آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 25
واکای و تحلیل شبکه مضامین انگیزش سرمایه انسانی مبتنی بر حکمت های نهج البلاغه: فرایند چرخه تحلیل
نویسنده:
جعفر ترک زاده؛ رضا عقیلی؛ محمدجواد سلمانپور؛ رحمت الله مرزوقی؛ جعفر جهانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
هدف از انجاماین پژوهش واکای و تحلیل شبکه مضامین انگیزش سرمایه انسانی مبتنی بر حکمت های نهج البلاغهبود. در این پژوهش از روش مطالعه کیفی استفاده شد. جامعه آماری (قلمرو) پژوهش شامل تمامی حکمت­های نهج­ البلاغه است که مضمون­های انگیزشی موجود در آنها مورد کاوش قرار گرفت. در این پژوهش از روش فرایند چرخه­ ای تحلیل استفاده شده است. یافته­ های حاصل از مرحله اول در قالب 103 مضمون پایه و 32 مضمون سازمان دهنده و نهایتا 4 مضمون انگیزشی نهایی که حاصل و برآیند چرخه تحلیل است در حکمت­ ها گردآوری شد و در نهایت در یک طبقه­ بندی و در چهار مضمون نهایی تشویق و تألیب، ایمان الهی، تزکیه و تهذیب، خوف و رجا مشخص و سازماندهی گردید. نتایج این پژوهش گویای آن است که به­ واسطه این چارچوب و شبکه مضامین احصائی از حکمت­ های نهج­ البلاغه، می­ توان امکان توسعه چارچوب انگیزشی متناسب با تعالیم دینی و مذهبی با رویکردی اسلامی در کشور را فراهم نمود تا مسئولین و مدیران بتوانند با انگیزش مفهومی و دارای چارچوب کارآمد، سطح و کیفیت رفتار و عملکرد موثرتر سرمایه انسانی سازمان خود در جامعه اسلامی را بهبود بخشند و از این مسیر سازمان­های خود را به سمت بهره­ وری و تعالی بیشتر در زمینه­ های عملکردی و فرهنگی متناسب با فرهنگ بومی و اسلامی سوق دهند.
شگردهای فتنه گران از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
محمدجواد سلمان پور، عماد صادقی، جاسم دریس
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فتنه گران در طول تاریخ برای رسیدن به مقاصد خود از شیوه های گوناگونی بهره برده اند. هر چند در گذشته معمولاً بسترهای فتنه ناخواسته آماده بود یا آماده می شد و عده ای با نفوذ، با قرار گرفتن در آن بسترها به فتنه انگیزی می پرداختند؛ ولی کم کم با پیچیدگی جوامع، فتنه گران با برنامه قبلی و یا حتی پس از سال ها تحقیق در مورد آداب، رسوم، تاریخ، جغرافیا و مسائل جامعه شناختی و روان شناختی یک جامعه دست به فتنه و آشوب می زنند و در این زمینه از کارآمدترین شگردها برای هر جامعه استفاده می کنند. شگردهای فتنه گری از منظر قرآن و روایات را می توان: فرصت طلبی، کارشکنی و ایجاد خلل در نظام حاکم اسلامی، عذر تراشی و توجیه گری، استفاده از اِعمال شعارها، نمادهای جذّاب دینی و عوام فریب، استفاده از چهره های مقبول و موجه، شایعه پراکنی، شبهه افکنی، تفرقه افکنی، ایجاد مراکز فتنه در قالب سازمان های مردمی، تهدید ایجاد ناامنی و عملیات تروریستی، معرّفی کرد.
نظرات مفسرین درباره آیات ربا و بررسی جنبه های فقهی آن
نویسنده:
حمیده نورایی خرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق حاضر به روش کتابخانه ای انجام شده است و به بررسی نظرات مفسرین درباره آیات ربا، انواع ربا و حیله های شرعی درباره ربا می پردازد. ربا به معنی افزایش یافتن است و در شریعت اسلام به معنای زیاده گرفتن در وام یا بیع است. با آنکه ربا در میان همه ملل وادیان ناپسند و رباخوار ملعون و مطرود بوده است اندک اندک از شدت حرمت آن کاسته شد و روش ها و حیله ها برای رباخواری ترویج گردید. این امر به ویژه در مسیحیت و یهودیت بسیار قابل تأمل است. دقت در سیر تاریخی تجویز ربا در میان مسیحیان و یهودیان برای کسانی که اکنون در فکر تجدید نظر در احکام مسلم اسلامی هستند و به خیال خویش با تطبیق دادن اسلام با مقتضیات زمان می خواهند مایه بقای دین را فراهم سازند می تواند بسی مایه عبرت باشد. سیر تدریجی حلال شماری ربا در مسیحیت نشان می دهد که کلیسا چگونه در مقابل میل اجتماعی به ربا خواری قدم به قدم عقب نشسته است. رهبران مسیحی و یهودی برای گریز از ربا راه های فرار از ربا را جایز دانستند و روز به روز بر دامنه فعالیت های ربوی خود افزودند آن چنانکه امروز اغلب بازارها و مؤسسات پولی دنیا تحت تصرف آنان است. اما خداوند ربا خواری را به شدت تحریم می کند و به صراحت در آیه 279 سوره بقره بیان می کند فرد ربا خوار در مقابل خدا و رسول ایستادن و در مقام جنگیدن با آنان است. فان لم تفعلوا فأذنوا بحرب من الله و رسوله و ان تبتم فلکم رئوس اموالکم لا تظلمون و لا تظلون» و با یک تمثیل زیبا حال ربا خواران را بیان می کند که«الذین یا کلون الربوا لا یقومون الا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس» فرد ربا خوار مانند انسان مصروع و آشفته حال است. اما کسانی که با ربا موافق هستند و آن را عامل مهمی برای رشد اقتصادی مطرح می کنند به دنبال راه هایی هستند که از حرمت ربا فرار کنند. آنان معتقدند در اسلام تنها گرفتن زیادی برای تمدید مهلت دین حرام شده است پس در قرض هایی با بهره کنونی می توان زیادی را دریافت کرد زیرا پرداخت آن به جهت اصل قرض است، نه تمدید مهلت و یا چیزی که در اسلام تحریم شده است. گرفتن بهره زیاد است که باعث می شود اندک اندک مبلغ بدهی به چند برابر اصل قرض برسد بنابراین گرفتن بهره کم اشکالی ندارد، و یا اینکه یکی از طرفین کالای خود را به دیگری هبه کند وطرف دیگر نیز متاع خود را به او هبه نماید بدون اینکه قصد معاوضه داشته باشند. اما امام خمینی (ره) و شهید مطهری(ع) تمام این حیله ها را باطل و کلاه شرعی می دانند که نه تنها به اقتصاد جامعه کمکی نمی کند بلکه فقیران روز به روز فقیرتر و ثروتمندان روز به روز ثروتمند می شوند و نظام اقتصادی جامعه فاسد می شود. قرآن کریم سرنوشت قومی از یهود را بیان می کند که در روز شنبه ماهیگری برای آنان حرام شد اما آنان با بکار بردن حیله به این عمل دست می زدند خداوند در سوره اعراف داستان این قوم را با نام اصحاب سبت بیان می کند و در آیه 166 به خاطر عصیان و نافرمانی این قوم می فرماید: «فلما عتو اعن مانهوا عنهه قلنا لهم کونوا قرده خاسئین» و چون از آنچه از آن نهی شده بودند سرپیچی کردند، به آنان گفتیم: «بوزینگانی باشید رانده شده » کسانی که تصور می کنند، گناه را می توان با تغییر چهره صوری تبدیل به یک عمل مجاز و شرعی کنند در واقع خود را فریب می دهند و متأسفانه این کار در میان عده ای از بی خبرانی که خود را به دین منتسب می کنند. فراوان دیده می شود و همان است که چهره مذهب را در نظر افراد دور افتاده سخت بد نما کرده است. عیب بزرگی که این عمل دارد این است که گناه را در نظر ما کوچک می کند و از اهمیت آن می کاهد و افراد را چنان جسور در برابر گناه می سازد که پس از انجام این گونه کارها کم کم آماده برای انجام گناهان بطور صریح و آشکار می شوند.
 اهمیت نیت در آیات و احادیث
نویسنده:
زهرا زیلاب پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
زمانی که با آیه«قل ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین» روبرو شدم، یک توحید کامل و خالص را دریافتم، و این که چگونه می توان به این توحید خالص دست یافت؟ با مطالعاتی که داشتم به اینجا رسیدم که بالاترین و بهترین نتیجه توحید خالص، اخلاص است، و اخلاص نیز جز با تکمیل نیت و انحصار آن برای خدا و دوری از تمایلات دنیوی حاصل نمی شود. این بود که به سراغ حقیقت نیت و اهمیت آن رفتم که مقدمه توحید کامل است. تحقیق حاضر به روش کتابخانه ای و با بهره گیری از کتبی با موضوع های اخلاقی، کلامی، تفسیری، حدیثی، تربیتی، فقهی و روان شناسی تهیه شده و در پنج فصل ارایه گردیده است. در فصل اول مفاهیم و کلیات مورد بحث قرار گرفته که ابتدا تعریف نیت و سپس به حقیقت نیت و این که آیا نیت یک خطور قلبی محض است یا ذهنی است یک مسئله روانی عمیق؟ پرداخته شده است. همچنین اهمیت نیت در قرآن و سنت و دلایل اهمیت نیت مطرح شده و رابطه نیت باسنت، رابطه نیت با عمل و مراتب نیت نیز ذکر شده است. واژه هایی که تا حدودی با نیت مرتبط هستند و گاهی به جای نیت استعمال می شوند. عبارتند از: شاکله، انگیزه، اراده، قصد و عزم، که در این فصل مختصری درباره آنها بحث شده است.نیت به خاطراهمیت زیادی که در سر نوشت انسان دارد، در زمینه های متعددی از مباحث علمی و اسلامی مطرح شده است که در فصل دوم نیز به جایگاه نیت در علم اخلاق از نظر ارزش گذاری اخلاقی پرداخته شده و در علم کلام، مسأله نیت در ارتباط با خلود و جاودانگی در بهشت یا جهنم، مطرح شده است. همچنین به جایگاه نیت در علوم فقه، روان شناسی، علم النفس فلسفی و مسایل حقوقی پرداخته شده است. برای پیدایش نیات خیر، فرد باید زمینه هایی را در خود فراهم کند، مثلا علم معرفت به خدای متعال داشته باشد، به اهمیت نیت خیر و خالص به عنوان یک ضرورت دینی پی برد و بداند که خداوند هیچ عملی را بدون نیت خالص نمی پذیرد، ایمان به معاد داشته باشد و.... لذا در فصل سوم ابتدا زمینه های شکل گیری نیت خیر را بیان کرده ایم: از جمله معرفت، ایمان، محبت، عشق به حق و اولیای حق، خلق و خوی نیک، استحیاء، خوف رجاء و... و در پایان به زمینه های شکل گیری نیت شر اشاره شده که خلق و خوی زشت، نفس اماره و وسوسه شیطان از جمله این زمینه ها هستند. اگر زمینه های شکل گیری نیت شر در فردی فراهم شود، یعنی فرد دارای خلق و خوی زشت یا تابع هوای نفس خود باشد آسیب هایی مانند ریا، نفاق، شرک و.... دامن گیر نیات و انگیزه های او می شود که در فصل چهارم به این آسیب ها پرداخته شده است. برای درمان این آسیب هایی که در فصل قبل ذکر شده و نیز برای پیشگیری از این امراض روحی بایستی فرد از آثار و فواید نیت های خیر و خالص آگاه شود و بداند که اخلاص در نیت چه فضلیت هایی به دنبال دارد. به همین دلیل در فصل پنجم به آثار وفواید نیت خیر پرداخته ایم، که مهم ترین این فواید عبارتند از: تعالی نفس انسان، آرامش روانی، قبولی اعمال ونیل به اهداف.
علل اختلاف مبانی و فتاوی مجتهدان
نویسنده:
محمدجواد سلمان پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
چکیده :
اختلاف مجتهدان در آرای اصولی و فتاوی فقهی واقعیتی مسلم است که آثار و پیامدهایی در دینداران، دینداری و پاسداری از دین داشته است. این واقعیت از زمانهای گذشته مورد توجه دانشمندان بوده است امروزه نیز با حساسیت بیشتری مورد بررسی قرار می گیرد. برخی آن را علت پویایی و به روز بودن دین دانسته و عده ای نیز آن را یکی از دلایل نسبیت فهم دین می نامند. این واقعیت از جهات مختلف قابل تحقیق و بررسی است. در این مقاله علت و منشاء اختلاف آرای اصولی و فتاوی فقهی فقها را مورد تحقیق قرار می دهیم.
صفحات :
از صفحه 81 تا 104
 جلوه های مغفرت الهی
نویسنده:
هاجر فاطمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق به بررسی راه های رسیدن به مغفرت و آثار و نتایج آن از دیدگاه قرآن پرداخته است، و به روش کتابخانه ای جمع آوری گردیده است. کتابهای لغوی، تفسیری، اخلاقی، عرفانی، تربیتی و روانشناسی از جمله منابع مورد استفاده این تحقیق بوده است. این اثر در چهار فصل جمع آوری شده: فصل اول آن تحت عنوان کلیات و مفاهیم است. در این فصل لفظ مغفرت، از نظر لغوی و اصطلاحی تعریف شده، و سپس به رابطه میان مغفرت با عفو و مغفرت با شفاعت پرداخته است. و بیان کرده که مغفرت از صفات فعل خداوند است. فصل دوم به اسباب و موجبات مغفرت در قرآن پرداخته است. و به راه های رسیدن به مغفرت که بعضی از آنها عوامل فردی و بعضی عواملی اجتماعی می باشد، و شرایط آنها اشاره شده، از جمله توبه، استغفار، قبول اسلام، و غیره از عوامل فردی، و احسان به والدین و صداقت در گفتار و غیره از عوامل اجتماعی دست یابی به مغفرت است. نخستین این راه ها توبه و جبران گناهان گذشته می باشد. لذا شرط اول این که انسان مورد مغفرت الهی قرار گیرد و گناهانش بخشوده شود همان توبه می باشد. فصل سوم آثار جلوه های مغفرت الهی از دیدگاه قرآن را بیان می کند. در این فصل، از آثار مغفرت خدا در دنیا و آخرت بحث می گردد. که شامل افزایش نیروی مادی و معنوی، آبادی جامعه، و افزایش رزق و روزی و ... در دنیا و دفع جهنم و اجابت خواسته های بهشتیان و غیره در آخرت می باشد. فصل چهارم به موانع مغفرت از دیدگاه قرآن اختصاص یافته که شامل موانعی همچون سد کردن راه خدا، نفاق، شرک، کفر، عناد، و غیره می باشد. و تبیین شده این امور مانع آمرزش انسان می باشد.
 عقود مالی در قرآن
نویسنده:
حمید رفیعی سرچشمه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق حاضر به روش کتابخانه ای انجام شده و به بررسی و شناخت آیات خداوندی، که بیانگر برنامه زندگی سعادت بخش خداپسندانه است، می پردازد. چرا که موضوع مورد بحث مسایلی است که هر روزه ما انسانها با آن سرو کار داریم و برای زندگی دنیوی که وسیله ای برای سعادت آن دنیا است، نیازمند آنیم. به همین جهت پژوهش دراین موضوع را در چهار فصل آورده ایم که عبارتند از: فصل اول: کلیات، فصل دوم: تجارت، فصل سوم: عقود مالی معین، فصل چهارم: عقود مالی و غیر مالی. فصل اول دارای چهار زیر فصل می باشد که عبارتند از: تعریف موضوع، ضرورت بحث، پیشینه بحث و واژگان کلیدی، که تعریف موضوع خود شامل چند مطلب می باشد. 1 عقد در لغت 2 عقد در اصطلاح 3 فرق عقد با ایقاع4 فرق عقد با عهد 5 تعریف عقد مالی 6 بررسی اقسام عقود از جهات مختلف همینطور واژگان کلیدی که شامل: 1 لزوم و جواز عقد 2 متعاقدین3 صحت و فساد عقد 4 شرط 5 فسخ عقد 6 قصد انشاء در عقد و ایقاع 7 ایجاب و قبول. فصل دوم شامل دو زیر فصل می باشد: 1 آیات مشروعیت کسب 2 آیاتی مبنی بر عدم مشروعیت برخی کسب ها. فصل سوم که عقود مالی معین می باشد، دارا ی هفده زیر فصل با عنوانهای زیر می باشد:1 تعریف بیع 2 آداب بیع3 شروط بیع 4 انواع بیع 5 آیات6 خیار7 ربا8 قرض9 رهن 10 ضمان مشتمل بر حواله و کفاله11 صلح 12 مضاربه13 ودیعه14 عاریه15 اجاره16 وصیت17 ابضاع. فصل چهارم: دارای زیر فصل های زیر می باشد.1 عطایا 2 سبق و رمایه 3 وکالت 4 شرکت و در پایان فهرست منابع را آورده ایم.
 بررسی اولی الامر در فرقه های اسلامی
نویسنده:
سکینه دهقانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از این تحقیق، روشن نمودن جوانب آیه اولی الامر می باشد. زیرا نگرش های متفاوت به این آیه عملکردهای متفاوت در جهان اسلام به همراه داشته است. از آن جا که قرآن خود مبین خویش است. کلمه ولی و ولایت را به خوبی معنا نموده است و البته پیامبر(ص) نیز همواره به این موضوع مهم پرداخته اند. فصل اول که اولی الامر در قرآن نام دارد، شامل یازده مبحث پیرامون آیه اولی الامراست که از دیدگاه شیعه و اهل سنت مورد ارزیابی قرار گرفته است. در فصل دوم که عصمت اولی الامر را مورد بررسی قرار داده ایم، شامل سه مبحث می باشد که عبارتند از: عصمت اولی الامر و ضرورت آن و اینکه چرا عصمت برای رهبر و امام لازم است؟ و مبحث دیگری نیز در زمینه عصمت اولی در قرآن مورد بررسی قرار داده ایم و همچنین عصمت اولی الامر در روایات نیز مورد ارزیابی قرار داده ایم. فصل سوم علم امام است که در مورد دانش و علم امامت بحث شده و اینکه این علم از کجا سر چشمه می گیرد. فصل چهارم نیز در مورد انتصابی یا انتخابی بودن امام است که به دلایل انتصابی بودن امام پرداخته ایم که شامل هفت مبحث است که انتصاب و یا انتخاب امام از دیدگاه شیعه و اهل سنت مورد بررسی قرار داده ایم و اینکه انتخاباتی که در سقیفه مورد ادعای اهل سنت است آیا حقیقت داشته یا افسانه بوده؟ و در نهایت به افضلیت امام علی(ع) در تمامی فضایل پرداخته ایم. فصل پنجم که شامل اولی الامر در روایات می باشد، شامل 7 مبحث می باشد که احادیث معروف مانند: حدیث غدیر، حدیث ثقلین، حدیث منزلت، حدیث یوم الانذار، حدیث سفینه و دیگر روایات متواتر از پیامبر(ص) را بررسی نموده ایم و نظریه قندوزی دانشمند اهل سنت در مورد اهل بیت را مطرح کرده ایم.
"مبانى فقهى
حرمت استعمال و قاچاق مواد مخدر و جرایم مربوط به آن"
نویسنده:
محمدجواد سلمانپور
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
سیر تاریخی ظواهر و معناشناسی و جایگاه آن در فهم متون دینی
نویسنده:
سلمان پور محمدجواد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
با ورود ترادف، اشتراک و مجاز به زبانها، در فهم همگانی و عرفی از کلام، احتمال راه یافت. آن احتمالی که از بقیه فهمها قویتر بود و مخاطب در مواجهه با کلام می فهمید بعنوان ظاهر کلام و نزدیکترین معنا به مقصود متکلم اعتبار عقلایی پیدا کرد.
صفحات :
از صفحه 67 تا 92
  • تعداد رکورد ها : 25