جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
تعداد رکورد ها : 1679
عنوان :
اخلاق تبلیغ دین در عصر حاضر؛ ارزشها و معضلها (بایستههای اخلاقی تبلیغ دین از منظر آیت الله جوادی آملی)
نویسنده:
حسن بوسلیکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
تبلیغ دین
,
اخلاق اسلامی
,
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
اخلاق تبلیغ دین
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
آیت اله جوادی آملی
,
بایسته های تبلیغ دینی
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
هدایت خلق ,
فطرت انسان ,
فطرت(کلام) ,
قرآن ,
اخلاق کاربردی ,
ساده زیستی ,
منش اخلاقی ,
احساس ,
سخنوری ,
سکولاریسم ,
رابطه عقل و تجربه ,
عقل ( جوهر ) ,
قرآن ,
تبشیر و انذار ,
احساس (معرفت شناسی) ,
تخیل(راه های معرفت) ,
پیام دین ,
مراعات اعتدال ,
عقلانیت آموزه های دینی ,
حد نصاب علمیت ,
مطابقت عمل با گفتار ,
مریدپروری ,
چشمداشت مالی ,
تبلیغ جهانی دین ,
حق گویی ,
جذب حداکثری ,
ترویج عقلانیت ,
ترویج روح تعبد ,
دین باوری جامعه ,
اخلاق کاربردی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
محور اصلی این پژوهش، ارزشها و اصول اخلاقی در تبلیغ دینی است. این پژوهش با روش کتابخانهای بهانجام رسیده است و تلاش شده از آثار آیت الله جوادی آملی به مسائل اصلی پژوهش، پاسخ داده شود. مسائل اصلی این پژوهش، در دو محور پیگیری شده است: نخست، با توجه به آسیبهای عینی و عصری تبلیغ دینی، بر چه ارزشهای اخلاقیای باید تأکید کرد؟ دوم، راه برونرفت از تعارضهای اخلاقی در عرصه تبلیغ دینی چیست؟ در پاسخ به محور نخست، بر اصولی همچون «تلاش برای ابلاغ پیام دین نه هدایت مردم»، «امانتداری در ابلاغ پیام»، «مطابقت عمل با گفتار» و «پرهیز از خود محوری در دعوت» تأکید شده است. در پاسخ به محور دوم، به اخلاق تبلیغ همچون یکی از شاخههای بومی اخلاق کاربردی، توجه شده است. تلاش بر این بوده است که پارهای تعارضهای موجود در عرصه تبلیغ معرفی شود. آنگاه با توجه به دیدگاههای آیت الله جوادی آملی راهحلهایی برای این معضلات بهدست داده شود. در این محور، مسائلی همچون «تبلیغ دینی در آوردگاهی به وسعت جهان»، «عقل یا احساسات» و «ترویج عقلانیت یا روح تعبد» محل توجه بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 201
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل و مراحل تکون رفتار اخلاقی در اسلام
نویسنده:
غلامرضا غیاثی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیستم
,
اخلاق
,
کنش (عمل - فعل)
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق فضیلت (فلسفه اخلاق) ,
نفس آدمی ,
رابطه علم و عمل ,
اراده ,
قصد و نیت انسان ,
روانشناسی ,
مطالعه سیستمی رفتار ,
معالجه رفتار ,
عمل اخلاقی ,
ایمان و عمل ,
مدل رفتاری ,
ابعاد نفس ,
نظام رفتاری اسلام ,
رابطه نفس و محیط ,
اراده ,
اخلاق فضیلت ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
در اسلام رفتاری اخلاقی محسوب می شود که براساس امکان، اختیار و آگاهی لازم صورت گرفته باشد. این نوع رفتار ممکن است به مرحله ظاهری جسمانی رسیده و یا امری درونی مانند حسد و ریا باشد. مراحل تکون رفتار اخلاقی از نفس و براساس نیازهای غریزی مادی– معنوی روحانی و متأثر از عوامل درونی، بیرونی و محیطی صورت می گیرد. فرایند و مراحل رفتار از نیاز شروع شده، پس از طی مراحل ادراکی (علم)، تخیل، قصد و انگیزه، ایمان و اراده به مرحله ظاهری می رسد. در این میان، عوامل و فرایندهای متعدد و متنوعی نیز مطرح می شوند که در جای خود قابل بحث و بررسی هستند. فیلسوفان مسلمان، مبدا اصلی رفتار انسان را در نفس و با استفاده از قوای آن جستوجو می کنند. روانشناسان، انگیزه و نیاز را عامل اصلی بروز و شکلگیری رفتار می دانند. اخلاقیون مسلمان، حوزه نفس و عوامل اخلاقی ارزشی را چون گرایشات فطری معنوی و ... را مطرح می کنند. تاکنون در میان آثار علمی و عملی اخلاق اسلامی، به طراحی نظاموار و جامع مراحل تکّون رفتار اخلاقی توجه چندانی صورت نگرفته است. این پژوهش زمینهای برای طرح این موضوع است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی مفهوم «ترس» با تکیه بر نوع ضدارزشی آن در قرآن
نویسنده:
فاطمه علائی رحمانی، مهری حسن زاده
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ترس ضد ارزشی
,
اقسام ترس ضد ارزشی
,
آثار ترس ضد ارزشی
,
قرآن
,
خوف
,
تربیت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
فرق ,
مشتقات ترس ,
خواری ,
ترس آسیب مالی ,
ترس از مردم ,
ترس از مرگ ,
ترس حضرت موسی ,
ترس از گناهان ,
عوامل قتل ,
ولایت شیطان ,
بخل ,
ترس از جهاد ,
ترس از خودکامگان ,
خشیت ,
ضعف ایمان ,
حقیقت مرگ ,
عوامل ترس ,
اشفاق ,
حذر ,
رعب ,
الروع ,
فزع ,
وجله ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ناصر مکارم شیرازی
شاپا (issn):
0
چکیده :
«ترس» یکی از مهمترین ویژگی های اخلاقی است که بهحسب متعلق آن به دو قسم ارزشی و ضدارزشی تقسیم می شود؛ گاه فضیلت و گاه رذیلت بهشمار می آید. دسته اول، از مهمترین فضایل اخلاق است که نقشی سازنده در تربیت انسانها دارد و موجب نجات از خطراتی است که انسان را تهدید می کند. دسته دیگر، که در زمره رذایل اخلاقی قرار می گیرد، مایه ذلت و زبونی و مانع رشد و تعالی انسان میگردد. در قرآن، چند واژه معادل مفهومی ترس شناخته شدهاند. عامترین این واژگان «خوف» است. برخی دیگر از واژههایی که معنایی قریب به خوف داشته و غالباً ترس معنا شدهاند، عبارتند از: «خشیت»، «وجله»، «رهبه»، «روع»، «رعب»، «فزع» و «اشفاق». ترس از فقر، مرگ و طاغوت از مهمترین ترسهای ضدارزشی در قرآن می باشند. اقدام به جنایت، پذیرش ولایت شیطان، عدم انفاق و اعراض از جهاد در راه خدا، تزلزل و دوستی با شیطان، خروج از حالت تعادل، برخی از پیامدهای ترسهای ضدارزشی در قرآن هستند. ضعف ایمان، وابستگی مادی، عملکرد ظالمانه، عدم اعتماد به رزاقیت خدا، احساس ضعف و زبونی در خویشتن و مبهوت قدرت دیگران شدن، از عوامل ترسهای ضدارزشی معرفی شدهاند. این نوشتار، پس از بررسی واژگان قریبالمعنی با ترس، به بیان ترسهای ضدارزشی، آثار و عوامل می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عوامل ضعف خودکنترلی از منظر قرآن کریم
نویسنده:
سمیه دریساوی، علی نقی فقیهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ضعف نفس
,
عوامل ضعف نفس
,
تربیت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
از خود بیگانگی ,
ضلالت ,
شکوفایی شخصیت ,
مسئولیت شخصی ,
هویت شخصی ,
نفس اماره ,
پیروی از هوای نفس ,
ذکر خداوند ,
آثار ذکر خدا ,
غرور ,
تواضع ,
تکبر الهی ,
زینت دنیا ,
فریب دنیا ,
وسوسه شیطان ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
این مقاله به بررسی و شناسایی عوامل ضعف خودکنترلی از دیدگاه قرآن کریم می پردازد. روش تحقیق، توصیف و تحلیل آیات قرآن کریم، درباره خودکنترلی است. از یافتههای این پژوهش تقسیم عوامل ضعف خودکنترلی به مستقیم و غیرمستقیم است. در قرآن بر عواملی مانند پیروی از هوای نفس، غفلت از خود، کبر و غرور، خودستایی، وابستگی به دنیا و وسوسه شیطان، بهمثابه عوامل مستقیم ضعف خودکنترلی در انسان، تأکید شده است. همچنین ضعف نفس و اراده از عوامل غیرمستقیماند که برای زدودن عوامل غیرمستقیم نیز باید نخست به تقویت نفس و اراده پرداخت. در این مقاله برای هریک از عوامل راهکاری نیز عرضه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشانهشناسی صبر بر معصیت با تکیه بر منابع اسلامی
نویسنده:
حسین امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نشانه شناسی صبر
,
مراتب صبر
,
روانشناسی صبر
,
گناه
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
صبر
,
صبر بر معصیت
کلیدواژههای فرعی :
اقسام صبر ,
امر و نهی الهی ,
جزع در ترک معصیت ,
دشواری ترک گناه ,
شوق بهشت ,
عاقبت امور ,
ترس از عاقبت ,
آرامش قلبی ,
ترک گناه ,
کنترل خشم ,
انتظار مرگ ,
شهوات نفس ,
صبر ممدوح ,
شکایت نکردن ,
تواضع ,
ورع ,
خشوع قلب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
0
چکیده :
این مقاله با استفاده از روش توصیفی ـ کتابخانهای و با تکیه بر منابع اسلامی، به شناسایی و طبقهبندی نشانههای صبر بر معصیت در چهار بعد شناختی، هیجانی، انگیزشی و رفتاری پرداخته است. ضمن بررسی نشانگان کلی صبر، بهطور ویژه آن دسته از نشانههایی که می توانند در موقعیت معصیت محقق شوند، شناسایی و تبیین شدهاند. نتایج نشان داد که در بعد شناختی سه نشانه، در بعد هیجانی چهار نشانه، در بعد انگیزشی یک نشانه و در بعد رفتاری سه نشانه می تواند حاکی از ویژگی صبر بر معصیت باشند. در پایان مباحثی برای تشخیص ممدوح یا غیر ممدوح بودن صبر و شناخت مراتب صبر، حد نصاب نشانهها برای صدق ویژگی صبر بیان شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی نمودهای خودشکوفایی در قرآن و روانشناسی
نویسنده:
علیرضا بخشایش
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق در قرآن
,
اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
خودشکوفایی در قرآن
,
خودشکوفایی در روان شناسی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تربیت دینی ,
کمال ,
استغفار ,
صبر ,
تذکر قیامت ,
العمل الصالح ,
پرستش ,
مادی گرایی ,
توبه ,
کمال ,
عالم قیامت ,
عبادت ,
قرآن ,
خلاقیت ,
استکمال عملی ,
بندگی خدا ,
قرآن ,
صبر ,
طاعت ,
عبودیت ,
عبادالرحمن ,
مادی گرایی و اخلاق ,
جهانی بودن رسالت ,
پاک سازی روح ,
پاک سازی روان ,
یاد قیامت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
افراد در جامعه با یکدیگر متفاوتند. هر کدام هدف خاصی را دنبال میکنند و بر این اساس هدف، روش و مسیر متفاوتی را در زندگی انتخاب میکنند. برخی افراد، بسیار معتقد و مستحکم هستند و در عین حال که در زندگی شخصی موفقاند و استعدادهای وجودی خود را شکوفا کردهاند، در جامعه نیز افرادی خلاق و حامی دیگران هستند. آنها انسانهای کامل و خود ساختهای هستند که در روانشناسی انسانگرایی (نیروی سوم)، به آنها انسانهای خودشکوفا گفته میشود. در این پژوهش با استفاده از روش کتابخانهای به توصیف ویژگیهای خودشکوفایان از منظر قرآن و روانشناسی پرداخته میشود و در عین حال، کوشش میشود تا معیارهای جامعی بر اساس آیات قرآن برای خودشکوفایی ارائه گردد. با بررسی جامع آیات در تفاسیر قرآن، نتایج مؤید آن است که انسان کامل، انسانی است که علاوه بر انجام واجباتی مانند نماز، زکات و ترک گناه و معصیت، مسؤولیتهایی را بر عهده میگیرد که فراتر از وظایف مؤمنان است. او کسی است که در جهت تکامل فردی و اجتماعی میکوشد. با توجه به جامع بودن دیدگاه قرآن و نظر به جهانی بودن رسالت آن، شایسته است که دیدگاه قرآن بهجای نظریههای مطرح شده توسط بشر در زمینه خودشکوفایی استفاده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهیافتی به نظام تربیتی اسلام از نگاه صحیفه سجادیه
نویسنده:
ابراهیم میرشاه جعفری، حمید مقامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصول تربیت
,
صحیفه کامله سجادیه
,
امام سجاد (ع)
,
اخلاق اسلامی
,
تربیت اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
امام سجاد علیه السلام
کلیدواژههای فرعی :
خداشناسی ,
استغفار ,
عزت ,
تربیت عقلانی ,
غفلت ,
موعظه ,
پاداش و کیفر اعمال ,
کیفر ,
تقرب به خدا ,
01. خداشناسی (کلام) ,
تفضل(افعال الهی) ,
اهل بیت(ع) ,
تبشیر(افعال انبیاء) ,
قرآن ,
تفضل ,
حسن ظن ,
اهداف تربیت ,
نظام تربیت ,
حسن نیت ,
بازگشت به اصل ,
عذاب ,
قرآن ,
موعظه ( قرآن ) ,
انابه ,
خوش گمانی ,
عزت نفس ,
قرب به خدا ,
تذکر ,
عیب پوشی ,
حب ذات ,
غفلت ,
تذکر ,
تبشیر ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
فضل خدا ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
عذر پذیری ,
یادآوری نعمت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
از منابع مهم در بررسی و استنباط عناصر نظام تربیتی اسلام، دعاهای مأثور از پیشوایان دین، به ویژه، دعاهای گران سنگ امام سجاد(ع) است. در این نوشتار اهداف، مبانی، اصول و روشهای تربیتی در صحیفه سجادیه مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا به بررسی و تعریف مفاهیمی چون ‹‹نظام تربیتی››، ‹‹اهداف››، ‹‹مبانی››، ‹‹اصول›› و ‹‹روشهای تربیت›› پرداخته و ارتباط بین این مفاهیم را روشن ساختهایم. با توجه به ارتباط منطقی بین این عناصر، به استنباط نظریههای راهنمای عمل از دیدگاه صحیفه پرداخته و مقاله را با بررسی سه هدف، سه مبنا، سه اصل و دوازده روش تربیتی سامان بخشیدهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اراده الهی و استقلال اخلاق
نویسنده:
انشاءالله رحمتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حسن و قبح عقلی
,
حسن و قبح شرعی
,
امر الهی در اخلاق
,
استقلال نفس
,
خود آیینی
,
دگر آیینی
,
اخلاق
,
اخلاق دینی
,
عقل و دین
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
خواجه نصیر طوسی ,
سویین برن ,
علامه حلی ,
عقل عملی ,
الاشاعره ,
عینی انگاری اخلاق ,
فرا اخلاق ,
قانون طبیعی ,
اراده باوری ,
تقدم اخلاق بر اراده خدا ,
انقلاب کپرنیکی اخلاق ,
رابطه قوانین طبیعت و اخلاق ,
ابتنای اخلاق بر اراده الهی ,
احکام اخلاقی ,
خدای خیر ,
بدیهیات عقل عملی ,
کانت ,
آدامز، رابرت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
موضوع این مقاله نظریه اخلاق مبتنی بر امر الهی یا نظریه حسن و قبح شرعی است. پس از بیان مختصری در خصوص تبیین جایگاه این نظریه در میان نظریات اخلاقی مختلف، تاریخچه مختصر این نظریه مطرح و نشان داده شده است که امروزه نویسندگان حوزه فلسفه دین و همچنین فلسفه اخلاق توجه خاصی به آن نشان میدهند. بحث بعدی مقاله به تقریرهای مختلف این نظریه میپردازد و نشان میدهد که چگونه طرفداران نظریه، برای دفع اشکالات مختلف، تقریرهای نوتر و پختهتری از آن ارایه کردهاند. ولی با این همه، همچنان اشکالی اساسی بر مبنای «استقلال» اخلاق به این نظریه وارد است. با توجه به «انقلاب کپر نیکی» کانت در عرصه اخلاق، نظریه استقلال اخلاق با تفصیل بیشتری مطرح شده و در پایان مقایسه مختصری میان نظریه کانت در این خصوص، با نظریه حسن قبح ذاتی عقلی نزد اندیشمندان مسلمان صورت گرفته و نشان داده شده است که به چه معنا دیدگاه این اندیشمندان با کانت تطبیق میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تأملات خواجه نصیرالدین طوسی در دانش اخلاق
نویسنده:
قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
رستگاری ,
سعادت ,
عقل نظری ,
بیماری اخلاقی ,
خیر مطلق ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
خودشناسی ,
القسط ,
شوق ,
علم نفس ,
کمال نهایی انسان ,
قرآن ,
غضب ,
بیماری روانی - اخلاقی فردی ,
نفس شناسی در فلسفه اسلامی ,
شهوت ,
رستگاری اسلامی ,
شوق ,
شهوات ,
سعادت اخروی ,
خیر محض ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
فضایل اخلاقی ,
عدالت ,
کرامت نفس ,
غضب ,
کردارنیک ,
خودآگاهی ,
خودآگاهی (معرفت نفس) ,
اخلاق ناصری (کتاب) ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
ادراک معارف ,
خیر به اضافت ,
فضایل چهارگانه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
اکثر پژوهشگران و تاریخ نویسان غربی بر این باورند که با ابن رشد، حیات عقلی اسلامی پایان پذیرفته و او واپسین فیلسوف و نماینده فلسفه در تاریخ عقلی تمدن اسلامی محسوب میشود. بدینسان اینان توجه مطلوب به میراث عقلی شیعه ننمودند. علیرغم آنکه حیات شیعی، عنصر نیرومند و شاید تنها رهیافت حیات عقلی اسلامی در حکمت و علوم بود اما مورد غفلت واقع شد. غفلتی که به نوعی فقر تئوری و انحطاط اندیشه را در دوران پس از 615 هجری قمری مؤدی گردید. گفتار حاضر میکوشد تا ضعف و سستی نظریه پایان حیات عقلی را آشکار ساخته و نقش خواجه نصیر در تجدید حیات عقلی حداقل در بعد علم اخلاق و فلسفه اخلاق در سده هفتم را تبیین سازد. تلاش خواجه نصیر در فلسفه و اخلاق در دوره انحطاط برجسته است. پژوهش علمی نشان میدهد که خواجه نصیر در ظهور و بروز سه مکتب فلسفی و عقلی شیراز، اصفهان و تهران نقش پر اهمیتی دارد. اخلاق ناصری نخستین و مهمترین اثر او در دانش اخلاق است. وی اخلاق ناصری را به عنوان اثری اصیل و مستقل حسب گفتارش در کاستی تهذیب الاخلاق خاصه در حوزه تدبیر منزل و سیاسات، مینگارد. سه موضوع بنیادین در اخلاق ناصری مورد پژوهش قرار میگیرد: دانش نفس، فضایل و سعادت و سرانجام عدالت. خواجه نصیر بر این عقیده است که سعادت موضوع و غایت اخلاق است. این غرض او را واداشت تا بخش عمدهای از اثرش را به بحث و فحص در مفهوم رستگاری، کمال و نقصان نفس و بالاخره کردار نیک و خودآگاهی اختصاص دهد. نقد او بر ارسطو و ابن رشد در اصناف فضایل و انواع رذایل بر اساس اندیشه قرآنی مورد توجه و حائز اهمیت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
کبری مجیدی بیدگلی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
ایمان
,
یقین
,
عمل صالح
,
عقل و ایمان
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
تقوا ,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
تفسیر قرآن به قرآن ,
متعلق ایمان ,
هدایت الهی ,
مراتب ایمان ,
فلسفه الهی ,
شهودی بودن ایمان ,
رابطه ایمان و اسلام ,
توحید کامل ,
بالاترین ایمان ,
ایمان اختیاری ,
ایمان اضطراری ,
هدایت پذیری ,
رابطه ایمان و عقل ,
اخلاق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
علامه طباطبایی، با رویکرد قرآنی خویش، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی میداند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی، عمل خارج از ایمان است، پیوندی گسستناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد. وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگیهای ایمان، عالیترین مراتب آن را متلازم با یقین دانسته، نقش عقل را در تمامی مراتب آن، نقشی کلیدی میشمارد. نویسنده در این نوشتار، تلاش دارد معنا، مفهوم و ماهیت ایمان را از نگاه علامه طباطبایی مورد بررسی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
تعداد رکورد ها : 1679
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید