جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
تعداد رکورد ها : 1574
عنوان :
طبيعة و ما بعد الطبيعة (المادة، الحياة، الله)
نویسنده:
يوسف كرم
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
متافیزیک
,
اصطلاحنامه فلسفه
شابک (isbn):
ISBN 13 9789777192286
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قدم العالم لأرسطوطاليس بين الغزالي وابن رشد
نویسنده:
فائزة الشمري
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
دار التنوير للطباعة والنشر والتوزيع ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه ارسطو
,
مطالعات فلسفی
,
کتابشناسی ارسطو
شابک (isbn):
ISBN 13 9789776483040
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فن اللامبالاة: لعيش حياة تخالف المألوف : لعيش حياة تخالف المألوف
نویسنده:
مارك مانسون؛ مترجم: الحارث النبهان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
دار التنوير للطباعة والنشر والتوزيع ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
,
توسعه انسانی
,
توسعه خرد
شابک (isbn):
ISBN 13 9786144720196
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زمن مستعمل
نویسنده:
سفيتلانا أليكسييفيتش؛ مترجم: نزار عيون السود
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
دار ممدوح عدوان للنشر والتوزيع ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
شابک (isbn):
ISBN 13 9789933540364
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حياة.. كما لم تحيها من قبل
نویسنده:
آيات أبو الفضل
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
دار البشير للثقافة والعلوم ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
شابک (isbn):
ISBN 13 9789772785655
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظرية النقدية التواصلية : یورغن هابرماس و مدرسة فرانکفورت
نویسنده:
حسن مصدق
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت، مغرب: المركز الثقافي العربي، الدار البیضاء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
کتب فلسفه غرب به عربی
کلیدواژههای فرعی :
جامعهشناسی معرفت ,
مکتب فرانکفورت ,
نظریه واقع گرایی انتقادی ,
فلسفه غربی ,
فلاسفه غرب ,
جامعه شناسی معرفت ,
فلسفه آلمان ,
نظریه پردازان انتقادی ,
معرفت شناسی هابرماس ,
اندیشه هابر ماس ,
جامعهشناسی فلسفه علوم اجتماعی ,
شابک (isbn):
9953-68-055-8
چکیده :
.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقيقة الاعتبار بين الاطروحة القديمة و الاطروحة الجديدة المجلد 1 و 2 : اصول الاستنباط العقائد فی نظریة الاعتبار؛ حقيقة الاعتبار فی نظریة المعرفة
نویسنده:
محمد سند؛ تقریر نویسان: محمدحسن رضوي، علي تميمي
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الاميرة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
کتب کلام شیعه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
حسن و قبح ,
ولایت تشریعی ,
حسن و قبح عقلی ,
انکار حسن و قبح ,
غایت ,
اعتبار ذهبیه ,
هستی شناسی اسلامی ,
حسن و قبح از نظر علامه طباطبایی ,
فلسفه اسلامی ,
اعتبار منابع استنباط ,
معرفت بشری ,
برهان لمّی مطلق ,
برهان لمّی غیر مطلق ,
قلمرو معرفت بشری(اصطلاح وابسته) ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
اعتبار حسن و قبح ,
اعتبار ادراک واضح و متمایز ,
اندیشه فلسفی ابن سینا ,
چکیده :
.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاريخ الفلاسفة
نویسنده:
تالس ملطی؛ مترجم: عبدالله حسین
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
مصر/ قاهره: مکتبة الثقافة الدینیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
زندگی نامه شخصی ,
فیلسوفان ,
فیلسوفان یونان باستان ,
سرگذشت نامه ها ,
فلسفه غربی ,
فلسفه ارسطو ,
زندگینامه ها ,
سرگذشت زندگی ,
زندگینامه بزرگان ,
فیلسوفان غربی ,
شابک (isbn):
977-341-346-2
چکیده :
تاريخ الفلاسفة، اثر طالیس ملیطی (طالس ملطی)، کتابی است با موضوع تاریخ فلسفه (فلسفه یونان) که سید عبدالله حسین، آن را از فرانسه به عربی ترجمه کرده است. در این اثر شاهد معرفی بیستوشش نفر از فیلسوفان یونان باستان از زمان طالیس (طالس) تا زنون (زینون) هستیم. کتاب، دارای مقدمه و محتوای مطالب ضمن فصول متعدد است. مترجم در مقدمه پس از خطبهای که در آن حمد الهی کرده و بر پیامبر اسلام(ص) و خاندان ایشان(ع) درود فرستاده، مینویسد: چون همت وزیر اعظم مصر (آن عزیز مفخم و صاحب عزّت والا که امثال کسری و قیصر از کار او عاجزند)، به احیای ممالک اسلامی و اخراج آنها از حوزه جهالت به حوزه دانش تعلق گرفت، تمام تلاشش را در این راه بهکار گرفت و گروهی را به سرزمینهای فرنگ فرستاد و آنان انبوهی از لغات و فنون و علوم فرنگیان را فراگرفتند و مترجمان همواره این علوم را ترجمه میکنند و من هم از کسانی هستم که فرانسوی را آموختهام و ازاینرو سعی کردم همتم را در کسب رضایت او بگمارم و شروع به ترجمه تاریخ فلاسفه یونان کردم که در فرنگ کتاب مهمی است. وی متذکر میشود که در هنگام ترجمه این اثر، در مدرسه زبانها در ازبکیه مشغول بوده است و در حل مشکلات کتاب و نوشتن ترجمه از مدیر آن مدرسه کمک میگرفته است. این ترجمه، همچنین به تصحیح مدرسین آنجا هم رسیده است. سید عبدالله حسین در بخش توضیح درباره طالس ملطی مینویسد: او در سال اول از المپیاد سیوپنج؛ یعنی ششصدوچهل سال قبل از میلاد مسیح به دنیا آمد (زیرا مدت زمانی المپیاد هر چهار سال یک بار بوده است) و در المپیاد پنجاهوهشت از دنیا رفت. وی نودودو سال عمر کرد. طالس از نوادگان قورموس بن اوجنور، از اهالی شهرهای صور شام بود و علت انتقال اجداد وی به ملط که بعدها زادگاه طالس شد، ظلم و ستم حاکمان آن شهرها بود. وی سپس به سفرهای علمی طالس، تولی منصب قضاوت در ملط، سفر به مصر، آموختن علوم متفاوت از قسیسین در آن دیار، بهویژه هندسه و ستارهشناسی و... میپردازد. طالس، پس از بازگشت از مصر به ملط، کنج عزلت گزید و درباره ستارگان و هیئت و... اندیشه کرد. وی همسری اختیار نکرد. البته برخی هم معتقدند وی در اواخر عمر همسری اختیار کرد. وی در علم هیئت تا جایی پیشرفت کرد که میتوانست حدس بزند که چه سالی میوههای درختان بیشتر است و چه سالی قحطی خواهد آمد. وی در یک سال، تمامی میوههای زیتون را قبل از رسیدن روی درخت خرید و آن سال آن درختان بار فراوانی دادند. وی سود زیادی برد، ولی از آنجا که اهل طمع نبود آن سود را میان تمامی تاجران شهر ملیطه تقسیم کرد. طالس، همواره خدا را بهخاطر سه چیز شکر میکرد: - اینکه خداوند وی را از ذویالعقول قرار داده، نه از بهائم؛ - اینکه مرد است، نه زن؛ - اینکه از رومیان است، نه از بربرها. از نظر طالس، عالم نه اول دارد و نه آخر [یعنی ازلی و ابدی است] و در تمامی زمانها بر همین حالتی که الآن دارد بوده است. او از میان رومیان، اولین کسی است که قائل به غیر فانی بودن ارواح؛ یعنی ازلی و ابدی بودن آنها شده است. او معتقد بود، بزرگترین اشیا، مکان است؛ زیرا تمام موجودات را در بر گرفته است. قویترین انگیزه از نظر طالس، حاجت است؛ زیرا انسان برای برآورده ساختن حاجتش هر مشقتی را بر جان میخرد و سریعترین اشیا، عقل است؛ زیرا در طرفةالعینی میتواند دور جهان بچرخد. نویسنده درباره افلاطون مینویسد: او در سال اول از المپیاد هشتادوهشت به دنیا آمد و در سال اول المپیاد متمم صدوهشت از دنیا رفت و هشتادویک سال عمر کرد. به او لقب الهی میدادند و از مشهورترین خانوادههای اثینا بود؛ او از طرف پدرش اریسطون، به قدروس منسوب بود و از جهت مادرش بیریقتبون، به سولون. ابتدا وی را ارسطوقلیس نام نهادند، ولی هنگامی که بزرگ شد و صاحب قدی بلند و هیکلی درشت و پیشانی عریض و شانههای پهنی شد، او را افلاطون نامیدند و به این نام مشهور شد. وی سپس از سفرهای او و آموزشهای علمیاش یاد میکند. افلاطون در مدت زندگیاش مجرد زیست، ولی همواره عفت و قناعت پیشه میکرد. او کم میخندید و بر نفسش مسلط بود... او طبعی سودایی داشت و بسیار اهل اندیشه و تأمل بود. وی شاگردان زیادی داشت و از جمله آنان هستند: اسبوسیس بن اخته، بوتونه همسر اوریمندون، زنقراطس قلسدونی و ارسطو و... افلاطون به آموختن هندسه بسیار اهمیت میداد و آموختن این علم را برای آموزش فلسفه لازم میدانست. او بر سردر آکادمی نوشته بود: کسی که در هندسه مهارت ندارد به اینجا وارد نشود. از نظر نویسنده، کتابهای افلاطون را به اعتباری میتوان به سه دسته تقسیم کرد: - دسته اول، در رد شبهههای سوفسطائیان؛ - دسته دوم، در چگونگی آموزش جوانان؛ - دسته سوم، آثاری که مختص کسانی است که به سن رجولیت رسیدهاند. از لحاظ دیگر، این آثار به دو دسته تقسیم میگردند: - بخش اول، مخاطباتی که آنها را از خودش حکایت میکند؛ - بخش دوم، آنچه از زبان دیگر فلاسفه، مانند سقراط و زنون و غیره حکایت مینماید. افلاطون، اندیشههایش را از عقاید سه تن از فیلسوفان گردآوری کرده است؛ وی در طبیعیات و محسوسات از هرقلیتس، در ماوراء طبیعیات و عقلیات از فیثاغورث و در قوانین و آداب از سقراط پیروی کرده است. بنا بر قول لوطرقس، افلاطون به سه اصل اعتقاد دارد: اله و ماده و ادراک؛ اله شبیه عقل العقول است، ماده شبیه سبب اول تولد و فساد است و ادراک همچون جوهری روحانی قائم به ذات اله است... برخی معتقدند که افلاطون، خداوند حقیقی را میشناخته است و این امر یا به علت قوت ذهن او بوده، یا به دلیل اینکه به کتابهای عبرانیها دسترسی پیدا کرده بوده است. نویسنده این امر را نمیپذیرد و اعتقاد افلاطون به آلهه سهگانه والا، متوسط و سفلی را برای این امر شاهد میآورد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قراءات في فلسفة العلوم
نویسنده:
باروخ برودي؛ مترجم: نجیب حصادی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار النهضة - اصدارات الجوهرة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
کتب فلسفه غرب به عربی
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
روش شناسی علوم انسانی ,
روش شناسی علوم طبیعی ,
فلسفه غربی ,
روش شناسی تعقل ,
فلسفه علم ,
قانون طبیعی عقل عملی ,
معرفت شناسی علوم اجتماعی ,
مبادی فلسفه علم ,
منطق روش شناسی علوم ,
فهم تاریخی ,
چکیده :
.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أصالة الوجود عند الشيرازي من مركزية الفكر الماهوي الى مركزية الفكر الوجودي
نویسنده:
كمال عبدالكريم حسين شلبي؛ مقدمه نویس: صلاح جابری
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
سوریه/ دمشق: صفحات للدراسات و النشر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
کتب فلسفه اسلامی
,
فاقد چکیده
,
کتب فلسفه صدرایی
کلیدواژههای فرعی :
براهین اصالت وجود ,
نتایج اصالت وجود ,
رابطه اصالت وجود و ماهیت علم ,
اصالت وجود ,
وحدت تشکیکی وجود ,
شدت مرتبه وجود ,
اصالت ماهیت مشائی ,
اصالت وجود و ماهیت ,
آراء و اندیشه های ملاصدرا ,
فروعات اصالت وجود ,
اتحاد عاقل و معقول و اصالت وجود ,
نقد اصالت ماهیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
تعداد رکورد ها : 1574
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید