آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 32
Mortal and divine in early greek epistemology: a study of Hesiod, Xenophenes and Parmenides
نویسنده:
Tor, Shaul
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University press,
الیاییان: پارمنیدس. زنون. ملیسوس
نویسنده:
نويسنده:ویلیام‌کیت‌چمبرز گاتری مترجم:مهدی قوام‌صفری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: فکر روز,
چکیده :
در کتاب حاضر ابتدا سه فیلسوف وحدت‌گرا معرفی، سپس استدلال‌ها و نظریات آنان ارزیابی می‌شود .فیلسوف اول((پارمیندس)) است .او((وحدت‌گرای هستی‌شناسی)) را راه حقیقت می‌خواند، راهی که با آنچه همگنان از طریق حواس‌شان به آن باور دارند، یعنی راه گمان، تفاوت‌های بنیادی دارد .((پارمیندس)) داده‌های حواس را در برابر اندیشه و تعقل به هیچ گرفته است .از مطالعه استدلال‌های زنون نیز همین نتیجه حاصل می‌شود .او سعی دارد براساس شیوه جدلی مردم را متقاعد کند که واقعیت واحد، تقسیم‌ناپذیر و بی‌حرکت است .((ملیسوس)) ـ شاگرد ((پارمیندس)) ـ نیز همانند((زنون)) نتایج منطقی آموزه‌های هستی‌شناسی استاد را در باب((حرکت))، ((مسئله تناهی))، ((مقدار و بعد و تقسیم‌پذیری آن‌ها)) و ((جسم و واقعیت)) تبیین می‌کند .
تصور پارمنیدس از هستی (فیثاغورث) [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Geoff Scott. Bowe
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه به بررسی قطعات شعر «درباره طبیعت» پارمنیدس می پردازد. من تلاش می‌کنم مرجع «آنچه هست» یا هستی در قطعات موجود را مشخص کنم و اختلاف بین متفکرانی که پارمنیدس را ماتریالیست می‌دانند و کسانی که او را ایده‌آلیست می‌دانند حل کنم. موضع من این است که وجود پارمنیدس یک کلیت واحد انتزاعی است که وقتی به درستی درباره آن فکر می‌شود، را نشان می‌دهد. تنها راه برای درک درست هستی، اندیشیدن یکپارچه و انکار اعتبار خصوصیات مادی هستی است. هستی را نمی توان مجموعه ای از موجودات جسمانی دانست و همچنین نمی توان آن را به شیوه فیثاغورثی به وجود آورد. اعتقاد من این است که پارمنیدس را باید در پس زمینه فیثاغورسیسم دید و نه فلسفه میلزی. هنگامی که ما این واقعیت مهم تاریخی را درک می کنیم، برخی از تصاویر به کار رفته توسط پارمنیدس، و همچنین پروژه او به عنوان یک متافیزیک، واضح تر می شود. در طول این پایان نامه، مروری بر ادبیات مهمی در این زمینه ارائه می‌دهم، جایگاه تاریخی پارمنیدس را مورد بحث قرار می‌دهم و سپس تفسیری ثابت از قطعات موجود از هر سه بخش شعر او ارائه می‌دهم.
باخوانی بخش نخست محاوره پارمنیدس: تناقض یا سازگاری
نویسنده:
صبورا حاجی علی اورک پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
جدال افلاطونی
نویسنده:
علی فتحی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشکده ادبیات و علوم انسانی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
جدال (دیالکتیک) بنیادی ترین و اساسی ترین مفهوم در نظام فلسفی افلاطون، اعم از هستی شناسی و معرفت شناسی است. دیالکتیک را افلاطون از سقراط به ارث برده است و چنان که در این مقاله اشاره خواهد شد، تغییر و تحولی اساسی در آن ایجاد کرده و آن را از روش سقراطی صرف به مقام و مرتبه ی فلسفه و دانش ارتقا داده و فلسفه را با آن، رنگ و لعابی دیگر بخشیده است. این نوشتار معانی جدال را در محاورات افلاطونی بازخوانی می کند و همه ی آن ها را در ذیل امر ایده آل افلاطونی قرار داده، به باز تعریفی کلی از جدال می پردازد که با همه ی معانی آن در آثار افلاطون، جمع شدنی است.
صفحات :
از صفحه 93 تا 106
تأثیر مفهوم وجود ثابت پارمنیدس و سیلان هراکلیتوس در وجودشناسی افلاطون
نویسنده:
فاطمه بختیاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بی تردید هر آینده ای به نوعی مولود گذشتۀ خود است و هر نظریۀ علمی و فلسفی حاصل تأمل و تعمق متفکران در باب نظریات، مفاهیم و مسائل متفکران گذشته است. پارمنیدس و هراکلیتوس دو فیلسوف پیش سقراطی مهم هستند که دو نظر متضاد در باب هستی داشتند. ادعای این مقاله آن است که افلاطون در تکوین نظریۀ خود در باب عالم معقولات (عالم مُثُل) و محسوسات از مفهوم وجود ثابت پارمنیدس و مفهوم وجود متغیر هراکلیتوس بهره جسته است. این نوشتار ضمن بررسی تطبیقی فقراتی از راه حقیقت پارمنیدس و محاورات افلاطونی، به ویژه رسالۀ پارمنیدس، کوشیده است تا نشان دهد چگونه مفهوم وجود ثابت پارمنیدس در نظریۀ مثال افلاطون جای گرفته است. به علاوه بر آن بوده است تا نشان دهد اگرچه افلاطون در اخذ مفهوم وجود ثابت و قول به عالم معقولاتِ مفارق از پارمنیدس پیروی کرده است اما در حوزۀ محسوسات نظریات او را نپذیرفته و ضمن الهام از سلف دیگرش، هراکلیتوس و با استفاده از نظر او در باب سیلان هستی اقدام به ارائۀ نظری بدیع در این باره نموده و در این راستا کوشیده است تا به انتقاداتی که فکر می کرده ممکن است بر نظریه اش دربارۀ عالم معقول و محسوس و نسبت آن ها وارد شود، پاسخ دهد.
پارمنیدس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
مارتین هایدگر
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
Indiana University Press ,
چکیده :
جلد ۵۴ مجموعه آثار هایدگر با نام پارمنیدس درسگفتاری است که این فیلسوف در نیمسال تحصیلی ۱۹۴۲ - ۱۹۴۳در دانشگاه فرایبورگ ایراد کرده است. هایدگر پاره‌ای از شعر پارمنیدس را نقل و سپس آن را ترجمه و به عبارتی تفسیر می‌کند. بارزترین مشخصۀ این ترجمه، به کاربردن کلمۀ «ناپوشیدگی» است. الهه‌ای که ناپوشیدگی خوانده می‌شود، مقدم پارمنیدس را خوشامد می‌گوید. هایدگر مخالف تفسیرهایی است که الهه را از نظام فلسفی پارمنیدس حذف می‌کنند، آن را فقط برای زیبایی کلام می‌دانند و علت استفاده از آن را صرفاً عدم تفکیک فلسفه از اسطوره عنوان می‌کنند.
پارمنیدس
عنوان :
نویسنده:
مارتین هایدگر؛ ترجمه: طالب جابری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: سمت,
چکیده :
جلد ۵۴ مجموعه آثار هایدگر با نام پارمنیدس درسگفتاری است که این فیلسوف در نیمسال تحصیلی ۱۹۴۲ - ۱۹۴۳در دانشگاه فرایبورگ ایراد کرده است. هایدگر پاره‌ای از شعر پارمنیدس را نقل و سپس آن را ترجمه و به عبارتی تفسیر می‌کند. بارزترین مشخصۀ این ترجمه، به کاربردن کلمۀ «ناپوشیدگی» است. الهه‌ای که ناپوشیدگی خوانده می‌شود، مقدم پارمنیدس را خوشامد می‌گوید. هایدگر مخالف تفسیرهایی است که الهه را از نظام فلسفی پارمنیدس حذف می‌کنند، آن را فقط برای زیبایی کلام می‌دانند و علت استفاده از آن را صرفاً عدم تفکیک فلسفه از اسطوره عنوان می‌کنند.
تحليل و بررسی تطبيقی سيلان هراکليتوس، ثبات پارمنيدس و مثل افلاطون
نویسنده:
رضا باذلی، مهدی منفرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
وجودشناسي و مسئله هستي اصيل و غيراصيل از يونان باستان تاکنون همواره مورد بحث و بررسي فلاسفه بوده است. در ميان فلاسفه يونان، هراکليتوس، پارمنيدس و افلاطون بجهت نظريات خاصشان از اهميت خاصي برخوردارند. هراکليتوس معتقد به سيلان و تغيير دائم اشياء بود و منکر ثبات در هستي، اما پارمنيدس برخلاف او، منکر تغيير و معتقد به ثبات و تغييرناپذيري هستي بود. اين دو نظريه متضاد در نظريه مُثُل افلاطون تبلور و ظهور پيدا کرد و او با بهره¬مندي از آن دو نظريه و بکارگيري سيلان دائم هراکليتوس در جهان محسوسات و ثبات هستي پارمنيدس در عالم مُثُل، نظريه اختصاصي خود را سامان داد. نوشتار حاضر مسئله وجود را از منظر اين سه فيلسوف، مورد بررسي تطبيقي قرار داده تا هم¬سويي افلاطون با دو فيلسوف سلف خود را روشن و تبيين سازد. با تطبيق وجودشناسي اين سه فيلسوف يوناني، روشن شد که ميتوان نظريه ثبات پارمنيدس (راه حقيقت) و نظريه وحدت هراکليتوس را با عالم مُثُل افلاطون تطبيق داد و نظريه سيلان هراکليتوس و راه گمان پارمنيدس با جهان محسوسات افلاطون، هم سويي و قرابت دارند.
صفحات :
از صفحه 33 تا 56
  • تعداد رکورد ها : 32