آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
پردیس فارابی دانشگاه تهران (قم)
>
1.دانشکده الهیات
>
محمدعلی عبداللهی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 27
عنوان :
معناى زندگى
نویسنده:
سوزان ولف,محمدعلی عبداللهی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصل بیان پذیری
نویسنده:
محمدعلی عبداللهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
چکیده :
تجزیه و تحلیل ارتباط زبانی به لحاظ طبیعی و فیزیکی کار چندان دشوار و پیچیده ای نیست؛اما به لحاظ فلسفی و معنا شناختی امری بسیار پیچیده و دشوار است. ما به وسیله اصوات،علایم و نشانه ها کارهای عجیب و خارق العاده ای انجام می دهیم،مثلا امر می کنیم ،نهی می کنیم ،بامعنا و بی معنا سخت می گوئیم : صادق یا کاذب اخبار می کنیم و مانند اینها.تجزیه و تحلیل چنین امور معنا شناختی ای که در این مقاله از آنها به افعال گفتاری تعبیر می شود نیازمند نظرورزی و تاسیس اصولی است که بوسیله آنها بتوان به طور منسجم و معقول چنین پدیده های معرفت شناختی و معنا شناختی مهمی را توضیخ داد.اصل بیان پذیری که در این مقاله مفاد آن شرح و به بعضی از نتایج و لوازم آن اشاره می شود،نخستین بار توسط جان سرل فیلسوف زبان و ذهن معاصر،تنسیق و تشریح شد.این اصل یکی از مبادی تصدیقیه نظریه افعال گفتاری است.توجه به این اصل و تحلیل مفاد آن می تواند به داوری در باب دو نظر گاهی که به لحاظ تاریخی به صورت معارض ظهور کرده اند،یعنی نظر گاه پیروان اصالت سیاق(ویتگشنتاین دوم،آستین و استراسن و ...)و نظرگاه قائلین به تعیین شرایط صدق جمله به وسیله معنای جمله(ویتگنشتاین اول ،اعضای حلقه وین،کواین،دیویدسن)کمک کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طبقه بندى افعال زبانى در فلسفه تحلیلى و علم اصول
نویسنده:
محمدعلی عبداللهی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش اثبات مدعیات زبانى در فلسفه تحلیلى و علم اصول
نویسنده:
محمدعلی عبداللهی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه راسل دربارۀ استقرا
نویسنده:
فاطمه فرهانیان,محمدعلی عبداللهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
راسل
,
احتمال (منطق)
,
احکام کلی
,
اصل یکنواختی طبیعت
,
معضل استقرا
,
قوانین علی
,
اصل استقرا
,
اصول فرامنطقی
,
یقین
چکیده :
معضل استقرا از مهم ترین و دشوارترین مسائل فلسفی است که با حل آن بسیاری از معضلات فلسفی حل می شوند و استنتاج های علمی توجیه پذیر می شوند. برتراند راسل، یکی از فیلسوفان بزرگ تحلیلی قرن بیستم، تلاش کرده است معضل استقرا را حل کند.از نظر راسل معضل استقرا پرسش از چگونگی توجیه احکام کلی، قوانین علّی، و معرفت غیر مستقیم است. او توسل به اصل یک نواختی طبیعت را برای حل این معضل کافی نمی داند؛ از نظر او چارۀ کار پذیرش اصل استقراست. بنابر اصل استقرا، هرچه تعداد موارد اقتران الف با ب بیش تر باشد احتمال اقتران همیشگی الف با ب بیش تر خواهد بود و هرگاه تعداد موارد اقتران به اندازۀ کافی باشد احتمال اقتران همیشگی الف با ب قریب به یقین می شود.به اعتقاد راسل، اصل استقرا نه قابل اثبات تجربی است و نه قابل اثبات عقلی، بلکه این اصل را باید به استناد بداهت ذاتی اش و درنهایت به دلیل نتایج آن پذیرفت. بنابه نظر راسل اصول فرامنطقی یا اصول موضوعۀ پنج گانه باعث می شوند احتمالِ تعمیم به یقین نزدیک شود. سرانجام راسل خاطرنشان می کند هرچند استقرا به ما یقین نظری (منطقی و ریاضی) نمی دهد، اما احتمال قریب به یقین ناشی از آن بیش تر از یقین ناشی از جزم مابعدالطبیعی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسماى خاص
نویسنده:
جان سرل؛ مترجم: محمدعلی عبداللهی
نوع منبع :
ترجمه اثر , کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنن الهی به مثابه قواعد قوامبخش در هستی جامعه و تبیین لوازم آن
نویسنده:
احمد صادقی ، محمدعلی عبداللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
جامعه، از آن حیث که در سلسله ممکنات قرار دارد، در هستیاش نیازمند واجب است. خداوند، به عنوان فاعل و خالق عالم ممکنات، هستی جامعه را از طریق ارادهها و کنشهای انسانی به آن اعطا میکند، به گونهای که وجود جامعه با عدم آن قابل جمع نیست. سنن الهی، که در ساختارهای وحیانی و عقلانی به آنها معرفت پیدا میکنیم، زمینهساز هستی ما و تمام واقعیتهای دیگر است. همان گونه که واقعگرایی پیششرط وجود ما و تمام نظریات علمی و عقلی است، سنن الهی نیز به همان میزان و با همان گستردگی زمینه حیات فردی و اجتماعی ما را مهیا میکند. بر این اساس، جامعه مجموعهای از سنن الهی است که برای ظهور نیازمند به کنش جمعی است. سنن الهی، به مثابه قواعد قوامبخش، نقش علّی در تحقق و بقای جامعه ایفا میکنند. پذیرش این امر لوازمی به دنبال خواهد داشت، که این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به برخی از آنها میپردازد، و از آن جمله است: محوریت یافتن فطرت انسانی در فهم سنن الهی و تکون جامعه، عکس الحمل بودن حمل سنت بر جامعه، لزوم تجرد جامعه، دفع نسبیگرایی و حفظ اختیار و مسئولیت انسانی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 249 تا 270
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه لوئیس پویمن در باب دفاع از واقعگرایی اخلاقی
نویسنده:
محمد سعید عبداللهی ، محمدعلی عبداللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
واقعگرایی اخلاقی، یکی از مهمترین رویکردهایی است که در فرا اخلاق مطرح است. پذیرفتن این رویکرد و یا انکار آن، نقش بی بدیلی در منظومه فکری یک فیلسوف اخلاق دارد. لوئیس پویمن، فیلسوف برجسته آمریکایی یکی از مدافعان دو آتشه واقعگرایی اخلاقی است. وی معتقد است شکاکیت و پوچگرایی اخلاقی که مکی و هارمن آن دو را نمایندگی میکنند، مهمترین حملات به واقعگرایی اخلاقیاند و اگر بتوان واقعگرایی را از این دو گردنه علمی به سلامت عبور داد، میتوان با آسودگی این رویکرد مهم اخلاقی را پذیرفت. در این مقاله پس از طرح دو استدلال بنیادین مکی، یعنی استدلال از راه نسبیت و غرابت، با توجه به دیدگاه پویمن سعی در نشان دادن نارساییهای استدلال او داریم. در ادامه به ناکارآمدی فرضیه ضد قیاس هارمن پرداخته و آشکار ساخته که چگونه واقعیات اخلاقی وجود دارند و در پایان نیز، به رویکرد پویمن در دفاع از واقعگرایی اخلاقی میپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عاقبت بخیران عالم
نویسنده:
علی محمد عبداللهی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نشر روح,
زبان :
فارسی
چکیده :
مشخصات کتاب: سرشناسه : عبداللهی علی محمد عنوان و نام پدیدآور : عاقبت بخیران عالم نویسنده علی محمد عبداللهی مشخصات نشر : قم نشر روح 1373. مشخصات ظاهری : ص 368 شابک یادداشت : کتابنامه به صورت زیرنویس موضوع : توبه کاران رده بندی کنگره : BP225/7 /ع2ع2 1373 رده بندی دیویی : 297/464 شماره کتابشناسی ملی : م 73- 2616مقدّمه توبه نصوح جريان اسلام آوردن فخرالاسلام توبه بشر حافى توبه شعوانه اگر تو مرا نمى شناسى من تو را مى شناسم ناراحتى مادر موجب بسته شدن زبان پسر شد گناه نكردن از توبه كردن آسانتر است فضيل بن عياض در حال احتضار هم شعر مى خواند! چه هم غذاى خوبى چرا ابن سيرين بوى خوش مى داد؟ فاسقى كه از راهب پيشى گرفت جايى كه غير از من و تو كسى نباشد چرا وليعهدى پدر را نپذيرفت ؟ تبعيد گناهكار از شهر معاويه پسر يزيد چرا به خلافت پشت پا زد؟ همسايه ابوبصير در محضر قاضى پس تو كيستى ؟ پدر و مادر و فاميلم همه نصرانى هستند دو راهى بهشت و دوزخ استادى كه شاگرد شد نمك شناس يا نمك به حرام ؟! اگر آن زن شما را بخشيد من هم شما را بيامرزم توطئه قتل پيامبر نمك خوردن و نمكدان شكستن آيا زيبا را از زشت و زشت را از زيبا تشخيص داد؟ هنوز از شراب سير نشده ام حنظله غسيل الملائكه حكم نادرشاه دوستى على - عليه السلام - در هر سرزمينى قبرى خواهد بود رضايت مادر علقمه خدايا مرا ديگر به اين خانه بر مگردان اسلام آوردن عميربن وهب يا بگو نه تا به خانه ام بروم يا بگو آرى تا به خانه ات بيايم تغيير داديم قضا را پس تو همشهرى برادرم هستى ؟! سلام عليكم بهترين تحيت سفير پيامبر - ص - در مدينه مى خواهم مسلمان شوم تو هم قدرى به حرفهاى مصعب گوش بده شهادت مصعب اصحاب رقيم ! كار كدام بهتر بود؟ اين دو نفر دزدند! خانه بهشتى كفن دزدى كه سوزانده شد و خاكسترش را باد برد سر بريده دعاى مستجاب مقام سادات آيا عمل خوبى هم داشت حكايت زن عبدالله بن سلام قرض دادن به على (ع ) من مريضم ، نه شما هدايت شدم توبه بهلول (برو معرفت آموز) زيارت مقبول كار نيك گم نمى شود ادعاى پيامبرى يا ابراز حقيقت ؟ محبت على (ع ) خير دنيا و آخرت مسلمان شدن ، نه از روى ترس ! من تنهايت نمى گذارم دلقك فرعون از يهودى كه كمتر نيستم آيا اوصاف او مطابق تورات بود يا نه ؟ فرق مؤمن و منافق بچه است يا جادوگر؟ توبه ابراهيم ادهم عاقبت دروغگو حلم امام حسين (ع ) وفاى به عهد يا...؟ دستى كه به صورت پيامبر - ص - سيلى زد! چرا شيعه شدى ؟ خون يا شير؟ مقام توبه كننده نزد خدا چرا انتقام مرا نمى گيرى ؟ آن چه عددى است كه ...؟ پنجاه سال در جستجوى تو بوده ام چرا رنگت پريد چهل سال گناه تمام اعضاى بدنم عاشق تو است توبه ابولبابه آتش حسد مگر خداى تو سخاوت را دوست مى دارد؟ مرا از خدايى تو ننگ و عار آيد توبه دوست على بن حمزه عبدالله ذوالبجادين حق همسفر چگونه شتر رميده اش را رام كرد؟ من دين خود را فروختم شر و بدى شخص شرور به خودش بازگشت به خدا قسم نزديك است كاخهاى سفيد در اختيار مسلمانان قرار گيرد نرجس - س - كنيز يا شاهزاده ؟ خدايا از رسول تو گذشت تو هم ... پيامبرانى كه نامشان روى سنگ بود! صوت خوش قرآن هيچ چيز از خدا پنهان نيست صبر بر همين زندگانى بهتر است او توبه كرد و خدا او را آمرزيد چرا سگ را بر خود مقدم داشتى ؟ كدام حال را براى سعد مى پسندى ؟ خدا بهتر مى داند رسالتش را كجا قرار دهد ما امام زمان داريم غير من پروردگارى ندارد آيا دوست دارى ؟ مرغ بريان من صد سال او را روزى دادم تو تحمل يك ساعت او را نداشتى ؟ من خودم به گفته هايم سزاوارترم تنها خدا گناهان را مى بخشد آنجا كه كنيز رقاصه ، عابد ساجد مى شود حق با كيست ؟ كار عالم بهتر بود يا عابد؟ او اهل بهشت است باقر يعنى چه ؟ مبارزه منفى دانه دادن به پرندگان يزدگرد سوم نجاشى پادشاه حبشه راه رفتن روى آب يك نفر ما را مى بيند عبرت از سر گوسفند سم الاغ حضرت عيسى (ع ) نفرين پدر آيا قرآن خوانده اى اين گونه براى تفريح بيرون رويد؟ به مادرم قول داده ام كه دروغ نگويم از همه جا رانده ! از هوادارى عثمان تا شهادت در كربلا!
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا معرفت اخلاقی ممکن است؟ (ارزیابی دیدگاه انتقادیِ راس شیفرلندو در باب نظریهی خطا)
نویسنده:
محمد سعید عبداللهی ، محمدعلی عبداللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مدافعان نظریهی خطا بر این باورند که هیچگونه معرفت اخلاقی ای نمیتوان یافت. آنها اخلاق را تنها افسانه ای دلنشین میدانند که از نیاکان ما به ارث رسیده است. راس شیفر لندو، فیلسوف اخلاقِ نامدار معاصر معتقد است مدافعان نظریهی خطا به مسئله ای ناچیز و یا تنها یک دیدگاه اخلاقی حمله نمی کنند، آنها با ایده خود تمامی دیدگاه های اخلاقی را به یک اندازه شکست خورده می دانند. به باور شیفرلندو، پیروان نظریهی خطا برای دفاع از مدعای خود باید باید نشان دهند که نخست، پذیرش اخلاق در گروِ التزام به عینیت اخلاقی و مطلق بودن دلایل اخلاقی است و دوم آنکه حتی در فرضی که اخلاق بر این دو پیش فرض بنا شده باشد، دست کم یکی از این دو پیش فرض کاذب است. در این مقاله با بررسی قویترین استدلال ها علیه عینیتِ معیار های اخلاقی از منظر شیفرلندو و آشکار ساختن نا کارآمدی آن ها، نشان می دهیم که استدلال های مدافعان نظریهی خطا علیه اخلاق عینی، در بهترین و قویترین حالت، عقیم اند و بنابراین شکاکیت و عدم امکان معرفت اخلاقی نباید موضع اولیهی افراد در باب اخلاق باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 27
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید