جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 24
جریان‌شناسی مدعیان تحریف قرآن
نویسنده:
پدیدآور: سیده زینب دولتخواه ؛ استاد راهنما: جواد پورروستایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
شبهه تحریف قرآن از سوی جریان‌هایی در طول تاریخ اسلام مطرح شده که از جمله آن‌ها جریان اخباری‌ها از امامیه و جریان حشویه از سوی اهل سنت است و در ادامه گروه‌هایی به پیروی از این دو گروه به این شبهه دامن زده که از جمله آن‌ها می‌توان به برخی محدثان، متکلمان، مفسران‌ و علما و محققان از هر دو گروه و همچنین مستشرقان که از روی دشمنی و غرض ورزی سعی کرده‌اند که با دلایل بی پایه و مغرضانه این شبهه را تائید و تأکید کنند اشاره کرد. این تحقیق که در چهار فصل تنظیم شده به بررسی اهداف و مبانی و برخی شخصیت‌های این جریان‌‌ها به این صورت پردازدکه: ابتدا‌ در فصل اول کلیاتی در مورد موضوع تحقیق، فصل دوم: جریان شناسی مدعیان تحریف از شیعه که شامل دو جریان مهم و تأثیرگذار غالیان و اخباریان هست و در وا‌‌قع سر منشأ شبهه تحریف در میان برخی از شیعیان، غالیان است که درگیری‌ها و منازعات سیاسی بین گروه‌های شیعه و سنی در مسأله امامت باعث شد که غلات به وادی ادعای تحریف کشانده شده و با جعل روایاتی در زمینه تحریف و وارد کردن آن در منابع شیعی باعث شدند تا در قرن 11 به این شبهه توسط گروهی از شیعیان به نام اخباریان دامن زده شود که در این فصل برخی از شخصیت ‌های غالی و اخباری و روایات جعلی جمع آوری شده در این زمینه مورد بررسی و نقد قرار گرفته و همچنین افراد اندکی از بقیه گروه‌ها از جمله؛ اصولیان، متکلمان، مفسران و محدثان که این شبهه را مطرح کرده‌اند، شخصیت شناسی و مورد بررسی قرارگرفته اند. در فصل سوم به مدعیان تحریف از اهل سنت پرداخته شده که بیشترین ادعا و سر منشأ آن در میان بزرگان و بنیان‌ گذاران آنان از جمله « عمر بن خطاب » است و به این شبهه توسط گروه حشویه از اهل سنت دامن زده شده که در این فصل به اهداف، مبانی و روایات جعلی و نقد آنان پرداخته شده و همچنین افراد دیگری ازجمله محدثان و مفسران و علما از این فرقه که شبهه تحریف را مطرح کرده اند، مورد بررسی قرارگرفته؛ و در پایان، در فصل چهارم مستشرقانی که شبهه تحریف را مطرح کرده‌اند با اهداف و مبانی و انگیزه‌های آنان مورد بررسی و نقد قرار گرفته و بالاخره به یک نتیجه‌گیری کلی از مجموع مباحث گفته شده پرداخته شده است.
نقد و تحلیل رویکرد مستشرقان به مسایل تاریخ قرآن با تاکید بر اختلاف قرائات و جمع قرآن
نویسنده:
پدیدآور: مهنازالسادات حکیمیان اصفهانی ؛ استاد راهنما: جواد پور روستایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
چکیده نهضت نقد تاریخی کتاب مقدس تأثیر شگرفی بر عقاید مسیحیان نسبت به اعتبار اصل کتاب مقدس و اصالت متن آن گذاشت و آنان را برآن داشت تا به آسمانی نبودن کتاب خود معترف باشند؛ قرآن پژوهان غربی در صدد تطبیق این روش بر قرآن برآمدند و به انکار سلامت قرآن و القای شبهه تحریف روی آوردند. در این رویکرد، دو مسئله «جمع قرآن» و « اختلاف قرائات»؛ از مسائل مهم تاریخ قرآن؛ موضوع تحقیق و تحلیل بسیاری از مستشرقان قرارگرفته است. در پژوهش حاضر از میان مستشرقان قرآن پژوه، دیدگاه تئودور نولدکه، ریچارد بل، رژی بلاشر و جان برتون در موضوع جمع قرآن و دیدگاه ایگناس گلدزیهر، نولدکه و برتون در موضوع اختلاف قرائات تبیین و بررسی می‌گردد و در هر بخش، دیدگاه علمای شیعه و اهل سنت نیز مطرح و با رویکرد قرآن پژوهان غربی مقایسه می‌شود؛ تا تفاوت دیدگاه مستشرقان با مسلمانان، و نیز تفاوت دیدگاه شیعه و اهل سنت روشن گردد. از نتایج تحقیق حاضر آن است که شواهد و قرائنی که مستشرقان با استناد به آنها، در موضوع جمع قرآن و اختلاف قرائات به دنبال ایجاد تردید در اعتبار اصالت قرآن بودند، ناتمام است و چنین نتیجه‌ای را در پی ندارد؛ این شواهد و قرائن در طول تحقیق، تبیین و نقد شده است. نتیجه دیگر تحقیق حاضر آن است که شواهد و قرائن مستشرقان، غالباً برگرفته از دیدگاه‌های مشهور اهل سنت در موضوع جمع قرآن و اختلاف قرائات است؛ دیدگاه‌های شیعه در این دو موضوع، نقد کمتر و دستاویز اندکی برای مستشرقان قرآن پژوه داشته استکلید‌ واژه‌ها : جمع قرآن، اختلاف قرائات، تئودور نولدکه، رژی بلاشر، جان برتون، ایگناس گلدزیهر، ریچارد بل
ارزیابی کتاب تشیع اثر هاینس هالم
نویسنده:
پدیدآور: نسیم کاوه ؛ استاد راهنما: جواد پورروستایی ؛ استاد مشاور: بمانعلی دهقان منگابادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
هاینس هالم متولد1942درشهر«اندرناخ» آلمان است. محورمطالعات و تحقیقات اوتاریخ اسلام و شیعه است. اودرباره ی شیعه تحقیقات زیادی انجام داده است به طوری که می توان گفت دراین مورد درآلمان منحصر به فرد است. کتاب تشیع که به نقد و ارزیابی آن پرداخته شده از جمله تالیفات این اسلام شناس آلمانی است. کتاب او شامل پنج فصل است که با دیدگاهی عمومی درباره تاریخ تشیع و به منظور شناخت هویت تاریخی شیعه در اسلام نگاشته شده است.برداشت مولف از تشیع و گستره تحقیق او تشیع به مفهوم عام آن بوده است. بنابراین ضمن بررسی علل، عوامل و خاستگاه اندیشه شیعی در اسلام به بررسی سیر روند‌ها، جریانها و گرایش‌ ‌های مختلف فرق شیعه پرداخته است. و علل شکل‌گیری جنبش‌ها و جریان‌ها و فرق شیعه را در اشکال مختلف آن اعم از فرق غالی، تشیع سیاسی و تشیع امامی و اثنی عشری، تشیع اسماعیلی و زیدی را به عنوان مهمترین جریانهای فکری شیعه مورد توجه قرار داده است و به تحلیل و بیان آراء یا عقاید و افکار آنان نشسته است. به طور کلی ساختار این تحقیق شامل چهار فصل است. فصل اول بررسی کلیات تحقیق است، فصل دوم به بیان مباحث اعتقادی پرداخته و فصل سوم بیان مباحث تاریخی و فصل آخر و پایانی کتاب مباحث سیاسی- اجتماعی است. کتاب تشیع اثر هاینس هالم بیشتر از منظر اهل سنت به شیعه پرداخته و منابع متقنی نداشته است، بیشتر یکسو نگری کرده است و به آموزه های عقلانی تشیع توجه اندکی کرده است.
بررسی و نقدِ توصیف مستشرقان برجسته قرن نوزدهم و بیستم از اعتقاد شیعه درباره امامت
نویسنده:
پدیدآور: سمیه وحیدی‌فرد ؛ استاد راهنما: جواد پورروستایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
حقیقت مذهب تشیع به ویژه در عرصه اعتقادات و تاریخ تشیع آن‌طور که شایسته و صحیح است، به دنیای غرب که به مستشرقین خود چشم دوخته‌اند، معرفی نشده است. اطلاعات مستشرقان از اسلام و مطالعاتی که در آثار اسلامی داشته‌اند و ارتباطاتی که با علمای اسلامی داشته‌اند، غالباً در محیط و از منابع اهل سنت بوده و حتی در تشخیص و تمییز مذاهب مختلف اسلام و مبانی و اصول آن‌ها نیز به علمای اهل سنت مراجعه کرده‌اند و نظرات آن‌ها را پذیرفته‌اند. اگر مستشرقی نیز به ایران یا کشورهای شیعی آمده است، همچون خانم آنه ماری شیمل، غالباً تنها به وضع عمومی و اجتماعی مذهب تشیع که از عوام مردم منعکس می‌شده است، اکتفا کرده و یا غالباً از افراد عوام به جای علما، اطلاعات کسب کرده است؛ همچنین کسانی چون کربن که حقایق اسلام را از دید شیعه نگاه می‌کند و تشیع را یک مذهب حقیقی می‌داند و برخلاف دیگر مستشرقان با علمای شیعه ارتباط داشته و از آن‌ها کمک فکری می‌گرفته است، به جنبه باطنی شیعه توجه داشته و عقیده دارد که «نمی‌توان جهان‌شناسی و امام‌شناسی را بدون در نظر گرفتن کتب اسماعیلیه مطالعه نمود.» (محمد حسین طباطبایی، شیعه (مجموعه مذاکرات با پروفسور هانری کربن)، صفحه65-64) بنابراین در دیدگاه یک دانشمند غربی با برداشتی که از آثار مستشرقان دارد، اسلام همان مذهب تسنن است؛ و شیعه نیز از منظر توصیفی اهل سنت، مطالعه شده است. از طرف دیگر، یکی از بنیان‌های اعتقادی خاص شیعه، موضوع امامت با دو رویکرد امامت خاصه و عامه است. واقعیت آن است که برخی مستشرقان به واسطه عدم شناخت کافی از جایگاه امامت در منظر شیعه و عدم بهره گیری از منابع معتبر شیعی و برخی دیگر به واسطه عناد با تشیع و یا داشتن انگیزه‌های تبشیری و استعماری، تصویری نادرست از امامت شیعی در اذهان جهانیان ترسیم نموده‌اند. موضوع پیشنهادی بنده با توجه به مطالب فوق، بررسی انتقادی دیدگاه مستشرقان برجسته متأخر در قرن 19 و 20 در شرح عقیده شیعه درباره موضوع امامت است. قصد دارم برجسته‌ترین آرای مستشرقان مشهور قرن 19 و 20 در موضوع امامت را تبیین و در نهایت بررسی انتقادی کنم.
تاثیر آموزه‌های خاص شیعه در میزان پایبندی به هنجارهای اخلاقی بین دانشجویان دانشگاه یزد
نویسنده:
پدیدآور: اسماء رضایی ؛ استاد راهنما: محمد مبارکی ؛ استاد راهنما: محمود حائری ؛ استاد مشاور: جواد پورروستایی اردکانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
ارزش های اخلاقی جزءجدا نشدنی از نظم جامعه است و برای بقا و استمرار جامعه ضروری می باشد و به موجب آن افراد در قبال یکدیگر احساس تعهد، مسئولیت‌پذیری و دوستی می کنند و نظم و انسجام جامعه در سطح وسیعی شکل می گیرد. ولی عدم پایبندی به هنجارها ی اخلاقی باعث هرج و مرج و بی نظمی و بهم خوردن شیرازه ی نظم در جامعه می شود. در جامعه ایران باتوجه به شیعه بودن اکثریت جامعه، دین و ارزش های دینی تاثیر زیادی در رعایت هنجارها دارند وسرچشمه بسیاری از اصول اخلاقی در دین و اعتقادات دینی است. در این راستا در این پژوهش به بررسی تاثیر آموزه های خاص شیعه در میزان پایبندی به هنجارهای اخلاقی در چهار حوزه ی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در بین دانشجویان دانشگاه یزد پرداخته شد. این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و داده های تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه جمع آوری گردیده است جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه یزد می باشد که باتوجه به فرمول کوکران تعداد 374 نفر به عنوان نمونه تعین و با استفاده از نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند.نتایج حاکی از آن است که بین بین آموزه‌های اعتقادی و میزان پایبندی به هنجارها اخلاقی در حوزه اجتماعی رابطه‌ای وجود ندارد. ولی بین آموزه های خاص شیعه و میزان پایبندی به هنجارهای اخلاقی در حوزه های: سیاسی، فرهنگی و اقتصادی رابطه ی معناداری وجود دارد یعنی هرچه اعتقادات به آموزه های شیعه بیشتر باشد در پایبندی به هنجارهای اخلاقی حوزه ی سیاسی و فرهنگی و اقتصادی نیز بیشتر است. در پایان نتیجه گیری و پیشنهادات آورده شد.
بررسی تقرير شهيد مطهری از برهان نظم
نویسنده:
زهرا پورروستائی اردکانی، جواد پورروستائی اردكانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
از مشهور‌ترين ادله‏اي که انديشمندان اسلامي از جمله شهيد مطهري در مقام اثبات وجود خداوند اقامه کرده‌اند، برهان شبه‌فلسفي نظم است. شهيد مطهري در تقرير اين برهان، با تمسک به حساب احتمالات، نظم ناشي از علت غايي را اثبات مي‌كند و آن را واسطۀ اثبات خدا براي جهان طبيعت قرار مي‌دهد. به اعتقاد وي، نظم ناشي از علت فاعلي (صِرف اين نوع نظم)، نمي‏تواند خدا را اثبات کند و تأکيد مي‌کند که برهان نظم به علت فاعلي مربوط نيست. وي ضمن انتقاد از بيان متکلمانۀ برهان نظم، بياني حکيمانه از آن ارائه مي‌دهد و با دقتي ويژه برهان هدايت را از برهان نظم جدا مي‌کند. او تقرير برهان نظم را بر اساس اصول مورد قبول علماي قديم نيز توضيح مي‌دهد و آن را ناتمام مي‌داند. در اين پژوهش كوشيده‌ايم با روش توصيفي ـ تحليلي به بررسي برهان نظم از ديدگاه شهيد مطهري بپردازيم تا با استناد به مباني فکري آن استاد در مجموعه آثارش، برخي ابهام‏هاي مطرح در مقدمات، مباني، تعاريف و تقرير وي را برطرف سازيم.
صفحات :
از صفحه 25 تا 40
بررسی تفویض تشریع به پیامبر و ائمه از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی
نویسنده:
جواد پورروستایی، صفورا مظاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
تفویض تشریع به معصومین^ در بسیاری از روایات، از مباحثی است که رد و پذیرش آن در علوم اسلامی، نزاع‌های زیادی را به همراه دارد. هر کدام از عالمان شیعه با توجه به یکی از ابعاد موضوع، سعی در ارائه مفهوم و دلیلی جهت رد یا پذیرش آن نموده‌اند و دو گروه مخالف و موافق را تشکیل می‌دهند که گاهی منجر به ارائه مفاهیم متعدد از این واژه و نیز مخالفت و موافقت با تفویض تشریع در آرای یک اندیشمند می‌شود. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، با فرض پذیرش تفویض تشریع از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی، تبیین‌های مختلف ایشان از مفهوم تفویض تشریع و ادله آن را ارائه و به این نتیجه می‌رسد که علی‌رغم اینکه ایشان از مخالفان تفویض تشریع به نظر می‌رسد، ولی مفاهیم و ادله‌ای از تفویض، با محوریت انسان کامل در نظام تشریع و نیز رابطه بین نظام تشریع و تکوین ارائه و تفویض تشریع را در محدوده «ولایت در تشریع» و «ولایت بر تشریع» می‌پذیرد.
صفحات :
از صفحه 27 تا 44
بررسی علم غیب پیامبر اسلام ( ص ) از دیدگاه مفسران شیعی با تأکید بر تفسیر التبیان شیخ طوسی
نویسنده:
عماد عبداللهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از مباحث مشترک که در میان مفسران و متکلمین اسلامی – اعم از شیعه و سنّی – وجود دارد، موضوع «علم غیب» است که از آن دو معنی کاملاً متضاد استنباط می‌شود: یکی اختصاص علم غیب به خداوند متعال و دیگری تعلّق این امر به مخلوقات برگزیده خداوند همچون پیامبر اسلام 6.موضوع این تحقیق بررسی علم غیب پیامبر اسلام از دیدگاه مفسران شیعی با تأکید بر تفسیر التبیان شیخ طوسی می‌باشد. برای اثبات علم غیب پیامبر (ص) آیات اثبات و نفی این موضوع برای ایشان در کنار هم قرار می‌گیرند و بررسی می‌شوند و راه‌حل چنین است که آیات اثبات شامل علم غیبی است که برای پیامبری و جنبه رسالت و نبوت لازم می‌باشد و در مقابل در گروه آیات نفی، پیامبر (ص) اگر علم غیب را از خود نفی می‌کند و به خود نسبت نمی‌دهد، منظور علم غیب مطلق است که این علم (غیب مطلق) فقط از آن خداوند متعال است و احدی از آن آگاهی ندارد.بررسی‌های انجام‌شده در این تحقیق نشان داد که شیخ طوسی در هر دودسته آیات اثبات و نفی علم غیب پیامبر (ص) درمجموع موافق علم غیبی است که از جانب خداوند متعال به پیامبر (ص) داده‌شده است و همگام باکسانی است که علم غیب را به‌طور مطلق از پیامبر (ص) نفی می‌کنند و درواقع این همان دیدگاهی است که سایر مفسران شیعه و اهل سنّت دارند.کلید واژه : علم غیب ، غیب ، پیامبر اسلام ، شیخ طوسی .
شرح و نقد روش انی ملاصدرا، در اثبات نظام احسن
نویسنده:
جواد پورروستایی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
برای اثبات «نظام أحسن»، به عنوان یکی از پاسخ های فلسفه اسلامی به مساله شرور، براهین لمی متعددی در فلسفه اسلامی و غرب مطرح شده است؛ اما ابتکار برهان إنّی نظام أحسن از ملاصدراست. در مقاله حاضر پس از شرح برهان إنّی ملاصدرا، نقدهایی مطرح شده است که در صورت وارد بودن آنها، برهان یاد شده توان اثبات نظام أحسن را نخواهد داشت. مهم ترین نقد شکلی به تقریر ملاصدرا، عدم رعایت ارکان برهان إنی است. در نقد محتوایی نیز به عدم توان تجربه و احساس بشر برای اثبات أحسن بودن تدابیر عالم ماده اشاره شده است؛ افزون بر اینکه ادعای نظام أحسن، فراتر از عالم ماده است. روش محقق لاهیجی، با دقتی که در انتخاب تعابیر داشته ، تایید شده است. تقریر علامه طباطبایی ظاهرا نقدی ندارد؛ اما تقریری که برخی شاگردان وی ارایه کرده اند، نقد شده است
  • تعداد رکورد ها : 24