آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 106
يوسف عليه السلام و مريم سلام الله عليها دو مظهر عفت در قرآن
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامي طهور,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
پدر حضرت موسی(ع) و نیز حضرت مریم(ع) «عمران» نام داشتند. این نام، در زبان عربی و عبری به چه معنا است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا حضرت مریم تا پایان عمر حضرت عیسی(ع) زنده بودند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
براساس روايات ديني ما حضرت مريم قبل از عيسي فوت مي کنند وزمان به صليب کشيدن حضرت عيسي (به تعبيرمسيحيان) نيستند. در روايات داريم که حضرت عيسي مادر را بعد از فوت خواب مي بیند و به او مي گويد چه توصيه اي به من داري؟ مادر مي گويد: پسرم اگر من به دنيا باز بیشتر ...
داستان حضرت مریم و عیسی (ع) در قرآن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
و اذکر فی الکتب مریم إذ انتبذت من أهلها مکانا شرقیا (16) فاتخذت من دونهم حجابا فأرسلنا إلیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا (17) قالت إنی أعوذ بالرحمن منک إن کنت تقیا (18) قال إنما أنا رسول ربک لأهب لک غلما زکیا (19) قالت أنی یکون لی غلم و لم یمسسنی بشر و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
جايگاه و اوصاف حضرت مريم و مسيح در مسيحيت و آسيه در فرقه هاي يهوديت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مسیحیت پروتستان
انجیل لوقا 28:1 (( فرشته خداوند نزد او رفت و گفت: سلام بر تو، ای که بسیار مورد لطفی . خداوند با توست ))
آیه ای که در بالا ملاحظه نمودید آغازگر مجادلات در مورد چرخه نجات در دوره نهضت اصلاحات دینی می باشد. در ادامه برای اشاره به بیشتر ...
نسبت عمران پدر موسی و عمران پدر مریم چگونه است و آیا مریم مادر عیسی ـ علیه السّلام ـ از نسل بنی اسرائیل است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ذكر اين مقدمه لازم است كه اسرائيل لقب حضرت يعقوب مي باشد و به اولاد حضرت يعقوب «بني اسرائيل مي‌گويند: تعداد اولاد حضرت ابراهيم دوازده نفر بوده است و اين تعداد در قرآن هم ذكر شده است؛ زيرا حضرت يوسف در خواب ديد كه «... يازده ستاره و خورشيد و ماه...»[1 بیشتر ...
شخصیت حضرت مریم (س) از منظر قرآن کریم و عهد جدید
نویسنده:
امیر خواص
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حضرت مریم(س) به‌سبب جایگاه مادری حضرت عیسی(ع) از جایگاه ویژه و ممتازی در اسلام و مسیحیت برخوردار است، اما با بررسی آیات قرآن کریم روشن می‌شود که این بانوی گرامی از منظر قرآن کریم، جدا از ویژگی مادر بودن برای حضرت عیسی(ع)، خود دارای صفات برجستۀ انسانی و طهارت ویژه بوده است، اما در عهد جدید شخص ایشان مقام چندان بلندی ندارد و گاهی در حد و اندازۀ شأن یک انسان معمولی نیز با وی مواجهه صورت نگرفته است. پس از چند قرن، به‌مرور در سنت کلیسایی توجه ویژه‌ای به او معطوف شده است و تا حد پرستش او پیش رفته‌اند؛ گویا در جهان مسیحیت پس از یک مواجهة تفریط‌گونه با این شخصیت مُطَهَّره در سدۀ اول، به‌سوی یک تلقی افراطی از شخصیت و جایگاه او تا رساندن وی به مقام شایستۀ پرستش در سده‌های بعدی گام برداشته‌اند. در این پژوهش برآنیم که به‌صورت مقایسه‌ای، با روش تحلیل محتوا، شخصیت و جایگاه حضرت مریم(س) را در قرآن کریم و عهد جدید و الهیات مسیحی بررسی کنیم و نشان دهیم که توصیف حقیقی از این بانوی گرامی، در قرآن کریم صورت گرفته است. در ضمن، نقدگونه‌ای نیز به باورهای سنت کلیسایی دربارة شخصیت و مقام حضرت مریم(س)، ارائه خواهیم کرد.
صفحات :
از صفحه 7 تا 20
واکاوی تولد و کودکی حضرت مریم و حضرت مسیح در قرآن کریم و اناجیل غیر رسمی
نویسنده:
نویسنده:نسیم حسنی؛ استاد راهنما:مرضیه محصص؛ استاد مشاور :حمیدرضا شعیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
روایت تولد و کودکی مریم (س) و عیسی (ع) در سوره‌ی آل‌عمران و سوره‌ی مریم از جمله داستان‌های مقطعی قرآن کریم است که هم‌سانی و ناهم‌سانی آن با روایت عهدین منجر به تنوع دیدگاه میان خاورشناسان و متفکران مسلمان شده و به‌طور خاص به شبهه‌ی اقتباس قرآن از منابع مسیحی دامن زده است. در حالی که غالب پژوهش‌های تا کنون موجود چنین قرابتی را در آیات سوره‌ی آل‌عمران و سوره‌ی مریم، و عناصر منفرد روایی در انجیل متی و لوقا بررسی کرده‌اند، اما مطالعات چندانی پیرامون چنین اشتراکات و اختلافاتی در قرآن و انجیل‌های غیررسمی انجام نشده است. اهمیت این دیالوگ به‌ویژه از جهت تأثیرگذاری اسلام بر مسیحیت و افزایش رجوع به اپوکریفای مسیحی در عصر بیزانس دو چندان است. قرآن کریم از ساختار ادبی و وجوه داستانی منحصر به فردی برخوردار است که امکان تحلیل روایی قصص وحیانی، گزینشی و معنادار آن را فراهم می‌کند. در این راستا، پژوهش حاضر نخست با به‌کارگیری عناصر نظریه‌ی روایت به شناسایی پیرفت‌های داستان تولد و کودکی مریم (س) و عیسی (ع) در قرآن (سوره‌ی آل‌عمران و سوره‌ی مریم) و انجیل‌های غیررسمی (انجیل یعقوب و انجیل کودکی توماس) می‌پردازد؛ سپس با رویکردی مقایسه‌ای، پیرفت‌های مستخرج از منابع و نحوه‌ی ترتیب، و تقدم و تأخر آن‌ها را بررسی می‌کند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که از 22 پیرفت شناسایی‌شده‌ی داستان تولد مریم (س) و عیسی (ع) در قرآن (سوره‌ی آل‌عمران و سوره‌ی مریم) و انجیل‌های غیررسمی (انجیل یعقوب و انجیل کودکی توماس) 15 پیرفت هم‌سان و 7 پیرفت ناهم‌سان است. نتایج مذکور به‌لحاظ هم‌سانی‌های موجود میان روایت قرآن و روایت انجیل‌های غیررسمی می‌تواند وحیانی‌بودن قصص قرآن را تصدیق و به‌لحاظ ناهم‌سانی‌ها دعاوی اعجاز قرآن را تقویت کند؛ در عین حال که ناهم‌سانی‌ها در حکم ردیه‌ای بر شبهه‌ی اقتباس قرآن است.
چرا خداوند از حضرت عیسی به عنوان «کلمه» یاد می کند که به مریم القاء شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«کلمه» از نظر لغت بر لفظ معنادار اطلاق مي شود چه اين لفظ مفرد باشد مثل اسم و فعل و حرف و چه اين که جمله ناقص باشد. اما در اصطلاح قرآن کلمه اي که به خدا نسبت داده شده به چيزي گفته مي شود که اراده خداوند توسط آن ظاهر گردد مثل کلمه ايجاد که خداوند هر گا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 106