آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار) محمد جعفر لنگرودی ملّا آقای قزوینی ملا اسماعیل اصفهانی ملا عبدالله زنوزی (رییس مکتب تهران)
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
حاشية السؤال عن قيامة الكبري
نویسنده:
نوري، علي بن جمشيد
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
کلیدواژه‌های اصلی :
حجة الاسلام و برهان الملة
نویسنده:
نوري، علي بن جمشيد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ردّ «ميزان الحق» هنري مارتن پادري (1810-1883م) است، به نام فتحعلي شاه و عباس ميرزا نايب السلطنه و بدستور ميرزا عيسي قائم مقام فراهاني درسال 1232 نگاشته است. با ذكر اعتراضات پادري. (محمد باقر حجتي) مؤلف از دانشمندان معروف نيمه اول قرن سيزدهم بوده و در اصفهان مي زيسته است و اين كتاب را در رد بر يكي از مبلغين پرتستان كه در آن زمان در ايران بوده و به پادري معروف شده است در زمان فتحعلي شاه نوشته و در خطبه كتاب نام عباس ميرزا نايب السلطنه را نيز برده و خود گويد كه ميرزا عيسي قائم مقام فراهاني وزير معروف، به او پيغام داده كه چنين كتابي بپردازد. (سعيد نفيسي) آغاز كتاب: بسمله. الحمدلله الاول بلا اول کان قبله و الآخر بلا آخر يکون بعده ... پس بر راي اخوان صفا و خلاّن وفازاده خاکسار بي قدر و مقدار عرضه مي دارد که درعهد معدلت مهد پادشاه انجام كتاب: حاجتي باعاده آن نمي باشد الحمدلله ... علي هاجرها وآله الوارثين لکماله سلام الله اکمل التام الشامل العام وصلواته الدائمة وبرکاته القائمة والسلام. [مرعشي 3/249؛ نسخه هاي خطي فارسي، منزوي 2/931؛ الذريعة 6/257؛ کتابخانه ملک 2/207؛ فهرست آستان قدس 1/114 [براي اطلاع از بقيه كتبي كه بر رد اين كتاب نوشته شده است بنگريد به الذريعة 10/214 ذيل عنوان «الرد علي الفادري (پادري) النصراني» ] و 4/91؛ الهيات تهران ص 46؛ ادبيات تهران 3/11 و 15؛ كتابخانه مجلس شورا 6/59 و 23/598 و 10/2098؛ دائرة المعارف بزرگ اسلامي 2/86؛ ذريعه 3/102 «برهان الملة» ناشناخته، همانجا 6/257 «حجة الاسلام» كه مي گويد در رد هنري مارتن است با تاريخ نگارش 1332ق؛ اعلام 2/1665 علي النوري بن جمشيد؛ نسخه ها 2/947 «رد هنري مارتين» ناشناخته؛ مرعشي، اشكوري 3/249 كه تاريخ انجام را 1232 ق آورده است؛ مشار، فارسي 2/5084 «ميزان الحق» دو عنوان از دو تن؛ فهرست الفبائي آستان قدس ص214؛ رايانه ملي ص 788؛ رايانه استان قدس؛ فهرستواره منزوي 9/261]
امامت
عنوان :
نویسنده:
نوري، علي بن جمشيد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
از آخوند ملا علي نوري سپاهاني در اينكه هيچ زماني بي امام نخواهد بود در پاسخ شاگرد خود حسيناي ليورجاني. (محمد تقي دانش پژوه) آغاز كتاب: بسمله. حوقله ... . و ما اردت الا الاصلاح ما استطعت ... ... باقرة عين الاحباء مولانا حسينا ... . اگر ازين دو فرقه استفسار ننمودي. انجام كتاب: عما يصفون. [دانشگاه تهران 13/3310؛ فهرستواره منزوي 9/130]
حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد
نویسنده:
نوري، علي بن جمشيد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
جذوات و مواقیت
نویسنده:
محمدباقربن‌محمد ميرداماد؛ با حواشی: ملا علی نوری؛ تصحیح و تحقیق: علی اوجبی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: میراث مکتوب,
چکیده :
جذوات و مواقیت، از مهم ‌ترین آثار فلسفی میرداماد (۹۷۰ـ۱۰۴۱)، به فارسی. نام این اثر، به تصریح مؤلف و در کتابهایی چون نِبْراسُ الضیاء، القبسات و شرح میرسیداحمد علوی بر دو بیتی «عینان عینان»، جذوات و مواقیت است که گاه در برخی منابع برای اختصار یا از باب تسمیه کل به جزء، با عنوان جذوات نیز از آن یاد شده است. جذوات جمع «جَذْوه» به معنای پاره آتش و مواقیت جمع «میقات» به معنای وعده گاه است، که ناظر بر فصول کتاب و متأثر از اصطلاحات حکمت اشراق هستند. میرداماد با الهام از آیه شریفه ۹۹سوره قصص و تحت تاثیر شدید حکمت اشراق شیخ شهاب‌الدین سهروردی نام ۱۲ فصل آغازین کتاب حاضر را جذوه نهاده است .جذوات در واقع پاسخ‌نامه میرداماد به این پرسش علمای هند است که 'چرا هنگام تجلی حضرت حق, کوه طور بسوخت, اما پیکر حضرت موسی علیه‌السلام نسوخت .'این کتاب, در عین حال تفسیری حکمی بر آیه شریفه ۱۴۳سوره اعراف و نیز اثری مبسوط در علم حروف و اعداد به شمار می‌آید .زیرا در نیمه پایانی کتاب میرداماد از رابطه حروف و اعداد با عوالم هستی و اسرار و لطایف حروف برای حل شبهه یاد شده بهره برده است .ملمع نویسی, تقدیم فعل بر فاعل, تطابق صفت و موصوف در تانیث و تذکیر, و تطویل از جمله ویژگی‌های این کتاب است .مهم‌ترین مباحث جذوه‌ها عبارت‌اند از :مراتب طولی و عرضی موجودات دو جهان هستی, اولیت و آخریت واجب تعالی, اسامی عالم مجردات و عالم جسمانیات, وحدت واجب الوجود, کیفیت و ترتیب صدور عقول, ترکیب مراتب صدور, دیدگاه‌های گوناگون درباره مثل, اسمای حسنی, ویژگی‌های نبوت, حقیقت مرگ, حقیقت زهد و عبادت, و مانند آن .
  • تعداد رکورد ها : 5