آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
نمود پنج قاعده کلامی(حسن و قبح عقلی، قاعده لطف، قاعده وجوب شکر منعم ، قاعده وجوب اصلح بر خدا و قاعده قبح تکلیف مالایطاق)خواجه نصیر الدین طوسی بر آراء اخلاقی وی
نویسنده:
سعیده السادات حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه اصفهان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
چکیده با مطالعه آثار اخلاقی گذشتگان این مسئله روشن می شود که نویسندگان کتب اخلاقی از مبانی کلامی پذیرفته شده در نزد خویش ،در تبیین آرای اخلاقی خود بهره جسته اند. از این رو به نظر می رسد که دانش اخلاق در بسیاری از مباحث وابستگی کامل به دیدگاه های کلامی صاحب اثر دارد . خواجه نصیرالدین طوسی، یکی از دانشمندان بزرگ شیعه ، دارای تألیفات متعددی در زمینه اخلاق مانند اخلاق ناصری ، اوصاف الاشراف ، اخلاق محتشمی و نیز در زمینه کلام هم چون تجرید الاعتقاد است . ایشان بعضی از دیدگاه های کلامی اش را در بعضی از تألیفات اخلاقی اش به کار برده است. این رساله با استناد به تألیفات کلامی و اخلاقی خواجه نصیر الدین طوسی ، پنج قاعده کلامی تأثیر گذار در دیدگاه های اخلاقی ایشان یعنی حسن و قبح ذاتی و عقلی، قاعده لطف، قاعده وجوب اصلح بر خدا، قاعده وجوب شکر منعم و قاعده قبح تکلیف مالایطاق را ردیابی و نیز میزان تأثیر گذاری هر یک از آنها را بررسی نموده است. از جمله قواعد کلامی تأثیر گذار در تألیفات اخلاقی خواجه ، قاعده حسن و قبح ذاتی و عقلی است. از نتایج و یافته های این پژوهش آن است که این قاعده اصل و بنیان نظام اخلاقی خواجه را که واقع گرا و فضیلت گراست می سازد. اگر حسن و قبح ذاتی و عقلی نباشد دیگر اصلا چیزی به نام اخلاق فلسفی و عقلی وجود نخواهد داشت. قاعده وجوب شکر منعم و قاعده اصلح در جای جای تألیفات اخلاقی خواجه نمایان است کلید واژه ها: اخلاق، کلام ، خواجه نصیرالدین طوسی، مبانی کلامی.
بررسی تحلیلی نشانه های حتمی الوقوع ظهور امام مهدی علیه السلام در روایات
نویسنده:
مرتضی خوش نویس زاده اصفهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
بر اساسقرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السلام ) ،ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف امری قطعی بحساب می آید .این حادثه مهم (ظهور) دارای علائم و نشانه هایی است ،که در روایات اهل البیت علیهم السلام بیان شده است . اصل صدور روایات نشانه های ظهور توسط ائمه اطهار علیهم السلام قطعی و متواتر می باشد ولی این به معنای صحت و اعتبار همه روایات نشانه های ظهور نمی باشد. جعل روایات نشانه ها توسط بنی امیه ، بنی عباس و مدعیان دروغین مهدویت ، اختلاط نشانه های ظهور با نشانه های قیامت ،عدم تبیین و تفسیر کامل و واضح نشانه ها ،تغییرات گسترده فرهنگی و اجتماعی (نسبت به زمان ارائه تفاسیر گذشته) ،توجه ویژه به مسأله نشانه های ظهور در عصر حاضر و شیوع نظریات غیر علمی و عوام پسند از جمله دلائلی هستند که مشتاقان امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را به بررسی و تحلیل موشکافانه ی سندی و دلالی روایات نشانه های ظهور فرا می خوانند.هدف اصلی این تحقیق به طور خلاصه بررسی نشانه های حتمی الوقوع ظهور امام مهدی علیه السلام در روایات با تحقیقدر میزان اعتبار صدوری و بحث در دلالت روایات مذکور می باشد که این مهم از طریق بررسی روایات نشانه های حتمی الوقوع ظهور از حیث سند ، بررسی حتمیت این نشانه ها و چگونگی رابطه حتمیت با مسأله بداء و علم واراده الهی ، بررسی احتمالات مطرح شده پیرامون هر یک از نشانه های حتمی الوقوع و قضاوت درباره هر یک از آنها به انجام می رسد.با عنایت به گستردگی نشانه ها و علائمی که در کتب روایی به عنوان نشانه های ظهور ذکر گردیده است و از طرف دیگر تقسیم این نشانه ها در روایات به علائم حتمی الوقوع و غیر آن، در این تحقیق فقط به پاره ای از این علائم که ائمه اطهار (علیهم السلام ) آنها را « حتمی الوقوع » دانسته اند، پرداخته می شود . نشانه های حتمی الوقوع ظهور که در آستانه ظهور امام مهدی علیه السلام تحقق خواهند یافت پنج نشانه است،که در آنها احتمال بداء نیست و آنها عبارتند از:خروج سفیانی،صیحه آسمانی،خروج یمانی،خسف بیداء و قتل نفس زکیه. در تحقیق حاضر مجموعا در ابتداء میزان اعتبار روایات مربوط به نشانه های حتمی الوقوع مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از قبول اعتبار این روایات از جهت صحت سند و مطابقت با عمومات قرآنی، تلاش شده که با بررسی معنای کلمه "محتوم" در کتب لغت و روایات اهل البیت علیهم السلام و هم چنین بررسی دقیق و مستدل معنای "بداء" این مطلب را به اثبات برسانیم که نشانه های پنج گانه ، حتمی الوقوع بوده و هیچ گونه احتمال بداء و تغییر در آنها راه ندارد و در پایان نیز با توجه به معتبر و حتمی بودن علائم پنج گانه مذکور تلاش شده تا با جمع آوری نظریات گوناگون ارائه شده درباره این نشانه ها به نقد و بررسی آن نظریات پرداخته شود.کلید واژه ها: ظهور، نشانه های حتمی الوقوع ظهور، خروج سفیانی، نفس زکیه و خسف بیداء