آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ذ. قرن پنجم قمری
>
ابن سینا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
تعداد رکورد ها : 3125
عنوان :
ترجمه قسمتی از طبیعیات کتاب نجات ابوعلی سینا
نویسنده:
حسین متشکری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
رساله حاضر ترجمه قسمتی از طبیعیات کتاب نجات ابو علی سینا می باشد که نظر فلاسفه یونان درباره نفس را بیان نموده است. یکی از مسائلی که از دورانهای پیش افکار بشری را به خود جلت و جذب نموده و بسیاری از فلاسفه درباره آن به بحث و تحقیق پرداخته اند مسئله نفس است که در این رساله ذکر گردیده؛ زیرا شناخت آن مقدمه ای برای معرفت خالق است. در ابتدا نظر فلاسفه یونان و آنگاه مسئله نفس در بین مسلمین مطرح، که این مسأله با استناد به آیات قرآن در پایان نامه اشاره شده و در ادامه مجرد بودن جوهری که محل معقولات قرار می گیرد را توضیح می دهد. نیروهای حیوانی در چیزهایی، نفس ناطقه را کمک می کنند. از آن جمله این است که، حس جزئیات را بر نفس وارد می سازد و از آمدن جزئیات امور چهارگانه برای آن پدید می آید که هر یک را توضیح داده است. گفتارهای دیگری که در این رساله در مناظره عقل و نفس توضیح داده شده است شامل: گفتار در استوارنمودن حدوث نفس، گفتار در بیان اینکه نفس به مرگ تن نمی میرد و فساد نمی پذیرد، گفتار در بطلان تناسخ، گفتار در یگانگی نفس و گفتار در استدلال با احوال نفس ناطقه بر وجود عقل فعال.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه قسمتی از طبیعیات کتاب نجات ابو علی سینا
نویسنده:
محمدمولوی کاخکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
تحقیق حاضر ترجمه قسمتی از کتاب طبیعیات(نجات) ابوعلی سینا می باشد مشتمل بر 11 گفتار است که عمده مطالب مطرح شده در رساله فوق پیرامون موضوعاتی چون: گفتار در بیان مبداء حرکت دورانی فلک، گفتار در بیان حرکت مبدعه که دارای اول نیست،گفتار در اجسام متکوفه، گفتار در بیان صور و کیفیات این اجسام و فرق بین آنها، گفتار در اشاره به اجسام اولیه، گفتار در اجسام کائنه و مبدعه، گفتار در ابطال ظنونی،گفتار در تخلل و تکائف، گفتار در اینکه مادیات افاضه می کند گفتار در بیان آثار گرمی و سردی در اجسام، گفتار در ترکیبات ناقصه و معادل. پژوهشگر در رساله فوق سعی بر ترجمه مطالبی دارد که به بررسی تغییرات عناصر طبیعت می پردازد و در مورد تغییر و تحولات مواد از مبدأ تا به ترکیب و تبدیل آنها به پژوهش می پردازد که جهت تدوین رساله فوق از روش کتابخانه ای بهره جسته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دیدگاه معاصرین در حل شبهه تعارض میان «مشهوری» بودن و «عقلی» بودن گزارههای اخلاقی در نگاه ابن سینا
نویسنده:
علی علم الهدا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مسئله مشهوری بودن گزارههای اخلاقی در نگاه شیخ با عقلی دانستن آنها از سوی وی دارای یک نوع تعارضی میباشد که به دنبال آن نقدهایی به مبانی اخلاقی ابنسینا از سوی منتقدان مطرح شده است. نگاه عمده در معاصرین جهت ارائه برون رفت از این تعارض به این گونه است که مشهوری بودن گزارههای اخلاقی ناظر به ساحت منطقی این قضایا است و عقلی بودن قضایای مزبور مربوط به ساحت معرفتشناختی و فلسفی احکام اخلاقی میباشد. این مقاله نشان داده است که از طرفی تفکیک میان ساحت منطقی و فلسفی در قضایای اخلاقی به تنهایی نمیتواند ثابت نماید هیچ پیوند منطقی میان این دو برقرار نیست. از طرفی دیگر میتوان نشان داد: ساحت وجودشناختی و معرفتشناختی در گزارههای اخلاقی(علیرغم تمایز و استقلال)کاملاً مرتبط با یکدیگر هستند و همین امر میتواند نشانهای برای ارتباط ارگانیک ساحت منطقی و ساحت معرفتشناختی در این گزارهها تلقی شود (برخلاف آنچه معاصران برآن تأکید دارند). همچنین با توجه به تعریف و شاخصههایی که تفکر سینوی برای گزاره های اخلاقی به عنوان قضایای مشهور خاص حقیقی مطلق بر میشمارد، قطعاً این گزارهها نمیتوانند عقلی محسوب شوند و لذا مشهوری بودن و عقلی بودن در نگاه اخلاقی ابنسینا در تعارض آشکار با یکدیگر قرار دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 230
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تلقی ابن سینا از معنای سلبی صفات واجب تعالی در مقایسه با اریوگنا
نویسنده:
حسن عباسی حسین آبادی، مستانه کاکایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
,
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
از نظر آریوگنا اسناد صفات به خداوند به معنایی که برای مخلوقات به کار میرود نادرست است، اما اسناد آنها به خداوند به معنایی فراتر از آنچه برای مخلوقات به کار میرود بدون اشکال است، زیرا خداوند از سویی علت مخلوقات است و صفات مخلوقات در نهایت از سوی خداوند است، و از سوی دیگر نسبت به آنها تعالی دارد. از آنجا که آریوگنا صفات را توأمان از خداوند سلب و اثبات میکند میتوان نظریۀ او را نظریۀ سلبیـایجابی دانست که سلب صفات در آن به دلیل برتری خداوند نسبت به مخلوقات است. نظریۀ ابنسینا نیز دربارۀ صفات خداوند نظریۀ سلبیـایجابی است. البته نگاه ابنسینا به سلب و ایجاب صفات متفاوت است. او معتقد است که خداوند واجد صفت وجود وجوب است و بقیه صفات خداوند به سلب یا اضافه باز میگردد. از نظر ابنسینا سلبی یا ایجابی بودن ظاهری صفات مهم نیست و تحلیل نشان میدهد که یک صفت سلبی ظاهری میتواند در واقع ایجابی باشد یا بالعکس. این تحقیق نشان میدهد که دیدگاه آریوگنا تعارضی با بیانناپذیری خداوند ندارد، اما دیدگاه ابنسینا در تعارض با این مسئله است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجربه از منظر ابنسینا و مقایسه آن با استنتاج بهترین تبیین
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
استنتاج بهترین تبیین به تازگی به عنوان استنتاجی جدید در عرض استقراء و قیاس توسط چارلز پیرس در توجیه بسیاری از نظریات علمی ادعا شده است. هدف این نوشتار انجام مقایسه ای میان این نوع استنتاج و تجربه از منظر ابن سیناست. در این مقایسه سعی شده است به تمامی شباهت ها و تفاوت های موجود میان تجربه و استنتاج بهترین تبیین پرداخته شود و نیز در کنار آن به برخی عیوب هر کدام از این دو اشاره شده است. که از جمله شباهت های این دو استنتاج میتوان به مقدمه مضمر موجود در هر دو استنتاجو نیز استقرایی بودن و واقع گرایی هر دو استنتاجو نیز معیار بودن تبیین علّی در هر دو استنتاج اشاره کرد و از تمایزات میان این دو استنتاج میتوان به معیارهای انتخاب تبیین بهتر همچون سادگی و جذابیت و تطابق در استنتاج بهترین تبیین اشاره کرد که در تجربه به آنها اعتنایی نشده است در عین حال که کارآمد بودن این معیارها مورد تردید است. علاوه بر این از این تمایزات میتوان به شروط و قواعدی که ابن سینا بر تجربه افزوده است، اشاره کرد چرا که در استنتاج بهترین تبیین هیچ اشارهای به قاعده غیابهای همزمان یا عدم مغالطه اخذ مابالعرض بجای مابالذات و.. اعتنایی نشده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 92 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابعاد مسأله کمال نفس ناطقه در فلسفه ابنسینا و تحلیل انتقادی آن
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
از موضوعات اساسی فلسفة ابن سینا نفس شناسی است. او ذیل مفهوم نفس به طرح دیدگاه خود در باب کمال انسان پرداخته است. این نوشتار به این پرسش میپردازد که کمال نهایی نفس ناطقه نزد ابن سینا چیست و چه انتقاداتی به نظریة وی وارد است؟ آیا دیدگاه ابن سینا میتواند پاسخگوی سؤال امروز ما در باب کمال نفس باشد؟ به نظر ابن سینا کمال نفس کمالی عقلی است و با حصول مرتبة عقل مستفاد حاصل میشود. بنابراین تکامل نفس در ناحیه عقل نظری است و عقل عملی تنها جنبه مقدمه ای و زمینه سازی دارد. دیدگاه ابن سینا در سرتاسر تفکر فلاسفه اسلامی سریان داشته و پس از وی توسط ملاصدرا نقادی شده است. وی نظریة ابن سینا را نقد و بازسازی کرده اما در نهایت در همان محدوده باقی میماند. به نظر میرسد مشکل اساسی دیدگاه ابن سینا تفکیک شئوون نفس و عدم توجه به مدخلیت اساسی عمل ارادی و جنبه های مادی و بدنی و مخصوصاً مسائل ناشی از حیات اجتماعی و سیاسی در امر تکامل نفس است. در نوشتار حاضر ضمن بیان نظریة ابن سینا، نقدهای وارد شده بر این دیدگاه را ذیل عناوین نقد درون سیستمی و کلاسیک(سه عنوان) و نقد برون سیستمی (سه عنوان) ذکر کرده و تحلیل خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا ابن سينا مي خواهد نقش صورتهاي ذهني در پروسه ي شناخت را برجسته نمايد؟ يعني مي خواهد بگويد كه ذهن ما ارتباط مستقيمش با همين صورتهاي ذهني است نه با شيء خارجي؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شما سوال کردید که ابن سینا چه استفاده ای از مطلب می خواهد بکند؟ آیا می خواهد استفاده کند که ما با خارج ارتباط نداریم و فقط با صور علمیه ارتباط داریم یا منظور دیگری از این حرف دارد،منظور ابن سینا آن چیزی که شما برداشت کرده اید نیست که می خواهد بیان ک
بیشتر ...
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
,
صورت ذهنیه(مقابل معلوم حضوری)
,
باصره(معرفت شناسی)
,
حس مشترک
,
قوه فاهمه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعریف مجرد و مادی و بهترین دلیل بر موجود مجرد
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اما جواب از سوال اول و دوم( تعریف مجرد و مادی) هر موجودی که همراه ماده باشد (یک) و یا حلول در ماده کند (دو) مادی است مثلاً جسم همراه ماده است یعنی جزئی از جسم ماده است و جزئی از جسم صورت است پس جسم متشمل بر ماده است و لذا به آن مجرد نمی گوییم و می گ
بیشتر ...
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
عقل ( جوهر )
,
تعریف مجرد
,
تعریف مادی
,
قائم به ذات بودن نفس
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقریرهای ابن سینا از برهان امکان و وجوب
نویسنده:
افلاطون صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
,
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
از براهین مشهور در اثبات وجود خداوند، برهان وجوب و امکان است، که برای اولین بار توسط ابنسینا در آثارش تقریر شده است. نقدهایی این برهان در جهان اسلام و جهان غرب از سوی بعضی از متفکران از جمله غزالی، ابنرشد، ملاصدرا، هیوم، کانت، راسل و...وارد شده است. از نقدهای وارده بر آن، این ادعا است که در آن به وجود مستقل و حقیقی برای مجموعه موجودات جهان قائل شده و از این منظر دچار مغالطة ترکیب شده است. این نقد در هردو حوزه اسلامی و غربی مطرح میباشد. ملاصدرا معتقد است که تقریر شیخ اشراق از این برهان دچار چنین اشکالی است. با بررسی مشخص میشود که تقریر ابنسینا و شیخ اشراق و حتی تقریر صدرالمتالهین دارای إشکال قائل شدن به وجود مستقل برای مجموعة جهان میباشد، اما برخلاف نظر غزالی و راسل و دیگران هیچ کدام منجر به مغالطة ترکیب نمیشود. این نوشتار درصدد تبیین این موضوع است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابنسینا؛ معانی وهمی و مسألة رویآورندگی
نویسنده:
آصف احسانی، یارعلی کرد فیروزجایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ابنسینا در میان حواس باطنی، وهم را بهمثابۀ قوۀ حاکم تمایز میبخشد و باور دارد وهم معانی را ادراک میکند. در این پژوهش عملکردها و احکام وهم بررسی و نشان داده شده است که معانی وهمی ازسوی، اساساً نسبیاند و حیث ارتباطمندانه دارند و از دیگر سو، این معانی دارای وجه رویآوردی هستند. پرسش اصلی این تحقیق ناظر به همین وجه معطوفبودگی معانی وهمی است و تلاش کرده است با توجه به معیارها و مشخصههایی که اهل تحقیق برای نظریۀ رویآورندگی مشخص کردهاند، و با استفاده از روش تحلیلیـتوصیفی، رویآوردی بودن این معانی را بررسی کند. با تحلیل معانی وهمی، آشکار میشود که بیشتر ویژگیهای نظریۀ رویآورندگی، از طریق این معانی تأمین میشوند و اینها بهمثابۀ پل ارتباطی میان ذهن و عین، نقش ایفا میکنند و دارای حیث نشاندهندگی هستند. برای ابنسینا علم، داشتنِ تصوری از چیزی در قلمرو ذهن است و نقاط آماج قصدیِ فکر، اشیاءِ موجود در جهان هستند؛ یعنی میان ذهن و متعلق آن، گونهای پیوستگی وجود دارد و دریافت معانی وهمی، به گونهای رویآوردی انجام میپذیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
تعداد رکورد ها : 3125
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید