آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ت:قرن هجدهم میلادی
>
نیکولا مالبرانش
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 21
عنوان :
جایگاه آزادی در دکترین گاه گرایی نیکولا مالبرانش [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Todd Somerville
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : در سال 1664، سالی که او در Congrégation de l'Oratoire منصوب شد، نیکلاس مالبرانش Traité de l'Homme پس از مرگ رنه دکارت را در کتاب فروشی در خیابان سنت ژاک کشف کرد. تأثیر این برخورد، به گفته فونتنل، چشمگیر بود. Il acheta le livre, le lut avec empressement, et, ce qu'on aura peut-être peine à croire, avec un tel transport qu'il lui en prenait des battements de coeur qui l'obligeaient quelquefois d'interrompre sa سخنرانی. اما این کتاب در ذهن Malebranche بود که تأثیر بیشتری و ماندگارتر داشت. در واقع، دکارت قرار بود یکی از دو تأثیر عمده بر شکل گیری اندیشه مالبرانش شود. دیگری سنت آگوستین بود، متفکر بزرگی که از زمان تأسیس آن توسط پیر دوبرول (بعداً کاردینال) در سال 1611 توسط پیر دوبرول (بعداً کاردینال) مورد حمایت قرار گرفت. . مانند پدران سخنور که به او آموزش می دادند، مالبرانش هیچ تناقضی بین مسائل الهیات و علوم و ریاضیات جدید نمی دید. این دو با هم سازگار بودند و روش دکارتی وسیله دستیابی به این وحدت بود. این ویژگی Malebranche به وضوح در دکترین مشهور او از Ocasionalism، که برای اولین بار در De la Recherche de la Vérité در 1674-1674 مطرح شد، دیده می شود. از نظر فیلسوف، اساساً آموزه علیت است، و معتقد است که همه اشیاء آفریده شده، از جمله انسانها، از نظر علّی ناتوان هستند، و صرفاً «موقعیتهایی» را برای خدا، تنها علت حقیقی، فراهم میکنند. چنین آموزهای بلافاصله پرسشهای فلسفی مهمی را مطرح میکند، بهویژه در مورد نقشی که انسان در جهان گاهگرا ایفا میکند. وظیفه این رساله است که یکی از این سؤالات را مورد بررسی قرار دهد: آیا فرصتگرایی با اختیار انسان سازگار است؟ اگر انسان ها به لحاظ علّی ناتوان باشند، نمی توان آنها را عامل اعمال یا حتی انتخاب هایشان دانست. آنها به عروسکهای خیمه شب بازی تقلیل مییابند و اگر هر کاری که انجام میدهند ناشی از مقام بالاتر باشد، عروسکها آزادی ندارند. اما این آموزه نه تنها مورد توجه فیلسوف است، زیرا پرسشهای مهمی را برای متکلم نیز مطرح میکند. اگر ما در ایجاد اعمال خود آزاد نباشیم، نمیتوانیم از نظر اخلاقی در قبال آنها مسئولیت پذیر باشیم. و بدون این آزادی بحثی در مورد مذموم بودن اخلاقی وجود ندارد، زیرا همانطور که خود Malebranche می نویسد: Si nous n' avions point de liberté, il n'y auroit ni peines, ni recompenses futuresi car sans liberté il n'y a ni bonnes ni mauvaises اکشن: De sorte que la Religion seroit une illusion & un phantôme. با این حال، اعمال خوب و بد اتفاق می افتد. گناه هم همینطور. اما اگر عامل گناهان خود نباشیم، نمیتوانیم مسئول گناهان خود باشیم، پس مسئولیت کجاست؟ گاه گرایی از خدا به عنوان تنها علت واقعی حمایت می کند، اما پیشنهاد این که خدا مسئول گناه است، در واقع وارد شدن به یک زمینه الهیات بسیار خطرناک است. دکترین گاه گرایی از ویژگی های Malebranche است. او نه فیلسوف بود و نه متکلم به تنهایی، بلکه بسیار…
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه نيقولا مالبرانش
نویسنده:
محمد حمدي سليمان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدامحوری (اکازیونالیزم) در تفکر اسلامی و فلسفه مالبرانش (پایاننامه برگزیده سال در علوم انسانی)
نویسنده:
تالیف قاسم کاکائی؛ با مقدمه حداد عادل
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: حکمت,
شابک (isbn):
964-5616-15-815000ریال ؛ 964-5616-15-815000ریال
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علیت در نظریه کسب و مذهب تقارن (اکازیونالیسم)
نویسنده:
تالیف سیمین عارفی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: سکوت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کسب
,
علیت از نظر اشاعره
,
علیت کسبی
,
علیت اقتضایی
,
علیت از نظر مالبرانش
,
اکازیونالیسم
شماره ديويي:
189/1
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه آرای اشعری و مالبرانش در علیت کسبی و اقتضایی
نویسنده:
سیمین عارفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علیت از نظر اشاعره
,
علیت کسبی
,
علیت اقتضایی
,
علیت از نظر مالبرانش
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه دیدگاه اشعری و علیت کسبی و دیدگاه مالبرانش و علیت اقتضایی
نویسنده:
سیمین عارفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علیت از نظر اشاعره
,
علیت کسبی
,
علیت اقتضایی
,
علیت از نظر مالبرانش
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله شرّ در فلسفه اولیه مدرن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Elmar J. Kremer; Michael J. Latzer
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
University of Toronto Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل الهی
,
شرور
,
شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
چکیده :
ترجمه ماشینی: مقالات این مجموعه نشان دهنده برخی از بهترین کارهای اصلی است که امروزه در مورد تئودیس های فیلسوفان مدرن اولیه مانند لایب نیتس، سوارز، اسپینوزا، مالبرانش و پیر بیل انجام می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موضوع تجسم: مالبرانش، بیران و برگسون درباره اتحاد بدن و روح [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Maurice Merleau-Ponty
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Humanity Books,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9781573929158
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه بینایی برکلی: ریشه های نوری و پیامدهای هستی شناختی (جرج برکلی) [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Giovanni Battista Grandi
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
,
پایان نامه انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : در اثر حاضر، نظریه بینش برکلی در خاستگاه های تاریخی، در ارتباط با مفاهیم کلی فلسفی برکلی، و در دریافت اولیه آن مورد توجه قرار گرفته است. نظریه برکلی جایگزین گزارشی از بینایی می شود که بر اساس آن فاصله و سایر ویژگی های فضایی از داده های ابتدایی از طریق یک استنتاج هندسی ناخودآگاه استنتاج می شوند. این گزارش از بینایی بر حسب «هندسه طبیعی» اولین بار توسط دکارت و مالبرانش معرفی شد. در میان منابع بی واسطه دانش برکلی از نظریه هندسی ادراک، رساله دیوپتریک ویلیام مولینوکس، دیوپتریکا نوا، نقش کلیدی ایفا کرد. درک برکلی از "هندسه طبیعی" به طور نزدیک به توصیف مولینو از مکانیسم بینایی که از پیچیدگی های گزارش های دکارت و مالبرانش اجتناب می کند، متکی است. در فصل اول، نظریه برکلی در تقابل با نظریه مولینوکس ارائه شده است. در فصل دوم به رابطه بین نظریه بینش و غیر مادی می پردازم. در فصل پایانی یکی از اولین انتقادات بر نظریه برکلی را بررسی میکنم که در رساله چشم ویلیام پورترفیلد یافت میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت و دوام در منطق ابن سینا و مقایسه آن با منطقیان دیگر
نویسنده:
منوچهر صانعی دره بیدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دوام
,
فلسفه بوعلی
,
احکام مواد ثلاث
,
زمان ( ماهیت )
,
اصطلاحنامه منطق
,
ضرورت(جهت قضیه)
,
منطق موجهات (Modal Logic)
کلیدواژههای فرعی :
حقایق امکانی ,
قضیه دائمه ,
رابطه ضرورت و دوام ,
اقسام ضرورت ,
زمان در منطق ,
گزاره علمی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مفهوم ضرورت و رابطه مفهوم آن با دوام از مباحث دشوار فهم در منطق موجهات است. ابن سینا گاه ضرورت را به دوام که از لوازم ضرورت است تفسیر میکند و گاه ضرورت را اخص از دوام میداند. اما ضرورت از دیگاه ارسطو نحوه موجودیت امری است که جز به نحوی که هست نمیتواند به نحو دیگری باشد. مفهوم دوام ماندگاری محمول در موضوع در طول زمان است در حالی که ضرورت به معنای امتناع انفکاک محمول از موضوع در برخی شرایط است.با این تحلیل ضرورت فرع بر دوام و مشروط به استمرار و معادل اقتضای شرایط موجود خواهد بود.از نظر ابن سینا در علوم یقینی تنها قضایای ضروری کاربرد دارند.ارسطو نیز قضایایی را که پیوند موضوع و محمول در آنها امکانی است فاقد ارزش علمی میداند.تفکیک قضایای ضروری و علمی از گزارههای امکانی بعدها به صورت تفکیک قضایای تحلیلی و تألیفی(به اصطلاح کانت)و اقسام حمل(به تعبیر صدرا)مطرح گردید. سهروردی ضرورت را جنس جهات سهگانه میداند. از نظر وی همه قضایای منطقی بتیهاند. اسپینوزا نیز به طریقی مشابه با اعلام یگانگی ضرورت و دوام، ضرورت را اقتضای هستی و امکان را ناشی از عدم شناسایی نظام ضروری عالم به شمار میآورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 21
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید