چکیده :
پژوهش حاضر دربارۀ موضوع «تأثیر زندگی کوخنشینی و کاخنشینی بر انسان (مردم و جامعه) از منظر امام خمینی (ره)» انجام شده است.
هدف پژوهش، بررسی ماهیت و چگونگی کوخنشینی و کاخنشینی و تأثیر آنها بر زندگی اجتماعی و رفتار انسان است که از منظر امام خمینی (ره) به آنها پرداخته شده است.
روش پژوهش با رویکرد کیفی و طرح تحقیق «تحلیل اسنادی» است.
برای انجام پژوهش بر منابع دستاول تمرکز شده است که مبانی اعتبار پژوهش هستند.
یافتههای پژوهش نشان میدهد در جامعۀ اسلامی، کاخنشینی و زندگی به این سبک فساد و برای جامعه مضر است؛ زیرا موجب ایجاد فاصله در اجتماع، بیاعتمادی عمومی، تضعیف همبستگی و انسجام اجتماعی، ایجاد حس بیعدالتی و درنهایت تضاد و تعارض در جامعه میشود، اما کوخنشینی و داشتن این روحیه سبب همبستگی، انسجام و اعتماد در جامعه میشود و بستر مشارکت هرچه بیشتر را فراهم میکند؛ زیرا هدف از هر اقدام و مشارکتی رضای خداوند است و چنین امری علاوهبر اینکه در کنشگر ایجاد انگیزه میکند سبب بازتولید مشارکت و فعالیت بیشتر در خدمت جمع و جامعه میشود.
براساس نتایج پژوهش، جامعهای با روح کوخنشینی پایدار است و رشد و توسعه خواهد یافت و همچنین دشمنان، در بحرانها از جمله جنگها، فتنهها و کارشکنیها نمیتوانند خدشهای به آن وارد کنند؛ زیرا مردم و حاکمیت در قالب کلیتی منسجم، هر ضربهای را نمیپذیرند و آن را دفع میکنند.
the topic of the current research is “the effect of cottage and palace life on people (people and society) from the perspective of imam khomeini.” the purpose of the research is to examine, from the perspective of imam khomeini, the nature and manner of living in cottages and palaces, as well as their impact on social life and human behavior.
a qualitative approach and “documentary analysis” constitute the research methodology.
in order to conduct research, the focus is on primary sources, which are the foundation of the research’s validity.
the research demonstrates that in islamic societies, palatialism and palatial architecture are corrupting and detrimental to society.
because it creates social distance, general mistrust, a weakened sense of solidarity and social cohesion, a sense of injustice, and ultimately social conflict.
but the cottage style is distinct in addition to fostering solidarity, cohesion, and trust in the society, it lays the groundwork for more participation, since the purpose of every action and participation is to please god.
as a result, in addition to motivating the activist, it promotes the reproduction of more participation and activity in the service of the community.
the results indicate that a society with a nomadic spirit is stable and will grow and develop, and that enemies cannot harm the society during crises such as wars, seditions, and sabotage because the people and government, as a cohesive whole, reject and repel any strike.
نویسنده :
غلامرضا جمشیدیها ، مریم شعبان
منبع اصلی :
https://jstmt.ut.ac.ir/article_94521_dc7dbe9a14cfb17e08dbb3c3a21728bf.pdf
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان- سال 1402- دوره 13- شماره 3- از صفحه 83 تا 98)
یادداشت :
کلیدواژهها
تجملپرستی جامعۀ اسلامی کاخنشینی کوخنشینی مستضعفان
کلیدواژهها [English]
Cottage Palace Underprivileged Luxury Islamic Society