آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
07.جریان های فکری
>
08. اصحاب حکمت خالده (سنت گرایان)
>
فریتهوف شوان Frithjof Schuon
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 56
عنوان :
نمادگرایی در هنر مقدس از منظر گنون و شوان
نویسنده:
ندا نیکفرجام
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نماد
,
متافیزیک
,
هستیشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
پژوهش در هنر
,
گنون، رنه
,
هنر مذهبی
,
اسطورهها
,
سنّتگرایی
چکیده :
مبانی هستی شناسی سنتگرایان بر اساس چیدمان طولی مراتب هستی و شرح ظهور کثرت از وحدت، اصل مهم اندیشهی ایشان، یعنی وجود یک نمادگرایی یا سمبولیسم کلی را تبیین و اثبات مینماید. سمبولیسم در کنار موضوع و نحوهی اجرای معنوی، یکی از ارکان اصلی هنر مقدس را تشکیل میدهد. کلیهی مراتب هستی، حقایق بیصورت را بواسطهی رمزپردازی در قالب هنر قدسی، مناسک، اسطورهها و... به نمود میرسانند. از منظر گنون هر آنچه که وجود دارد اگر در این سلسله مراتب کلی سهیم نباشد، عدم صرف است. کلیهی هستیهای عالم محسوس و حتی کلمات و صور هنری نیز میتوانند یک تجلی از تجلیات امر مطلق باشند. در این پژوهش سعی بر آن است تامهمترین وجوه رمز و نماد سنتی در قلمروی عالم محسوس از منظر گنون بررسی گردد. نگاه سنت به مقولهی نماد، وجودشناسانه بوده و با آن مفهوم عرضی از نماد که امروزه در هنر دیده میشود، بسیار متفاوت و وسیعتر است و به نوعی آنرا در بر میگیرد. پذیرش سمبولیسم کلی و توجه به معنای مابعدالطبیعی نماد و رمز، راهی برای برداشتن حجاب ظاهر و رسیدن به باطن و مثال اعلای نماد و در نتیجه نزدیکتر شدن به حقیقت مطلق است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مروری بر اندیشه های دین پژوهی فریتیوف شوآن (آنچه در ادیان گوناگون مشترک است)
نویسنده:
حسین نصر، شهاب الدین عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گوهر و صدف عرفان اسلامی
نویسنده:
نويسنده:فریتیوف شووان؛ مترجم:مینو حجت
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
964-6980-10-4-
چکیده :
"فریتیوف شووان "نویسنده سوئیسی تبار، در این کتاب در پی بازشناسی گوهر دین اسلام، به شرح لوازم و موانع شناخت آن بر آمده است .وی شناخت عرفانی را گوهر دین اسلام و عرفان اسلامی را عهدهدار عرضه آن میداند .نویسنده در آغاز به برخی خصایص زبان عربی، نظیر حذف و اغراق یعنی دو عنصر بیان برخی حقایق اسلامی اشاره میکند ;همچنین لزوم گذر از این قالبها و رسیدن به باطن آنها را یادآور میشود . وی پس از آن، از رخنه عناصر شریعت ظاهری به درون حوزه عرفان اسلامی و و علل و تاثیرات آن سخن میگوید و در عین حال توجیهاتی از ناگزیر بودن پوسته یا صدف دینی مطرح میسازد .در انتهای کتاب، این موضوع عنوان شده که عرفان اسلامی گوهری و باطنگرایی است که بر نظریه "وحدت "استوار گشته است .نگارنده همچنین ابعاد اقنومی این وحدت را شرح میدهد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نظریه «وحدت متعالی ادیان» با تکیه بر دیدگاه فریتیوف شوآن
نویسنده:
رضا قزی,سید علی حسنی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
وحدت متعالی ادیان
,
سنت گرایان
,
حکمت جاودان
,
فریتیوف شوآن
چکیده :
یکی از گفتمان های مهم در حال حاضر، جریان سنت گرایان است که به بررسی «سنّت» به عنوان پدیده ای با منشأ الهى می پردازد. جریان سنت گرا، هر سنتى را جلوه ای از جلوه های خورشید هدایت و موجی از دریای حقیقت می داند. این نوشتار، با رویکردی گزارشی، تحلیلى به این موضوع می پردازد که چگونه می توان به این رهیافت رسید که آیا سنت موردنظر سنت گرایان، پاسخ مناسبی برای نیازهای انسان معاصر دارد؟ هدف این مقاله، در عین ارائه یک چارچوب نظرى براى شناخت جریان سنت گرا در سدة اخیر، بررسی دیدگاه «وحدت متعالی ادیان» از منظر شوآن را وجهه همت خویش قرار داده است. این پژوهش، از یک سو خود مقدمه اى است براى جریان شناسى تفکر دینى معاصر و از سوی دیگر پى جویى و بهره گیرى از آنها براى به سازى معرفت دینى و رویارویى منطقى با پرسش ها و چالش هاى فراروى مطالعات جریان شناسانه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المطلق النسبي وغيرية الموجود ، دراسة في هوية الميتافيزيقا عند فريذيوف شوان
نویسنده:
حمادة أحمد علي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 251 تا 267
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت خالده
نویسنده:
فریتهوف شووان؛ مترجم: هادی شریفی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت متعالی اديان - قسمت اول
نویسنده:
دکتر محمود بينای مطلق
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
واترلو - کانادا: ماهنامه آفتاب (ماهنامه ادبی-اجتماعی-فرهنگی دانشجویان دانشگاه واترلو)؛ سال اول؛ شماره 1,
زبان :
فارسی
چکیده :
يدگاه متافيزيکی عمدتاً بر دو اصل استوار است: يک و بسيار (آتما و مايا) [١]. از اين دو اصل، در زمينهی اديان، يگانگی و وحدت درونی از سوئی و کثرت صور آنها از سوی ديگر ناشی میشود. در ازوتريسم سخن از تعالی حقيقت (همان وحدت درونی) است؛ درحالیکه متعلَّق اگزوتريسم هر بار جلوهی خاصی از اين حقيقت يگانه است. نظريهی وحدت متعالی (درونی) اديان بنياد آموزش فريتهيوف شوئون حکيم الهی بزرگ معاصر میباشد. ايشان بهويژه در دو اثر خود مستقيمتر به بيان و شرح يگانگی متعالی اديان میپردازند: يکی «اندر وحدت متعالی اديان» و ديگری «صورت و جوهر در اديان». وحدت درونی اديان از يگانگی و تعالی حقيقت است: حقيقت متعالی، هربار، به صورت يکی از اديان خود را مینمايد و جلوهگر میشود. به گفتهی فريتهيوف شوئون چندگانگی صور از محدوديت ذاتی صورت است ولی صور، هر چند گوناگون و مختلفاند در «ذات ذات» خود يک چيزند و آن حقيقت بیچون، و به بيانی ديگر، بیرنگ است: «هست بیرنگی اصول رنگها».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت متعالی اديان - قسمت دوم
نویسنده:
دکتر محمود بينای مطلق
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
واترلو - کانادا: ماهنامه آفتاب (ماهنامه ادبی-اجتماعی-فرهنگی دانشجویان دانشگاه واترلو)؛ سال اول؛ شماره 2,
زبان :
فارسی
چکیده :
چکيدهی قسمت اول: وحدت درونی اديان بدين معنا است که حقيقت الهی (که متعالی نيز هست) در همهی اديان الهی يکسان است و هر بار به صورت يکی از اديان متجلی میگردد. جوهر اوليهی همهی اديان، همان مطلقِ «کلام خدا» است و چندگانگی صور، ناشی از محدوديت ذاتی صورت است، که گاهی نيز جنبههايی از يک صورت در تضاد با جنبههايی ديگر خواهد بود. ولی صور، هر چند گوناگون و مختلفاند در «ذات ذات» خود، يک چيزند و آن حقيقت، بیچون و به بيانی ديگر، بیرنگ است. جوهرِ نور رنگی خاص ندارد و متجلی نيست، چون بخواهد متجلی شود بايد رنگی به خود بگيرد. از اينرو، هم «هست بی رنگی اصول رنگها» و هم «چونکه بیرنگی اسير رنگ شد موسیای با موسیای در جنگ شد». به عبارت ديگر، يگانگی و وحدت درونی اديان، ناشی از ايمنانس يا حضور ذات الهی در رکن يا کنه هر تجلی (يا همان تشبيه در اصلاح عرفان اسلامی) است و کثرت صور دينی، به علت ترانساندانس يا تعالی ذات الهی نسبت به آفرينش يا حتی نسبت به هر تعين (يا همان تنزيه در اصطلاح عرفان اسلامی) است. در ازوتريسم سخن از تعالی حقيقت (همان وحدت درونی) است؛ در حاليکه متعلَّق اگزوتريسم هر بار جلوهی خاصی از اين حقيقت يگانه است. تبلور آنچه اين وحدت درونی را تشکيل میدهد همان است که شوئون از آن به حکمت خالده (Sophia perennis) ياد میکند و کلمهی متافيزيک نزد او مترادف با آن است و نبايد آن را با «فلسفه» به معنای رايج و تقريبی آن يکی دانست. حکمت خالده، علم اصول اونتولوژيک و اساسی عالم است؛ علمی تغييرناپذير، همانگونه که اين اصول لايتغير هستند، و بهخاطر کليت و خطاناپذيريش فطری. همچنين میتوان آن را دين حنيف (Religio perennis) ناميد تا به جنبهی عملی اين حکمت و در نتيجه به جنبهی عرفانی و سير و سلوکی آن اشاره شود. درک کامل حکمت خالده بسی فراتر از پذيرش تئوريک آن است و به تحقق معنوی (spiritual realization) میانجامد. در اينجا مراد همان درک توسط عقل کلی (intellect) است که در اصطلاح عرفانی به «اتحاد عاقل با معقول» از آن تعبير میشود. عقل کلی را نبايد با عقل جزئی يا (reason) يکی گرفت. در اصل راسيوناليسم چيزی جز محدود کردن درک ما به قوهی عقل جزئی (ratio) نيست و از اينجاست که فلسفه، پس از دکارت، تبديل به بازیهای فکری شده و به قول گنون، هر سيستم فلسفی تصويری از محدوديتهای ذهنی فيلسوف مورد نظر است. البته در الهيات هر دينی نيز نقش عقل، که در عرفان به آن چشم دل میگويند، ناديده گرفته میشود. ولی آنچه الهيات را از فلسفه راسيوناليستی و مادون آن ممتايز میگرداند اين است که الهيات اصول پايهی خود را از وحی میگيرد و بدين ترتيب، اساسی قابل اطمينان -و ضروری- برای ساختار سيستم فکری دين خود اتخاذ میکند. شوئون میگويد: پيامبر يا اوتار عقل کون کبير است و عقل پيامبر کون صغير.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت متعالی اديان - قسمت سوم
نویسنده:
دکتر محمود بينای مطلق
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
واترلو - کانادا: ماهنامه آفتاب (ماهنامه ادبی-اجتماعی-فرهنگی دانشجویان دانشگاه واترلو)؛ سال اول؛ شماره 3,
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فریتیوف شوان (1907 - 1988م.)
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
فریتهیوف شوئون یا فریتیوف شوآن (به آلمانی: Frithjof Schuon) با نام اسلامی شیخ عیسی نورالدین احمد (زاده ۱۸ ژوئن ۱۹۰۷ - درگذشته ۵ مه ۱۹۹۸)؛ اندیشمند حکیم، فیلسوف، نقاش و شاعر اسلام شناس و دین شناس معاصر. وی بنیانگذار طریقت مریمیه می باشد. آثار و نوشتهها: وحدت متعالی ادیان، ۱۹۵۳/ حقیقت آدمی و گستره معنوی، ۱۹۵۴/ عرفان دانش ابدی است، ۱۹۵۹/ زبان خود، ۱۹۵۹/ مقام حکمت، ۱۹۶۱/ شناخت اسلام، ۱۹۶۳/ پرتوی بر جهانهای باستان، ۱۹۶۶/ گنجهای بودا، ۱۹۶۸/ منطق و تعالی، ۱۹۷۵/ فلسفه اسلامی، ۱۹۷۶/ ابعاد اسلام، ۱۹۶۴/ سنت گرایی، ۱۹۸۱/ راه و مرام اخلاقی در اسلام، ۱۹۹۰/ نژادها و طبقات، ۱۹۵۹/ گوهر و صدف عرفان اسلامی، ۱۹۸۱/ از خدا تا انسان، ۱۹۸۲/ مسیحیت و اسلام، ۱۹۸۵/ آثار گوناگون فریتیوف شوئون، ۱۹۹۱/ نگاهی به چهره حقیقت، ۱۹۸۹/ خورشید پردار، ۱۹۹۰/ متافیزیک و سنت گرایی، ۱۹۸۶/ ریشههای وضع انسان، ۱۹۹۱/ زیبایی عرفان، ۱۹۹۲/ حکمت خالده، ۱۹۹۲/ نمایشنامه نقابها، ۱۹۹۲/ راهی به قلب، ۱۹۹۵/ تغییر آدمی، ۱۹۹۵/ چشم دل، ۱۹۹۷/ آهنگی برای زائر مقدس، ۲۰۰۲/ تطبیق و قیاس ادیان، ۲۰۰۲/.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 56
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید