آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه مازندران (بابلسر)
>
3.دانشکده حقوق و علوم سیاسی
>
گروه علوم سیاسی
>
مرتضی علویان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 13
عنوان :
واکاوی نسبت میان انقلاب اسلامی با جمهوری اسلامی
نویسنده:
غلامرضا ضابط پور کاری ، مرتضی علویان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تبیین نسبت انقلاب اسلامی با جمهوری اسلامی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که انقلاب اسلامی از جمهوری اسلامی مفهوم عامتری است. نظام جمهوری اسلامی، پایگاه انقلاب میباشد، اما انقلاب اسلامی محدود به آن نیست. چرا که انقلاب خواستهای الهی است که اگرچه مردم ایران و جمهوری اسلامی آن را تحقق بخشیدند، ولی قرار نیست در این ساختارها محدود بماند. انقلاب اسلامی جریان حقی است که به راه افتاده و جدا شدن ملت ایران و جمهوری اسلامی از این جریان و خارج شدن از این مسیر ممکن است سرعت حرکت این جریان را کاهش بدهد، اما نمیتواند به طور کلی مانع این حرکت شود. از یکسو آموزههای شیعی انقلاب اسلامی بهمثابه یک منبع معرفتی برای جمهوری اسلامی عمل میکند و از سوی دیگر جمهوری اسلامی کفِ خواستههای انقلاب اسلامی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 203 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ابعاد امنیت ملی در الگوی نظری عقلانیت اسلامی
نویسنده:
مرتضی علویان ، مهدی محمدی راد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در سیر بررسی الگوی نظری مطلوب امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر چارچوب نظری امنیت متعالیه و امنیت فراخ نگر، در پژوهش حاضر ابعاد گوناگون امنیت ملی از منظر جریان مکتب عقلانیت اسلامی تبیین گردید. در این راستا، پژوهش بر این سوال اساسی استوار بود که آیا جریان فکری عقلانیت اسلامی همانند رئالیستهای کلاسیک، امنیت را تک بعدی میبینند و یا اینکه نگرش چند بعدی به مقوله امنیت دارند؟ و کدام یک از ابعاد امنیت در این نحله فکری به عنوان زیربنا و دارای اصالت مطرح میشود؟ فرضیه پژوهش این بود که رویکرد عقلانیت اسلامی بر امنیت گسترده تاکید دارد و امنیت ارزشی - فکری را زیربنا و دارای اصالت میداند و مهمترین تفاوت آن با مکتب کپنهاک در نگرش معرفتی به مقوله امنیت است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که علیرغم اهمیت تمامی ابعاد امنیتی در جامعه اسلامی، تهدیدات فکری و فرهنگی که مستقیماً با ارزشها و ایمان مردم سروکار دارد، مهمترین بعد امنیت ملی محسوب میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاری بر راههای کنترل خشونت سیاسی از منظر نهجالبلاغه
نویسنده:
مرتضی علویان ، عباس دهرویه ، فهیمه صبر امیز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اهمیت واکاوی وضعیت خشونت سیاسی در جامعه به عنوان یک مؤلّفه در ارزیابی کیفیت حکمرانی مورد توجه اندیشمندان بودهاست. به همین دلیل واکاوی دقیق متونی که در فرهنگ هر جامعه به عنوان مرجعی نظری محسوب میشوند، میتواند در تبیین دقیق راههایی که به تناسب ساختار هر جامعه منجر به کنترل خشونت سیاسی شوند، کمک شایانی کند. با توجه به این نکات، هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخ این پرسش بود که: از منظر نهجالبلاغه، امکان تبیین چه راههایی به منظور کنترل خشونت سیاسی در قالب مؤلّفههای ناظر بر مفهوم احساس محرومیت نسبی و ضابطهمند سازی اعمال خشونت سیاسی وجود دارد؟ یافتههای ما که در قالب روش توصیفی – تحلیلی به دست آمدند، بیانگر این نکته هستند که: رفع احساس محرومیت نسبی به طور باورپذیر و عینی از طریق نگاه برابر به همهی افراد جامعه، شفافیت در امور، رعایت انصاف، سعهی صدر در برابر خواستهها و مطالبات، توجه به نیازها و تقاضاهای مردم، وجود امکان آزادی بیان و دوری از ویژهنگریهای مخرب و کنترل مستمر اعمال و رفتار نیروهای نظامی و انتظامی و پرهیز از هرگونه تعرض به اموال حیاتی مردم از طریق ایجاد ضوابط در مسیر ایجاد نظم از سوی حکومت در جامعه، مهمترین راههای کنترل خشونت سیاسی از منظر نهجالبلاغه هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 229 تا 253
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحقق دولت اسلامي براساس بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي
نویسنده:
مرتضي علويان ، مجتبي علويان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ايجاد تمدن نوين اسلامي در جهان بهعنوان آرمان نهايي انقلاب اسلامي ايران، نيازمند تحقق پيشزمينههايي است که ازجمله مهمترين آنان به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامي، برپايي دولت اسلامي است. دولت اسلامي در فرايند پنجگانه تحقق تمدن اسلامي معنا پيدا خواهد کرد. دولت اسلامي شامل همة کارگزاران نظام اسلامي، اعم از قوة مجريه و همة حکومتگران و خدمتگزاران به نظام اسلامي است. هدف نگارندگان اين پژوهش، احصاء و تبيين ظرفيتها و راهکارهاي تحقق دولت اسلامي در گام دوم انقلاب اسلامي است. ازاينرو، سؤال اصلي عبارت است از: ظرفيتها و راهکارهاي تحقق دولت اسلامي با تأکيد بر بيانيه گام دوم چيست؟ که با بررسي دقيق و روشمند بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي و تمرکز بر منظومة فکري آيتالله خامنهاي، دستيابي به اين مهم محقق گشت. در پژوهش حاضر از روش توصيفي ـ تحليلي براي احصاء نتايج استفاده گرديده است. يافتههاي حاصله نشان از آن دارد که ظرفيتهاي ايجاد دولتي اسلامي را جوانان، فرصتهاي مادي و نيروهاي مستعد انساني تشکيل ميدهند. همچنين مديريت جهادي و مشارکت مردمي، راهکارهايي براي ايجاد دولت اسلامي برشمرده شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاری در باب اسلام هراسی، زمینه های شکل گیری و نقد آن
نویسنده:
مرتضی علویان، ملیحه نیک روش
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
اســلام بــه مثابــه یــك دیــن الهــی در گســتره تاریــخ همــواره بــا تهاجــم در عرصــه هــای گوناگــون مواجــه بــوده اســت. مهاجمــان اســلام بــرای حــذف، اســتحاله و دگرگونــی آن، بــه شــگردهای متنوعــی متوســل شــده انــد کــه بــه مــرور ایــن مقابلــه هــا از ســخت افــزاری بــه ســوی نــرم افــزاری متحــول گشــته اســت . در دو و ســه دهــه گذشــته بــا گســترش ابــزار رســانه ای و ظهــور تکنولــوژی هــای صوتــی و تصویــری، وارد مرحلــه ی جدیــدی از نمــاد ســازی منفــی از اســلام و آمــوزه هــای آن بــر آمــده انــد. اســلام هراســی وارد ادبیــات گردیــده اســت. ســوال اصلــی تحقیــق ایــن اســت کــه پــروژه اســلام هراســی چیســت و چــه عواملــی موجــب شــکل گیــری ایــن پدیــده شــده اســت؟ در ایــن نوشــتار ضمــن بیــان مفهــوم شناســی، بــه برخــی از زمینــه هــای شــکل گیــری اســلام هراســی پرداختــه و عواملــی همچــون : ایجــاد تقابــل ســاختگی میــان مســیحیت بــا اســلام، تعــارض منافــع و اختــلاف خاســتگاه هــای ارزشــی، ایجــاد تصویرهــای پیــش ســاخته منفــی از مســلمانان، ایدئولــوژی اســلام سیاســی، جهــل نســبت بــه اســلام، برداشــت افــراط گرایانــه از اســلام و نقــش رســانه هــای غربــی مــورد بررســی قــرار گرفتــه اســت. بــا بررســی آیــات قــرآن و روایــات ثابــت شــده اســت کــه اســلام اصیــل، دیــن صلــح و آشــتی بــوده و بــا تصویــری کــه غــرب از آن ســاخته، بــه کلــی متفــاوت اســت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی معرفتشناسی مردمسالاری دینی، با تأکید بر اندیشهی امام خمینی (ره)
نویسنده:
حامد رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
قانون
,
حکومت اسلامی
,
معرفتشناسی دینی
,
مردمسالاری دینی
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
چکیده :
معرفتشناسی، یکی از پایههای اصلی برای شناخت اندیشههای هر شخصی است. اینکه، اندیشمند چگونه به جهان، انسان، جامعه مینگرد و این نگرش، متأثر از چه نوع بینشی است. معرفتشناسی مردمسالاری دینی، مبتنی بر معرفتشناسی توحیدی بوده که درآن، عقل و وحی از منابع اصلی شناخت میباشند. هستیشناسی مردمسالاری دینی نیز، مبدأ و مقصد همهی موجودات هستی را خداوند میداند. همچنین انسان و جامعه نیز در این نظام، دارای دو بعد تصور میشود: بعد مادی و بعد روحانی، که بعد مادی، به عنوان ابزاری برای رسیدن انسان به بعد معنوی میباشد. لذا، نظام مردمسالار دینی متأثر از همین معرفت، به حکومت، مردم و قانون، مینگرد. در این پژوهش، ما با قراردادن مبانی معرفتشناسی مردمسالاری دینی به عنوان چارچوب نظری، سعی در بررسی معرفتشناسی مردمسالاری دینی، در اندیشهی امام خمینی (ره)، هستیم. لذا سوال ما در این پژوهش ایناستکه، نظام معرفتشناسی مردمسالاری دینی، چه جایگاهی در اندیشهی امام خمینی (ره) دارد؟ در پاسخ به این سوال، بایدگفت که، معرفتشناسی مردمسالاری، در اندیشهی امام خمینی (ره)، متأثر از نوع معرفتی ایشان به انسان، جامعه و هستی میباشد. معرفتشناسی امام خمینی (ره)، متأثر از معرفتتوحیدی بوده، که در آن منبع اصلی شناخت همانند نظام مردمسالار دینی، وحی و عقل است، بنابراین، نوع نگاه امام خمینی (ره)، به حکومت، قانون و مردم، متأثر از این نوع نظام معرفتی میباشد. در اندیشهی امام خمینی (ره)، حکومت به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف عالی در نظر گرفتهمیشود. ایشان، حکومت را متعلق به خداوند دانسته و معتقد استکه، تنها حاکم هستی خدا و کسانی که برگزیدهی او هستند، میباشند. همچنین، در حکومت، باید قوانین الهی پیادهشود و مردم نیز میتوانند با توجه به مقتضیات زمان و مکان شکل حکومت مورد نظر خودرا انتخابکنند. ایشان همچنین، معتقداست که در دوران پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع)، حکومت از جانب خداوند به ایشان اعطا شدهاست، ولی در زمان غیبت، این فقها هستند که، حق مشروع حکومت بدانها سپرده شدهاست. لذا معرفتشناسی مردمسالاری در اندیشهی امام خمینی (ره)، متأثر از معرفتشناسی مردمسالاری دینی میباشد. مبانی معرفتشناسی توحیدی امام خمینی (ره)، نیز در شکلگیری جمهوری اسلامی ایران تأثیر گذاشتهاست و قانون اساسی در این نظام بر اساس معرفتشناسی امام (ره)، بنا نهاده شدهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی "حکمرانی خوب" از منظر نامۀ 53 نهج البلاغه و آرای اسکاپی
نویسنده:
حبیب الله حلیمی جلودار ، مرتضی علویان ، ابوذر نیک جهان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
"حکمرانی خوب" که اخیراً توسط اندیشمندان غربی مطرح شده است، به واقع مدلی برای ارزشیابی پیشرفت است که کشورهای غربی به دنبال القاء آن به دیگر کشورها هستند و آنرا کلید پیشرفت جوامعِ در حال توسعه میشمارند. "حکمرانی خوب" از وجود سه بخش: دولت، جامعۀ مدنی و بخش خصوصی توأم با ارتباطات متقابل آنها و ویژگیهای هشتگانۀ: پاسخگویی، شفافیت، مسؤولیت پذیری، حاکمیت و برابری، رضایت و توافق جمعی، مشارکت، تبعیت از قوانین و مقررات و کارآیی و اثربخشی، تشکیل گردید. این نوشتار با استواری بر روش توصیفی-تحلیلی، تفاوت ماهوی و مبنایی "حکمرانی خوب" براساس تطبیق نامۀ 53 نهج البلاغه با آرای اسکاپی را بررسی نموده. لذا ابتدا "حکمرانی خوب" و شاخصهای آن بررسی و سپس"حکمرانی خوب" و شاخصهای آن براساس فرمان امام علی علیه السلام با "حکمرانی خوب" از دیدگاه نهادهای بین المللی مقایسه گردید. نتیجه اینکه "حکمرانی خوب" از دیدگاه نهادهای بین المللی یا منطقهای آن(اسکاپ) بر محوریت انسان استوار است؛ در حالیکه "حکمرانی خوب و شایسته" براساس شاخصهای نامۀ 53 نهج البلاغه بر محوریت خدا قرار گرفته که تمام ابعاد زندگی انسان را به شیوهای کاملتر دیده است. تفاوت اساسی حکمرانی براساس نامۀ 53 نهج البلاغه با "حکمرانی خوب"(اسکاپی)، در مبانی قانونگذاری است، زیرا امام علیه السلام، قانون و قانون گذاری را منحصر به خداوند یا کسانی میدانند که از طرف خداوند باشند در حالیکه در نوعِ اسکاپی، قانون و قانونگذار، مردمند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 241 تا 262
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیندهپژوهی از منظر آموزههای دینی
نویسنده:
مرتضی علویان، حبیب الله حلیمی جلودار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
آن چه در این نوشتار به آن پاسخ داده شد، این است که؛ آیا در آموزههای دینی میتوان مباحث آیندهپژوهی و آیندهاندیشی را جستجو کرد؟ و اگر در گسترهی آموزههای دینی، ظرفیتهای آیندهپژوهی یافت میشود آیات و روایات با آن چگونه مواجه شده است و پیش فرضهای آن چیست؟ تکنیکهای مورد تأکید اسلام چه مواردی است؟ با مطالعه، تحلیل و بررسی آیات، روایات و کتب مربوط این نتیجه حاصل شد که اسلام، در ترسیم وضع مطلوب در آینده، همیشه از وضع موجود بهره جسته است و در آموزههای دینی، برای رسیدن به وضع مطلوب، توجّه به همهی شرایط ضروری به نظر میرسد. پیشفرضهایی چون عدم قطعیت آینده، نقش اراده در تکوین آیندهی بشر، جایگاه امید در فرهنگ اسلامی، ... ؛ به همراه تکنیکهایی چون سیرهی معصومین، رؤیاهای صادقه و ... به عنوان مهمترین منابع آیندهپژوهی توصیه شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهکارهای مواجهه جمهوری اسلامی ایران با اسلام هراسی غرب
نویسنده:
مرتضی علویان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
دیپلماسی فرهنگی
,
جمهوری اسلامی ایران
,
اسلام هراسی
,
آیندهپژوهی
,
نقشه راه
چکیده :
روابط میان اسلام وجهان غرب همواره از فراز و فرودهای زیادی بر خوردار بوده است. از این رو، پرسش اساسی رساله این است که چه راهکارهایی را میتوان برای تقویت روابط مسالمت آمیز با غرب وکاهش اسلام هراسی ارایه داد.فرضییه پیشنهادی مورد آزمون وبررسی این است که : جمهوری اسلامی ایران میتواند از طریق راهکارهای فرهنگی همچون دیپلماسی فرهنگی مانند گفتگوی میان فرهنگها و ادیان و تصویرسازی واقع بینانه و همچنین راهکارهای سیاسی و دیپلماسی رسمی و عمومی مانندتنش زدایی به تقویت روابط واقع بینانه و مسالمت آمیز جمهوری اسلامی ایران با جهان غرب به ویژه روشنگری مردم مغرب زمین کمک نماید و از تشدید روابط تعارض آمیز(خصومت آمیز) و اسلام هراسی بکاهد. برای مواجهه صحیح با موضوع فوق، در پژوهش حاضر سعی گردیده است از طریق ارایه یک روش در قالب «آینده پژوهی» و با توجه به ارزشهای بنیادین در اسلام، آموزههای دینی و اسناد بالادستی در جمهوری اسلامی ایران و با بهره گیری از روندها و پیش رانهایی که حکایت از پیشینه تاریخی روابط میان اسلام و غرب داشته وعوامل شکل دهندهی وضع موجود این روابط را بیان میدارد، چشماندازی را ترسیم کند که موجبات کاهش هراس از اسلام و حرکت به سوی کاهش تنش میان اسلام وغرب و گسترش بستر-های هم زیستی مسالمت آمیز گردد.با توجه به روش مزبور،نتایج به دست آمده از اسلام هراسی را می توان در موارد ذیل بیان داشت: اسلام دین شمشیر و خشونت است، آموزه های دینی اسلام خطراتی برای جامعه بشری دارد، اسلام دین تن آسا و ارضاءغرایز حیوانی انسان است، آیات قران کلام وحی نیست، پیامبر اسلام مخالف حضرت مسیح و ادیان گذشته می باشد و یاران پیامبر برای رسیدن به منافعخویش هر اقدامی را مباح می دانند. برای تقویت روابط مسالمت آمیز با غرب وکاهش اسلام هراسی،دو راهکار سیاسی و فرهنگی ارایه گردیده است. راهکار سیاسی بر اساس دیپلماسی عمومی و نقشی که به خود اختصاص داده است بهره گرقته می شود تا از طریق آن بتوان در ترسیم چهره واقعی از اسلام برای جهان غرب استفاده کرد. راهکار فرهنگی کهدیپلماسی فرهنگی بر آن تاکید دارد استفاده از آموزه های فرهنگی غنی اسلام و جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با اسلام هراسی غرب است که با آن می توان به شرایط مطلوب در روابط جهان اسلام و غرب رسید.واژگان کلیدی : اسلام هراسی،جمهوری اسلامی ایران، آینده پژوهی، نقشه راه، دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و ضرورت هدایت دینی بشر از نگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
عماد حسن پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه قرآن
,
دنیا گرایی
,
هدایت تشریعی
,
هدایت تکوینی
,
معارف اسلامی
,
هنر و علوم انسانی
,
آیت اله جوادی آملی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
از مهمترین مفاهیم اصلی در قرآن کریم هدایت انسانهاست. در آیات زیادی از قرآن کریم مسئله هدایت موجودات بخصوص هدایت انسان مطرح می شود. پیرامون مسئله هدایت مباحث مختلفی مطرح است، بدیهی است نوع هدایت هر موجودی متناسب با ساختار وجودی اوست، برهمین اساس در قرآن کریم نوع هدایتی که برای انسان بیان میشود متناسب است با ساختار وجودی انسان که بطور کلی در قرآن کریم مطرح شده است. از جمله مسائل مهم پیرامون هدایت انسان این است که باتوجه به ضرورت هدایت انسان، و ملاحظه وجود عواملی چون اختیار، نسیان، خطا در وجود او، مهمترین عامل به عنوان راهنما در امر هدایت انسان کیست؟ آیا هدایت انسان محصور و محدود به خود آدمی است یا وجود یک مبداء خارجی به نام دین در امر هدایت انسان ضروری می باشد؟ مراجعه و تأمل در آیات قرآن کریم آشکار می سازد که بنا به دلایلی هدایت انسان نمی تواند محدود به خود آدمی گردد و دین نیز منبع و عامل معرفتی و عملی در امر هدایت انسان هاست به نحوی که هدایت انسان بدون آن تقریبا محال به نظر می رسد چرا که قران کریم در این رابطه می فرماید: انّ علینا للهدی. در این پژوهش نویسنده تلاش می نماید با تکیه بر آثار علامه جوادی آملی و منابعی که در مورد اندیشه های ایشان به تحریر در آمده است با روش توصیفی تحلیلی این دیدگاه را که هدایت انسان محدود به آدمی نیست بلکه در هدایت انسان دین نقش اصلی به عهده دارد را تبیین و دفاع نماید. در این رابطه تلاش بر این است که عمده ترین دیدگاه رقیب –یعنی سکولار- که در جهان غرب ظاهر گشت نیز مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 13
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید