جذوات و مواقیت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جذوات و مواقیت
محمدباقربنمحمد ميرداماد؛ با حواشی: ملا علی نوری؛ تصحیح و تحقیق: علی اوجبی
کتابخانه مجازی الفبا
1380
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جذوات و مواقیت
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
میرداماد, میر برهانالدین محمدباقر (فیلسوف عصر صفوی و استاد ملاصدرا، معلم ثالث), -969ق.گرگان 1040ق./1632م.عراق
(نویسنده)
نوری, ملا علی بن جمشید (حکیم، فیلسوف، مدرس و عالم اسلامی قرون ۱۲ و ۱۳ هجری، احیاگر فلسفه صدرایی در ایران، موسس مکتب فلسفی تهران), قرن12ق. نور، مازندران ۱۲۴۶ق./1831م. اصفهان
(حاشيه نويس/تعلیق نویس)
اوجبی, علی (دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده کلام و فلسفه اسلامی دانشگاه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران), 1343
(محقق و پژوهشگر)
وضعیت نشر :
تهران ،
میراث مکتوب ،
1380
چکیده :
جذوات و مواقیت، از مهم ترین آثار فلسفی میرداماد (۹۷۰ـ۱۰۴۱)، به فارسی. نام این اثر، به تصریح مؤلف و در کتابهایی چون نِبْراسُ الضیاء، القبسات و شرح میرسیداحمد علوی بر دو بیتی «عینان عینان»، جذوات و مواقیت است که گاه در برخی منابع برای اختصار یا از باب تسمیه کل به جزء، با عنوان جذوات نیز از آن یاد شده است. جذوات جمع «جَذْوه» به معنای پاره آتش و مواقیت جمع «میقات» به معنای وعده گاه است، که ناظر بر فصول کتاب و متأثر از اصطلاحات حکمت اشراق هستند. میرداماد با الهام از آیه شریفه ۹۹سوره قصص و تحت تاثیر شدید حکمت اشراق شیخ شهابالدین سهروردی نام ۱۲ فصل آغازین کتاب حاضر را جذوه نهاده است .جذوات در واقع پاسخنامه میرداماد به این پرسش علمای هند است که 'چرا هنگام تجلی حضرت حق, کوه طور بسوخت, اما پیکر حضرت موسی علیهالسلام نسوخت .'این کتاب, در عین حال تفسیری حکمی بر آیه شریفه ۱۴۳سوره اعراف و نیز اثری مبسوط در علم حروف و اعداد به شمار میآید .زیرا در نیمه پایانی کتاب میرداماد از رابطه حروف و اعداد با عوالم هستی و اسرار و لطایف حروف برای حل شبهه یاد شده بهره برده است .ملمع نویسی, تقدیم فعل بر فاعل, تطابق صفت و موصوف در تانیث و تذکیر, و تطویل از جمله ویژگیهای این کتاب است .مهمترین مباحث جذوهها عبارتاند از :مراتب طولی و عرضی موجودات دو جهان هستی, اولیت و آخریت واجب تعالی, اسامی عالم مجردات و عالم جسمانیات, وحدت واجب الوجود, کیفیت و ترتیب صدور عقول, ترکیب مراتب صدور, دیدگاههای گوناگون درباره مثل, اسمای حسنی, ویژگیهای نبوت, حقیقت مرگ, حقیقت زهد و عبادت, و مانند آن .
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
فهرست
متکلمان و سایر شخصیت ها :
علی اوجبی
,
میرداماد
,
ملا علی نوری
نویسنده :
محمدباقربنمحمد ميرداماد؛ با حواشی: ملا علی نوری؛ تصحیح و تحقیق: علی اوجبی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.fa.islamic-sources.com/book/%d8%ac%d8%b0%d9%88%d8%a7%d8%aa-%d9%88-%d9%85%d9%88%d8%a7%d9%82%db%8c%d8%aa/
جنس منبع:
متن
پایگاه :
اسلامیک سورس
یادداشت :
آدرس دیگر: https://b2n.ir/h41785
توضیحات اضافی :
جذوات و مواقیت، اثر میر محمدباقر داماد، مشهور به میر داماد یا معلم ثالث (متوفی 1041ق)، از جمله آثار فلسفی اوست که با حواشی ملا علی نوری منتشر شده است. جذوات مهمترین و مبسوطترین اثر فارسی میر داماد است. تصحیح و تحقیق کتاب توسط علی اوجبی انجام شده است. گویا مشاهیر علمای هند با این شبهه مواجه شده بودند که چرا هنگام تجلی حضرت حق، کوه طور بسوخت، اما پیکر حضرت موسی نسوخت؟ برای یافتن پاسخ به مهد دانش و حکمت مهاجرت کرده و از شاه عباس استمداد جستند. به فرمان شاهی، میر داماد مأمور شد تا به ازاله شبهه بپردازد. اگرچه جذوات پاسخنامهای مفصل به چرایی اختصاص تجلی حق بر حضرت موسی است، درعینحال تفسیری حکمی بر آیه شریفه 143 سروه اعراف و نیز اثری مفصل و مبسوط در علم حروف، اعداد و اوفاق نیز بشمار میرود؛ زیرا در نیم پایانی کتاب، وی از رابطه حروف و اعداد با عالم هستی و اسرار و لطایف حروف برای حل شبهه یادشده، بسیار بهره برده است. مباحث کتاب، مشتمل بر پیشگفتار مصحح، مقدمه تفصیلی مصحح، مقدمه مصنف و متن کتاب مشتمل بر دوازده جذوه (جذوات) و سیوپنج میقات (مواقیت) - است. در وجه تسمیه این کتاب به «جذوات و مواقیت»، گفتنی است که جذوات، جمع «جذوه» به معنی اخگر و پارهآتش است و مواقیت جمع «میقات»، به معنی وعدهگاه؛ که اولی در آیه 29 سوره قصص: «... لعلي آتيكم منها بخبر أو جذوة من النّار لعلّكم تصطلون» و دومی در آیات متعدّدی، از جمله آیه 143 سوره اعراف: «و لمّا جاء موسی لميقاتنا و كلّمه ربّه قال ربّ أرني أنظر إليك... » ذکر شده است و انتخاب این عنوان برای کتاب، با در نظر گرفتن انگیزه تصنیف آن (پاسخ به سؤال علمای هند در خصوص اینکه چرا به هنگام تجلّی خدا بر کوه، کوه متلاشی شد، امّا به موسی آسیبی نرسید؟) نشان از ذق لطیف و قریحه خوش میر داماد دارد. پیچیدهگویی و دشوارنویسی در تمامی آثار میر داماد که نابغه زمان و نادره دوران خویش بوده است، جریانی عامّ و شامل دارد. او معتقد بود که معارف عقلی و حکمی فراتر از آن است که دست هرکس بدانها برسد و از آن بیم داشت که نااهلانی بدانها رو آرند و بر اثر غموض و دشواری بیش از حدّ نکتهها و دقایق فلسفی و علمی، از عهده فهم آنها برنیایند و سر دشمنی و ناسازگاری و تکفیر و تفسیق و رمی به الحاد و زندقه بردارند. فلذا باید حتّی تعابیر و اصطلاحاتی خاصّ پدید آورد و به زبان روز باید کدگذاری کرد تا از دسترس نامحرمان مصون و محفوظ ماند. نثر او بهویژه در آثار علمیاش نثری منحصربهفرد است. نثر او دارای ویژگیهای خاص است. این ویژگیها بهقدری است که حتی برخی او را صاحب سبک دانستهاند... میر چه در ناحیه مفردات و واژگان و چه در ناحیه ترکیب و ساختار جملات بهگونهای خاص عمل میکرد. از واژگان نامأنوس و غریب بسیار بهره میبرد و حتی خود دست به جعل لغات میزد. عبارات فارسی و عربی را در هم میآمیخت. در زمینه ترکیب و ساختار عبارتها نیز گاه از قواعد معمول عدول میکرد و اندیشههای خویش را در قالبهای فراتر از قید و بندهای معمول ادبی القا مینمود و همین باعت شده بود تا نثر وی نثری متکفلانه و آمیخته با تعقید و پیچیدگیهای خاص باشد. از آنجا که بخش معظمی از کتاب، حاوی مباحثی در علم حروف، اعداد و اوفاق است که از علوم غیر رایج بشمار میآیند و آشنایان به این گونه علوم بسیار معدودند، مصحح اثر در مقدمهاش بر کتاب، تردید خود در تصحیح جذوات را متذکر شده است. علی اوجبی در مقدمهاش بر کتاب، میر داماد را دشوارنویسترین فیلسوف مسلمان با آرای ابداعی، ابتکاری و نادر دانسته است. پس از آن شرح حال مصنف، فهرست آثار او، کتابها و رسالهها، شروح، حواشی و تعلیقات، نامهها و مکاتبات، اجازهها و تفریظهای میر داماد را معرفی کرده است. بخش جذوات کتاب، شامل دیباچهای است درباره علت و انگیزه کتاب و دوازده جذوه که در واقع بهعنوان مقدمه و مبادی بحث بشمار میآیند و 35 میقات که مقصد اصلی کتاب را تشکیل میدهند. البته بهجز جذوه اولی، هر جذوه تتمهای نیز دارد. مهمترین مباحثی که در جذوهها مطرح شده عبارتند از: مراتب طولی و عرضی موجودات در جهان هستی، اولیت و آخریت واجب تعالی، اسامی عالم مجردات و عالم جسمانیات. در بخش مواقیت نیز مباحثی چون ملاک افاضه، مقولات و اجناس عالیه، تطبیق حروف بر موجودات، عالم مثالی و حروف موضوعه برای واجب و عقول و نفوس، حکمت یمانی (میر داماد حکمت خود را بدین نام نامیده است) و مراتب اعداد و حروف، متعلّق اول و اقسام وحدت مطرح شده است.
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت