آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18
نشانه های ظهور
نویسنده:
بتول شهابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
آن دسته از رخدادها که بر اساس پیش بینی معصومین(ع) پیش و یا در آستانة ظهور حضرت مهدی(عج) پدید خواهند آمد نشانه های ظهورند. علائم ظهور دو قسم اند: 1-علائم حتمی: که به هیچ قید و شرطی مشروط نیست و قبل از ظهور باید واقع شود. 2-علائم غیر حتمی که به طور حتم از نشانه های ظهور نیست و احتمال بداء در آن وجود دارد. علائم حتمی از قبیل ظهور سفیانی و دجال که هر دو منحرف از اسلام و عامل ترویج فساد در جامعه اسلامی هستند که سپاه سفیانی با خسف بیداء از بین می روند و خود سفیانی را در صخرة بیت المقدس به قتل می رسانند. و دجال را خداوند توسط کسی که عیسی بن مریم پشت سر او نماز می گذارد می کشد.برخی از دانشمندان اهل تسنن می گویند عقل ما باور نمی کند که یک نفر آنقدر زنده بماند که عمر وی از عمرهای عادی اهل زمان بیشتر باشد و حال آنکه به عقیده شما عمر حضرت قائم از عمر اهل زمان بیشتر شده است؟ در پاسخ می گوییم : شما که قبول دارید دجال غائب است، و ممکن است عمر او از همة اهل عصر تجاوز کند و دربارة شیطان نیز همین عقیده را دارید چگونه این معنی را درباره قائم آل محمد(ص) با آن همه روایاتی که دربارة غیبت و طول عمر او آمده را باور نمی کنید؟ از این گذشته در میان پیغمبران سابق افرادی که عمرهای طولانی داشته اند، بسیارند. مثلأ حضرت نوح و هزارو پانصد سال عمر کرد. حرکت نفس زکیه ، یمانی و سید حسنی بر حق است و مردم را به سوی حضرت مهدی(ع) دعوت می کنند.علائم غیر حتمی بسیارند از قبیل: فرا گیر شدن ظلم و فساد: بعضی از مردم گمان می کنند که همة مردم باید ظالم باشند تا دنیا پر از ظلم و جور شود و حال آنکه اگر همه ظالم باشند و مظلومی در مقابل آنها نباشد ظلمی واقع نشده است. ولی اگر چند ابر قدرت ظالم در جهان باشند و بقیه مظلوم واقع شوند معنی واقعی دنیا پر از ظلم شده تحقق پیدا کرده است. کشف هیکل: که منظور همان هیکل سلیمان است که اکنون سر نخهایی از آن به دست آمده است و... آیین های مختلف نیز منتظر ظهور منجی هستند و برای نزدیک بودن ظهور وی نشانه هایی ذکر می کنند ولی هیچ کدام از این آیین ها تصویر روشنی از نشانه های ظهور ارائه نداده اند. در زمینه نشانه های ظهور شبهاتی وارد شده از قبیل اینکه علائم ظهور همانطور که افراد با اخلاص و آزمایش شده را آماده ظهور می کند ممکن است دشمنان نیز خود را آماده مقابله کنند و این هشدار بر خلاف مصلحت است؟ در پاسخ کافی است بگوئیم حضرت مهدی ( عج) ظهور نخواهد کرد مگر در حال غفلت دشمنانش.
نقش توکل در کاهش استرس
نویسنده:
فاطمه علمدار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع پژوهش حاضر، نقش توکل در کاهش استرس می باشد. بدون شک می توان گفت که اصلاح و سازندگی، زمینه ساز سعادت انسان در ابعاد گوناگون زندگی است. اگر انسان این اصلاح و سازندگی را در تمام مسائل به انجام برساند ولی از اصلاح درونی و نفس خویش غافل بماند از کمال و سعادت واقعی هیچ بهره ای نمی برد و در آینده ای نزدیک شاهد سقوط خویش در مسیر زندگی خواهد بود. امروزه در برخی از مکاتب روانشناسی این نکته مورد تأکید قرار گرفته است؛ که اگر انسان در سختی ها، رنج ها و مصائب احساس معنی کند، نه تنها هیچ اثر سوئی بر روح و لفظ او بر جای نمی ماند، بلکه در ارتقای روحی او نیز مؤثر واقع می شود. توجه به خدا از دل و قلب نشأت می گیرد، هر چند که بر زبان جاری نگردد. این ذکر قلبی نتایج و اثار روحی و روانی واقعی و عمیقی در درون انسان به جای می گذارد. از دیدگاه متعالی انسان، هیچ چیز به اندازه ی یاد خدا از ارزش و اعتبار برخوردار نیست. به جرأت می توان گفت؛ قسمت اعظمی از بیماری های روانی و رذایل اخلاقی که به طور کلی پست شمرده می شود و روح و روان را آلوده می کند همه ناشی از غفلت از یاد خدا و پرداختن به مسائل بی اهمیت و جزئی زندگی دنیوی است. بنابراین از جایی که نقش توکل در درمان بیماری های روانی بخصوص استرس که عامل اصلی بروز بسیاری از ناهنجاری های در این می باشد ضرورت این موضوع به اثبات می رسد. بنابراین ما بر آن شدیم تا به رابطه بین توکل و نقش آن در کاهش استرس بپردازیم. هدف اصلی که در این تحقیق دنبال می شود تشویق انسان به صبر و مداومت به ذکر خدا، استغفار و توبه است که باعث می شود از اندوه و اضطراب کاسته شده و انسان از امنیت و آرامش برخوردار شود. با عبادت انسان همواره به یاد خداست و در همه کارها به او توکل می کند. در این تحقیق از منابعی چون قرآن کریم، نهج البلاغه، دایره المعارف، چهل حدیث امام خمینی(ره)، بحارالانوار و منابع ارزشمند دیگری بهره برده ایم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
یقظه و غفلت از منظر نهج البلاغه
نویسنده:
پدیدآور: سمیرا افضل پور ؛ استاد راهنما: محمدمهدی دیانی ؛ استاد مشاور: میثم کهن ترابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
از دیدگاه امام علی (7) غفلت، از موانع اساسی و یکی از عوامل بنیادین انحراف درطی مسیر کمال به حساب می آید که مانع رشد انسان در مسیر بندگی و قرب الهی می شود.در این مسیر امیرالمؤمنین(7) جهل و ضعف بینش، دنیازدگی، آرزوهای طولانی، فراموشی خود،مرگ وقیامت، گناه،تسویف و بازگشت به خوی جاهلی را از عوامل غفلت بر می شمرد؛ که آثاری چون: از دست دادن فرصت ها ،تحیر و از خود بیگانگی،عدم تشخیص اصالت،عدم هدفمندی،گفتار بی عمل،گمراهی، ،دنیاگرایی وفراموشی آخرت، نابود شدن اراده های بزرگ و زوال بلا وتغییر نعمت را در پی خواهد داشت.برای نجات و رهایی از غفلت و آثاری که بالطبع دامنگیر غافلان می شوند، می توان با تمسک به تقوا ،تدبر و تعمق در قرآن،خوف الهی،اطاعت رسولان،یاد مرگ و قیامت خویشتن را از بند غفلت رهانید.با گذر از گردنه غفلت و ریشه کن کردن آن و با حصول یقظه می توان از آثارو برکات آن بر وجود خویش نظیر درک عظمت حق، توجه خاص به نعمت ها،شناخت خویشتن،توجه به حقیقت گناه و خطر آن،شناخت ارزش زمان وتصدیق معاد بهره مند شد و راه سعادت و کمال را با توکل به حق تعالی پیمود. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی بر پایه ی منابع کتابخانه ای و با شیوه ی اسنادی با محوریت نهج البلاغه به انجام رسیده است. واژه‌های کلیدی: غفلت،یقظه،سعادت،شقاوت،نهج البلاغه.
فلسفه امر به معروف و نهی از منکر در آیات و روایات
نویسنده:
حوا تقی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
معروف در لغت: از ماده عرف به معنی شناخته شده و نیک و در اصطلاح: نام هرکاری است که حسن آن توسط عقل یا شرع شناخته شود. منکر در لغت: از ماده انکار و ناشناخته ، زشت و پلید است و در اصطلاح نام کاری است که شرع و عقل آن را ناپسند بشمارند. امر به معروف و نهی از منکر از اهمیت زیادی برخوردار است تا آنجا که اما علی ( ع) می فرمایند:«تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر همچون آب دهان در برابر دریای پهناور است.» امر به معروف و نهی از منکر از عالی ترین فرایض و واجبات اسلامی است. در دین مبین اسلام نیز عامل کنترل و نظارت عمومی، امر به معروف و نهی از منکر است و به عموم افراد جامعه تکلیف می کند که نسبت به اجتماع مسئول باشند چنانکه پیامبر اکرم ( ص) فرمودند: « کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» همه شما سرپرست و نگهدارنده یکدیگر و مسئول اداره کردن آنچه در اختیار خود دارید می باشید. امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی است و بر مسلمین واجب است. با ظلم و ستم و فساد و استکبار، به هر طریق ممکن مبارزه کنند و همچنین واجب است برای گسترش توحید و خداپرستی و دعوت مردم به خیر و صلاح کوشش و جهاد نمایند. پیامبر اکرم ( ص) در تعبیری زیبا جامعه را به کشتی و افراد را به مسافران آن تشبیه نموده است و می فرماید: « اگر در میان مسافران کسی به ادعای آن که به اندازه خودش در کشتی سهم دارد کشتی را سوراخ کند سرانجام کشتی و مسافران آن غرق خواهند شد ولی اگر دیگران با او برخورد کنند و از این عمل ناپسند او جلوگیری کنند خود و او را از هلاکت رهایی بخشیده اند. هرکاری که خداوند متعال بر انسانها واجب می کند دارای فلسفه ای است و فلسفه امر به معروف و نهی از منکر را امام علی ( ع) این طور بیان می کنند: «فرض الله الامر بالمعروف مصلحه للعوام و النهی عن المنکر ردعاً لسفهاء. خداوند امر به معروف را برای اصلاح عامه مردم و نهی از منکر را برای جلوگیری از سفیهان و نادانان واجب فرمود». امر به معروف از فضیلت زیادی برخوردار است. از جمله این که پیامبر اکرم ( ص) فرمودند: «کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند خلیفه خدا در زمین و جانشین رسول خداست.» امر به معروف و نهی از منکر دارای شرایطی است که عبارتند از: 1) شناخت معروف و منکر 2) احتمال تأثیر 3) بداند که فرد گناهکار برای ادامه گناه خود مصر باشد. 4) امر به معروف و نهی از منکر مفسده بزرگتری به دنبال نداشته باشد. همچنین دارای مراحل و مراتبی است از جمله 1) انکار قلبی 2) انکار زبانی 3) اقدام عملی امر به معروف و نهی از منکر آثار مطلوبی را به دنبال دارد که عبارتند از 1) حفظ اسلام و احکام آن 2) تقویت مؤمنین 3) عزت 4) برقراری امنیت و آبادی زمین 5) رستگاری 6) نجات از بلاها 7) تضعیف کفار همینطور اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود آثاری نامطلوب به دنبال دارد که عبارتند از : 1) سلب برکات الهی 2) تسلط بدان 3) عذاب و هلاکت 4) لعنت 5) واژگونی قلب 6) عقوبت. با همه اهمیت و اولویتی که اسلام برای امر به معروف و نهی از منکر قائل شده است بیشتر از هر واجب دیگری ترک می شود و ترک امر و نهی دینی عللی دارد. 1) ضعف ایمان 2) ضعف نفس 3) ترسهای بی مورد 4) موقعیت گنهکار 5) القائات شیطانی 6) مخالفت حکوتها 7) مخالفت دشمنان اسلام 8) وابستگی به گنهکاران. امر به معروف و نهی از منکر در روزگار ما کمرنگ شده است و در جایگاه خودش قرار نگرفته است علل مهجوریت امر و نهی دینی می تواند موارد زیر باشد. 1) آزمندی 2) ترس 3) سوء استفاده ها 4) برداشت نادرست از برخی آیات 5) برداشت نادرست از مفهوم تقیه 6) فهم نادرست شرایط امر به معروف و نهی دینی 7) عزلت و ... امام حسین ( ع) برای احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و هدف از قیام خود را این طور بیان فرمود: «انی لم اخرج اشدا و لا بطرا و لا ظالما، و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدّی. خرجت لامر بالمعروف و النهی عن المنکر» تمام انبیاء و امامان ( ع) وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را به نحو احسن انجام داده اند. سؤالاتی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده است، که آیا عقلی است یا شرعی؟ کافی است بگوییم عقلی است. آیا عینی است یا کفایی؟ در پاسخ به این سوال کافی است بگوییم کفایی است. دیگر اینکه توصلی است یا تعبّدی؟ در پاسخ به این سؤال هم همین قدر که بگوییم توصلی است کفایت می کند. همچنین به نمونه های موفق در زمینه امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده است که از آن جمله امام حسین ( ع) می باشد که در زیارتنامه ایشان می خوانیم « و اشهد انک قد اقمت الصلواه و آتیت الزکاه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر» شهادت می دهم که تو ( ای حسین بن علی(ع) نماز را اقامه کردی و زکات را ادا نمودی و دستور به خوبی ها دادی و از بدی ها بازداشتی. دیگر نمونه موفق حضرت علی ( ع) می باشند. بعنوان مثال: حضرت علی ( ع) در یک شب مشغول حسابرسی بیت المال بودند که طلحه و زبیر بر حضرت وارد شدند، امیرالمؤمنین ( ع) چراغی را که در مقابلش بود خاموش کرد و چراغ دیگری را روشن نمود. آن دو در نهایت شگفتی و تعجب پرسیدند: چرا چنین کردی؟ فرمود: برای آنکه روغن آن از بیت المال بوده و سزاوار ندیدم که در مصاحبت خصوصی با شما از آن استفاده کنم. و نمونه های موفق زیادی است که ما به همین 2 مورد اندک بسنده می کنیم.
شفاعت از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
فاطمه رضائی تخته جان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
یکی از مباحث مهم و جنجال برانگیز در کلام اسلامی و مبحث معاد که همواره ذهن متکلمان و اندیشمندان دینی را به خود مشغول داشته است، مساله ی « شفاعت» است. این موضوع از آن نظر مهم و در خور توجه است که از سویی با مساله ی « توحید» و از سوی دیگر با « عدل الهی» ارتباطی نزدیک دارد. به گواهی متون تاریخی، سیره و روش مسلمانان از زمان پیامبر اکرم(ص) و همچنین زمان های بعد، درخواست شفاعت از شافعان راستین بوده و پیوسته از آنان در طول زندگی و در آستانه ی مرگ خواستار شفاعت بوده اند. تا اوایل قرن هشتم هجری، هیچ دانشمند و متفکر مسلمانی چنین درخواستی را مخالف اصول اسلام تلقی نمی کرد؛ تا آن که « ابن تیمیه» با این موضوع مخالفت کرده و پس از وی«محمد بن عبدالوهاب» بنیانگذار مسلک وهابیت، به پیروی از او پرچم این مناقشه را برافراشته تر ساخت. با توجه به طرح شبهات وهابیون در ذهن جوانان صاحب فکر و همچنین روشن تر شدن اصل این موضوع و ابعاد آن از دیدگاه اسلام، سعی می کنیم شعاع هایی از این مساله را باز کرده و اساسی ترین مطالب را در این باب با بیانی روان برای علاقه مندان به تفکر ناب اسلام تحلیل کنیم.
نقش دین در حل بحران های روحی- روانی
نویسنده:
ملیحه کاوسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
امروزه ، توجه افراطی به مادیات و دور شدن از معنویات زندگی بشر را چنان تحت الشعاع خود ساخته که وی را در معرض انواع نگرانی ها و بیماری های روحی قرار داده است . از آنجا که انسان موجودی دو بعدی است ، توجه صرف به مادیات نمی تواند ارضاء کننده ی تمامی نیازهای وی باشد ، از این رو گرایش به دین و معنویات ، در شکل دادن به روش زندگی افراد ، از جمله سلامت روان ، بسیار مؤثر می باشد . دین ، یکی از پدیده های مهم انسانی است ، که از زوایای مختلف قابل بررسی می باشد و در تمامی شؤون زندگی اعم از فردی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و ... کاربرد دارد و اندیشمندانی چون خواجه نصیرالدین طوسی و استاد مطهری به ذکر فوایدی از آن پرداخته اند . جامع ترین تعریف از دین ، تعریفی است که علما اسلام ارائه داده اند که عبارت است از ؛ مجموعه ای از عقاید ، اخلاق ، احکام و مقررات فقهی و حقوقی که برای راهنمایی انسان ، جهت تحصیل سعادت واقعی در اختیار او قرار گرفته است . در بین ادیان ، دین اسلام به عنوان یک دین کامل به پیشگیری از بیماری ها ، به خصوص بیماری های روحی توجه فراوانی داشته و راه کارهایی در زمینه ی تقویت معنوی و روانی انسان ،ارائه داده است . در عصر حاضر به علت شیوع بیماری های روانی و ناتوانی علم در درمان کامل آن ، نیاز به دین و معنویات دو چندان شده است . از این رو ، مقابله به بحران که عبارت است از ؛ تلاش های فکری و رفتاری مستمر برای برآوردن نیازهای خاص بیرونی و درونی فرد اهمیت می یابد که شامل ، رویکردهای متفاوتی از جمله مقابله ی مسأله مدار و مقابله ی مذهبی است . طی تحقیقات به عمل آمده در مراکز تحقیقاتی جهان ، محققین به این نتیجه رسیده اند که اصول مشترکی ( نماز ، روزه ، دعا و ... ) در دستورات دینی ادیان عمده ی جهان از جمله اسلام وجود دارد که از سلامتی پیروان آن ها محافظت می کند . قرآن و روایات نیز به ابعاد گوناگون ماهیت بشر قبل از مکاتب روان شناسی قرن بیستم ، توجه فراوان داشته و دستورالعمل هایی در زمینه ی بهداشت روان ارائه داده اند . اضطراب و افسردگی دو بحران عمده ی جامعه ی بشری اند که روز به روز بر دامنه ی آن افزوده می شود ، دین با ارائه ی راه کارهایی چون یاد خدا ، صبر و شکیبایی ، تحکیم مبانی خانواده ، تفریح و تفرّج و ... درصدد پیشگیری و درمان این دو معضل بر می آید . البته لازم به ذکر است اگر انسان به بیماری های شدید روانی مبتلا شود ، علاوه بر درمان معنوی ، درمان دارویی نیز لازم می آید . با توجه به این که نماز ؛ پرستش و اطاعت ، خم شدن برای اظهار بندگی ، یکی از فرائض و به عنوان ستون دین می باشد و اضطراب ؛ احساس دلهره و دلواپسی همراه با علائم جسمی که نشانه ی پر فعالیتی سیستم عصبی اتونوم و به عنوان منشأ بیماری های روانی مطرح است ، طی تحقیق به عمل آمده با هدف بررسی رابطه ی نماز و اضطراب بین 200 دانش آموز دختر و پسر مقطع دبیرستان ، رابطه ی معناداری مشاهده گردید ، به این صورت که ؛ هر چه اعتقاد به نماز بالاتر رفته ، اضطراب کاهش یافته است .
 پیدایش تشیع
نویسنده:
سمیه عبداللهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
پیدایش تشیع، پیدایش به معنای سرمنشأ و واژة تشیع به معنای پیروی و یاری کردن است. تشیع در اصطلاح، یعنی: اعتقاد به مقدم بودن حضرت علی ( علیه السلام) بر دیگران در مسألة خلافت. فرضیه اصلی این کار تحقیقی، اثبات این مسأله است که شیعه توسط شخص پیامبر اکرم ( ص) به جامعه اسلامی معرفی شده است. فرضیه فرعی نیز، اثبات نادرست بودن نظریاتی است که پیدایش تشیع را به ایرانیان و یا عبدالله بن سبا نسبت به دهند. نتیجه نهایی که در این کار تحقیقی حاصل شد اثبات فرضیات موجود و پاسخ به سؤالات مهم در این زمنیه بود. این سؤالات عبارتند از: اولین بار چه کسی از تشیع سخن گفت؟ چگونه وصایت و جانشینی علی ( علیه السلام)، رهبر تشیع اثبات می گردد؟ سقیفه کجاست و در آن جا چه اتفاقاتی روی داد؟ پس از ماجرای سقیفه، یاران نزدیک پیغمبر مانند ابوذر، سلمان و عمار چه کردند؟ تشیع در چه زمانی علنی شد؟ پاسخ این سؤالات به طور مختصر چنین است؛ اولین بار، پیغمبر از علی و شیعیانش سخن گفت. در این راستا به احادیثی که توسط پیغمبر دربارة علی و شیعیانش بیان شده، به طور مختصر پرداخته شده است و از آنجا که اثبات وصایت علی ( علیه السلام) نیز مسأله ای ضروری است، در ادامه به چند آیه و حدیث مهم که این مطلب را اثبات می کند پرداخته شده است. سقیفه، مکانی است که در روز فوت پیغمبر اکرم، جماعتی در آن گرد آمدند و خودسرانه با ابوبکر به عنوان خلیفه بیعت کردند. شبهات اصلی درباره پیدایش تشیع عبارتند از: 1)پیدایش تشیع توسط عبدالله بن سبا. 2)شکل گیری تشیع توسط ایرانیان. بی پایه بودن این دو نظریه با مراجعه به تاریخ و کتب حدیث اثبات می شود، لکن شبهه اول با وسعت بیشتری مورد تحلیل قرار گرفته، چراکه این نظریه توسط بسیاری از دانشمندان مخالف شیعه مورد قبول قرار گرفته و در مبحث پیدایش تشیع بدان تکیه می شود. نهایتاً مقام چند تن از عزیزان پیغمبر معرفی شده؛ فاطمه ( علیها السلام) دختر بزرگوار آن حضرت و چند تن از یاران نزدیک پیغمبر مانند سلمان، ابوذر و عمار. تا با بررسی سخنان ایشان پس از ماجرای غصب خلافت. از طرفی مشخص شود که تشیع در چه زمانی علنی شد و از طرف دیگر اولین پرچم داران تشیع معرفی گردند. در این کار تحقیقی از روش کتابخانه ای استفاده شده است چرا که موضوع تاریخی تحقیق چنین ایجاب می کرد و با توجه به امکانات موجود تلاش شده تا از تمام منابع در دسترس استفاده گردد.
 سیره ی اخلاقی- خانوادگی پیامبر ( ص)
نویسنده:
عفت سدیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیقی که در پیش رو دارید « سیره ی اخلاقی–خانوادگی پیامبر(ص)»می باشد. یکی از ویژگی های همه ی انسان ها به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی«الگوپذیری»می باشد و نکته قابل توجه این که در دوران کودکی و نوجانی فرد به دنبال الگو می گردد تا بتواند گفتار و رفتار وی را سرمش گفتار و رفتار خود قرار دهد. از این رو یکی از مؤثرترین روش های تربیت در همه ی ابعاد به ویژه تربیت دینی، روش و منش تربیتی عملی و الگویی است. چه بسیارند افرادی که ایمان و باور مذهبی خود را مدیون و مرهون والدین یا معلمان و اساتیدی می دانند که دین را نه از زبان بلکه از عمل آن ها آموخته اند و این نقش الگویی منجر به تعمیق باورهای دینی آن ها شده است. اگر چه مسئولیت تربیت دینی و اخلاقی نسل جوان تنها بر عهده ی نظام آموزشی نیست و نهادخانواده و جامعه نیز بزرگ ترین مسئولیت را نسبت به این مهم دارند. اما اگر متولیان تعلیم و تربیت در ایفای رسالت مهم خویش کوتاهی کنند، خسارت جبران ناپذیری متوجه جامعه و نسل های آینده خواهد شد. با توجه به اینکه جهت گیری تربیتی سیره ی پیامبراکرم این است که انسان چنان تربیت شود که واجد همه ی صفات کمالی باشد و تا انسان حرّ نشود، کمالات الهی در او متجلی نمی گردد در تربیت نبوی هدف آن است که انسان از بندهای غیر الهی آزاد شود و با زدودن رنگ همه ی تعلقات از او، رنگ فطرت الهی اش ظاهر گردد. همچنین کلید واژه های این تحقیق عبارتند از: سیره، اخلاق، خانواده.
دلایل معاد، پیشینه و فواید آن
نویسنده:
سیده فاطمه حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق حاضر با عنوان « دلایل معاد، پیشینه و فواید آن» با هدف جستجو و تبیین ضرورت و آثار عقیده به معاد به صورت کتابخانه ای در قالب 9 فصل تهیه و تنظیم شده است با توجه به صریح آیات و روایات هر زنده ای غیر از حق تعالی روزی جام مرگ را می نوشد و به دیار باقی رحل اقامت می نماید در لسان شیعه مرگ بسان پلی است که مؤمنین را از دردسرهای دنیا به رفاه و لطف الهی و کافران را از راحت به زندان و عذاب الهی می رساند معاد یکی ازاصول خمسه اعتقادی ما مسلمانان بوده، که ابتدایش مردن و سپس قبر، برزخ، قیامت کبری، نهایت بهشت یا جهنم می باشد و مسأله ای نیست که بتوان صرفا با عقل بشری و حواس ظاهری آن را درک کرد و به کنه آن دست یافت بلکه به عامل مهمتر و کاملتری که همان وحی الهی است نیاز می باشد لذا به کرّات در آیات و احادیث، در مورد بازگشت انسان به سوی خدا در رستاخیز و چگونگی آن بحث شده است اقوام و ملل مختلف دنیا نیز از قبیل: «مصریان، مجوسیان» از قدیم الایام تا کنون به صور گوناگون به این اصل و عقیده توجه داشته اند التزام قبلی و عملی به معاد تأثیر زیادی در رشد و شکوفایی فضایل اخلاقی و کنترل غرایز، تأمین آرامش روانی، امنیت و عدالت در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد در نزد معتقدین به معاد، امکانات زندگی دنیوی ارزش و سیله ای دارد نه هدفی، لذا با حرص و آز خود را گرفتار دنیا نمی سازند علاوه بر، آن تحمل مصائب زندگی هم برایشان آسانتر است چرا که کل حوادث جهان را در گردونه ی تقدیر الهی، و هر نوع صبر و بردباری و انجام اعمال نیکو را مستوجب پاداش عظیم اخروی می دانند. عدالت و امنیت که خود از لوازم زندگی جمعی بشر است تنها در سایه قوانین مادی محقق نمی شود و انجام اعمال نیکو و حکومتهای مادی نیز در گسترش این مهم در بن بست قرار گرفته و جز یکی موفقیت نسبی و زودگذر نتیجه مطلوبی عایدشان نمی شود اما در جوامع دین محور که زیربنای حکومت آنها ایمان و ترس از خداست این مشکل به خودی خود حل شده و کیفر و عقوبت اخروی بهترین ضامن اجرائی قوانین می باشد. با کمی تأمل از طریق براهین و دلایل متعددی چون برهان: «حرکت، رحمت، عدالت، و ...» می توان ضرورت معاد را اثبات نمود نظام طبیعت با همه اجزایش یک واحد حقیقی سیال است که به سمت مقصدی معین در حرکت می باشد و سرانجام حتما به آن می رسد قیامت نیز طبق نص آیات و هدف همه حرکتهاست که از آن به جهان قرار و آرامش تعبیر شده است. (الاخره هی دارالقرار غافر/ 39) بر اساس برهان حکمت نیز خداوند حکیم است و کار عبث از او صادر نمی شود لذا همه موجودات را به هدف نهایی راهنمایی کرده است که قیامت همان هدف غائی همه هستی می باشد که به آن خواهند رسید برهان عدالت که به نوعی دربرگیرنده دیگر براهین چون: «رحمت، حقیقت و ...» است قیامت را لازمه عدل الهی می داند چرا که دنیا با ظرفیت محدود خویش اولا: نمی تواند پاسخگوی میل فطری جاودانگی افراد باشد ثانیا: نمی تواند جایگاه مطلوب و تمام عیاری برای جزا و پاداش حقیقی اعمال نیک و بد انسانها باشد پس از آنجایی که خداوند عادل است و به هیچ کس ظلم نمی کند وجود قیامت جهت اجرای عدالت الهی لازم ضروری است در پایان فهرست وار مشکلاتی که در طول تهیه این پژوهش با آن مواجه بودم را یادآور می شوم شاید تذکر آن گرهی از راه دیگر پژوهشگران باز نماید. 1-قوانین محدود کننده کتابخانه ها2-نگذراندن حداقل دو واحد درسی روش تحقیق در طول دوران تحصیل 3- کمبود وقت و گرفتاری خانوادگی 4- عدم امکان دستیابی به منابع.
برزخ و حیات پس از مرگ
نویسنده:
فاطمه عرب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
سخن این که : هدف از نگارش این پایان نامه ، تقویت اعتقادات مذهبی ، مراقبت ، پاک سازی و بهسازی در پرتو آن است ، مطالب این پایان نامه خلاصه وار و نشأت گرفته از آیات قرآن، روایات چهارده معصوم ( علیهم السلام)، گفتار محققین اسلام ، و داستانهای مذهبی و حقیقی است، در این نوشتار سعی شده از کتب معتبر و بسیار غنی در زمینه موضوع تحقیق استفاده شود و لذا نتایج بسیار خوبی هم عاید خوانندگان عزیز خواهد شد چرا که تقریباً خلاصه و مفید در مورد جایگاه مرگ و همچنین برزخ بحث شده است و به رویدادهای علم برزخ و زندگی برزخی پرداخته شده و در نهایت هم تأثیر اعتقاد به معاد و جایگاهی که اعتقاد به حیات پس از مرگ در زندگی فردی و اجتماعی دارد بیان شده است. بنابراین باید از آن بهره جست ، و با آینده نگری دقیق ، در پرتو گفتار نورانی قرآن و پیامبر ( ص) و امامان معصوم ( علیهم السلام ) ، خود را صاحب باغی از باغهای بهشت برزخی نمود ، امید آن که همه ما با مطالعه ی این پایان نامه ، به چنین احساس و مراقبتی نائل شویم . اینک اهم مطالب این پایان نامه را برشمرده و در مورد هر کدام به طور خلاصه توضیح می دهم . 1- تعریف لغوی و اصطلاحی برزخ و حقیقت مرگ : تعریف لغوی برزخ که همان حائل و حدفاصل بین دو چیز می باشد تعریف اصطلاحی برزخ هم فاصله بین مرگ تا قیامت می باشد و حقیقت مرگ هم دریافت کردن روح انسان توسط خداوند می باشد . 2- انواع مرگ ، علل ترس از مرگ از دیدگاه ماتریالیستها و الهیون . مرگ از نظر قرآن یا حقیقی است یا مشروط می باشد و علل ترس از مرگ هم می تواند مختلف باشد که عمده آن عدم اعتقاد و یقین به قیامت و معاد باشد و همچنین ماتریالیستها معتقدند که انسان با مرگ نیست و نابود می شود و از بین می رود اما الهیون معتقدند که انسان با مرگ نابود نمی شود و به حیات برزخی وارد می گردد . 3- حیات برزخی و شواهدی که دلالت بروجود حیات برزخی می کند . حیات برزخی که مربوط به روح انسان می باشد و انسان بعد از مرگ وارد آن می شود و تا قیامت در آن می ماند و به اعمالش در آن جا رسید گی می شود در این زمینه شواهد زیادی است که وجود برزخ را بعد از مرگ اثبات می کند. 4-تصویر برزخ در آیات وروایات : آیات و روایات زیادی در مورد برزخ آمده است و ما را به وجود عالم دیگری بعد از مردن آگاه می کند و علاوه بر آیات قرآن روایات زیادی از ائمه معصومین ( علیهم السلام ) درباره برزخ آمده است . 5- آثاری که اعتقاد به معاد و برزخ در زندگی فردی و اجتماعی دارد و شبهات وارده به برزخ و پاسخ به آن ها . اعتقاد به معاد و برزخ در زندگی فردی و اجتماعی ما تاثیرات فراوانی دارد و ما در مسائل مختلف از جمله مسائل اقتصادی ، نظامی و… نیازمند اعتقاد به حیات پس از مرگ می باشیم . خدای بزرگ را ، که همو اره از پرتو الطاف و عنایات بی کرانش بیش از میزان شایستگی ام، مرا بهره مند نموده است ، برتوفیق انجام این مهم شکر و سپاس می گویم . از او می خواهم به حق بندگان پاک و مقربان درگاهش قصدمان را خالص ، عملمان را صالح و نوشتارمان را نافع گرداند و آن را ذخیزه ای برای روز جزا سازد ، که او رحمان است و رحیم و دعای بندگان را مجیب .
  • تعداد رکورد ها : 18