آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 119
شرح إثبات الجوهر المفارق
نویسنده:
جلال الدین دوانی، محمد بن اسعد
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
العقائد (رسالة في)
نویسنده:
دواني، محمد بن اسعد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اربعة فصول من رسالة في العقائد للدواني. [الاوقاف العامة 3/116 و 3/132؛ الاوقاف العامة موصل 6/291]
العقايد الجلالية
نویسنده:
دواني، محمد بن اسعد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
شرح العقائد العضدية
نویسنده:
دواني، محمد بن اسعد
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اصل از قاضي عضدالدين عبدالرحمان بن احمد ايجي متوفي 756 هـ. ق. که آخرين اثر ايجي همين کتاب - عقائد- بوده است. که پس از دوازده روز در گذشته و از متون موجز و مفيد در اين باب است و شارح جلال الدين محمد بن اسعد دواني صديقي متوفي 908 هـ. ق. که اين شرح را در ربيع الاول 905 هـ. ق. ساخته است در بلده جيرون (جزيره هرمز) و اين شرح هم آخرين تأليف دواني بوده است. شرحي است مزجي که در سال 1328 هـ. ق. در لکهنو چاپ شده است. (فاضل) رساله عقايد تأليف قاضي عضدالدين عبدالرحمن بن احمد ايجي از متون موجزه كلاميه است. بروايتي اين رساله آخرين اثر خامه قاضي است كه 12 روز پس از تأليف آن فوت كرده. تأليف اين شرح در چهارشنبه 18 ربيع الاول 905 در شهر جيرون (جزيره هرمز) اختتام يافته. (مهدي ولايي) شرحي است كه جلال الدين محمد بن اسعد دواني صديقي متوفي در سال 908 بر رساله عقائد (عيون الجوهر) قاضي عضدالدين عبدالرحمن بن احمد ايجي متوفي بسال 756 نوشته است. حاجي خليفه در كشف الظنون گويد كه (دواني در سال 905 از تأليف آن فارغ شده و اين كتاب آخرين تأليف دواني است. (نخجواني، محمد) شرحي است مزجي و استدلالي بر کتاب «العقائد العضدية» عضدالدين عبدالرحمن ايجي (-756ق). مؤلف به دليل اينکه شرح مناسبي که مقاصد کتاب را کشف و تفصيل کند نيافته بودف در ربيع الاول سال 905 در منطقه «جيرون» به شرح و تفصل کتاب پرداخته است. آغاز كتاب: يا من وفقنا لتحقيق العقائد الاسلامية عصمنا عن التقليد في الاصول و الفروع الكلامية ... و بعد فيقول ... إن العقائد العضدية لم تدع قاعدة من اصول العقائد الدينية الا و اتت عليها. انجام كتاب: اللهم الا أن يكون المراد القدرة المؤثرة القريب في الطاعة التي هي مع الفعل كما هو مذهبه من أن القدرة مع الفعل و هو علي ما عرفه بعض المتأخرين، جعل الاسباب موافقه للمطلوب. اللهم ثبت قلوبنا علي دينك و وفقنا للاعمال الصالحة ... [الهيات مشهد 1/269 و 2/362؛ کتابخانه جامع گوهرشاد 3/1224؛ التراث العربي 3/352؛ فهرست آستان قدس 4/183 و 11/200 و 11/305؛ مرعشي و 32/785و8/355 و 24/307و 10/298و 18/21 و 19/79و 26/191 و 30/161 و 37/186 و 37/642؛ الذريعه 13/370؛ ريحانة‌ الأدب 2/235؛ هدية‌ العارفين 4/224؛ مركز احياء ميراث 4/228 و 3/323؛ وزيري 2/759؛ ف حقوق 301؛ كتابخانه ملك 5/362؛ حقوق 376؛ ادبيات تهران 3/36؛ آستانه حضرت عبدالعظيم 1/338، كشف الظنون: 2/1144؛ التراث العربي: 3/352؛ فهرست مخطوطات دارالكتب قاهر، فؤاد سيد: 2/48؛ الذريعة: 13/370؛ مشار عربي 555: نشاني 1 چ؛ فهرست نسخه هاي خطي مركز دائرة المعارف بزرگ اسلامي 1/152 و 2/157؛ علامه طباطبايي 2/182؛ حاجي خليفه 2/1144؛ دانشكده حقوق تهران 376؛ آستانه قم ص 134؛ نشريه 5/71 و 9/31 و 9/32 و 10/127 و 10/152 و 9/40 و 9/42 و 9/45 و 9/73 و 11/258 و 11/612؛ تراثنا س6ش/2 91؛ تربيت ص 92؛ ميراث شهاب س5ش3و/4 151؛ مجلس شورا 32/231 و 44/186؛ الاوقاف العامة موصل 2/125 و 2/160 و 2/258 و 3/174؛ رايانه آستان قدس] شرح و حواشي: حاشية شرح العقائد العضدية (-) حاشية شرح العقايد العضدية سيالكوتي، عبدالحكيم بن شمس الدين (-1067) حاشية شرح العقائد العضدية سيالكوتي، عبدالحكيم بن شمس الدين (-1067) حاشية شرح العقائد العضدية = خانقاهي قره باغي، يوسف بن محمد جان (-1035) تتمة الحواشي في إزالة الغواشي قره باغي، يوسف بن محمد جان (-1035) تتمة الحواشي في إزالة الغواشي قره باغي، يوسف بن محمد جان (-1035) شرح شرح العقائد العضدية خاتون آبادي، اسماعيل بن محمد باقر (1031-1116) حاشية علي شرح الدواني علي العقائد العضدية گلنبوي، اسماعيل بن مصطفي (-1205) شرح العقائد العضدية حسيني علوي، محمد شريف بن محمد (-) حاشية شرح العقائد العضدية خلخالي، حسين بن حسن (-1014) تعليقات و تنبيهات علي شرح العقائد العضدية = حاشية شرح العقائد العضدية = محاكمات علي شرح العقائد العضدية كردي حسين آبادي، احمد بن حيدر (-1070) تعليق علي شرح العقائد العضدية = حاشية علي شرح العقائد العضدية كردي حسين آبادي، حيدر بن احمد (1036-1129) حاشية شرح عقائد العضدية قزويني، محمد بن مبارك (-928) الفوائد الجليلة الخاقانية = حاشيه خانقاهي وابكني، عناية الله بن عبدالله (-1176) حاشية شرح عقائد العضدي وابكني، عناية الله بن عبدالله (-1176) حاشية شرح العقائد العضدية = العروة الوثقي سهسلوي، كمال الدين بن نظام الدين (-1175) حاشية شرح عقائد العضدي رحماني، عبدالرحمن بن عبدالرسول (-1245) التلميحات إلي معاني المحاكمات حيدري، ابراهيم بن صبغة الله (1236-1299)
شرح العقائد النسفية
نویسنده:
دواني، محمد بن اسعد
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
حاشية في العقائد
نویسنده:
دواني، محمد بن اسعد
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
حاشية شرح عقائد نسفي
نویسنده:
دواني، محمد بن اسعد
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
اثبات الواجب الجديد
نویسنده:
دواني، محمد بن اسعد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رساله اي متوسط در اثبات واجب و توحيد و صفات خداوند که پس از اثبات واجب قديم نگاشته و در يک مقدمه و 14 فصل و يک خاتمه تنظيم شده است: الفصل الثاني؛ في ان وجوده لا يزيد عليه بل هو عين وجوه الخاص الفصل الثالث؛ في توحيده الفصل الرابع؛ في ان الواجب لايقبل القسمة الي الاجزاء الفصل الخامس؛ في ان صفاته عين ذاته الفصل السادس؛ في علمه تعالي الفصل السابع؛ في قدرته تعالي الفصل الثامن؛ في ارادته تعالي الفصل التاسع؛ في حياته تعالي الفصل العاشر؛ في سمعه و بصره تعالي الفصل الحادي عشر؛ في کلامه تعالي الفصل الثاني عشر؛ في القضاء والقدر الفصل الثالث عشر؛ في حکمته الفصل الرابع عشر؛ في وجوده تعالي خاتمة رساله موجزي است جامع در اثبات وجود و توحيد و صفات الله و دوم رساله ايست كه درين موضوع نگاشته و شايد آخرين اثر خامه علا مي باشد كه در پايان عمر در خطه لار تأليف نموده و مورد نظر و توجه اعلام متاخرين واقع گشته. رساله ضمن 14 فصل صورت گرفته: الفصل الاول في اثبات واجب الوجود 2- في ان وجوده و لا يريد «كذا» عليه بل هو عين وجوده الخاص 3- في توحيده 4- في ان واجب الوجود لا يقبل القسمة الي الاجزاء 5- في ان صفاته تعالي عين ذاته 6- في علمه تعالي 7- في قدرته تعالي 8- في ارادته تعالي 9- في حياته تعالي 10- في سمعه و بصره 11- في كلامه تعالي 12- في القضاء و القدر 13- في حكمته تعالي 14- في وجوده تعالي. (مهدي ولايي) مباحثي پيرامون ذات مبدا اول و صفات و اسماء حسني و قضا و قدر در فصول چهارده گانه رساله به رشته تحرير در آمده است. مولف در ابتداي همين رساله تصريح نموده بر اينكه در اوائل جواني رساله قديم خود در همين موضوع را نگاشته و در آن رساله وجوه استدلال و برهان منقول از علماي حكمت و كلام را كه واضح تر و محكم تر بوده بهمراه نقص وابرام به اختصار بيان نموده است. «حبيب الله عظيمي» اين رساله بنابر قول نويسنده آن: «فهذه نبذة من الحقايق و زبدة من الدقايق فيه نفايس المطالب العاليه و فرائد الفوائد الحكمة الحقيه المتعاليه و هي اشرف المباحث الحكمية المتعلقه بذات المبدء الاول ... » حاوي چهارده فصل و يك خاتمه است و در آن دواني مباحث ربوبي را بنقل كشيده است و در موارد عديده نيز بشيخ الرئيس نقض و ايراد مي كند ولي از عقايد صاحب حكمة الاشراق بهره بسيار مي برد و نيز مطالبي از شهرستاني مي آورد اما فصول و خاتمه آن: فصل اول: في اثبات واجب الوجود؛ فصل ثاني: در اينكه وجود باري تعالي لا يزيد عليه بل هو عين وجوده الخاص؛ فصل سوم: في توحيده؛ فصل چهارم: في ان واجب الوجود لا يقبل القسمه الي الجزاء؛ فصل پنجم: في ان صفاته عين ذاته؛ فصل ششم: في علمه تعالي؛ فصل هفتم: في قدرته؛ فصل هشتم: في ارادته؛ فصل نهم: في حيوته؛ فصل دهم: في سمعه و بصره؛ فصل يازدهم: في كلامه؛ فصل دوازدهم: في القضا و القدر؛ فصل سيزدهم: في حكمته؛ فصل چهاردهم: في وجوده؛ خاتمه: در فرق بين صفات و اسماء الحسني (عبدالله انوار) درين رساله خلاصه اي از مباحث خدا شناسي مي آيد و چنانكه مؤلف آن مي گويد مباحث مزبور از اثبات واجب الوجود آغاز مي گردد و سپس قدماي ثمانيه يعني صفات هشتگانه الهي مفصل مي آيد و چنانكه نويسنده آن آورده است چون مباحث راجع به ذات خداوند از اشرف مباحث مي باشد لذا اثبات واجب الوجود و توحيد و احديت خداوند و سپس صفات او از علم و قدرت و بصر و سمع و اراده و حيوة و وجود از اشرف مطالب مي باشد. و بعد از اين مطالب چند كلمه درباره اسماء الهي گفته ميشود. در اثبات واجب الوجود و مبدأ اول داراي ده فصل و به روشي كلامي و فلسفي كه پس از رساله مختصر و ديگرش تأليف شده و لذا به رساله اثبات الواجب جديد ناميده مي شود. عناوين فصول چنين است: 1-في اثبات الواجب الوجود 2-في ان وجوده لايزيد عليه. 3-في توحيده تعالي 4-لو تعدد الواجب 5-في ارادته تعالي. 6-في حياته. 7-في سمعه. 8-في كلامه. 9-في القضاء و القدر 10-في وجوده تعالي. رساله ايست فلسفي و كلامي در چهارده فصل و يك خاتمه، بدينگونه: 1-اثبات واجب الوجود 2-الوجود لايزيد عليه بل هو عين وجوده 3-في التوحيد 4-الواجب الوجود لا يقبل القسمة (فصل 5 و 6 را ندارد) 7-في قدرته تعالي 8-في ارادته 9-في حياته 10-في سمعه و بصره 11-في كلامه 12-في القضاء و القدر 13-في حكمته 14-في جوده (احمد منزوي) در 14 فصل. و يك خاتمه 1- في اثبات واجب الوجود 2-في ان وجوده عين ذاته 3-في التوحيد 4-في ان واجب الوجود 5-في ان صفاته عين ذاته 6-في علم الله تعالي 7-في قدرته تعالي 8-في ارادته تعالي 9-في حياته تعالي 10-في سمعه و بصره 11-في كلامه تعالي 12-في القضا و القدر 13-في كلمته 14-في جوده (احمد منزوي) اين رساله آخرين اثر دواني است، وي در اين رساله بر خلاف اثبات واجب قديمش به بحث از صفات پروردگار ضمن چهارده فصل پرداخته است. الفصل الاول: في اثبات واجب الوجود، الفصل الثاني: في ان الوجود لايزيد عليه بل هو عين وجوده، الفصل الثالث: في توحيده، الفصل الرابع: في ان الواجب الوجود لايقبل القسمه الي الاجزاء، الفصل الخامس: في ان صفاته تعالي عين ذاته، الفصل السادس: في علمه تعالي، الفصل السابع: في قدرته تعالي، الفصل الثامن: في ارادته تعالي، الفصل التاسع: في حياته تعالي، الفصل العاشر: في سمعه و بصره، الفصل الحادي عشر: في كلامه تعالي، الفصل الثاني عشر: في القضاء و القدر، الفصل الثالث عشر: في حكمته تعالي، الفصل الرابع عشر: في وجوده تعالي. [الذريعة 1/106و 1/107؛ آستان قدس 1/204؛ مرعشي 10/27 و 31/432؛ فهرست دانشگاه تهران 7/2666 و 3/123 و 2119 شماره 2-1132 و 8-1257؛ فهرست سپهسالار 3/40؛ الهيات مشهد 3/990 و 2/361؛ فهرست آستان قدس 4/8 و 1/204 و 11/321؛ اثبات الواجب قديم؛ كشف الظنون 1/842؛ مدرسه حجتيه ص 118؛ كتابخانه ملي 4/426 و 7/68 و 7/145 و 9/180؛ مدرسه نواب 514؛ آستان قدس 4: 7؛ مجلس شورا 17/117؛ دانشگاه تهران 8/713؛ مركز مطالعات و تحقيقات اسلامي 2/87؛ نشريه 7/280 و 5/453 و 11/657؛ نسخه پژوهي 3/76؛ فهرست الفبائي آستان قدس ص18؛ نسخه پژوهي 3/122 و 3/158؛ شيخ علي حيدر 2/105] شرح و حواشي: اثبات الواجب الجديد دواني (ترجمه) (-) اثبات الواجب = شرح اثبات الواجب الجديد الهي اردبيلي، حسين بن عبدالحق (870-950) حاشية اثبات الواجب الجديدة شيرازي، محمود بن يعقوب (-10)
اثبات الصانع علي طريق المتكلمين
نویسنده:
دواني، محمد بن اسعد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
عقيدة مباركة
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
  • تعداد رکورد ها : 119