثرتگرایی دینی»، نظریه «وحدت متعالی ادیان»، نظریه «شمولگرایی افراطی» و.... نام برد؛ اما بر اساس آموزههای اسلام میتوان تبیینی از دین جهانشمول و به تبع آن الهیات جهانی ارائه داد که ضمن پذیرش جهانشمولی، عقلانیت آن، آسیبهای نسبیتگرایی و کثرتگرایی دینی را به دنبال نداشته باشد؛ بنابراین الهیات جهانی در منظومه فکری اسلام، دارای منطق خاصی است که ضمن ابتنا بر مبانی و زیرساختهای نظری، دارای معیارها و ملاکهای خاصی است که تضمینکننده وجه الهیاتی و جهانشمولی آن خواهد بود. معیارهای الهیات جهانی عبارتاند از الهیبودن، جهانشمولی، جامعیت و جاودانگی و مبانی الهیات جهانی نیز در محورهای هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی، دینشناختی و... قابل طبقهبندی هستند. با توجه به معیارهای یادشده و مبانی و زیرساختهای آن میتوان درباره سازوکار و مکانیسم تعامل و گفتوگو با پیروان دیگر ادیان نیز داوری نمود؛ ازاینرو مقاله حاضر میکوشد با روش عقلی و نقلی، ضمن طرح معیارها و مبانی الهیات جهانی به راهکارهای عملی تعامل با پیروان دیگر ادیان، به مثابه برایند این الهیات بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هویت «منطق علوم انسانی اسلامی» و مسائل پیرامونی آن
نویسنده:
رمضان علیتبار فیروزجایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روش شناسی
,
علوم انسانی (سایر)
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
هویت منطق علوم انسانی اسلامی
,
روش شناسی دینی
کلیدواژههای فرعی :
روش ,
روش تحقیق ,
پارادایم ,
هویت معرفتی منطق علوم انسانی اسلامی ,
روش شناسی پسینی ,
روش شناسی پیشینی ,
امکان منطق علوم انسانی اسلامی به مثابه روش شناسی عام و مشترک ,
امکان روش عام و مشترک در حوزه علوم انسانی ,
امکان روش شناسی دینی برای تولید علوم انسانی ,
ساختار منطق علوم انسانی ,
اهمیت و ضرورت منطق علوم انسانی ,
غایات و اهداف منطق علوم انسانی اسلامی ,
نسبت و مناسبات منطق علوم انسانی با علوم مرتبط ,
نسبت و مناسبات منطق علوم انسانی با علوم زیرساختی یا پیش نیاز ,
منطق علوم انسانی و فلسفه مطلق ,
منطق علوم انسانی و فلسفه های مضاف مرتبط ,
رابطه منطق علوم انسانی اسلامی با فلسفه معرفت و معرفت شناسی ,
منطق علوم انسانی اسلامی و دانش منطق ,
منطق علوم انسانی و دانش های زبانی ,
منطق علوم انسانی اسلامی و منطق فهم دین ,
نسبت و مناسبات منطق علوم انسانی با علوم همگن و هم تراز ,
منطق علوم انسانی و روش های موجود علوم انسانی ,
منطق علوم انسانی و روش شناسی علوم طبیعی ,
منطق علوم انسانی و علم هرمنوتیک ,
چکیده :
«منطق علوم انسانی اسلامی» به مثابة دستگاه روشی، دارای مباحث و مسائل درونی و بیرونی فراوانی است. مسائل درونی آن، ناظر به مباحث روش و قواعد روشی است و مسائل بیرونی و پیرامونی آن، از سنخ فلسفة مضاف میباشد. این مسائل عبارتاند از: هستیشناسی و چیستیشناسی آن دانش (منطق علوم انسانی)، غرض و غایت، موضوع، قلمرو و... . این نوع مباحث از مسائل و اجزاء دانش به شمار نمیرود؛ بلکه از سنخ مسائل پیشینی و فلسفیاند که به نوعی شناسنامة آن نیز به شمار میرود؛ لذا از لحاظ اهمیت و اولویت زمانی، بر سایر مسائل درونی این حوزه، برتری و تقدم دارد. این مقاله، به عناصر رکنی و غیررکنی «منطق علوم انسانی اسلامی»، نظیر چیستی منطق علوم انسانی (هویت معرفتی)، امکان، موضوع، ساختار معرفتی، اهمیت و ضرورت، غایت، نسبت و مناسبات آن با علوم و حوزههای معرفتی مرتبط (پیشنیازها، همنیازها و پسنیازها) میپردازد که هم نما و شمایی کلی از آن ارائه میدهد و هم به مثابة دستگاه روشگانی و چارچوب نظری است که با تکمیل آن، این قابلیت را دارد که مبنای تحقیقات بعدی در این زمینه قرار گیرد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موضوعشناسی علوم انسانی و اقتضائات روششناختی آن
نویسنده:
رمضان علیتبار فیروزجایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روش شناسی علوم انسانی
,
فعل انسان
,
موضوع علوم انسانی
,
علوم انسانی (سایر)
,
موضوعشناسی علوم انسانی
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی دینی ,
پارادایم اثباتی ,
انسان شناسی علوم انسانی ,
پوزیتویسم منطقی(معرفت شناسی) ,
چیستی انسان ,
پارادایم پوزیتیویستی ,
رویکرد الهی و دینی ,
روشن شناسی شناخت انسان ,
آگاهانه و ارادی بودن کنش انسانی ,
نیت مندی و هدف داری کنش انسانی ,
اعتباری بودن موضوع علوم انسانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از مسائل مهم و اصلی در علوم انسانی، روششناسی آن است. عوامل و متغیرهای مختلفی در روششناسی نقش دارند که از جمله آن، موضوع علوم انسانی و نوع تلقی از آن است. موضوع علوم انسانی در یک معنای کلی، انسان و جامعه و در معنای دقیقتر عبارت است از کنش انسانی. نوع تلقی از انسان و کنشهای وی در مکاتب علمی- نظیر پارادایمهای سهگانه در علوم انسانی- متفاوت بوده و بر اساس آن، به روششناسی متفاوتی نائل شدند. کنش انسانی به مثابه موضوع علوم انسانی دارای مختصات و ویژگیهای مختلفیاند که آن را از موضوع دیگرعلوم بهویژه علوم طبیعی متمایز میُسازد. این ویژگیها عبارتاند از: آگاهانهبودن، ارادیبودن، هدفمندبودن، معناداربودن، اعتباریبودن و... که وجود هر کدام به گونهای در روششناسی علم نقش داشته و درمجموع در علوم انسانی نیز اقتضای روشی خاصی خواهد داشت. مقاله حاضر با روش اسناد و مدارکی در گردآوری دادهها و روش عقلی در تحلیل اطلاعات، زمینه را برای نظریهپردازی در روششناسی علوم انسانی فراهم میسازد؛ ازاینرو سعیمیشود ضمن معرفی انسانِ علوم انسانی و روش شناخت آن، به ویژگیهای کنش انسانی و اقتضائات روششناختی آن در علوم انسانی بپردازد. مقاله حاضر برگرفته از طرح تحقیقی «معیار دینیبودن علوم انسانی» (از نگارنده مقاله) مربوط به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (INSF) Iran National Science Foundation به شماره 91004340 میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لاهوت المعاصر الجزء الاول : دراسات نقدية: يعنى بعلم اللاهوت المسيحي المعاصر و مناهجه الكلامية و الفلسفية معرفيا و نقديا؛ التعاريف والكليات
نویسنده:
محمدتقی جعفری، عبدالحسین خسروپناه، محمد ایلخانی، سید حسین حسینی، حسن قنبری، علی اکبر احمدی، رمضانعلی تبار فیروزجایی، محمد محمدرضایی، حسین حجت خواه، محمد عثمان خشت، عمادالدین ابراهیم عبدالرزاق، همایون همتی، یحیی کبیر
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
عراق - کربلاء: المرکز الاسلامی للدراسات الاستراتیجیة - العتبة العباسیة المقدسة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
19. مسایل کلامی ,
حقانیت دین اسلام ,
دین کامل (در مقابل دین ناقص) ,
اعتقاد دینی ,
مسایل جدید دین شناسی ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
حکومت دینی (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات طبیعی ,
سکولاریسم ,
جامعه شناسی دین ,
دین پژوهی ,
دین مسیحیت (ادیان الهی ابراهیمی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلانیت در نظر علامه طباطبائی (ره)
نویسنده:
رمضان فیروزجایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
عقلانیت(اصطلاح وابسته)
,
عقلانیت(اصطلاح وابسته)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
عقل شهودی ,
ادراکات اعتباری ,
03. انسان شناسی Human nature ,
انسان ,
نظریه مبناگروی ,
عقلانیت اعتقادات دینی ,
نظریه مطابقت ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
واقع گرایی(اصطلاح وابسته) ,
ادراکات نظری ,
عقل استدلال گر ,
اثبات دین ,
عقلانیت افعال خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در قالب پی دی اف
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی علوم انسانی اسلامی (مختصات، بایستگیها و ویژگیها)
نویسنده:
رمضان علی تبار فیروزجایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روش تحقیق
,
روش تحقیق در علوم انسانی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
روش شناسی علوم انسانی
کلیدواژههای فرعی :
مبانی هستی شناختی ,
مبانی معرفت شناختی ,
پراگماتیسم ,
مبانی اسلامی ,
پوزیتویسم((اصطلاح وابسته)، مقابل معرفت شناسی مدرن) ,
مبانی انسانشناختی ,
مفهوم شناسی علوم انسانی ,
رویکرد تفهمی یا تفسیری ,
چکیده :
روششناسی علوم انسانی به عنوان دانش درجه دوم، یکی از محورهای اصلی فلسفه علوم انسانی است. در باب علوم انسانی موجود رویکردهای مختلفی مطرح بوده و مکاتب مختلفی نظیر رویکرد پوزیتیویسم، تفسیری (تفهمی)، انتقادی و... شکل گرفته است؛ اما در باب علوم انسانی اسلامی و روش آن، در ابتدای راه قرار داریم. از مهمترین مسائل در این زمینه، شناخت «روش علوم انسانی اسلامی» است. در باب چیستی «روش علوم انسانی اسلامی» مسائل مختلفی مطرح است؛ از جمله اینکه مراد از «روش علوم انسانی اسلامی» چیست و دارای چه ویژگیهایی است؟ برخی از ویژگیها و بایستههای روش علوم انسانی اسلامی عبارتاند از: منظومهایبودن و رعایت اقتضائات منظومه و الگوی اسلامی، ابتنا بر مبانی دینی و اسلامی، دارای چهارچوب نظری، انعطافپذیری، دارای سطوح مختلف، جامعیت و کمال، تعمیمپذیری و... که مقاله حاضر میکوشد ویژگیهای یادشده را بررسی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد نگره تفکیکی در تبیین باور فطری به خدا
نویسنده:
رمضان علیتبار، محمد محمدزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
از باور فطری به خدا، تقریرها و تفسیرهای متعددی ارائه شده است. یکی از این تقریرها، تفسیر باور فطری به معرفت قلبی است که نه از سنخ علم حضوری و شهودی است و نه از سنخ علم حصولی؛ بلکه معرفتی است که خداوند در جان و قلب انسان به ودیعه گذاشته شده و صنع او میباشد. این تقریر که توسط طرفداران رویکرد تفکیکی ارائه شده است، از لحاظ مبانی، محتوا و روش با ایرادهای مختلفی نظیر تعطیل عقل از شناخت حصولی خداوند، انکار علم حضوری به خدا و نظایر آن مواجه است و درنهایت نمیتواند معیاری برای توجیه باور فطری به خدا ارائه دهد. در مقاله حاضر سعی شده است با روش توصیفی تحلیلی و با هدف تبیین و بررسی انتقادی این دیدگاه، به ارائه دیدگاه مختار بپردازد. در تقریر مطلوب، باور فطری به خدا به معنای باور قلبی و از سنخ علم حضوری خواهد بود. در علم حضوری به دلیل اینکه علم عین واقع است، خطا در آن راه ندارد و در مقام اثبات و توجیه نیز «خودموجه» میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی انسانشناختی تصرفات بشر (با تأکید بر مهندسی ژنتیک)
نویسنده:
رمضان علیتبار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
انسان موجودی است که میتواند در طبیعت و خلقت تصرفاتی داشته باشد. تصرفات وی، انواع و انحاء گوناگون دارد که از جمله آن، دخل و تصرف در ژن موجود زنده است. این کار ذیل دانش مهندسی ژنتیک صورت میپذیرد. مهندسی ژنتیک به مجموعه روشهایی گفته میشود که با انتقال ژن از ماده وراثتی (مولکول دی.ان.ای) که حامل ژنهای جدید یا ترکیبی نو از ژنهاست، به سلول میزبان، تغییراتی در ژن میزبان میدهد، بهگونهای که میزبان هم واجد ویژگیهای وراثتی مورد نظر میشود و هم میتواند این ویژگیها را به نسل بعد منتقل کند. کار این دانش در حقیقت نوعی دخل و تصرف در طبیعت و خلقت یا دستکاری حیات میباشد. مهندسی ژنتیک از این زاویه، با انواع ابهامات و چالشها (فلسفی، کلامی، فقهی، حقوقی، اخلاقی و ...) مواجه است که پرداختن به آنها نیازمند مبانی و زیرساختهای مختلفی است که ازجمله مهمترین آن، مبانی انسانشناختی میباشد. مسئله انسان و انسانشناسی از سه منظر با مهندسی ژنتیک و مسئله تراریخته (محصول مهندسی ژنتیک) در ارتباط است: یکی انسان بهعنوان فاعل و عامل تصرف؛ دوم انسان بهمثابه بخشی از موضوع مهندسی ژنتیک (موضوع تصرف) و جنبه سوم، انسان بهعنوان مصرفکننده محصولات تراریخته. با توجه به نسبت و مناسبات انسانشناسی و مهندسی ژنتیک، دراینباره سؤالات مختلفی مطرح است؛ ازجمله اینکه دخالتها و تصرفات بشر در طبیعت و خلقت از چه سنخی است؟ قلمرو تصرفات بشر تا کجاست و چه پیامدهایی (تکوینی و غیر تکوینی) دارد؟ آیا تغییرات یا اصلاح ژن انسانی، در ابعاد دیگر انسانی نظیر ذهن، شناخت، صفات نفسانی، فطرت و رفتارها نیز اثرگذار است؟ در مقاله حاضر سعی شده با توجه به مبانی انسانشناختی دینی، به مسائل یادشده پاسخ داده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 32
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید