آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز پژوهشی ایران
>
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (قم)
>
پژوهشکده علوم اسلامی
>
گروه قرآن پژوهی
>
علی اکبر بابایی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
عنوان :
تفسیر تطبیقی آیه 55 نور با تأکید بر شناخت مستخلفین
نویسنده:
علی اکبر بابایی ، سکینه کوهی گونیانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از شناخت های لازم برای سعادت انسان و جامعه، امام شناسی است. این موضوع در اسلام از اهمیت والایی برخوردار است و از جمله نگرانی های پیامبر خدا 6 برای امتش، شناخت امامان بعد از خودش بوده است. موضوع شناخت مستخلَفین واقعی از مستخلَفین دروغین، بر اساس تفسیر آیه شریفه « وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ » قابل دستیابی است. در مقاله حاضر برای مشخص کردن منظور « لیستخلفنهم » در آیه، دیدگاه های مفسران فریقین بررسی می گردد. از مجموع نظرات مفسران به دست می آید که خدای متعال برای تشخیص مستخلفین واقعی از مستخلفین دروغین در این آیه، مستخلفین را با ویژگی های خاصی می شناساند تا شناسایی ایشان آسان تر گردد. هر یک از مفسران، دیدگاهی را برای این «مستخلف» الهی مطرح نموده اند. از جمله دستاوردهای این مقاله که مفسران بدان نپرداخته اند، آن است که جانشینی تمام ائمه و ولایت آنها به طور کامل، در زمان ظهور محقق می شود؛ این نتیجه موافق با ظاهر آیه است و روایات رجعت آن را تأیید می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیب شناسی مبانی اعتبارسنجی روایات تفسیری معصومان
نویسنده:
علی اکبر بابایی ، محمد علی مروجی طبسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از منابع مهمّ تفسیر قرآن، روایات معصومان: است. با توجّه به وقوع جعل در میان برخی روایات، درباره لزوم اعتبارسنجی روایات منقول از ایشان:، اختلافی نیست، اما در اعتبارسنجی آن روایات و نتایج آن ناهمسانی فاحشی است. برخی با پذیرش سهلگیرانه، روایات نامقبول را مستند تفسیر قرار دادهاند و برخی با ردّ شتابزده، روایات تفسیری فراوانی را از گردونه اعتبار بیرون راندهاند. آسیبهای بسیاری که در اعتبارسنجی آن روایات رخ داده، ناشی از مبانی سستبنیاد برخی حدیثپژوهان است. این مقاله در صدد آسیبشناسی مبانی اعتبارسنجی روایات تفسیری برآمده و به تبیین آنها پرداخته است که عبارتاند از: 1. قطعیالصدور پنداری همه روایات منقول از منابع پیشین، 2. انگاره تنافی غلوّ و وثاقت، 3. انگاره تلازم غلوّ راوی و برساختگی روایاتش، ۴. مشروط دانستن صحّت روایات تفسیری به بودن مضمون آنها در قرآن، ۵. انحصارپنداری اعتبار خبر واحد به وثاقت مخبری، ۶. مشروط دانستن صحّت روایات تأویلی به مطابقت با سیاق.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مکاتب تفسیری رایج در حوزة علمیة قم در سدة اخیر
نویسنده:
علی اکبر بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در دانش تفسیر قرآن، همانند برخی از دانشهای دیگر، در طول زمان مکاتب مختلفی پدید آمده است. روشها و آثار تفسیری مفسران حوزة علمیة قم در سدۀ اخیر نیز قابل ارجاع به مکاتب تفسیری مختلفی است. این مقاله با رویکرد تاریخی و روش توصیفی ـ تحلیلی میکوشد با شناسایی تفاسیر مهم و قابل اعتنای عالمان حوزة علمیة قم در سدة اخیر و کشف و تحلیل روش و اصول تفسیری بهکاررفته در آنها، مکتب تفسیری مورد اتّباع هر یک از آنان را مشخص و به معرفی و تحلیل آن بپردازد. حاصل پژوهش نشان میدهد که مفسران سدة اخیر حوزة علمیة قم تابع سه مکتب تفسیری مختلف بودهاند: 1. مکتب تفسیری اجتهادی قرآنبهقرآن به دو شکل افراطی و اعتدالی؛ 2. مکتب تفسیری اجتهادی روایی؛ 3. مکتب تفسیری اجتهادی نسبتاً جامع.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امتیاز آرای تفسیری اصحاب ائمّۀ اطهار(علیهم السلام) و معرفی شماری از آنان
نویسنده:
علی اکبر بابایی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
عالمان علوم قرآنی، مفسران از اصحاب پیامبر اکرم (ص) را طبقهای ممتاز دانسته و برای مطالب تفسیری آنان اعتباری ویژه قائل شدهاند و با توجه به اینکه ائمّۀ اطهار (ع) در تفسیر، قائممقام رسول خدا (ص) هستند، مفسران از اصحاب آنان نیز در تفسیر قرآن جایگاه ویژهای دارند و آرای تفسیری آنان نیز دارای امتیاز ویژهای است ؛ زیرا امکان بهرهمندی از آموزههای تفسیری امامان در کاهش خطای تفسیری و نزدیک شدن به معانی واقعی قرآن مؤثر است و ازاینرو شناخت مفسران دانشآموخته از ائمّه میتواند در صحت و اتقان تفسیر قرآن مؤثر باشد؛ ولی به امتیاز آنان توجه نشده و حتی با عنوان "مفسران دانشآموخته از ائمّه" از آنان یاد نشده است. در این مقاله نخست با تحلیل برخی روایات معتبر و مقبول نزد فریقین امتیاز این دسته از مفسران و همسانی جایگاه تفسیری آنان با مفسران از اصحاب پیامبر (ص) تبیین و سپس با استفاده از منابع معتبر فریقین به معرفی اجمالی شماری از آنان پرداخته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لزوم توجه به قرائن عقلي منفصل در فهم مراد خداي متعال از ظاهر آيات با رويكرد پاسخ به شبهات
نویسنده:
علياكبر بابايي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
چکیده :
يکي از عوامل مؤثر در تفسير قرآن و فهم مراد خداي متعال از ظهور آيات، قرائن عقلي است، قرائن عقلي دوگونه است: 1. معرفتها و معلومات بديهي صارف از ظهور آيات که از قرائن عقلي متصل شمرده ميشود. 2. برهانهاي عقلي يا معلومات عقلي نظري که از قرائن منفصل آيات است. در تأثير معلومات بديهي در ظهور آيات و لزوم توجه به آن در تفسير آيات اختلافي نيست، ولي در لزوم توجه به برهانهاي عقلي يا معلومات عقلي نظري در فهم مراد خداي متعال از ظهور آيات اختلاف است. گروهي آن را مسلّم و مفروغعنه دانستهاند و برخي در مخالفت با آن بر بينيازي فهم ظواهر قرآن از علوم عقلي به وجوهي استدلال کردهاند. در اين مقاله نخست با روش تحليلي، لزوم توجه به معلومات عقلي نظري در فهم مراد خداي متعال از آيات با بيان سه مقدمه تبيين شده و سپس با روش «تحليلي ـ انتقادي»، ادله مخالفان آن بررسي و به شبهات آنان پاسخ داده ميشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی در رَوایی یا ناروایی تفسیر فلسفی
نویسنده:
علی اکبر بابایی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
قرآن کریم از عصر نزول تا کنون با روشهای مختلف و متفاوت تفسیر شده است. یکی از روشهای تفسیری آن که در رَوایی یا ناروایی آن اختلاف شده، تفسیر فلسفی است. شماری از فیلسوفان روابودن آن را مسلّم و مفروغعنه دانسته و سورهها و آیههایی از قرآن را با روش فلسفی تفسیر کردهاند، و دستهای دیگر از عالمان دینی با آن مخالفت کرده، بر ناروایی آن به وجوهی استدلال کردهاند. در این مقاله، نخست مهمترین دلایل مخالفان تفسیر فلسفی با عناوین روایات دلالتکننده بر دور بودن تفسیر قرآن از عقل انسان، روایات نهیکننده از طلب هدایت از غیر قرآن، مغایرت تعقّل با تفلسف، و اختلافی بودن و یقینآور نبودن استدلالهای فلسفی بررسی و نقد میشوند، سپس برای روابودن تفسیر فلسفی و لزوم یا دستکم جواز بهرهگیری از یافتههای فلسفی در تفسیر آیات استدلال و در پایان نتیجهگیری میشود که تفسیر فلسفی با شرایطی رَواست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد اخفش به قرائت در کتاب معانی القرآن با تأکید بر روایت حفص از عاصم
نویسنده:
حامد شریفی نسب ، علی اکبر بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
نقش دانش قرائت و تاثیر مستقیم آن در تفسیر آیات قرآن کریم انکارناپذیر است و از این رو مسالۀ قرائات همواره مورد توجه قرآنپژوهان قرار داشته است. یکی از ابعاد مهم در مسالۀ قرائت، بررسی رویکرد علماء سدههای نخست هجری به قرائت، به ویژه رویکرد آنان نسبت به قرائت رایج امروزی (روایت حفص از قرائت عاصم) میباشد که میتواند بیانگر رویکرد تاریخی به این قرائت تلقی گردد. اگر چه اخفش از بزرگان ادبیات عرب است و روند کلی حاکم بر کتاب معانی القرآن وی، اهتمام به مباحث ادبی است اما وی در راستای مباحث ادبی، به صورت گسترده به مسالۀ قرائت نیز توجه داشته است که با تحقیق در آن میتوان به مبانی او در مسالۀ قرائت و معیارهای وی در پذیرش یا گزینش قرائت دست یافت. بررسی عملکرد اخفش در مواجهه با روایت حفص از عاصم نیز نشان میدهد که اولاً وی در ترجیح و گزینش قرائت، بارها قرائتی مغایر با روایت حفص را برگزیده است و ثانیاً برداشت برخی نویسندگان از تعابیری چون «قرائة العامة» در کتاب اخفش که آن را به عنوان قرائتی رایج و مستقل بین مردم تفسیر کردهاند، برداشتی نادرست و بر خلاف گزارشهای صریح تاریخی است افزون بر آنکه اینگونه تعابیر گاه بر خلاف قرائت امروزی (روایت حفص از عاصم) به کار رفتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 263
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی کتاب «مکاتب و روشهای تفسیری»
نویسنده:
الهه هادیان رسنانی
نوع منبع :
نمایه مقاله , نقد و بررسی کتاب
زبان :
فارسی
چکیده :
کتاب مکاتب تفسیری آقای علی اکبر بابایی که بهعنوان منبع درسی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری نگارش یافته است، از امتیازات و کاستیهایی چند در شیوه دستهبندی روشهای تفسیری و معرفی روش تفسیری برخی تفاسیر برخوردار است. از جمله امتیازات این کتاب، ریشهیابی روشهای تفسیری در روشهای تفسیری ماخوذ از روایات معصومان(ع) در همان بخش آغازین کتاب است که به تعبیر برخی منتقدین، سوگیری مذهبی خاصی را به دنبال داشته است؛ نیز دستهبندی روش تفسیر اجتهادی قرآن به قرآن که در آن به ذکر برداشتهای مختلف از این نوع روش تفسیری در جهان اسلام پرداخته است و با این بیان جلوی بسیاری از برداشتها و قضاوتهای نادرست درباره تفاسیر قرآن به قرآن از جمله تفسیر شریف المیزان را گرفته است. این کتاب کاستیهایی نیز دارد از جمله در دستهبندی روشهای تفسیری دورههای پس از صحابه و تابعین و نیز معرفی برخی تفاسیر در برخی اقسام روشها که در این مقاله سعی شده است تا تعدادی از این نکات واکاوی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي دلالت آيات مربوط به شاهدان امتها بر عصمت همهجانبة انبيا عليهم السلام
نویسنده:
علی فقیه،علياكبر بابائي،سيدعبدالرسول حسينيزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
برخي از متکلمان براي اثبات عصمت همهجانبة انبيا عليهم السلام به دليل مستفاد از آيات مربوط به شاهدان امتها تمسک جستهاند؛ بدين صورت که همة انبيا، در قيامت شاهدان به حق هستند و بدينروي، براي شهادت مطابق با واقع، بايد به دور از خطا و سهو و نسيان باشند. مسئلهاي که مطرح است اين است که آيا دلالت اين استدلال بر مقصود خود، تام است يا خير؟ ملاحظهاي که بر آن وجود دارد اين است که آيات ذيربط فقط بيانگر اين است که در هر امتي يک شاهد وجود دارد. پس ممکن است در يک زمان، چند نبي همزمان حضور داشته و فقط يک تن از آنها شاهد اعمال امت باشد. نگارنده بر اين باور است که اين شاهد، همان امام امت است. بدينروي، او از خطا و سهو و نسيان در امور مربوط به مشاهده اعمال بندگان مصون است. اين مقاله درصدد است با استفاده از روش «تحليل و توصيف»، ديدگاه عموم مفسران فريقين را مبني بر اينکه شهدا همان انبيا هستند، رد، و اثبات کند که شاهد هر امتي، امام آن امت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چيستي «تفسير فلسفي» و ارزيابي تلقّيهاي ناصواب از آن
نویسنده:
احمد فربهي، محمدباقر سعيدي روشن ، علياكبر بابايي ، حميد آريان
نوع منبع :
مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
«تفسير فلسفي»، تعبير مستحدثي است که فارغ از صحت و سقم اين ترکيب، گاه بهمعناي «تحميل باورهاي فلسفي بر قرآن» و گاه بهمعناي «کاربرد معلومات فلسفي در فهم و تفسير قرآن» و گاه بهمعناي «تفسير موضوعي آيات فلسفي» و امثال آن بهکار ميرود. اين مقاله به روش توصيفي ـ تحليلي و در بخشهايي به روش «تاريخي ـ تطبيقي» تلقيهاي گوناگون از عنوان «تفسير فلسفي» را بررسي و نيز منطق بهکارگيري آنها در مقام تفسير آيات قرآني را به اجمال ارزيابي کرده است. حاصل پژوهش نشان ميدهد: تعبير «تفسير فلسفي» مسامحي بوده و تلقي آن بهعنوان گونه يا روشي تفسيري موجه نيست. در ميان انديشمندان مسلمان، صدرالمتألهين با اصرار بر «ظاهرگرايي طريقي»، ظاهر را به کمک معلومات فلسفي، طريقي به سوي کشف حقايق قرآني قرار داد و بدينسان، هم بر ضرورت کاربرد معلومات فلسفي تأکيد کرد و هم با تحفظ بر ظواهر قرآن، گرايش به تحميل آراء فلسفي بر آيات را نفي نمود. او به تفسير موضوعي آيات فلسفي غناي جديدي بخشيد و معلومات فلسفي را قرينهاي براي فهم مقصود و مراد برخي آيات قرآني قرار داد. علامه طباطبائي در تفسير «الميزان» در جهت روشمند کردن آن کوشيد. ايشان معلومات فلسفي را طريقي به سوي فهم لايههاي معارف قرآني ميدانست و بر ضرورت بهرهمندي از معلومات فلسفي در کشف دلالتها و فهم معناي مراد برخي آيات، بدون تحميل و ضميمه کردن تأکيد داشت. حکماي مفسر از معلومات فلسفي در جهت يافتن موضوعات فلسفي در آيات و انسجامبخشي به آنها و نيز بهعنوان «قرينه صارفه» در کشف تحليل منطقي مضامين قرآني و استنباط لايههاي معنايي برخي آيات و کشف استلزامات معنايي تعدادي از آيات استفاده کردهاند. نيز لزوم پرهيز از تحميلِ آراء فلسفي بر آيات قرآني و بهرهمندي از حقايق وحياني در تنقيح و تکميل انديشهورزيهاي فلسفي از دستاوردهاي جانبي اين پژوهش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید