آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 8
نظام فقهی و استنباطی محقق اردبیلی
نویسنده:
محمد ادیبی مهر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بررسی روش شناختی مبانی حقوقی فقیهان صاحب مکتبی چون محقق اردبیلی، تاثیر بسزایی در تبیین تکامل اجتهاد پیشرو و هم سو با شرایط زمان و مکان دارد. ویژگی های فقهی محقق اردبیلی ، منشور روشی جامعی است که برخی از ابعاد آن در این مقاله با عناوین ذیل، تشریح شده اند: استقلال رای و محوریت استدلال (عدم حجیت شهرت)، بازنگری و تامل دربسیاری از ابواب فقهی، هماهنگی در احتیاط علمی و عملی، دوری از بحث های کم فایده و بی فائده، ادب و اخلاق علمی.
صفحات :
از صفحه 105 تا 117
بررسی فضیلت اخلاقی غیرت و حمیت و آثار آن در کتاب و سنت
نویسنده:
سیدمجید نظام الدینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
چکیده؛ بنا بر نظر مختار، "غیرت" در اصطلاح عبارت است از سعی و تلاش در محافظت از آنچه که نگاهبانی آن لازم است و "حمیت" در اصطلاح با غیرت مترادف می باشد. در قران کریم کلمه "غیرت" استعمال نشده است اما حقیقت معنای آن را – مانند بسیاری دیگر از مصطلحات دینی - می توان از برخی آیات استفاده کرد اما کلمه "حمیت" در قرآن، دو بار در یک آیه استعمال شده است. محدثین شیعه و سنی در کتب روایی خود در مورد غیرت، ابواب مخصوصی باز کرده اند و روایات مربوط را در آن ابواب جمع کرده اند. اما در مورد حمیت، باب مستقلی در کتب روایی شیعه و سنی وجود ندارد. غیرت به انواع پسندیده و ناپسند، غیرت در دین، ناموس، اولاد، مال، غیرت نسبت به خود، نسبت به خدا، نسبت به برادران دینی، نسبت به خلق خدا و نسبت به وطن، نژاد، جناح تقسیم می شود و دارای مراتبی نزد عارفان می باشد. منشا و عوامل غیرت عبارتند از شجاعت، قوت و بزرگی نفس، خیر خواهی و دلسوزی، فطرت، شرم و حیاء، ایمان، حمیت، قلبِ سلیم و تقوا و راهکارهای علمی و عملی تقویت غیرت در فرد عبارتند از مطالعه و تدبر در آثار و فواید غیرت، تقویت منشأ و عوامل پیدایی غیرت، کنار گذاشتن منشأ و عوامل بی غیرتی، انجام کارهای غیرتمندانه و تکرار آنها، همنشینی با نیکان و صالحان و غیرتمندان، پرهیز از معاشرت با بدکاران و بی غیرتان و نیز مرابطه و راهکار اساسی تقویت غیرت در جامعه عبارت است از فرهنگ سازی بوسیله آموزش و تبیلغ که بوسیله عناصر مختلف به دست می آید. آثار و دستاوردهای غیرت فراوان می باشد که از جمله آنها به تحقق فواید، آثار و نتایج دین در شخص و جامعه، حفظ پاکی و عفت، و کاهش انحرافات اخلاقی جنسی می توان اشاره کرد. فضیلت اخلاقی غیرت در تمام اقسامش در صورتی محقَّق است که در حد اعتدال باشد و گرنه حالت افراطی یا تفریطی آن، غیرت دینی نبوده بلکه خود، رذیله ای از رذایل می باشد.
 مبانی و اصول تمدن در نهج البلاغه
نویسنده:
علی دارابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
چکیده: اصول و مبانی تمدن در نهج البلاغه همانا اصول ارزشی است که به عنوان جان مایه ی اصلی تمدن از آن نام می بریم. در حقیقت، مأموریت اصلی بشر در زمین و هدف از آفرینش انسان در آن همان مأموریت «تمدن سازی» است. حرکت امام علی(ع) نیز در طول حرکت انبیاء است. انبیاء آمده اند تا انسان بسازند و تمدن برپا کنند. به عبارت دیگر یکی از مأموریت های بشر آن است که زادگاه خویش را که زمین است آباد گرداند و البته باید گفت عمران و آبادانی به اشکال مختلفی انجام می شود که یکی از آنها تمدن سازی است که البته در مدل تمدن الهی، عناصر معنوی و عمران برای رشد دخالت دارد ولی در تمدن مادی، مؤلفه های اصلی آن نیز مادی هستند. به طور قاطع در نگاه دینی امام علی(ع) مؤلفه های تمدن در سایه ی ارزش های وحیانی جنبه معنوی، الهی و فطری پیدا می کند به خلاف نوع مادی آن که فقط معطوف به دانش مادی است . نتیجه اینکه از نگاه امام علی(ع)، محصول تمدن الهی چیزی نیست جزء شکوفایی عقل ( یثیروا لهم دفائن العقول) و گسترش دانش که نهایتا منجر به قرب الهی می گردد
اخلاق کسب درآمد و هزینه از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
جعفر نامور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده بی شک اقتصاد تاثیر مهم در پیشرفت جوامع دارد و رشد و پیشرفت اقتصادی همراه با سالم سازی فعالیتها از اهداف مهم نظام اقتصاد اسلامی است. این پژوهش بر آن است که اصول اخلاقی حاکم بر کسب درآمد و هزینه را از دیدگاه قرآن و روایات، مورد بررسی قرار داده و معرفی نماید. این پژوهش در سه فصل تنظیم شده است؛ در فصل اول به کلیات و مبانی تحقیق پرداخته شده است. فصل دوم به اخلاق کسب درآمد اختصاص دارد. در فصل سوم اخلاق هزینه مورد بررسی قرار گرفته است.
بررسی و نقد کتاب تاریخ سیاسی اسلام رسول جعفریان
نویسنده:
حسام الدین خلعتبری، محمد ادیبی مهر، محمد حسین خوانین زاده، مهر علی لطفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این جستار بر آن است تا نگرشی همراه با تامل در کتاب تاریخ سیاسی اسلام (سیره رسول خدا) داشته باشد، هدف عمده آن است که نویسنده محترم توجه ای مضاعف به کتاب های گران سنگ خود بنماید تا در این رهگذر، ساحت آنها را از اشتباهات محتوایی، ادبی و ویرایشی پاک نماید، نیز سنت نقد و بررسی جهت اصلاح و تولید دانش رواج بیشتری یابد. در این نوشتار بررسی محتوایی که حاوی وجود تناقض در نقل مباحث تاریخی، کوتاهی در طرح برخی مباحث ضروری و بحث برانگیز تاریخ اسلام و ... ؛ بررسی روشی که موارد اعتماد به احادیث منقول این جستار بر آن است تا نگرشی همراه با تامل در کتاب تاریخ سیاسی اسلام (سیره رسول خدا) داشته باشد، هدف عمده آن است که نویسنده محترم توجه ای مضاعف به کتاب های گران سنگ خود بنماید تا در این رهگذر، ساحت آنها را از اشتباهات محتوایی، ادبی و ویرایشی پاک نماید، نیز سنت نقد و بررسی جهت اصلاح و تولید دانش رواج بیشتری یابد. در این نوشتار بررسی محتوایی که حاوی وجود تناقض در نقل مباحث تاریخی، کوتاهی در طرح برخی مباحث ضروری و بحث برانگیز تاریخ اسلام و ... ؛ بررسی روشی که موارد اعتماد به احادیث منقول
صفحات :
از صفحه 95 تا 134
حقوق شهروندی و صیانت از آن با رویکرد قرآن و نهج البلاغه
نویسنده:
محمدعلی تیکدری نژاد، محمودی گلپایگانی، ادیبی مهر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده حقوق بشر و شهروندی از مباحث مطرح و مهم جهان کنونی است که مورد توجه اندیشمندان و صاحبان مکاتب حقوقی مختلف قرار گرفته است. از آنجایی که رمز پیدایش حقوق، منع تجاوز و تعدیات می باشد و از طرفی حقوق بشر و شهروندی زیر بنای سایر حقوق و به همه انسانها تعلق دارد از اینرو دین مبین اسلام خصوصا قرآن کریم و کتاب شریف نهج البلاغه به نکات ظریفی در باب حقوق شهروندی اشاره شده است که در این نگارش سعی داریم به مهمترین حقوق مانند: حق کرامت انسانی، حق رفاه و آسایش ، انواع حقوق مالکیت ، حقوق سیاسی و فرهنگی شهروندان ، جهاد وحقوق شهروندان در جنگ ، حقوق مجرمان و مهرورزی نسبت به مجرمان و نظر به او به عنوان یک مریض و شیوه برخورد با متجاوزین اشاره داشته باشیم. نکته قابل توجه اینکه در متون دینی خداوند متعال و ائمه اطهار (علیهم السلام ) درخصوص صیانت از حقوق شهروندی به حقوقی همچون حق و احترام مومن ، حقوق والدین و همسایگان اشارات زیبایی دارند که برای کل بشر سرمایه ای عظیم و پیوسته این دستورات برای همگان قابل استفاده می باشد که در فصل آخر این پایان نامه به این موضوع پرداخته ایم.
بررسی سیره و رفتار امام علی با غیر مسلمان
نویسنده:
محمدتقی گل محمدی شورکی، محمد ادیبی مهر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
فاقد چکیده
تاثیر باور به معاد در منش های انسان از دیدگاه امام علی (ع)
نویسنده:
حسن محمدی، محمد ادیبی مهر، محمد رضا رضوان طلب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اعتقاد به معاد و روز رستاخیز از نافذترین و مؤثرترین باورها در جهت دادن به رفتار و منش آدمی بوده و است. بررسی تأثیر معادباوری در منش‌های انسان منوط به مطالعه رابطه جهان‌بینی و ایدئولوژی است. در این میان دو نظریه وجود دارد. برخی قایل به زایش مستقیم ایدئولوژی از جهان‌بینی شدند و بعضی دیگر همچون هیوم قایل به گسست میان جهان‌بینی و ایدئولوژی شده و هیچ‌گونه پیوندی بین ایدئولوژی و جهان‏بینی را قبول ندارند. هرچند باور به معاد تأثیرات فراوانی دارد، ولی این پژوهش سعی دارد تا به مهمترین مصادیق منش‌های فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از نگاه امام علی اشاره کند.
  • تعداد رکورد ها : 8