آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 43
عروج شبانه: تحقیقی پیرامون مسأله معراج
نویسنده:
اکرم محمدی ممرآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این پژوهشی که پیش روی شماست بررسی ابعاد معراج پیامبر(ص) است. آنچه فراهم آمده است، محصولی تلاشی است پیرامون این حادثه بزرگ و از منابع و مصادر چیزی که بدانها در پایان نیز اشاره خواهد شد استفاده شده است. این تحقیق در سه بخش گردآوری شده است. در بخش اول مقدمه و کلیات بیان شده است. در بخش دوم که به نام معراج از دیدگاه قرآن و روایات نام دارد پنج فصل گنجانده شده است. در فصل نخستین به تبیین واژه « معراج» براساس معاجم لغوی پرداخته و سپس از آن معنای اصطلاحی معراج را در قرآن و روایات آورده ایم. در پایان بحث، تعاریف بزرگان از معراج را عرضه کرده و با تعریفی که خود برگزیده ایم ، این فصل پایان یافته است ، فصل دوم عهده دار اثبات معراج است که با تبیین و تفسیر آیات « سبحان الذی اسری» و « هوبالافق الاعلی.....» آغاز شده و با عرضه و تحلیل روایات این موضوع و سپس ارائه دلیل عقل ادامه یافته است و در پایان هم آراء و گفتار متفکران اسلامی را آورده ایم. در فصل سوم، تعداد معراج به اثبات رسیده و در پایان دو مرتبه بودن « معراج تبیین و تأیید شده است. در چهارمین فصل زمان و مکان از پر گفتگوترین بحث های معذاج مورد بررسی قرار گرفته است. در این فصل با تکیه به دلایل متعددی به لحاظ زمان، سه سال و یا چهار را معتقد شد و به لحاظ مکان مسجدالحرام را برگزیده ایم. در فصل پنجم با الهام از روایات و با تکیه بر آیات از هدف این سفر ملکوتی سخن رفته و برای تبیین بیشتر، و هدف پاره ای از مشاهده پیامبر در معراج نیز گزارش شده و با گفتاری از بزرگان در این باره ، فصل پایان یافته است. در بخش سوم که داستان معراج و ره آوردهای آن نام دارد، در فصل اول آن گزارشی از سفر پیامبر ( ص) بیان شده است. و در فصل دوم آن ره آوردهای معراج با استناد به روایات معصومین ( ع) که بیان است از ولایت علی(ع) ، وجوب نمازهای روزانه ، ماده اولیه وجود زهرای اطهر ( س)، و رفع تکلیف های دشوار امت های پیشین از امت پیامبر عنوان شده است.
عقاید توحیدی مسیحیت در آینه نقد
نویسنده:
ملیحه بلوچ پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این مجموعه با عنوان« عقاید توحیدی مسیحیت در آینه نقد» می باشد. با وجود اختلاف هایی که در فرقه ها و مسلک های این دین وجود دارد اما اکثر آن ها در اصل عقاید توحیدی با هم مشترک هستند از جمله الوهیت مسیح و تثلیث. که این ها مهمترین شاخصه مسیح و محور تعالیم مسیحیان می باشد، هر چند که در نحوه اجرا و جزییات آن ها ممکن است تفاوت هایی با هم داشته باشند که سعی شده این عقاید نقد و بررسی شود. در این پژوهش ابتدا به تاریخچه مسیحیت، تولد مسیح، کتاب مقدس، فرقه های مسیحی و آیین مقدس مسیحیان پرداخته شده است. و در ادامه اینکه چگونه این دین آسمانی دچار تحریف شده است و از کی این تحریفات دارد وارد این دین مقدس شده است. تحریفاتی که برخی مخالف با عقل می باشد. همچنین در ادامه تحقیق به بحث توحید اشاره می شود و مقایسه بین توحید در اسلام و مسیحیت پرداخته شده است و اینکه توحید نزد مسیحیان متفاوت با توحید مطرح شده در اسلام می باشد و همچنین به نقد الوهیت مسیح اشاره می شود و این نظریه از نظر خود کتاب مقدس علما و دانشمندان مسیحی و قرآن و عقل نقد شده است که مثلا اعتقاد به الوهیت مسیح برگرفته از یک تحریف در این دین می باشد و در ادامه پژوهش به عقیده دیگر مسیحیان ( تثلیث) پرداخته شده که ابتدا تاریخچه پیدایش این عقیده و سپس نقد و بررسی آن صورت می گیرد و که اگر این عقیده درست بررسی شود متوجه خواهند شد که باطل است هر چند خود مسیحیان به بطلان آن رسیده اند اما به خاطر تعصب آن را تعبداً پذیرفته اند. روش تحقیق این مجموعه کتابخانه ای بوده و در ابتدا مقالاتی مطالعه شده تا آشنایی حاصل شود و سپس نوشتن صورت گرفت. در این پژوهش از منابع تفسیری مثل « نمونه» از مکارم شیرازی « المیزان» از علامه طباطبایی و کتب دیگر چون« مسیحیت شناسی مقایسه ای» از محمد رضا زیبایی نژاد « تولدی نو» از علی الشیخ « ادیان زنده جهان» از رابرت ا.هیوم « کلیات منتهی الامال» عباس قمی استفاده شده است
حیات برزخی
عنوان :
نویسنده:
فرخنده بزمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان تحقیق حیات برزخی است که دراین تحقیق به چگونگی حیات برزخی می پردازد و سعی دراثبات این حیات از طریق آیات وروایات و همچنین از نظر فلاسفه دارد. این تحقیق مطالبی را در مورد فلسفه وجود برزخ و ویژگیهای عالم برزخ بیان می کند و مراحل برزخ را یکی پس از دیگری مورد بحث قرار می دهد. و بیان می کند که اولین مرحله برزخ موت و مرگ است که بین نحوه مردن انسانها با اعمالشان ارتباط است و اینکه سکرات و غمرات مرگ از جمله سختی های پس از مرگ است که انسان باید آن ها را پشت سرگذاشته و عوامل تسهیل کننده ای همچون صله ارحام وجود دارد که باعث کاهش سختی های زمان جان دادن می شود. و همچنین درمورد چگونگی سؤال قبر و اینکه سؤال قبر از چه کسانی و از چه اموری سؤال می شود و اینکه سؤال قبر از دو دسته مومنان خالص و کافران خالص صورت می گیرد و بقیه از سؤال قبر درامان هستند.و به بحث درمورد فشار قبر و عوامل افزایش و کاهش فشار قبر و چگونگی تجسم بدن پس از مرگ می پردازد. و درپایان به بررسی جایگاه هر یک از مومنان و کافران دربهشت برزخی و جهنم برزخی می پردازد و روایات وآیات مربوط به هر مورد را بیان می کند. روش تحقیق بنیادی است و روش جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای بوده است که به صورت فیش مطالب جمع آوری شده است. این تحقیق به اعتبار ماهیت توصیفی می باشد و به اعتبار موضوع این موضوع جزء موضوعات دینی می باشند. دراین تحقیق از منابع تفسیری مانند تفسیرالمیزان علامه طباطبائی، تفسیرنمونه و پیام قران مکارم شیرازی، و از منابع روایی چون وسائل الشیعه حرعاملی و بحارالانوار علامه محمدباقر مجلسی اصول کافی و فروع کافی کلینی استفاده شده است و از فرهنگ لغت هایی همچون فرهنگ بزرگ جامع نوین ( المنجد)، فرهنگ معارف اسلامی جعفر سجادی استفاده شده است. اصطلاحات کلیدی 1 حیات 2 برزخ 3 سکرات 4 غمرات 5 بهشت برزخی 6 جهنم برزخی از جمله نتایج تحقیق: حیات برزخی مرحله ای از حیات انسان است که باید آن را طی کند و این حیات از نظر آیات و روایات اثبات شده است و مراحلی دارد که باید مرحله به مرحله آن طی شود و ویژگیهای مخصوص دارد و اینکه انسانهای مومن دربهشت برزخی و انسانهای کافر درجهنم برزخی بسر می برند.
اعتقاد به منجی در ادیان
نویسنده:
سمانه محسن زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اندیشه نجات بخشی و اشاره به موعودی که در پایان جهان خواهد آمد و نظامی منطبق با قوانین الهی و آسمانی خواهد ساخت، به طور کلی در همه ادیان وجود دارد. اما این که ویژگیهای این موعود چیست، کی و کجا ظهور خواهد کرد، در همه دینها یکسان نیست. آنچه در این اندیشه مشترک است این که نجات دهنده آخرالزمان از خاندان نبوت است و این نجات بخش به خوی پسندیده، تقوا، دانش و همه صفات نیکو آراسته و از بدیها و زشتیها مبراست. «مهدویت تنها مسأله ای اعتقادی نیست بلکه بعد تربیتی نیز دارد. هنگامی که ما مشخص می کنیم براساس متون روایی، اعتقاد به وجود و ظهور حضرت مهدی علیه السلام ضروری است ، مجموعه دانشی را برای افراد فراهم نموده ایم، اما هنگامی که این مجموعه ، به همراه خود، تحولات هیجانی، عاطفی و عملی معین را ایجاد می کند که ضمن آن، افراد می کوشند خود را برای یاوری امام مهدی علیه السلام مهیا سازند ، چهره تربیتی مهدویت و نقش آن در کمال انسان آشکار می گردد.» در عصر غیبت مهم ترین تکلیف برای مردم، عمل به وظایف امر است، نه فقط خواستن و دل بستن و دعا کردن؛ زیرا نجات دنیا و آخرت انسان در عمل به وظیفه است، نه صرف آرزو و دعا و ... در نظر داشته باشیم که خواستن چیزی است و عمل به وظیفه چیز دیگر، پس باید در زمان غیب بیش از هر چیز به وظیفه شرعی و اسلامی خود روی آورده و عمل نماییم. کلید واژه ها: موعود، منجی، منتظر، مکتب
 اخلاص در قرآن و سنت
نویسنده:
سمیه موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
با توجه به اینکه اخلاص در جامعه کنونی کمرنگ شده و افراد در اعمال و رفتار خود چندان توجهی به این اصل مهم ندارند تصمیم به انتخاب این موضوع گرفته و تحقیقی مختصر به صورت کتابخانه ای انجام داده ام. منابعی که در این تحقیق استفاده شده به سه دسته تقسیم می شوند ابتدا منابع تفسیری مانند: « المیزان فی تفسیرالقرآن» از محمدحسین طباطبائی و همچنین « تفسیر نمونه» از مکارم شیرازی و همکاران و دسته دوم منابع روایی هستند که شامل « غررالحکم و دررالکلم» از عبدالواحد آمدی و « میزان الحکمه» از محمد محمدی ری شهری می باشد و بعد منابع اخلاقی که شامل « اخلاق عبادی» از علی اصغر الهامی نیا و غلام عباس طاهرزاده و « مبانی اخلاق اسلامی» از مجید رشیدپور و چند کتاب دیگر می باشد. اخلاص، پاک و خالص ساختن قصد و نیت از غیر خدا است و اینکه عمل از هرگونه شائبه ای کم یا زیاد، خالی باشد. این همان چیزی است که در همه شئون زندگی از ما خواسته شده و وجود آن باعث رسیدن به رستگاری ابدی و نبودنش موجب خسران خواهد بود و همانا اخلاص با آمدن ریا از بین می رود یعنی رابطه اخلاص و ریا به این گونه است که اخلاص با آمدن ریا که همان انجام دادن عمل به قصد تقرب به خلق و رضایتمندی آنهاست عمل باطل شده و از بین می رود و همچنین ارزش و اهمیتی که اخلاص دارد بیان شده است و اخلاص در احادیث که از سه جهت قابل بررسی است: نشانه های اخلاص، اسباب و عوامل اخلاص، و آثار و فواید اخلاص می باشد و اخلاص در آیات قرآن بیان شده است به دنبال آن از انواع اخلاص سخن گفته شده که به این شرح است: اخلاص در نیت، اخلاص در عقیده، اخلاص در عمل که این نوع اخلاص به دو صورت اخلاص قبل از عمل و اخلاص بعد از عمل می باشد و اخلاص در عبادت و آثار و زمینه های اخلاص در عبادت بیان شده است و اخلاص در دعا و آثاری که اخلاص می تواند در دعا کردن داشته باشد. همچنین، آثار و فواید اخلاص و راه های به دست آوردن اخلاص و موانعی که بر سر راه کسب اخلاص وجود دارد بیان شده است. کلیدواژه : اخلاص ریا مخلَص مخلِص
حضور قلب در نماز
نویسنده:
زهرا پورعلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این رساله " حضور قلب در نماز" است که با هدف بیان اهمیت حضور قلب و ثمرات و فواید آن در نماز می باشد، و اینکه حضور قلب شرط قبولی نماز در دین اسلام بوده و ازآن جا که نماز پایه و اساس دین است ایجاد حضور قلب در نماز اهمیت بیشتری پیدا می کند که در این جا عوامل ایجاد حضور قلب و موانع حضور قلب به رشته تحریر درآمده است. روش تحقیق در این رساله به صورت کتابخانه ای بود که از منابع مختلفی استفاده شده است. از جمله منابع لغوی؛منابع و کتب تفسیری مثل " تفسیر نمونه مکارم شیرازی" و در " تفسیر المیزان سیدمحمد حسین طباطبایی" و منابع حدیثی مانند " اصول کافی کلینی" و کتب عرفانی ، مانند « حضور قلب در نماز» امام خمینی رحمه الله و « چهل حدیث» امام خمینی رحمه الله و کتب محققین و علما مانند « قصه های نماز» حسن جلالی عزیزیان و « هزار و یک حکایت اخلاقی» اثر محمدحسین محمدی و « نماز معراج خاکیان» عزیزا... محمدی. این رساله شامل چهار فصل می باشد : فصل اول : معنای قلب و معنای حضور قلب و بیان تأثیر حضور قلب در نماز. فصل دوم: بیان ثمرات مراتب و اهمیت حضور قلب و بررسی آن در قرآن و سنت. فصل سوم : بیان موانع حضور قلب از قبیل موانع درونی و بیرونی فصل چهارم: بررسی عوامل حضور قلب در نماز. در دین مقدس اسلام به نماز اهمیت فراوانی داده شده و از قول ائمه معصومین علیهم السلام نقل شده: کسی که نماز را سبک بشمارد در قیامت از شفاعت پیامبر و ائمه محروم می شود و نماز مرز میان اسلام و کفر می باشد و از طرفی فرموده اند نمازی اهمیت دارد و مورد قبول درگاه الهی می باشد که همراه با حضور قلب باشد و نماز بدون حضور قلب در هم پیچیده می شود و به صورت نمازگزار زده می شود. برای ایجاد حضور قلب در نماز باید چیزهایی که مانع حضور قلب است را بشناسیم و آنها را برطرف کنیم که مهمترین آنها حب دنیا و دنیادوستی است که باعث می شود دائماً فکر در انحطاط باشد و باعث هرزه گردی خیال می شود و داخل نماز هم انسان به فکر دنیا و حل مسائل دنیایی و رسیدن به مادیات می باشد و از توجه به مفاهیم و عمق معنای نماز غافل و دچار وسوسه های شیطانی می شود. عوامل ایجاد حضور قلب که مهمترین آنها خشوع است باید شناسایی شود و مورد تقویت قرار گیرد. حضور قلب عوامل مختلفی دارد که به یک بار نمی شود همه آنها را در خود عملی کنیم و یک روزه تصمیم بگیریم که نماز با حضور قلب کامل داشته باشیم بلکه بایدمرحله به مرحله با تمرین و تکرار این عوامل را در خود تقویت کنیم تا بتوانیم نسبتاً یک نماز با حضور قلب داشته باشیم.. قلب انسان دائماً در حال دگرگونی و انحطاط است و به یک بار نمی شود به آرامش کامل قلب برسیم.
صبر از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
نجمه یعقوبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از موضوعات بسیار مهمی که از زمان های بسیار دور تاکنون در جامعه اسلامی مورد بحث و گفتگو بوده است، مسئله صبر است که از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در نزد ائمه علیهم السلام نیز این موضوع همیشه مورد تأکید واقع شده است که داشتن صبر، آثار و نتایج خوب دنیوی و اخروی را به دنبال دارد. امروزه این موضوع به فراموشی می رود و کمتر دیده می شود که افراد در کارها صبر داشته باشند. روشی که من در انجام این کار و طرح این تحقیق دنبال کردم روشی است که برای هر کسی مقدور می باشد.البته در ابعاد متفاوت، همان روش کتابخانه ای است. منابع مختلفی را در نوشتن این پایان نامه مورد استفاده قرار گرفت منابع مختلفی روایی، تفسیری، اخلاقی،... در این پژوهش مورد استفاده قرار داده شده از جمله«تفسیر نمونه» در جلدهای مختلف می باشد که جناب ناصر مکارم شیرازی آن را در اختیار ما قرار داده و نمونه دیگر « تفسیر المیزان» از جناب سید محمد حسین طباطبایی به ما عرضه شده است. و منابع روایی « اصول کافی» نوشته محمد بن یعقوب کلینی همچنین « بحارالانوار» از علامه محمدباقر مجلسی و « میزان الحکمه» نوشته محمد محمدی ری شهری می باشد. از منابع اخلاقی که من از آن استفاده نموده ام « اخلاق در نگاه علامه» نوشته علی اصغر عزیزی تهرانی « مبانی اخلاق» نوشته محمدرحیم نوری و تعدادی کتب دیگر بوده است. و از فرهنگ لغاتی مثل « فرهنگ فارسی معین» نوشته محمد معین و « فرهنگ فشرده سخن» مولف حسن انوری استفاده شده است. نتایج بدست آمده از این تحقیق به شرح ذیل می باشد: 1 صبر خواهش های نفسانی را از انسان دور می کند. 2 زیباترین ارزش های اخلاقی است. 3 صبر نفس را از بی تابی در هنگام گرفتاری و مشکلات نگه می دارد و انسان صبور در برابر مشکلات سختی ها و ناملایمات بردبار است. 4 صبر عامل حفظ دین و نگاهبان انسان از بی میل شدن به حق و حقیقت و عامل تقویت روح و روان و حافظ انسان از افتادن در دام شیطان است.
 تکبر از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
مرضیه حکمتی سرخ آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله با عنوان تکبر در قرآن و سنت با هدف تبیین کبر گردآوری شده است و کبر حالت نفسانی است، که در انسان از خودبینی پدید می آید که خود را بالاتر و بزرگتر از دیگری ( یا دیگران) می داند. و هنگامی که این حالت نفسانی را در رفتار و کردارش ظاهر کند، آن را تکبر می نامند. و غرور آن است که انسان وقتی امتیازی هر چند کوچک و موفقیتی هر چند ناچیز به دست می آورد دستخوش غرور و نخوت شده، خویشتن را برتر از دیگران می پندارد. و فرق تکبر با عجب در این است که در حالت عجب آدمی خود را شخص ممتازی دانسته و خودپسند است اگر چه پای کسی در میان نباشد ولی در حالت کبر پای غیر در میان است و خود را از او برتر و بالاتر می بیند و ضد صفت تکبر، تواضع و فروتنی است که از اخلاق و صفات نیکوست. از آنجا که در آیات و روایات مورد نکوهش واقع شده است از گناهان کبیره محسوب می شود و باید مؤمنین از آن دوری کنند. و همچنین این پژوهش به بیان اقسام تکبر که شامل: تکبر در برابر خدا، پیامبران و امامان، مردم است و نیز به بیان عوامل تکبر که شامل: تکبر به علم، عبادت، اصل و نسب، جمال، قدرت و ثروت و یاران می پردازد. و آثار و پیامدهای دنیوی که باعث اختلال در توانایی فهم و درک انسان ، مقاومت در برابر دعوت پیامبران، تیره شدن عقل و آثار اخروی آن که شخص متکبر در قیامت به شکل مورچه محشور می شود و جایگاه او در جهنم می باشد. و به درمان آن به دو صورت علمی و عملی می پردازد. تحقیق بنیادی است و روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و مطالعه ی کتاب ها و منابع مختلف بوده و به اعتبار موضوع جزء موضوعات دینی می باشد. در این رساله از منابع روایی مانند: بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، میزان الحکمه محمد محمدی ری شهری، اصول کافی، ابی جعفر محمد، کلینی رازی استفاده شده است و از کتابهای مختلفی مانند: تفسیر نمونه، ناصر، مکارم شیرازی و تفسیر المیزان، سید محمد حسین، طباطبائی و چهل حدیث روح الله، خمینی، گناهان کبیره، سید عبدالحسین دستغیب شیرازی و ... استفاده شده است. کلید واژه: کبر، تکبر، استکبار، غرور ?
 احتجاجات حضرت ابراهیم(علیه السلام)
نویسنده:
مرضیه مومن بیلندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مناظره،گفتگو و میزگرد , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
نام ابراهیم علیه السلام در قرآن 69 بار آمده و در 25 سوره ی قرآن فرازهای برجسته ی زندگی او بیان شده است و یک سوره از قرآن به نام سوره ی ابراهیم علیه السلام می باشد. از این مطالب فهمیده می شود که قرآن عنایت خاصّی به این مسأله داشته و تأکید می کند که مسلمانان زندگی این بزرگ مرد الهی را تحت بررسی و مطالعه قرار دهند تا او را بشناسند و الگوی خود سازند و در کوران زندگی از مکتب پر مایه و سازنده ی او الهام بگیرند و در پرتو آن انسانی قویدل، قاطع، شجاع و خداپرست مخلص شوند. هدف ما داستان سرایی و اطلاع خشک از داستان زندگی ابراهیم علیه السلام بدون توجّه به خطّ فکری و عملیش نیست، بلکه هدف آن است که ابراهیم علیه السلام را بشناسیم و از او پیروی کنیم. و هدف من از انجام این تحقیق این مسأله بوده که برای مردم روشن سازم که ابراهیم علیه السلام و در واقع همه ی انبیای الهی به چه خاطر از سوی خداوند برگزیده شده اند و آمده اند تا چه ارزش ها و آرمان هایی را برای مسلمانان مشخص کنند و برای همان ارزش ها مبارزه می کردند و جان و مال و ناموس خود را به خطر انداختند تا اکنون دین اسلام بی کم و کاست و بدون تحریف و دگرگونی در اختیار مسلمانان جهان قرار گیرد و مسلمانان نیز باید قدر این دین مقدس را بدانند و آرمان هایی را که پیامبران با رنج و زحمت بسیار حفظ کرده اند و از آن دفاع کرده اند، مقدّس بشمارند و تحت سلطه ی هیچ دشمنی قرار نگیرند و پیر و همیشگی دینشان اسلام باشند. روشی که من در انجام این کار و طرح این تحقیق دنبال کردم، روشی است که برای هر کس مقدّر می باشد، البتّه در ابعاد متفاوت همان روش کتابخانه ای می باشد. منابع مختلفی را در نوشتن این رساله مورد استفاده قرار داده ام که هر کدام به نوعی از اهمیت خاصّ مربوط به خود، برخوردار است که در واقع منابع تفسیری و روایی و اخلاقی می باشد، از منابع تفسیری که مورد استفاده همگان می تواند قرار گیرد « تفسیر نمونه» در جلدهای مختلف می باشد که آقای ناصر مکارم شیرازی آن را به بهترین نحو ارائه داده اند و در اختیار ما گذاشته اند و نمونه دیگر « تفسیر بشری» در جلدهای مختلف که جناب حمید محمّدی به ما عرضه داشته است و منابع روایی، مجموعه«بحارالانوار» از علّامه محمّد باقر مجلسی می باشد. از منابع اخلاقی که من استفاده نموده ام « قصّه های قرآن» نوشته علی شیروانی و هم چنین « قصص قرآن یا تاریخ انبیاء» از سیّد هاشم رسولی محلّاتی و تعدادی کتب دیگر بوده است به نتایج زیادی از انجام این کار می توان رسید، که من در طول انجام این تحقیق به آن پی برده ام که نمونه ای از این ها این است که ابراهیم علیه السلام از پیامبرانی است که همه ی پیروان ادیان بزرگ مانند: یهودیان، مسیحیان، مجوسیان و مسلمانان او را به بزرگی و عظمت یاد می کنند. زندگی او زندگی قدیمی کهنه نیست. بلکه زندگی هر روز ما است، و ما می توانیم در امور و شئون مختلف زندگی از سیاسی و نظامی گرفته تا اقتصادی و اجتماعی و معنوی، آن را سر مشق خود سازیم و در پرتو آن به سعادت ابدی دو سرا، دست یابیم تا به ابعاد مختلف استقلال و آزادی برسیم. نتایج زیاد دیگری نیز در بر خواهد داشت که با مطالعه ی کامل این تحقیق به این نتایج دست خواهید یافت. واژگان کلیدی: احتجاج، حجت، بت، اجرام آسمانی
تصحیح و تعلیق "الصافی فی شرح اصول کافی" شرح و ترجمه کتاب ایمان و کفر اصول کافی
نویسنده:
محمود صمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پایان‌نامه تصحیح نسخه خطی شرح و ترجمه کتاب ایمان و کفر اصول کافی است که توسط مرحوم ملاخلیل قزوینی در سال 1068 هجری نوشته شده است . وی معاصر با مرحوم فیض کاشانی و علامه مجلسی بوده و از علمای زمان خود می‌باشد. ایشان ابتدا متن حدیث را با اعراب‌گذاری کامل نوشته و سپس مشکلات آن را شرح کرده‌اند و در مرحله بعد آن را ترجمه نموده و چنانچه مواردی را لازم بوده با آیت قرآن نیز منطبق داده‌اند که در مقدمه به طور مفصل آمده است . ایشان در شرح و ترجمه ارجاعاتی به احادیثی قبل و بعد با ذکر دقیق شماره باب و حدیث می‌دهند و همچنین به کتبی نظیر شرح المقاصد، "الحجه للقرا السبعه" و ... ارجاع داده‌اند که دلالت بر مطالعه وسیع و احاطه علمی ایشان دارد. شرح و ترجمه ایشان روان و قابل استفاده عموم مردم می‌باشد و می‌توان ادعا کرد تاکنون شرح و ترجمه‌ای به این سبک و تفصیل به فارسی چاپ نشده است . گر چه جهت اختصار سلسله راویان حدیث را ذکر نکرده ولی در بعضی مورد که در مقدمه بطور کامل گفته شده ریشه‌یابی افراد و قبایل را انجام داده است . و مجموعا این شرح و ترجمه مفید و برای عموم و خواص راهگشا است .
  • تعداد رکورد ها : 43