چکیده :
بریلویه، فرقه ای سنی مسلک با تمایلات عرفانی، و پیرو طریقت قادریه است که در میان مسلمانان پاکستان، هند، بنگلادش و سیستان و بلوچستان (به ویژه چابهار) پیروان بسیاری دارد.
ولایت، آموزۀ محوری تعالیم نهان گرایانه است که ادبیات گسترده ای از مصطلاحات صوفیانه را در مطالعات عرفانی پدید آورده است.
مبحث ولایت در میان بریلویه مانند سایر نحلههای اسلامی مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.
بدین روی گزافه نیست اگر گفته شود، ولایت محوری شاخصۀ اصلی مکتب عرفانی بریلوی است.
پژوهش پیش رو با مطالعات کتابخانه ای و با رویکرد توصیفی- تحلیلی به موضوع ولایت، اوصاف، مقام و مراتب ولایت از نگاه بریلویه می پردازد.
تدقیق بیشتر در مقامات معنوی مرتبط با این موضوع مانند: قطب، غوث، ابدال، نقباء و چگونگی حفظ و حراست آنان از عالم هستی، در پرتو الهام الهی و لطف ازلی نیز مورد واکاوی قرار گرفته است.
یافته های این پژوهش مبتنی بر تقریرات بنیانگذار مکتب بریلویه و سایر بزرگان قوم نشان می دهد که تعالیم و باورهای این مکتب مانند تأکید آنها بر ولایت ائمه دوازده گانه و حضور همیشگی ولایت در عرصه هستی به عنوان بازتابش نقش نبی خدا، همخوانی و مشابهت های نزدیک با نگرش شیعه دارد.
از دیدگاه بریلویه، محمد(ص) نقطه پایانی و مظهر خاتم انبیاء است، اما نقطة آغازین سعادت حقیقی جاودانه، ماندگار و خاموش ناپذیر به نام ولایت، متشکل از جانشینی دوازده امام است.
سلسله ولایت را علی(ع) آغاز و مهدی(عج) به پایان می رساند.
barelvi is a sunni sect with mystical tendencies and follower of qaderie credo, among the muslims of pakistan, india, bangladesh, sistan and baluchistan (especially chabahar), which has many followers.
wilayat is the central doctrine of esoteric teachings that has created a wide literature of sufi terms in mystical studies.
the topic of wilayat among barelvi has been given attention like other islamic traditions.
therefore, it is not excessive if it is to be said, wilayat is the axis and the main characteristic of barelvi mystical school.
the current research, with library studies and a descriptive-analytical approach, deals with the subject of wilayat, its attributes, position and levels and its difference with the caliphate from barelvi's point of view.
also, it has been analyzed more scrutiny on the spiritual authorities related to this issue such as: qutb (a holy man), ghouth (cry for help), abdal (pious men), noqabā (leaders) and how to preserve and protect them of universe in the light of divine inspiration and eternal grace.
based on the speeches of the founder of barelvi school and its other elders, the findings of this research show the teachings and beliefs of this school such as their emphasis on guardianship of the twelve imams and the constant presence of guardianship in the realm of existence as a reflection of the role of prophet of god, are consistent and closely similar with shiite attitude.
from barelvi's point of view, muhammad (pbuh) is the final point and the manifestation of the seal of the prophets, but the starting prosperity point of an eternal, lasting and inextinguishable truth, called wilayat, consists of the succession of twelve imams.
wilayat chain is started by ali (a.s.) and end by the promised mahdi (a.s.).
نویسنده :
نسرین پورمعینی ، علی فتح الهی ، کیومرث چراغی
منبع اصلی :
https://jrm.usb.ac.ir/article_8213_9f231b149ca2810b76a983760beca69a.pdf
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی - سال 1402- دوره 7- شماره 2- از صفحه 41 تا 67)
یادداشت :
کلیدواژهها
عرفان بریلویه ولایت خلیفه قطب
Keywords
Barelvi mysticism Wilayat Caliphate Qutb