آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 37
قرآن و هنجارهای اجتماعی, اخلاقی
نویسنده:
مهرناز حاجی تر خانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش شامل تبیین جنبه اجتماعی مواردی از هنجارهای اخلاقی از دیدگاه قرآن کریم، نهج البلاغه و احادیث دیگر معصومین? است. در این مجال، هنجارهایی مورد نظر قرار گرفته اند که حالت زیربنایی دارند یا پژوهش گران کمتر به آن توجه داشته یا در جامعه مورد بی مهری قرار گرفته اند. این پژوهش به روش کتاب خانه ای انجام گرفته است و پس از کلیات که در دو بخش مقدمه علمی و پیش درآمد عرضه می شود، به بحثی در مورد مطالب کلی اخلاق و سپس معرفی هنجارها می پردازد. در نهایت، با بررسی ارتباط تعدادی از هنجارهای اجتماعی اخلاقی، ارتباط میان آن ها را اثبات می کند.
نماد در قرآن
نویسنده:
رضا نجف پورخویگانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
زبان برای بیان معانی بیشتر ناگزیر از داشتن مهارت هایی است و هر چه از توانایی های ذاتی خود بیشتر سود می جوید بیشتر به پیچیدگی ها می گراید و از مخاطب خود تامل و دقت افزون تری می طلبد یکی از استعداد های مزبور نماد می باشد و آن عبارتست از هر کلمه یا عبارت یا مفهومی عاری از قرینه که علاوه بر معنای ظاهری هاله ای از معانی نزدیک به هم را نیز القاء می کند، به عبارتی دیگر نماد حقایق و معانی پریشان و پراکنده از هم چون جویباران را به هم پیوند می دهد و با فشردن معانی در وجودی واحد، کثرت را در عین وحدت به نمایش می گذارد. معیار تشخیص این معانی در نماد اندیشه و تعقل مخاطبین اهل آن فن می باشد. نماد برخلاف صور بیان (از جمله استعاره، مجاز، کنایه، تعریض ، تمثیل و ...) حاوی معانی متعدد و از هر گونه قرینه ی ظاهری، که دال بر معنایی باشد خالی و حمل آن بر معنای ظاهری خالی از اشکال می باشد و به دنبال آن خواننده پس از تفکر و تدبر در آن، معنای متناسب با فهم خود را در چهارچوب آن متن از آن برداشت می کند. از سوئی دیگر نماد بر خلاف نشانه بار معنایی گسترده ای دارد یعنی هر نشانه دال بر یک معناست که براساس قرارداد وضع می شود ولی نماد دارای معانی متعددی می باشد خالی از هر گونه قرارداد. بر این اساس قرآن آکنده از نمادهایی است که حاوی و حامل معانی متعددی هستند که پس از 1400 سال هنوز دانشمندان در شناخت آن عاجز مانده اند. از جمله این نمادها می توان به موارد زیر اشاره کرد : حروف مقطعه، امانت، مذکور بودن انسان، عفو، معاد، امییّن و ...
کفر و ریشه های آن در قرآن و حدیث
نویسنده:
علی قاسمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش نشان دادن کفر و اقسام و مراتب آن ، و عوامل و دلایلی که موجب کفر و انکار حق و حقیقت میشود روش پژوهش : روش تحلیلی است به این صورت که آن دسته از آیاتی که در مورد کفر و ریشه های آن آمده را بررسی کرده و ذیل آن روایات و اقوال مختلف آن آمده و مورد بررسی قرار گرفته است نتیجه کلی : اولا کفر دارای اقسام و مراتبی میباشد. ثانیا ممکن است بسیاری از خصوصیات و نفسانیات شخصیت انسان مثل حسد، حرص ، کبر و .. در صورت خارج شدن از اعتدال و چهار چوب دینی موجب انحراف و کفر بشود
 تبشیر و انذار در قرآن
نویسنده:
سعید محمودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
خداوند متعال، هدف عمده بعثت انبیاء(ع) در هدایت وارشاد انسانها به صراط مستقیم قرار داده است. از اینرو به جمیع انبیاء (ع) از آدم تا خاتم امر کرده که تمام اهتمام خویش را در ایفای چنین مسئولیت خطیری به کار بندند تا آدمی به اهداف والای خلقت که همان رشد و تعالی است، نایل آید. بدین منظور، روشها و شیوه های مختلفی را در اختیار آنها قرار داده تا با اعمال این روشها در امر تبلیغ رسالت خویش در تربیت و هدایت انسانها فایق آیند. از جمله این روشها، تبشیر و انذار می باشد که قران کریم، آن را به عنوان سنت جاوید پروردگار واز ارکان اصلی دعوت پیامبران، معرفی نموده است. پیامبران الهی نیز برای رسیدن به اهداف مورد نظر، تبشیر وانذار را به عنوان یکی از شیوه های جذب کننده و باز دارنده به کار می گرفتند تا انسانها را به کسب فضایل تشویق کنند و از تمایل به انحرافات بر حذر دارند. برخی از مردم، در برخورد با تبشیر و انذار پیامبران، به خاطر و جود زمینه های مستعد، ایمان می آورند. اما گروه زیادی به خاطر وجود موانعی از پذیرش آن سر باز می زنند واین خود به ترتیب، اجر وپاداش پروردگار و عذاب وعقاب او را در پی دارد که خداوند بنا بر مصلحت، انسانهای مؤمن ونیکوکار را در دنیا از بخشی از نعمتهای خود برخوردار نموده وپاداش اصلی آنها که همان بهشت باشد را در سرای دیگر به آنها عطا خواهد کردو همچنین انسانهای متخلف وگناهکار را در هر دوره ای در دنیا به طریقی مجازات کرده و کیفر اصلی وطاقت فرسا را به روز قیامت محول کرده است.
 بررسی جهاد در لسان قرآن و حدیث
نویسنده:
منصور قصری زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه که به بررسی جهاد در قرآن و حدیث اختصاص دارد در یازده فصل تنظیم شده که عناوین آنها عبارتند از: فلسفه جهاد، نیت در جهاد، اقسام جهاد،فضیلت جهاد، تشویق به جهاد، با چه کسانی بایدجنگید، ویژگیهای سپاه اسلام، ارزشهای اخلاقی درجهاد، تاکتیکهای جنگ، عوامل شکست و پیروزی درجهاد، مرگ و شهادت.
بررسی موضوع جهاد در لسان قرآن و حدیث
نویسنده:
منصورقصری زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث مطروحه در این رساله با استفاده از آیات قرآن کریم و احادیث و روایات و ؟ از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) و شواهد تاریخی از صدر اسلام که گویای عملکرد مسلمانان در جنگهایشان با دشمنان اسلام و همچنین دستورالعملهای فرماندهان الهی در این زمینه بوده است، در قالب یک پیشگفتار یازده فصل بیان شده است که به توضیح و تبیین فلسفه و فضیلت جهاد، اقسام جهاد، ارزشهای اخلاقی و انسانی در جهاد علل و عوامل موثر در شکست و پایه ورزی در جهاد و موضوع مرگ و شهادت در ؟ رزمندگان و سپاهیان اسلام و مطالبی دیگر که به گونه ای منطقی مرتبط با مسئله جهاد بوده و در قرآن و روایات به آنها اشاره گردیده، پرداخته شده است.
بررسی سیر تحول کتاب های ادعیه شیعی
نویسنده:
مجتبی قادری نسب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در تحقیق پیش رو سیر تحول کتب ادعیه شیعی بررسی شده است. هدف تحقیق ارائه سیر تحولی برای کتب ادعیه شیعی به منظور دسته بندی کتب ادعیه ومعرفی آنها می باشد .در بین کتب حدیثی شیعه کتبی شکل گرفته است که در آنها ادعیه وجود دارد.با توجه به اینکه ادعیه نیز حدیث هستند وشاخه ای ازحدیث به شمار می روند.این کتابها درطول تاریخ پیدایش دچار تغییراتی شده اند .تعدادی ازاین کتب در طول تاریخ محو یا نابود گشته اند وتعدادی از این کتب متنشان توسط علما به نسلهای بعدی انتقال پیدا کرده است وفقط نامی ازاین کتابها باقی مانده است.جای دارد که این کتابهای دعائی ومولفینشان معرفی شوند وبه صورت تحقیقی کامل ارائه شوندتا اینکه میراث منسی شیعه برای جهانیان وخود شیعه بهتر معرفی گردد. سوالی که وجود داردآنست که آیا می توان برای کتب ادعیه شیعی سیر تحول درطول تاریخ در نظر گرفت؟جواب یا فرضیه تحقیق آنست که بله!میتوان سیر تحول در نظر گرفت که تحقیق حاضر با توجه به نوع کتابها ومولفین کتابها وتقسیم بندی تاریخ توانسته است سیر تحولی ارئه دهد .در ابتدا نام همه کتب ا دعیه از ابتدای تاریخ تا تاریخ معاصر درکتابهای متفاوت استخراج گردیده شده ا ست .سپس دیده شده که تعدای از ادعیه بهمراه انواع مختلف احادیث د رمنابع مادر وجود دارند وتعدادی ادعیه د رشش قرن اول به صورت کتاب دعا ارائه شده اند که منابع دست اول نامیده شده است. سید بن طاووس در قرن هفتم همه ادعیه گشتگان را جمع آوری ودسته بندی کرده است وبا آرایش وپالایش ادعیه سهم بسزایی درسیر تحول کتب ادعیه داشته است این دوره ،منابع دست دوم نامیده شده است .بعد ازسید بن طاووس افرادی سعی کرده اندمنابعی که سید دردسترس نداشته است رابدست آورندوجوامع دعائی بنویسند وکار گذشتگان را کامل کنند (قرن هفتم تا دازدهم راشامل می شود).ایندوره منابع تکمیلی نامیده شده ا ند.با توجه به اینکه صحیفه، قرن دهم به بعدد رتاریخ ظهور کرده است د رحین منابع تکمیلی تحقیقاتی در مورد صحیفه ارائه شده است .ودو قرن معاصر(قرن سیزدهم وچهاردهم )بیشترین کارها درتالیف کتابهای ادعیه به صورت گزینش دعاها ازمنابع گذشتگان بوده واین دوره منابع گزینشی نامیده شده است.با توجه به موارد یاد شده می توان گفت برای کتب ادعیه سیر تحول وجود دارد ودر دوره های متفاوت تاریخی کتب ادعیه دچار تغییرات یا تحولاتی شده
 ترجمه و تحقیق پیرامون علوم قرآن در مقدمه تفسیر البرهان
نویسنده:
قاسم شریفیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در مقدمه برخی از تفاسیر پاره ای از علوم قرآن مورد بحث قرار گرفته اند. مقدمه تفسیر البرهان تألیف سیدهاشم بحرانی و مقدمه تفسیر قمی از آن جمله است.در این پایان نامه پس از شرح مختصری از مباحث علوم قرآن مثل تفسیر و معانی مختلف آن، حجیت ظواهر قرآن، تاریخ تفسیر و روشهای تفسیری، به معرفی شرح حال بحرانی و مشایخ و شاگردان و آثار اوپرداخته شده است؛ سپس مقدمه تفسیرالبرهان ترجمه شده و در پایان مباحثی در علوم قرآن از مقدمه تفسیرعلی بن ابراهیم قمی چون ناسخ و منسوخ و محکم ومتشابه آورده شده است.
 ترجمه و تحقیق کتاب تأویل مشکل القرآن باب اللفظ الواحد للمعانی المختلفة ابن قتیبه
نویسنده:
ناصراسفندیاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محمدبن عبدالله بن قتیبه دینوری از علمای قرن سوم بوده است و در باب مذکور از کتاب تأویل مشکل القرآن خود 44 واژه قرآنی که وجوه گوناگونی از معانی را برخوردار است، ذکر کرده و برای آنها شواهدی از قرآن و اشعار عربی آورده است. برخی از این واژگان عبارتند از: قضا، هدی، امت، عهد، قنوت، دین، مولی، ضلال، امام و.... در این پایان نامه به ترجمه این باب و استدراک شواهد و مثالهای دیگری پرداخته شده است.
تحلیل انتقادی برداشت مفسران و فقیهان از عبارت﴿عَنْ یَدٍ وَ هُمْ صاغِرُون﴾ و برگردان آن در ترجمه‌های فارسی
نویسنده:
رامین طیاری نژاد، قاسم فائز
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دانش ترجمه عهده‌دار انتقال معارف از زبان مبدأ به زبان مقصد است. این جریانِ انتقال با توجّه به پیچیدگی‌های خاصّ ساختار و اسلوب زبان مبدأ، گاهی مشکل است. این امر درباره قرآن که از سویی فرهنگِ زبانی مستقلی دارد و از سویی متنی مقدس (غیربشری) است، اهمیّت مضاعف می‌یابد. یکی از مواردِ مشکل که در اغلب ترجمه‌های فارسی رخ نموده است، معادل‌یابی‌هایی است که از عبارت ﴿عَنْ یَدٍ وَ هُمْ صاغِرُون﴾ در آیه 29 سوره توبه صورت پذیرفته و منشأ صدور احکام فقهی نیز شده است. این مقاله با روش تحلیلی – توصیفی، سعی دارد ضمن ارزیابی آراء مفسران، فقیهان و مترجمان در دلالت‌یابی و ترجمه آیه، معادل دقیق فارسی آن را ارائه نماید. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد بسیاری از مفسران و فقیهان و قریب به اتفاق مترجمان، بر اثبات تذلیل و تحقیر اهل کتاب در حال پرداخت جزیه تأکید کرده‌اند. این در حالی است که تذلیل جزیه‌دهندگان با معنای لغوی صاغِر و حوزه معنایی آن در قرآن و با روایات و سنت اسلامی در تعارض است. در نهایت پس از بررسی ها این نتیجه حاصل شد که معنای هماهنگ با لغت و آیات و روایات، عبارت «تا در حد توان در حالی که منزلت پایینی را پذیرفته‌اند، جزیه بپردازند»، خواهد بود که در غالب ترجمه‌های مورد بررسی در این پژوهش ، رعایت نشده است.
صفحات :
از صفحه 113 تا 142
  • تعداد رکورد ها : 37