آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 11
نسبت اراده حق‌تعالی و اختیار انسان‌ها از دیدگاه صدرالدین قونوی
نویسنده:
حمید حنائی نژاد ، یوسف غضبانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
صفت «اراده» یکی از صفات الهی است که موصوف آن در عالم تعین ثانی است و در قالب حقایق علمی الهی به نام اعیان ثابته ظاهر می‌شود و در عالم دنیا در مظاهر این حقایق که مخلوقاتی مانند انس و جن هستند، تجلی نموده است و در جایگاه یکی از شاخص‌ترین صفات است. آنچه به اهمیت موضوع ما می‌افزاید، انتساب این وصف از حیثیتی به عالَم الهی و اُلوهیتِ حق‌تعالی است و از جهتی به مظاهر و سایه‌های مقام الوهیت و اعیان ثابته که اعیان خارج از مرتبه و تعین الهی حق یعنی انسان‌ها هستند؛ نیز نسبت موجود میان «اراده حضرت حق‌تعالی» با «اختیار انسان‌ها» است. از کهن‌ترین روزگاران دانش عرفان اسلامی به تعریف و بررسی این موضوع پرداخته است. در این جستار نگاهی اجمالی به احوالات شیخ صدرالدین محمد بن ‌اسحاق قونوی و شخصیت ایشان انداخته شده است و از باب اهمیت و نیاز موضوع مقاله به یکی از مهم‌ترین پایه‌های فکری ابن‌عربی و قونوی به نام اعیان ثابته (سرّ القدر عرفانی یا حقایق موجودات در تعین ثانی) که ظرف وجودی تجلی صفات الهی از جمله «اراده» است، اشاره شده است و به تناسب ارتباط میان «اعیان ثابته» با «اسماء الهی» به هر دو موضوع نگاهی افکنده شده است؛ نیز دربارۀ کیفیت ارتباط صفات الهی با اعیان ثابته و ارتباطی که این صفات و احکام الهی با استعدادات موجود در اعیان ثابته دارند، از نگاه قونوی اشاره شده است. خواهیم گفت قونوی معتقد است بین «اراده و اختیار» انسان‌های غیرمحققی که هنوز به مرتبۀ شهودِ علم الهی یا عالم اعیان ثابته (در تعین ثانی) واصل نشده‌اند، با «اراده» حضرت حق‌تعالی به دلیل وجود تردید و ترددهایی که در آنها وجود دارد؛ تفاوت وجود دارد. زیرا این تردیدها که سرچشمه اختیار و قدرت بر انتخاب است در مورد حق‌تعالی صادق نیست و منتفی است؛ اما آن دسته از ایشان که به مرتبه تعین ثانی که موطنِ اعیان ثابته است رسیده‌اند، اراده آنها با اراده الهی یکی است.
صفحات :
از صفحه 65 تا 81
ملاحظات النصوص صدرالدین قونوی درباره الحق و تحقیق [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Hülya Küçük، Stephen Hirtenstein
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
سیمای هدایت - صدرالدین قونوی در مقام مفسر حدیث [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Stephen Hirtenstein
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
به سوی شرح حال صدرالدین قونوی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Jane Clark
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
شرح حدیثی از صدرالدین قونوی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
William C. Chittick
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نظر قونوی در مورد وجود واحد [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
William C. Chittick
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
تأويل الحديث على المنحى الصوفي ( صدر الدين القونوي نموذجًا )
نویسنده:
نيفين إبراهيم إبراهيم ياسين
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 1301 تا 1338
المنحى الصوفي المتفلسف عند نصير الدين الطوسي فى رسالته إلى صدرالدين القونوي
نویسنده:
ابراهیم ابراهیم محمد یاسین
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بی جا: بی نا,
چکیده :
این کتاب بر اساس دیدگاه ابن تیمیه و مخالفین خواجه نصیر تدوین یافته و با اهانت و دشنام همراه است. چه اینکه اورا عامل قتل و حمله هلاکو به خلیفه عباسی دانسته و تشیع او را نیز مخدوش و باطنی اسماعیلی دانسته و مورد حمله قرار داده است. اما به عنوان نمونه این قبیل آثار ارائه گردید.
راز سرنوشت (سر القدر) در ابن عربی و قنوی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Bakri Aladdin
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
بررسی مقایسه‌ای نظریه انسان کامل از منظر سید حیدر آملی و صدرالدین قونوی
نویسنده:
نویسنده:محمدامین برهان‌هی سرحدی؛ استاد راهنما:حبیب‌اله دانش شهرکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
چکیده :
ما در این رساله قصد داریم که درباره موضوع انسان کامل از منظر دو عارف بزرگ یعنی صدرالدین قونوی و سید حیدر آملی بحث و فحص نماییم و ابعاد آن را جستجو نماییم تا یکی از دو مسئله مهم عرفان نظری یعنی انسان کامل روشن گردد اولاً و در وهله دوم حقیقت انسان که عبارت است از کون جامع بودن مشخص گردد و لوازم و لحوق آن بررسی گردد و انسان کامل از غیر کامل شناخته شود و در مقام سوم از این مطالب که به مثابه شرح تأویلی آیات و روایات درباره حقیقت انسان کامل و مصداق آن یعنی امام و نبی خاتم است، بهره‌مند گردیم و این مطالب ما را رهنمون به روایات و ادعیه مأثوره از اهل بیت عصمت و طهارت نماید و اتهام غلو و زیاده‌گویی در شأن بر طرف گردد و بیان نورانی نزّلونا عن الرّبوبیّه و قولوا فینا ما شئتم روشن گردد و این امر روشن گردد که انسان کامل، کون جامع است و مظهر تام مرتبه عمائیت است و مصداق به حکم عینیت مقسم و قسم و سریان مقسم در اقسام، اگر که مصداقی غیر تام از سلاک و کملّین داشته‌باشد، قسمی که در ظهور مجلی تام مقسم است، در آن اقسام ظاهر است و آن اقسام از مشکات او نور می‌گیرند. نتیجه‌ای که محتمل است از این رساله گرفته شود این است که در بیان روش‌سنجی این دو عارف عالیقدر، رجحان روشی صدرالدین قونوی به تأیید برسد که روش او، روشی عرفانی است و در مباحث مربوط به نوآوری مباحث سیدحیدر آملی رجحان یابد که در آن به مباحثی نظیر انطباق شریعت و طریقت و حقیقت و انطباق نظریه انسان کامل با امام و نبی پرداخته می‌شود و در مبحث محتوایی نیز مطالب صدرالدین قونوی بر مطالب سیدحیدر آملی رجحان دارد اگرچه که آملی دارای نوآوری‌هایی چند است.
  • تعداد رکورد ها : 11