آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ب.قرن چهاردهم قمری
>
سید محسن امین عاملی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 139
عنوان :
معادن الجواهر ونزهة الخواطر المجلد 3
نویسنده:
السيد محسن الأمين
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معادن الجواهر ونزهة الخواطر المجلد 1
نویسنده:
السيد محسن الأمين
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كشف الارتياب: في أتباع محمد بن عبد الوهاب
نویسنده:
السيد محسن الأمين
نوع منبع :
کتاب
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
نقض فتاوی وهابیت
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق کلامی)
چکیده :
در آدرس فوق به شکل آنلاین و برخط کلیه فصول کتاب به صورت متنی قابل مشاهده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ و نقد وهابیت: ترجمه کشف الارتیاب
نویسنده:
سید محسن امین؛ مترجم: علیاکبر فائزیپورتهرانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
مطبوعات دینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقض فتاوی وهابیت
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق کلامی)
,
نقد بر وهابیت
چکیده :
توضیح کتاب: ترجمه ای از کتاب «کشف الارتیاب فی اتباع محمد بن عبدالوهاب» تألیف سیدمحسن امین است که در آن به نقد شبهات و اندیشه های وهابیت درخصوص عقاید شیعه پرداخته شده است. در ابتدای کتاب تاریخچه ای از پیدایش فرقه ضاله وهابیت و فراز و نشیب های شکل گیری این فرقه و غلبه پیدا کردن وهابی ها بر مکه و بدست گرفتن حکومت آن ارائه شده؛ سپس مهم ترین شبهاتی که آنان در مسایل اعتقادی و فقهی وارد می کنند مطرح گشته است و پاسخ داده میشود. نگارنده معتقد است که وهابی ها با خوارج در زمان حضرت علی (ع) شباهت زیادی دارند و قشری نگر هستند و در شناخت مسایل دینی, فقهی و اعتقادی هیچ گونه عمقی ندارند. وی دلایل وهابی ها را که در آنها مسلمانان به ویژه شیعیان را کافر می دانند مانند توسل، نذر کردن برای غیرخدا, شفاعت, زیارت قبور ائمه، مطرح کرده و رد می نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كشف الإرتياب في أتباع محمد بن عبد الوهّاب
نویسنده:
السيد محسن الأمين العاملي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
نقض فتاوی وهابیت
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق کلامی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سرآغاز اصلاح عزاداری
نویسنده:
محسن امین؛ ترجمه: مهدی مسائلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
آرما,
زبان :
فارسی
چکیده :
سرآغاز اصلاح عزاداری: ترجمه رسالة التنزيه لأعمال الشبيه: اَلتّنْزیه لِاَعْمالِ الشّبیه رسالهای مختصر از سید محسن امین در نقد رفتارهای غیردینی در سوگواری سید الشهداء. در این رساله برخی از شیوههای سوگواری مانند قمهزنی نقد شده و سید محسن امین آنها را غیرشرعی و حرام میداند. چاپ این رساله با واکنشهای فراوانی مواجه شد و تأییدیه و ردّیههایی بر آن نوشته شد. جلال آل احمد این رساله را به زبان فارسی ترجمه و با عنوان «عزاداریهای نامشروع» در ایران منتشر کرد. سید محسن امین برای اصلاح شعائر حسینی، کتب مختلفی تألیف کرد و اقدامات عملی بهکار برد؛ از لواعج الاشجان، تاریخ توابین، اشعاری در رثای سیدالشهدا، اقناع اللائم. او همچنین المجالس السنیه را در پنج جلد در مصائب و مناقب اهل بیت نوشت. با فتوای او بسیاری از سوگواریهای نادرست در دمشق جمع شد. پس از اعتراضهایی که به او شد، کتاب التنزیه لأعمال الشبیه را نگاشت. این رساله مختصر که حجم آن، در حدود بیست صفحه است، در سال ۱۹۲۷م نگاشته شده اما تا پایان سال ۱۹۲۸م منتشر نشد. علّت این تأخیر، تردید مؤلّف درباره پیامدهای انتشار آن یا بیم ناشر از عکسالعملها بوده است. مجله العرفان از نشر آن استقبال کرد و نوشت که این رساله، ردّیه استواری است بر ضدّ بدعتهایی که برخی از عالمان در نبطیه و جبع لبنان منتشر ساخته و موجب ریشخند شیعه شدهاند و مستند به دلایل استوار دینی و عقلی. رساله التنزیه دفاعیه سید محسن امین از دیدگاه خود است. این رساله واکنشی به مباحث مطرح در باب سوگواری در آن زمان و پاسخ و نقدی بر رساله سیماء الصلحاء است. نقطه آغاز این مباحث نوشتهای در سال ۱۳۴۵ق در «صحیفة الاوقات العراقیة» است. این نوشته خلاصهای از گفتگو با سید محمدمهدی موسوی قزوینی (۱۲۷۲ - ۱۳۵۸ق) است و بدون اجازه وی منتشر شده است. در این مقاله، او قمهزنی را رفتاری خشن و وحشی میشمرد و آن را حرام میداند. پس از آن اعتراضهایی به او میشود. قزوینی مقاله «صولة الحق علی جولة الباطل» را در توضیح و تفصیل آن نوشته منتشر میکند. همزمان با یادداشت موسوی قزوینی، سید محسن امین در نشریه «العهد الجدید» لبنان، درباره اصلاح سوگواری سیدالشهدا مینویسد. پس از چاپ مقاله قزوینی، اهالی بصره استفتائاتی از علمای نجف کردند. بیشتر این استفتائات، مخالف نظر قزوینی بود. برخی از علما مانند عبدالله مامقانی، محمدحسین کاشف الغطاء، حسن مظفر، مرتضی آل یاسین، محمدجواد حچامی رسائلی در پاسخ به قزوینی نوشتند. پس از این مباحثات، سید محسن امین، رساله التنزیه را در محرم ۱۳۴۶ق نگاشت. او در این رساله اشکالاتی بر سوگواری محرم طرح میکند و پس از آن به انتقادات رساله سیماء الصلحاء پاسخ میگوید. رساله التنزیه دفاعیه سید محسن امین از دیدگاه خود است. این رساله واکنشی به مباحث مطرح در باب سوگواری در آن زمان و پاسخ و نقدی بر رساله سیماء الصلحاء است. نقطه آغاز این مباحث نوشتهای در سال ۱۳۴۵ق در «صحیفة الاوقات العراقیة» است. این نوشته خلاصهای از گفتگو با سید محمدمهدی موسوی قزوینی (۱۲۷۲ - ۱۳۵۸ق) است و بدون اجازه وی منتشر شده است. در این مقاله، او قمهزنی را رفتاری خشن و وحشی میشمرد و آن را حرام میداند. پس از آن اعتراضهایی به او میشود. قزوینی مقاله «صولة الحق علی جولة الباطل» را در توضیح و تفصیل آن نوشته منتشر میکند. همزمان با یادداشت موسوی قزوینی، سید محسن امین در نشریه «العهد الجدید» لبنان، درباره اصلاح سوگواری سیدالشهدا مینویسد. پس از چاپ مقاله قزوینی، اهالی بصره استفتائاتی از علمای نجف کردند. بیشتر این استفتائات، مخالف نظر قزوینی بود. برخی از علما مانند عبدالله مامقانی، محمدحسین کاشف الغطاء، حسن مظفر، مرتضی آل یاسین، محمدجواد حچامی رسائلی در پاسخ به قزوینی نوشتند. پس از این مباحثات، سید محسن امین، رساله التنزیه را در محرم ۱۳۴۶ق نگاشت. او در این رساله اشکالاتی بر سوگواری محرم طرح میکند و پس از آن به انتقادات رساله سیماء الصلحاء پاسخ میگوید. واکنشهای بسیاری به رساله التنزیه صورت گرفت. این واکنشها منحصر به گفتگوی علمی و مباحثات طلبگی نبود. گاهی او را به استغفار دعوت کردند و گاه علیه او شعر سرودند و حتی به او تهمتهایی زدند و در برخی محافل او را سب و لعن میکردند. جلال آل احمد این کتاب را در سال ۱۳۲۲ش به فارسی ترجمه و بدون نام مترجم منتشر کرد. این ترجمه اولین اثر منتشر شده آل احمد بود و به گفته او مخالفان کتاب، که عمدتاً بازاریان مذهبی بودند، همه نسخههای کتاب را یکجا خریدند و سوزاندند. در رد و تأیید این کتاب رسائل دیگری نوشته شد. محمد حسون در سه جلد با عنوان رسائل الشعائر الحسینیه رسالههایی را که پیرامون التنزیه و مقاله سید مهدی قزوینی نوشته شد، جمع کرده و خود مقدمهای مفصل بر آن نوشته است. این رسالهها بدین شرح است: صولة الحق علی جولة الباطل، سید محمدمهدی موسوی قزوینی (ت ۱۳۵۸ق) المواکب الحسینیة، عبدالله مامقانی (ت ۱۳۵۱ق) ردیه بر صولة الحق نظرة دامعة حول مظاهرات عاشوراء، مرتضی آل یاسین (ت ۱۳۹۸ ق) ردیه بر صولة الحق کلمة حول التذکار الحسینی، محمدجواد حچامی (ت ۱۳۷۶ق) ردیه بر صولة الحق نصرة المظلوم، حسن بن شیخ عبدالمهدی مظفر (ت ۱۳۸۸ق) ردیه بر صولة الحق الآیات البینات فی قمع البدع و الضلالات «المواکب الحسینیه»، محمدحسین کاشف الغطاء (ت ۱۳۷۳ق) ردیه بر صولة الحق قطعة من کتاب الفردوس الاعلی، محمدحسین کاشف الغطاء (ت ۱۳۷۳ق) سیماء الصلحاء، عبدالحسین صادق عاملی (ت۱۳۶۱ق) ردیه بر نوشته سید محسن امین در نشریه العهد الجدید و نیز ردیه بر صولة الحق التنزیه لاعمال الشبیه، سید محسن امین؛ پاسخ به ردیه سیماء الصلحاء رنة الأسی نظرة فی رسالة التنزیه لأعمال الشبیه، عبدالله سبیتی عاملی (ت ۱۳۹۷ق)؛ ردیه بر التنزیه کلمات جامعة حول المظاهر العزائیة، محمدعلی غروی اردوبادی نجفی (ت ۱۳۸۱ق) ردیه بر التنزیه الشعار الحسینی، محمدحسین مظفر (ت ۱۳۸۱ق) ردیه بر التنزیه النقد النزیه لرسالة التنزیه، عبدالحسین قاسم حلی (ت۱۳۷۵ق) ردیه بر صولة الحق و التنزیه کشف التمویه عن رسالة التنزیه، محمد گنجی، (ت ۱۳۶۰ق) تأییدیه بر التنزیه اقالة العاثر فی اقامة الشعائر، سید علینقی لکهنوی (ت ۱۴۰۸ق) ردیه بر کشف التمویه و التنزیه رسالة فی الشعائر الحسینیه، سید محمدهادی بحستانی حائری (ت ۱۳۶۸ق) ردیه بر التنزیه ثورة التنزیه، محمدقاسم حسینی نجفی؛ تأییدیه التنزیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عزاداریهای نامشروع
نویسنده:
سید محسن امین؛ ترجمه: جلال آل احمد؛ با مقدمه و کوشش: سید قاسم یاحسینی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
عزاداریهای نامشروع: ترجمه رسالة التنزيه لأعمال الشبيه: اَلتّنْزیه لِاَعْمالِ الشّبیه رسالهای مختصر از سید محسن امین در نقد رفتارهای غیردینی در سوگواری سید الشهداء. در این رساله برخی از شیوههای سوگواری مانند قمهزنی نقد شده و سید محسن امین آنها را غیرشرعی و حرام میداند. چاپ این رساله با واکنشهای فراوانی مواجه شد و تأییدیه و ردّیههایی بر آن نوشته شد. جلال آل احمد این رساله را به زبان فارسی ترجمه و با عنوان «عزاداریهای نامشروع» در ایران منتشر کرد. سید محسن امین برای اصلاح شعائر حسینی، کتب مختلفی تألیف کرد و اقدامات عملی بهکار برد؛ از لواعج الاشجان، تاریخ توابین، اشعاری در رثای سیدالشهدا، اقناع اللائم. او همچنین المجالس السنیه را در پنج جلد در مصائب و مناقب اهل بیت نوشت. با فتوای او بسیاری از سوگواریهای نادرست در دمشق جمع شد. پس از اعتراضهایی که به او شد، کتاب التنزیه لأعمال الشبیه را نگاشت. این رساله مختصر که حجم آن، در حدود بیست صفحه است، در سال ۱۹۲۷م نگاشته شده اما تا پایان سال ۱۹۲۸م منتشر نشد. علّت این تأخیر، تردید مؤلّف درباره پیامدهای انتشار آن یا بیم ناشر از عکسالعملها بوده است. مجله العرفان از نشر آن استقبال کرد و نوشت که این رساله، ردّیه استواری است بر ضدّ بدعتهایی که برخی از عالمان در نبطیه و جبع لبنان منتشر ساخته و موجب ریشخند شیعه شدهاند و مستند به دلایل استوار دینی و عقلی. رساله التنزیه دفاعیه سید محسن امین از دیدگاه خود است. این رساله واکنشی به مباحث مطرح در باب سوگواری در آن زمان و پاسخ و نقدی بر رساله سیماء الصلحاء است. نقطه آغاز این مباحث نوشتهای در سال ۱۳۴۵ق در «صحیفة الاوقات العراقیة» است. این نوشته خلاصهای از گفتگو با سید محمدمهدی موسوی قزوینی (۱۲۷۲ - ۱۳۵۸ق) است و بدون اجازه وی منتشر شده است. در این مقاله، او قمهزنی را رفتاری خشن و وحشی میشمرد و آن را حرام میداند. پس از آن اعتراضهایی به او میشود. قزوینی مقاله «صولة الحق علی جولة الباطل» را در توضیح و تفصیل آن نوشته منتشر میکند. همزمان با یادداشت موسوی قزوینی، سید محسن امین در نشریه «العهد الجدید» لبنان، درباره اصلاح سوگواری سیدالشهدا مینویسد. پس از چاپ مقاله قزوینی، اهالی بصره استفتائاتی از علمای نجف کردند. بیشتر این استفتائات، مخالف نظر قزوینی بود. برخی از علما مانند عبدالله مامقانی، محمدحسین کاشف الغطاء، حسن مظفر، مرتضی آل یاسین، محمدجواد حچامی رسائلی در پاسخ به قزوینی نوشتند. پس از این مباحثات، سید محسن امین، رساله التنزیه را در محرم ۱۳۴۶ق نگاشت. او در این رساله اشکالاتی بر سوگواری محرم طرح میکند و پس از آن به انتقادات رساله سیماء الصلحاء پاسخ میگوید. رساله التنزیه دفاعیه سید محسن امین از دیدگاه خود است. این رساله واکنشی به مباحث مطرح در باب سوگواری در آن زمان و پاسخ و نقدی بر رساله سیماء الصلحاء است. نقطه آغاز این مباحث نوشتهای در سال ۱۳۴۵ق در «صحیفة الاوقات العراقیة» است. این نوشته خلاصهای از گفتگو با سید محمدمهدی موسوی قزوینی (۱۲۷۲ - ۱۳۵۸ق) است و بدون اجازه وی منتشر شده است. در این مقاله، او قمهزنی را رفتاری خشن و وحشی میشمرد و آن را حرام میداند. پس از آن اعتراضهایی به او میشود. قزوینی مقاله «صولة الحق علی جولة الباطل» را در توضیح و تفصیل آن نوشته منتشر میکند. همزمان با یادداشت موسوی قزوینی، سید محسن امین در نشریه «العهد الجدید» لبنان، درباره اصلاح سوگواری سیدالشهدا مینویسد. پس از چاپ مقاله قزوینی، اهالی بصره استفتائاتی از علمای نجف کردند. بیشتر این استفتائات، مخالف نظر قزوینی بود. برخی از علما مانند عبدالله مامقانی، محمدحسین کاشف الغطاء، حسن مظفر، مرتضی آل یاسین، محمدجواد حچامی رسائلی در پاسخ به قزوینی نوشتند. پس از این مباحثات، سید محسن امین، رساله التنزیه را در محرم ۱۳۴۶ق نگاشت. او در این رساله اشکالاتی بر سوگواری محرم طرح میکند و پس از آن به انتقادات رساله سیماء الصلحاء پاسخ میگوید. واکنشهای بسیاری به رساله التنزیه صورت گرفت. این واکنشها منحصر به گفتگوی علمی و مباحثات طلبگی نبود. گاهی او را به استغفار دعوت کردند و گاه علیه او شعر سرودند و حتی به او تهمتهایی زدند و در برخی محافل او را سب و لعن میکردند. جلال آل احمد این کتاب را در سال ۱۳۲۲ش به فارسی ترجمه و بدون نام مترجم منتشر کرد. این ترجمه اولین اثر منتشر شده آل احمد بود و به گفته او مخالفان کتاب، که عمدتاً بازاریان مذهبی بودند، همه نسخههای کتاب را یکجا خریدند و سوزاندند. در رد و تأیید این کتاب رسائل دیگری نوشته شد. محمد حسون در سه جلد با عنوان رسائل الشعائر الحسینیه رسالههایی را که پیرامون التنزیه و مقاله سید مهدی قزوینی نوشته شد، جمع کرده و خود مقدمهای مفصل بر آن نوشته است. این رسالهها بدین شرح است: صولة الحق علی جولة الباطل، سید محمدمهدی موسوی قزوینی (ت ۱۳۵۸ق) المواکب الحسینیة، عبدالله مامقانی (ت ۱۳۵۱ق) ردیه بر صولة الحق نظرة دامعة حول مظاهرات عاشوراء، مرتضی آل یاسین (ت ۱۳۹۸ ق) ردیه بر صولة الحق کلمة حول التذکار الحسینی، محمدجواد حچامی (ت ۱۳۷۶ق) ردیه بر صولة الحق نصرة المظلوم، حسن بن شیخ عبدالمهدی مظفر (ت ۱۳۸۸ق) ردیه بر صولة الحق الآیات البینات فی قمع البدع و الضلالات «المواکب الحسینیه»، محمدحسین کاشف الغطاء (ت ۱۳۷۳ق) ردیه بر صولة الحق قطعة من کتاب الفردوس الاعلی، محمدحسین کاشف الغطاء (ت ۱۳۷۳ق) سیماء الصلحاء، عبدالحسین صادق عاملی (ت۱۳۶۱ق) ردیه بر نوشته سید محسن امین در نشریه العهد الجدید و نیز ردیه بر صولة الحق التنزیه لاعمال الشبیه، سید محسن امین؛ پاسخ به ردیه سیماء الصلحاء رنة الأسی نظرة فی رسالة التنزیه لأعمال الشبیه، عبدالله سبیتی عاملی (ت ۱۳۹۷ق)؛ ردیه بر التنزیه کلمات جامعة حول المظاهر العزائیة، محمدعلی غروی اردوبادی نجفی (ت ۱۳۸۱ق) ردیه بر التنزیه الشعار الحسینی، محمدحسین مظفر (ت ۱۳۸۱ق) ردیه بر التنزیه النقد النزیه لرسالة التنزیه، عبدالحسین قاسم حلی (ت۱۳۷۵ق) ردیه بر صولة الحق و التنزیه کشف التمویه عن رسالة التنزیه، محمد گنجی، (ت ۱۳۶۰ق) تأییدیه بر التنزیه اقالة العاثر فی اقامة الشعائر، سید علینقی لکهنوی (ت ۱۴۰۸ق) ردیه بر کشف التمویه و التنزیه رسالة فی الشعائر الحسینیه، سید محمدهادی بحستانی حائری (ت ۱۳۶۸ق) ردیه بر التنزیه ثورة التنزیه، محمدقاسم حسینی نجفی؛ تأییدیه التنزیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسالة التنزيه لأعمال الشبيه: تتضمن الکلام علی ما یدخل فی عمل الشبیه و إقامة العزاء للإمام الحسین الشهید علیه السلام من المحرمات و التحذیر منها
نویسنده:
السید محسن الامین الحسيني العاملي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
صیدا - لبنان: مطبعة العرفان,
زبان :
عربی
چکیده :
اَلتّنْزیه لِاَعْمالِ الشّبیه رسالهای مختصر از سید محسن امین در نقد رفتارهای غیردینی در سوگواری سید الشهداء. در این رساله برخی از شیوههای سوگواری مانند قمهزنی نقد شده و سید محسن امین آنها را غیرشرعی و حرام میداند. چاپ این رساله با واکنشهای فراوانی مواجه شد و تأییدیه و ردّیههایی بر آن نوشته شد. جلال آل احمد این رساله را به زبان فارسی ترجمه و با عنوان «عزاداریهای نامشروع» در ایران منتشر کرد. سید محسن امین برای اصلاح شعائر حسینی، کتب مختلفی تألیف کرد و اقدامات عملی بهکار برد؛ از لواعج الاشجان، تاریخ توابین، اشعاری در رثای سیدالشهدا، اقناع اللائم. او همچنین المجالس السنیه را در پنج جلد در مصائب و مناقب اهل بیت نوشت. با فتوای او بسیاری از سوگواریهای نادرست در دمشق جمع شد. پس از اعتراضهایی که به او شد، کتاب التنزیه لأعمال الشبیه را نگاشت. این رساله مختصر که حجم آن، در حدود بیست صفحه است، در سال ۱۹۲۷م نگاشته شده اما تا پایان سال ۱۹۲۸م منتشر نشد. علّت این تأخیر، تردید مؤلّف درباره پیامدهای انتشار آن یا بیم ناشر از عکسالعملها بوده است. مجله العرفان از نشر آن استقبال کرد و نوشت که این رساله، ردّیه استواری است بر ضدّ بدعتهایی که برخی از عالمان در نبطیه و جبع لبنان منتشر ساخته و موجب ریشخند شیعه شدهاند و مستند به دلایل استوار دینی و عقلی. رساله التنزیه دفاعیه سید محسن امین از دیدگاه خود است. این رساله واکنشی به مباحث مطرح در باب سوگواری در آن زمان و پاسخ و نقدی بر رساله سیماء الصلحاء است. نقطه آغاز این مباحث نوشتهای در سال ۱۳۴۵ق در «صحیفة الاوقات العراقیة» است. این نوشته خلاصهای از گفتگو با سید محمدمهدی موسوی قزوینی (۱۲۷۲ - ۱۳۵۸ق) است و بدون اجازه وی منتشر شده است. در این مقاله، او قمهزنی را رفتاری خشن و وحشی میشمرد و آن را حرام میداند. پس از آن اعتراضهایی به او میشود. قزوینی مقاله «صولة الحق علی جولة الباطل» را در توضیح و تفصیل آن نوشته منتشر میکند. همزمان با یادداشت موسوی قزوینی، سید محسن امین در نشریه «العهد الجدید» لبنان، درباره اصلاح سوگواری سیدالشهدا مینویسد. پس از چاپ مقاله قزوینی، اهالی بصره استفتائاتی از علمای نجف کردند. بیشتر این استفتائات، مخالف نظر قزوینی بود. برخی از علما مانند عبدالله مامقانی، محمدحسین کاشف الغطاء، حسن مظفر، مرتضی آل یاسین، محمدجواد حچامی رسائلی در پاسخ به قزوینی نوشتند. پس از این مباحثات، سید محسن امین، رساله التنزیه را در محرم ۱۳۴۶ق نگاشت. او در این رساله اشکالاتی بر سوگواری محرم طرح میکند و پس از آن به انتقادات رساله سیماء الصلحاء پاسخ میگوید. رساله التنزیه دفاعیه سید محسن امین از دیدگاه خود است. این رساله واکنشی به مباحث مطرح در باب سوگواری در آن زمان و پاسخ و نقدی بر رساله سیماء الصلحاء است. نقطه آغاز این مباحث نوشتهای در سال ۱۳۴۵ق در «صحیفة الاوقات العراقیة» است. این نوشته خلاصهای از گفتگو با سید محمدمهدی موسوی قزوینی (۱۲۷۲ - ۱۳۵۸ق) است و بدون اجازه وی منتشر شده است. در این مقاله، او قمهزنی را رفتاری خشن و وحشی میشمرد و آن را حرام میداند. پس از آن اعتراضهایی به او میشود. قزوینی مقاله «صولة الحق علی جولة الباطل» را در توضیح و تفصیل آن نوشته منتشر میکند. همزمان با یادداشت موسوی قزوینی، سید محسن امین در نشریه «العهد الجدید» لبنان، درباره اصلاح سوگواری سیدالشهدا مینویسد. پس از چاپ مقاله قزوینی، اهالی بصره استفتائاتی از علمای نجف کردند. بیشتر این استفتائات، مخالف نظر قزوینی بود. برخی از علما مانند عبدالله مامقانی، محمدحسین کاشف الغطاء، حسن مظفر، مرتضی آل یاسین، محمدجواد حچامی رسائلی در پاسخ به قزوینی نوشتند. پس از این مباحثات، سید محسن امین، رساله التنزیه را در محرم ۱۳۴۶ق نگاشت. او در این رساله اشکالاتی بر سوگواری محرم طرح میکند و پس از آن به انتقادات رساله سیماء الصلحاء پاسخ میگوید. واکنشهای بسیاری به رساله التنزیه صورت گرفت. این واکنشها منحصر به گفتگوی علمی و مباحثات طلبگی نبود. گاهی او را به استغفار دعوت کردند و گاه علیه او شعر سرودند و حتی به او تهمتهایی زدند و در برخی محافل او را سب و لعن میکردند. جلال آل احمد این کتاب را در سال ۱۳۲۲ش به فارسی ترجمه و بدون نام مترجم منتشر کرد. این ترجمه اولین اثر منتشر شده آل احمد بود و به گفته او مخالفان کتاب، که عمدتاً بازاریان مذهبی بودند، همه نسخههای کتاب را یکجا خریدند و سوزاندند. در رد و تأیید این کتاب رسائل دیگری نوشته شد. محمد حسون در سه جلد با عنوان رسائل الشعائر الحسینیه رسالههایی را که پیرامون التنزیه و مقاله سید مهدی قزوینی نوشته شد، جمع کرده و خود مقدمهای مفصل بر آن نوشته است. این رسالهها بدین شرح است: صولة الحق علی جولة الباطل، سید محمدمهدی موسوی قزوینی (ت ۱۳۵۸ق) المواکب الحسینیة، عبدالله مامقانی (ت ۱۳۵۱ق) ردیه بر صولة الحق نظرة دامعة حول مظاهرات عاشوراء، مرتضی آل یاسین (ت ۱۳۹۸ ق) ردیه بر صولة الحق کلمة حول التذکار الحسینی، محمدجواد حچامی (ت ۱۳۷۶ق) ردیه بر صولة الحق نصرة المظلوم، حسن بن شیخ عبدالمهدی مظفر (ت ۱۳۸۸ق) ردیه بر صولة الحق الآیات البینات فی قمع البدع و الضلالات «المواکب الحسینیه»، محمدحسین کاشف الغطاء (ت ۱۳۷۳ق) ردیه بر صولة الحق قطعة من کتاب الفردوس الاعلی، محمدحسین کاشف الغطاء (ت ۱۳۷۳ق) سیماء الصلحاء، عبدالحسین صادق عاملی (ت۱۳۶۱ق) ردیه بر نوشته سید محسن امین در نشریه العهد الجدید و نیز ردیه بر صولة الحق التنزیه لاعمال الشبیه، سید محسن امین؛ پاسخ به ردیه سیماء الصلحاء رنة الأسی نظرة فی رسالة التنزیه لأعمال الشبیه، عبدالله سبیتی عاملی (ت ۱۳۹۷ق)؛ ردیه بر التنزیه کلمات جامعة حول المظاهر العزائیة، محمدعلی غروی اردوبادی نجفی (ت ۱۳۸۱ق) ردیه بر التنزیه الشعار الحسینی، محمدحسین مظفر (ت ۱۳۸۱ق) ردیه بر التنزیه النقد النزیه لرسالة التنزیه، عبدالحسین قاسم حلی (ت۱۳۷۵ق) ردیه بر صولة الحق و التنزیه کشف التمویه عن رسالة التنزیه، محمد گنجی، (ت ۱۳۶۰ق) تأییدیه بر التنزیه اقالة العاثر فی اقامة الشعائر، سید علینقی لکهنوی (ت ۱۴۰۸ق) ردیه بر کشف التمویه و التنزیه رسالة فی الشعائر الحسینیه، سید محمدهادی بحستانی حائری (ت ۱۳۶۸ق) ردیه بر التنزیه ثورة التنزیه، محمدقاسم حسینی نجفی؛ تأییدیه التنزیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
السید محسن الأمین إصلاحی من جبل عامل
نویسنده:
عاطف عبدالحمید عواد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
عربی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الشیعه فی لبنان تحت الحكم العثمانی (1516-1788)
نویسنده:
ستيفان وينتر؛ ترجمه محمدحسین المهاجر
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: مرکز الحضاره لتمنیه الفکر الاسلامی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعیان لبنان
,
عثمانیان
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
تاریخ تشیع
,
کتب فرق و مذاهب
کلیدواژههای فرعی :
لبنان ,
امپراتوری عثمانی ,
متون تاریخی عثمانی ,
تاریخ امامیه ,
علویان در حکومت عثمانی ,
شیعیان جنوب لبنان ,
تاریخ لبنان ,
کد کنگره:
BP 239 /و9 ش9
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 139
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید