آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3125
براهین اثبات وجود مادۀ اولی نزد ابن‌سینا؛ یک بررسی انتقادی
نویسنده:
حمیده مختاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ابن‌سینا، دو برهان «فصل و وصل» و «قوه و فعل» را بر اثبات وجود ماده اولی اقامه کرده است، در این مقاله نشان دادیم، بر هر دو برهان اشکالاتی وارد است. ادعای برهان فصل و وصل آن است که تغییر فصل و وصل ممکن نیست، مگر اینکه مؤلفۀ هیولا که حامل فصل و وصل است، موجود باشد، این مؤلفه، جزء مشترک و تأمین کنندۀ عامل اینهمانی در طول دگرگونی و تغییر است، در این مقاله در طی استدلالی نشان دادیم، این برهان از عهدۀ ادعایش یعنی اثبات وجود هیولا و نیز حل مسئلۀ تغییر فصل و وصل بر نمی‌آید. دیگر برهان اثبات مادۀ اولی، برهان قوه و فعل است، در این مقاله نشان دادیم، بر اساس برهان قوه و فعل نیز امکان اثبات مادۀ اولی مشائین وجود ندارد. ادعای برهان آن است که از اثبات ویژگی بالقوه بودن، به اثبات وجود جوهر مادۀ اولی می‌رسد، این اثبات خود گامی است در جهت رسیدن به نظریۀ مختار ابن‎‌سینا در باب حقیقت اشیاء مادی که «ماده-‌صورت‌گرایی» نامیده می‌شود، اما؛ الف) اتصاف ویژگی بالقوگی را می‌توان در چارچوب نظریۀ رقیب ماده–صورت‌گرایی، یعنی نظریۀ «بسته‌ای» نیز تبیین کرد، بدون اینکه به سراغ ماده–صورت‌گرایی ‌رفت، هرچند، برهان قوه و فعل، حتی در چارچوب این نظریه نیز دچار مشکل است. همچنین نشان دادیم، برهان قوه و فعل، حتی در چارچوب دیگر نظریۀ رقیب یعنی نظریۀ «زیرنهاد» نیز کارآمد نخواهد بود. حاصل آنکه نشان دادیم، هر دو برهان نمی‌توانند مادۀ اولی مد نظر ابن‌سینا را اثبات کنند.
صفحات :
از صفحه 393 تا 524
المبدأ والمعاد
نویسنده:
ابن سينا
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
پاریس - فرانسه: دار ومكتبة بيبليون,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
الفن السادس من الطبيعيات (علم النفس) من كتاب الشفاء
نویسنده:
ابن سینا
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
الموسسة الجامعیة للدراسات والنشر والتوزیع,
کلیدواژه‌های اصلی :
کتاب علم نفس از طبیعیات شفاء (الفن السادس من الطبیعیات من کتاب الشفاء)
نویسنده:
ابن سینا
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عرفان ابن سینا
نویسنده:
سید نورالحق کاوش
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
پلخمری - ولایت بغلان - افغانستان: کانون فرهنگی حکیم ناصر خسرو بلخی,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب عرفان ابن سینا به بررسی و مطالعه مبحث عرفان در آرا و نظرات ابن سینا می پردازد. ابوعلی سینا یا ابن سینا عالم، پزشک، ریاضی دان، اخترشناس، فیزیک دان، شیمی دان، جغرافی دان، زمین شناس، شاعر، منطق دان، فیلسوف، موسیقی دان و یک سیاستمدار ایرانی و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران زمین و جهان است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینهٔ فلسفه و پزشکی اهمیت دارد. آثار اصلی او دو دانشنامهٔ علمی و فلسفی جامع به نام های کتاب شفا و دانشنامهٔ علائی، و همچنین القانون فی الطب به عنوان یکی از معروف ترین آثار تاریخ پزشکی است. ابن سینا در کودکی نبوغ شایانی از خود بروز داد و در جوانی از جمله دانشمندان و پزشکان خاص دربار امیر نوح سامانی در بخارا بود. سپس با زوال سامانیان و نزدیک شدن خطر سپاه سلطان محمود غزنوی از بخارا به گرگانج خوارزم رفت و از آنجا به گرگان نزد امیران آل زیار پناه برد. سپس، در خدمت مجدالدوله رستم امیر آل بویه در ری رسید و پس از آن در همدان وزیر شمس الدوله دیلمی بود. پس از مرگ امیر، وی را زندانی کردند تا اینکه از آنجا گریخت و نزد علاء الدوله، حاکم اصفهان از آل کاکویه رفت و در خدمت او بود تا نهایتاً در همین منصب در سفر به همدان درگذشت. در حوزه دانش منطق ابن سینا با ابداع دو نظریه «قیاس اقترانی شرطی» و «موجهات زمانی» از منطق ارسطویی پا فراتر نهاد در طرح نوینی از منطق موسوم به منطق سینوی را در تمدن اسلامی پی نهاد که پس از وی تا زمان خواجه نصیرالدین طوسی تکمیل گردید. در حوزه فلسفه وی کوشید تا فلسفه مشائی را با دین سازگار سازد. در این جهت علاوه بر اثبات وجود خداوند بمثابه واجب الوجود فلسفی، به حل عقلی مسائلی از قبیل صدور کثرت از وحدت، علم خداوند به جزئیات، پیوند حادث و قدیم، رابطه ذات و صفات خدا پرداخت. در حوزه نفس نیز بحث تجرد و خلود را طرح می کند. وی معقول ثانی و اولی را تفکیک می کند و در موضوع شرور تقریر نوینی ارائه می دهد. وی ۴۵۰ کتاب در زمینه های گوناگون نوشته است که شمار زیادی از آن ها در مورد پزشکی و فلسفه است. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم، وی را یکی از بزرگ ترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می داند. همچنین وی او را مشهورترین دانشمند دیار ایران می داند که یکی از معروف ترین ها در همهٔ زمان ها و مکان ها و نژادها است. همچنین وی در زمرهٔ فیلسوفان بزرگ جهان قرار دارد. دانشنامهٔ فلسفهٔ دانشگاه تنسی ابن سینا را تأثیرگذارترین فیلسوف جهان پیش از دوران مدرن معرفی می کند. تقریرهای فلسفی وی بسیار بر فلاسفه بزرگ بعدی از جمله ملاصدرا، توماس آکوئیناس و دکارت مؤثر بوده است و علاوه بر مکتب سینوی در جهان اسلام که همچنان استمرار دارد، مکتب سینوی در فلسفه قرون وسطی اروپا نیز پدید می آید. تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی، کلام شیعه را به رنگ فلسفه سینوی درمی آورد. در مخالفت با وی از یک سو محمد غزالی و فخر رازی از موضع کلام اشعری و از سوی دیگر ابن رشد اندلسی از موضع فلسفه ارسطویی کتاب می نویسند. کتاب عرفان ابن سینا در 404 صفحه و توسط کانون فرهنگی حکیم ناصر خسرو بلخی در سال 1372 منتشر شده است
ابن کمال: زندگی، آثار و تصور او از خلقت [پایان نامه ترکی]
نویسنده:
Furat Akdemir
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : ابن کمال بین سال های 1468 زندگی می کرد. 1532. او یک محقق و سیاستمدار مهم در امپراتوری عثمانی در قرن 16 بود. او 200 اثر در فقه، حدیث، تفسیر، کلام، فلسفه، تاریخ، زبان، شعر نوشت و در طول زندگی خود فتوای مهمی در مورد صفویان و صفویان ارائه کرد. دار مولا کبیز مطالعه ما چهار قسمت و دو ضمیمه است که در مقدمه مطالبی در مورد وضعیت دینی، فرهنگی، سیاسی و علمی این دوره آورده ایم، در قسمت اول زندگی و تحصیلات ایشان را بررسی کرده ایم و در قسمت دوم به بررسی وضعیت دینی، فرهنگی، سیاسی و علمی ایشان پرداخته ایم. کتابها و ارائه آنها در قسمت سوم شخصیت علمی و ادبی ایشان به ویژه آرای ایشان در زمینه تاریخ، فلسفه، کلام، شعر و عرفان و در قسمت چهارم به چاپ و نقد کتاب ایشان به نام «رسالة فی بیانی منا» پرداختیم. l- کال و تحکیکی اتمه نفسه المحیته مکولتون. "نتیجه گیری یافته ها را استدلال کرد. در ضمیمه ما رساله او را ترجمه کردیم و در ضمیمه دوم چاپ رساله را انجام دادیم. ابن کمال به عنوان یک متفکر عثمانی کتاب های زیادی در مورد فلسفه و الهیات نوشت. مضامینی که او برای رسیدن به آنها تلاش کرد. حل در کتاب‌هایش از مهم‌ترین میهمانان حوزه بودند و در آثار خود علاوه بر برداشت‌هایش از آفرینش، به طور مقایسه‌ای به ابن سینا، کورکانی، ایجی، کتیبی، فخرالدین رازی، طوسی و طحطانی پرداخته است. او را می توان متفکری معمولی دانست که از او اطلاعات بیشتری در مورد جایگاه روشنفکران عثمانی در آن زمان به دست آورد. تصور آنها از خلقت، او در کنار مششاییون می ایستد.ابن کمال سعی کرد آفرینش را با کلام قاعی «ج»** توضیح دهد و همچنین ابن سینا سعی کرد آن را با کلمه عبدا توضیح دهد.
سخاوت محض، مشیت الهی و کمال روح در فلسفه ابن سینا (اوسینا) [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Jonathan Samuel Dubé
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه به بررسی سه جنبه بنیادین جهان بینی متافیزیکی ابن سینا با هدف نمایش وحدت آنها می پردازد که به عنوان یک راه میانی بین شئون وجودی ضرورت و امکان درک می شود. فصل اول بررسی می کند که چگونه ابن سینا دو دیدگاه سنتی متضاد در مورد رابطه بین خدا و جهان - نشأت و خلقت ضروری از هیچ (ex nihilo) - را از طریق تصور او از وجود خداوند از همه چیز به عنوان یک عمل منحصر به فرد از سخاوت خالص و خالی از هم آشتی می دهد. نیت فراتر از خود عمل فصل دوم، مفهوم مشیت الهی ابن سینا را به عنوان پیوندی از توجه کامل خداوند به همه مخلوقات که به اراده او برای وجود ضروری است، با انفصال کامل او از همه مخلوقات به عنوان یک امر احتمالی، بررسی می کند. فصل سوم سپس به برداشت ابن سینا از کمال روح انسان می پردازد، به عنوان وسیله ای بین درگیری معتدل با بدن و تفکر عقلانی - شرط جدا شدن از همه چیزها به عنوان ممکن در خود، با نیت اولیه فقط خدا، و همه چیز. غیر از خدا فقط از جهت ارتباط ضروری آنها با او، یعنی به اراده او وجود دارند.
Avicenna's Theory of Science: Logic, Metaphysics, Epistemology
نویسنده:
Riccardo Strobino
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Univ of California Press,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: ابن سینا تأثیرگذارترین شخصیت در تاریخ فکری جهان اسلام است. این کتاب اولین مطالعه جامع نظریه علم او است که روش فلسفی او را عمیقاً شکل داد و به طور غیرمستقیم بر فیلسوفان و متکلمان نه تنها در جهان اسلام بلکه در سراسر اروپای مسیحی و سنت یهودی قرون وسطی تأثیر گذاشت. ابن سینا که مفسر پیچیده تحلیل های پسین ارسطو بود، وظیفه بلندپروازانه سازماندهی مجدد فلسفه علم ارسطویی را به یک مدل کاربردی از استدلال علمی بر عهده گرفت، و تلاش کرد شرایط قطعیت برای ادعاهای علمی و شرایط کفایت برای تعاریف واقعی را شناسایی کند. ریکاردو استروبینو تجزیه و تحلیل فلسفی و متنی را ترکیب می کند تا دامنه و ماهیت مشارکت ابن سینا در منطق استدلال علمی را در تلاش خود برای تنظیم مجدد مدل ارسطو و غلبه بر برخی از محدودیت های درونی آن بررسی کند. این کتاب با تمرکز بر طیف وسیعی از نوآوری های فلسفی در تلاقی منطق، متافیزیک و معرفت شناسی، جنبه ای اساسی از اندیشه فیلسوف و پزشک برجسته جهان اسلام را روشن می کند.
هستی و علل آن: شرح نمط چهارم از کتاب الاشارات و التنبیهات شیخ الرئیس ابن سینا
نویسنده:
مترجم و شارح: احمد بهشتی؛ ویراستار: علی‌اکبر علیزاده
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - ایران: بوستان کتاب قم,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب حاضر شرح و ترجمه‌ای است از "نمط چهارم از کتاب "الاشارات و التنبیهات" نوشته ابن سینا". مباحث کتاب عبارت‌اند از: گزارشی در پاره‌ی تقسیمات علوم و عنوان نمط"، "اعم از بودن موجود از محسوس"، "اقسام علل و احکام آن‌ها"، "اثبات توحید"، "خواص واجب الوجود"، "نفی ضد و مثل و حد از واجب الوجود"، "اثبات علم واجب" و "برهان صدیقین و اوثقیت آن".
بررسی تطبیقی مسئلۀ خلع بدن در اندیشۀ ابن‌سینا و عرفای مسلمان
نویسنده:
نازله خجسته اهری ، علی رمضانی ، نرگس اصغری گوار
نوع منبع :
مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
موضوع خلع بدن، از موضوعات برجسته در عرفان اسلامی است که در عرفان عاشقانه مطرح شده، اما پیشینۀ آن قبل از متون عرفانی در آثار ابن‌سینا دیده می‌شود. ابن‌سینا اولین فیلسوفی است که با براهین عقلی، تجرد نفس را تأکید کرده و به‌طور مشخص در آثارش در مورد خلع بدن بحث کرده است. در این مقاله با مطالعۀ کتابخانه‌ای و روش تحقیق توصیفی‌تحلیلی، موضوع خلع بدن و مؤلفه‌های آن در آثار ابن‌سینا با آثار برجستۀ متون عرفان اسلامی بررسی شده و سعی بر این است به سؤال اصلی تحقیق که بررسی تطبیقی موضوع خلع بدن و بیان اشتراکات فکری ابن‌سینا با آثار عارفان است، پاسخ داده شود. نتایج تحقیق نشان می‌دهد در مؤلفه‌های «شایستگان خلع بدن»، «شرایط خلع بدن»، «تعابیر و تمثیلات خلع بدن» و «مصادیق تجربۀ خلع بدن» در فلسفه و عرفان مشابهت وجود دارد و قبل از متون صوفیه در آثار ابن‌سینا آمده است. ابن‌سینا در اواخر عمر با گرایش به عرفان، به عروج روح و خلع بدن تأکید کرده و به‌صورت مشخص و معیّن، نظریۀ خلع بدن را ارائه داده است. طبق اندیشه‌های وی، عارفان گروهی هستند که می‌توانند به خلع بدن نائل آیند و برخی کرامت‌ها، نمونۀ تجربه‌های عارفانۀ خلع بدن است، ریاضت، تهذیب نفس و مرگ ارادی از شرایط و عوامل خلع بدن است و در مقابل آن، گرایش به لذت‌های شهوانی و مادیات مانع تجرد روح می‌شود. تعبیر نضو جلباب (درآوردن لباس)، تمثیل مرغ و قفس در رسالة الطیر و قصیدۀ عینیه، تعابیر ابن‌سینا برای توصیف خلع بدن است که بعد از وی در متون عرفانی تکرار شده است. تنها وجه تفاوت در مقایسۀ تطبیقی آثار ابن‌سینا و متون عرفانی در این است که ابن‌سینا با براهین عقلی از خلع بدن سخن گفته ولی در عرفان، عقل فلسفی در برابر عشق کنار گذاشته شده است.
  • تعداد رکورد ها : 3125