آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 47
المبدأ و المعاد عند الامام کاشف الغطاء
نویسنده:
علی الحلفی الجزایری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده ندارد.
عنایت و کیفیت وقوع شر در قضای الهی
نویسنده:
منصور فخر محمدیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
قم: ,
چکیده :
پیوست در منابع دیجیتالی
بررسی قضات زن در اسلام و ادیان ابراهیمی
نویسنده:
مهری نساجی زواره
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع قضاوت و اینکه آیا زنان توانایی عهده دار شدن چنین منصبی را دارند نظر بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است. مسئله قضاوت زن در روایات و به تبع آن در اقوال فقها از متقدمین و متاخرین به عنوان یکی از مسائل مهم بحث قضاء مطرح بوده و تقریبا در حکم به عدم جواز قضاوت زن می توانیم اجماع و اتفاق آنها را مشاهده کنیم . در این رساله سعی شده است که مقام زن از جهات متفاوت و در ادیان مختلف مورد بررسی قرار گرفته تا از منظری بالاتر بتوانیم مسئله قضاوت که شانی از شوون انسان است را در مورد زن ترسیم نماییم. فصل های این رساله به ترتیب شامل: نگرش یهودیت و مسیحیت به زن، نگرش عرب جاهلی قبل از اسلام نسبت به زن، نگرش اسلام به زن، ارزشیابی شهادت زنان از دیدگاه فقهای اسلام، بررسی قضاوت زن از دیدگاه اسلام و زن در جاهلیت مدرن می باشد. در نهایت نتیجه گرفته ایم که برداشتن چنین مسئولیت خطیر و حساسی از دوش زنان از ناحیه اسلام نه تنها به مقام و ارزش زن خدشه ای وارد نکرده بلکه اسلام به حالات و جنبه حیاء روحی و عاطفی زنان عنایت ویژه نموده و او را از چنین منصب پر مخاطره و مشوش به دور داشته تا بهتر بتواند به کمالات انسانی که هدف از خلقت می باشد دست یابد.
بررسی حکم تکفیر مسلمانان از منظر فقه فریقین
نویسنده:
پدیدآور: محمدجواد محمدی ؛ استاد راهنما: محمدعلی راغبی ؛ استاد مشاور: علی محامد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
یکی از مهمترین معضلاتی که امروز جهان اسلام با آن روبروست مسأله گسترش پدیده تکفیر از سوی جریان هایی است که با عنوان جریانهای تکفیری شناخته میشوند. بدین منظور ضروری است تا نسبت به مبانی حکم به تکفیر مسلمانان از دیدگاه فریقین نگاهی تحلیلی با تاکید بر مستندات فقهی صورت پذیرد. آنچه در اینجا اهمیت دارد، تبیین ضوابط دقیق تکفیر و تعیین حد و مرز این پدیده می باشد. از این رو هدف این رساله، پاسخ به این پرسش اساسی است که حکم به کفر یک مسلمان بر اساس چه ضابطه یا ضوابطی انجام می پذیرد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش و سامان بخشیدن به قواعد تکفیر مسلمانان از نگاه فقه با روش تحلیلی و توصیفی، تتبع فراوانی در متون حدیثی و فقهی فریقین شده است. با وجود آن که در متون فقهی فریقین اسباب گوناگونی برای تکفیر مطلق بیان شده است، نتیجه به دست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که این اسباب گوناگون همه برگشت به یک سبب کلی دارند. همچنان که از نگاه منابع فقهی فریقین ورود به آیین اسلام و نشانه مسلمانی تنها از راه اقرار به شهادتین تحقق می یابد، خروج از دین اسلام نیز تنها با خارج شدن از این راه خواهد بود. با بررسی سایر اسباب کفر مانند نصب، غلوّ و انکار ضروری دین روشن می شود که ثبوت کفر در این موارد نیز از جهت برگشت به ملاک مذکور است. در موارد مشکوک و مورد اختلاف نیز، مقتضای اصل، عدم جواز حکم به تکفیر است. همچنین با واکاوی فرضیه های گوناگون در ناحیه تعیین مرجع در تکفیر معین روشن شد که نمی توان یک مرجع را برای صورت های گوناگون تکفیر تعیین نمود. از این رو می بایست با توجه به نوع مورد، قائل به تفصیلی از ارجاع به حاکم شرع، عرف خاص و عرف عام شد.
بررسی مسأله اصالهالحلیه در فقه امامیه و اهل سنت
نویسنده:
علی فاطمی نسب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
موضوع این رساله بررسی مساله اصاله الحلیه در فقه امامیه و اهل سنت است و در سه فصل ترتیب یافته است . فصل اول بیان کلیات و شامل شش مبحث است و در این مباحث ، بیان مساله و پیشینه تاریخی و روش تحقیق و هدف و اهمیت موضوع و معنای لغوی و اصطلاحی آن مورد بررسی قرار گرفته و چون عنوان بحث بررسی دو دیدگاه شیعه و سنی است لذا هر جا نیاز بوده نظرات هر دو گروه بیان گردیده است . و در مبحث ششم مفردات موضوع مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . در فصل دوم با عنوان مدارک و مستندات حجیت اصل ، طلب از منابع چهارگنه مورد کاوش و جستجو واقع شده و به روال تحقیق ، نظرات هر دو فرقه ایراد شده و به نقطه نظر بزرگان فقها و اصولیون آنها استناد گردیده است . در فصل سوم با عنوان بررسی محدوده اصاله الحل ، در شش گفتار ، سخت به میان آمده و محدوده جریان این اصل از نظر احراز موضوع و ثبوت حکم و مجرای آن در شبهات مختلف جستجو شده است . و گفتار پنجم به مجال عدم جریان آن پرداخته و در گفتار ششم مصادیق کاربرد این اصل در کلام فقهایشیعه و در گفتار هفتم مصادیق آن در سخن علمای اهل سنت ذکر شده است . رساله با دو صفحه نتیجه گیری و وصیه و ذکر کتابنامه و منابع به پایان آمده است .
تصحیح و تحقیق کتاب نتائج النظر فی توضیح شرح الباب الحادی العشر نوشته مرحوم آیت الله ملاحبیب الله شریف
نویسنده:
علیرضا سبحانی نسب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این اثر در هفت فصل به شرح مباحث اعتقادی پرداخته است: الفصل الاو ل فی اثبات واجب الوجود لذاته. الفصل الثانی فی صفاته الثیوتیه.الفصل الثالث فی صفات الس لبی ه. الفصل الرابع فی العدل و ما یتعلق به. الفصل الخامس فی النبوةالعامه والخاصه. الفصل السادس فی مبحث الامامه. الفصل السابع فی المعاد.
عالم مثال و نقش آن در معاد جسمانی
نویسنده:
علیرضا بهوند یوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف کل : عالم مثال و نقش آن در معاد جسمان . اهداف جزئ : ‎1 رابطه رو ا با معاد جسمان و عالم مثال . ‎2 - رابطه معراج جسمان با عالم مثال و معاد جسمان . ‎3 - رابطه ط الارض با عالم مثال . ‎4 - رابطه تجرد نفس و معاد جسمان . ‎5 - اثبات معاد جسمان ا زطر ق عالم مثال . ‎6 - نقش عالم مثال با تجسم اعمال . ‎7 - تب ن ارتباط عالم مثال با سوال قبر. ‎8 - تب ن لذت و الم عقل در جهان آخرت . ‎9 - تب ن احوالات مربوط به عالم برزخ./
نقد و بررسی آراء مرجئه
نویسنده:
رضا دینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
. مسلمانان پس از رحلت جانگدار پیامبر (ص) دچار تشتت و افتراق شده و فرقه ها و نحله های مختلفی در حوزه اسلام پدیدار گردید که هر کدام از این گروهها در خصوص مباحث کلامی صاحب آرای گوناگون بودند. علت عمده این افتراق و گوناگونی بروز اختلافات سیاسی و به تبع آن دوری از کتاب خدا و عترت رسول (ص) بود. یکی از اولین گروهها "خوارج" بود که با برداشتهای انحرافی خود از تعالیم الهی، چهره ای خشن و نفرت آور از دین را به تصویر کشیدند. "عملگرایی افراطی" مشخصه بارز این فرقه منحرف بود. تکفیر و به دنبال آن حکم اعدام، تنها موضع آنها در قبال مخالفین خود و مرتکبین معاصی بود. در پی واکنش مسلمین در قبال این دیدگاه افراطی، گروهی دیگر پدید آمدند که "مرجئه" نام گرفتند. اساس اندیشه کلامی مرجئه را "به تاخیر انداختن عمل از ایمان" تشکیل می داد که براساس این تئوری ایمان جدای از عمل بوده و با وجود ایمان، گناه ضرری نخواهد داشت، همانطوری که با وجود کفر، طاعت، سودی ندارد. براساس این تئوری، قضاوت در مورد خوبی و بدی افراد را هم باید تا روز قیامت به تاخیر انداخت . این تئوری به خاطر ماهیت عافیت آور خود مورد استقبال عامه واقع شد و سواد اعظم مسلمین را به دنبال خود کشید و از طرفی به خاطر تامین مطامع حکام جور در پرتو این اندیشه، مورد استقبال امویان قرار گرفت و اصولا به عنوان مذهب امویان قلمداد می شد. این مقاله اساس تئوری را که عبادت از جدایی ایمان از عمل باشد، نشانه رفته و سعی کرده است با الهام از آیات الهی و بهره جستن از روایات اثبات کند که عمل، عنصری اساسی در کشب ایمان محسوب می شود. هدف از تخریب این اساس، برگشت به اندیشه افراطی خوارج نیست بلکه بیان طریق معتدل و به دور از افراط و تفریط است، همان راهی که ائمه معصومین (ص) پیروان خود را به آن راهنمایی کرده اند. همچنین سعی شده است که مرز بین امیدواری به بخشش الهی و عمل گریزی و لاابالیگری که از ناحیه اندیشه ارجا وارد جوامع مسلمین شده و صورتهای جدید در تمامی اعصار نمایان شده، مشخص شود
پژوهشی در ادعیه پیرامون ذات و صفات حق تعالی
نویسنده:
حمیدگل مرادزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع مورد بحث و تحقیق این پایان نامه درباره "پژوهشی در ادعیه پیرامون ذات و صفات حق تعالی" می باشد که در دو بخش ذات و صفات نوشته شده است . در بخش اول که در سه فصل پیرامون مباحث مربوط به ذات حق تعالی نوشته شده است . مطالبی در مورد معرفت ذات حق و ناتوانی درک بشر از معرفت ذات و دلایل این ناتوانی و اقسام معرفت (فطری و استدلالی) در دعا و استخراج براهین معروف در اثبات خدا، به شیوه و طریقه ادعیه، و سایر مباحث مربوط به حق تعالی از قبیل ماهیت، کیفیت، وحدانیت و نفی این و شریک و برسی مسئله رویت از دیدگاه ادعیه، مطرح گردیده است . در بخش دوم که مشتمل بر چهار فصل است، مباحثی در مورد تعریف و فرق اسم و صفت و تعریف ذات و نظریه ادعیه درباره اسم و صفت و معانی صفت و حقیقت اسم از دیدگاه ادعیه بیان شده است، و دیدگاه معروف حکما در مورد صفات مطرح و با عبادات ادعیه مقایسه گردیده و در فصل آخر مباحث مربوط به صفات هفتگانه (سبعه) مطرح گردیده است . مهمترین نکته بدست آمده و اصلی در این مباحث این است که در تمام توصیفات راجع به حق تعالی ابتدا باید اصل "تباین صفات خالق و مخلوق" اثبات گردد. و سپس هر چه مطلب راجع به حق گفته شود طبق این اصل و مبانیت در کیفیت اتصاف و اوصاف، لحاظ گردد تا وحدانیت حق روشن شود و محدودیتی (حتی بنحو قابل شناخت بودن آن برای مخلوق محدود) برای ذات پیش نیاید./
اندیشه های کلامی طبرسی در مجمع البیان
نویسنده:
احمد فاضل
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این رساله اندیشه های کلامی طبر سی در زمینه های اعتقادی بیان شده است. ابتدا دیدگاه طبر سی در مورد دین و چگونگی معرفت به آن مورد بررسی گرفته است . دیگر مباحث مطرح شده در این رساله عبارتند از، عدل ( جبر و اختیار، تکلیف، لطف، غرض از آفرینش )، نبوت ( فرق بین رسول و نبی معجزه، عصمت، وحی قرآن، اعجاز، نزول، محکمات و متشابهات، معراج ) امامت و معاد ( اثبات معاد، معاد جسمانی، نظریه حال، توبه، شفاعت، احباط و... )/
  • تعداد رکورد ها : 47