صناعات خمس از نگاه فارابی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صناعات خمس از نگاه فارابی
زینب برخورداری ، سیده مهدیه پورصالح امیری
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
صناعات خمس از نگاه فارابی
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
Al-Farabi on the Five Arts
پدیدآورندگان :
برخورداری , زینب ( دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.)
(نویسنده)
پورصالح امیری , سیده مهدیه ( دانشجوی دکتری رشته فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران، تهران، ایران)
(نویسنده)
چکیده :
مسئلۀ پژوهش حاضر، چیستیِ صناعات خمس ازدیدگاه فارابی است که با روش توصیفی ـ تحلیلی به انجام رسیده است. صناعات پنجگانۀ منطق بهعنوان ارکان اصلی این علم، برپایۀ تعلیم، و توجه فارابی به بُعد اجتماعی انسانها جهت وصول به سعادت استوار است. فارابی هریک از معارف تصوری و تصدیقی حوزۀ تعلیمی را به دو قسمِ تامّ و ناقص تقسیم کرده است که دو طریق تعقلی و برهانی، و تخییلی و اقناعی را شامل میشوند. معرفتهای تصوری و تصدیقیِ ناقص بهازای کمیت و کیفیت ظهور و خفا دارای مراتبی هستند. فارابی علت گزینش طرق اقناعی و تخییلی تعلیم برای آموزش جمهور را ضعف قوای ادراکی آنها میداند که ناشی از نشئۀ حسنی، ملابست با هیولی، و اشتغال به معارف حسی و خیالی است. صناعت برهانی، هدف نهایی تمام صناعات منطق برحسب ماده و صورت است و اصل واقعگرایی معرفتشناسی بهنحو ذاتی، متعلَّق آن قرار میگیرد. برهان، با برخورداری از خواص عدم امکان برگشت انسان از باور خود، عدم امکان برگشت از همین اعتقاد و صدق ذاتی قضیه، اشرف صناعات قرار میگیرد. فلسفه بهعنوان شیوۀ برهانی نیل به زیبایی، مرتبۀ حقیقی معرفت در دو حوزۀ نظری و عملی به شمار میرود. وجه اشتراک مواد صناعات اقناعی، امکان رخداد تخالف اعتقاد با خارج و وجه اختصاصی آنها در میزان کشف معاندات است. وضعشدن واژههای «طریق» و «ملکه» بهعنوان مفهوم کالجنس جدل، نشاندهندۀ مفهوم کالفصل جدل در ممارست مجادلات است. مرتبۀ معرفتی ظنیِ خطبی، دارای عناد بیشتری از معرفت جدلی است. مغالطه، صناعتی با مقدمات شبیه و مظنون به مقدمات جدلی و فلسفی، و صناعت اغواگر مخاطب و تنبهبخش بر مغالطات است. نسبت میان شبیهسازی حق با باطل در تعریف مغالطه با غایت محاکات، نشاندهندۀ قلمرو گستردۀ محاکات و نقش آنها بهعنوان مهمترین ابزار مغالطه است. صنف مخیلات با نقش انگیزشی از قوۀ سنجش در انجامدادن افعال پیشی میگیرد.
the subject of the present research is the nature of the five arts from the perspective of al-farabi, which has been investigated through a descriptive-analytical method. the five arts of logic are based on education and al-farabi's attention to the social dimension of human beings. al-farabi divides each of the conception and assertion sciences into two categories: perfect and imperfect. each of these sciences includes rational and demonstrative, and imaginative and persuasive methods. imperfect conceptions and assertions, according to the quantity and quality of contradictions, have degrees. al-farabi considers the reason for choosing persuasive and imaginative methods for educating the public to be the weakness of their perceptual faculties. this weakness arises from the nature and sensory foundation of humans, their inclination towards matter, and their engagement with sensory and imaginary knowledge. the art of demonstration is recognized as the ultimate goal of all logical arts and the true object of the theory of epistemological realism. demonstration is considered the noblest of arts because it makes impossible the human retreat from their belief or from their recent convictions, and because of the inherent truth of its resulted propositions. philosophy, as a demonstrative way to achieve beauty, is considered the highest rank of true knowledge. the commonality of the materials of persuasive arts lies in the possibility of contradiction of belief with external factors and their differences lies in the quantity and quality of contradictions discovered by them. al-farabi's attribution of the terms ‘way’ and ‘possession’ to dialectic indicates his conception of it as a differentia in the practice of debates. the speculative knowledge of rhetoric has more oppositions than dialectical knowledge. fallacy, as an art with speculative premises from dialectic and doubtful premises from philosophy, is recognized as an art of seduction of the audience and also as a warning against fallacies. the common ground of fallacy definition with the ultimate aim of imitating truth with falsehood indicates the extensive domain of imitation and its role as the most important tool for fallacious reasoning. the class of imaginations, with its motivating role from the power of perception, takes precedence in performing actions.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
مراجع
اعلام و شخصیت ها :
فارابی , ابونصر محمد بن محمد (Alfarabi، معلم ثانی، فیلسوف مشائی، تشیع فلسفی), -257ق/ 870م 339ق/950م
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ابونصر فارابی
,
زینب برخورداری
نویسنده :
زینب برخورداری ، سیده مهدیه پورصالح امیری
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://ap.isu.ac.ir/article_76661_3ac6d8c0ba752e4b48b20b3248219189.pdf
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه مجلات 5 (حکمت سینوی - سال 1402- دوره 27- شماره 69- از صفحه 225 تا 249)
یادداشت :
برهان جدل خطابه صناعات مخیلات مغالطه
five arts demonstration dialectics rhetoric fallacy imaginative premises
نوع منبع :
مقاله
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت