چکیده :
ترجمه ماشینی :
این تفسیر بر مقاله شماره 19 گفتار گاتفرید ویلهلم لایب نیتس در مورد متافیزیک به منظور ارتقاء درک لایب نیتس در مورد نقش غایت شناسی در فیزیک است.
درک لایب نیتس در مورد علل نهایی برای درک فلسفه طبیعی کلی او بسیار مهم است.
اگر کسی در رابطه با علل نهایی یا الهیات معترض مسیحی، به گونهای که این جنبههای لایبنیتس را نادیده بگیرد، با جانبداری به لایبنیتس نزدیک شود، چنین فردی در خطر سوءتفاهم کامل از این فیلسوف است.
لایب نیتس ترکیبی از فلسفه طبیعی، فیزیک مکانیک و الهیات مسیحی معترض است.
منطق پشت این مطالعه این است که باعث شود دانشجوی فلسفه جنبه ای نادیده گرفته شده از لایب نیتس را در نظر بگیرد که از ترکیب دو کلمه نادرست سیاسی در دانشگاهیان امروزی او ناشی می شود، "هوشمند" و "طراحی".
هر دوی این کلمات در شماره 19 یافت می شوند.
هر دوی این اصطلاحات در هماهنگی با ایده مسیحی خدا به کار می روند، ترکیبی که امروزه در دانشگاهیان بسیار مورد توجه است و بیشتر از نظر سیاسی نادرست است.
با این حال، پرداختن به نادرستی سیاسی این ترکیب از اصطلاحات، درگیر شدن در درک معنای تفکر و استدلال در اروپای قرن هفدهم است.
بنابراین، کشتی گرفتن با این اصطلاحات در ماده 19، کشتی گرفتن با موقعیت هایی است که باعث تنش های بزرگ در فرهنگ اولیه مدرن شد.
رویکرد اتخاذ شده برای این اثر، شرح خط به خط متن است که استدلالهای درگیر و فیلسوفانی را که آنها را ساختهاند، آشکار میکند.
پس از ورود به این متن خاص، مقاله شماره 19 از نظر دامنه تفکر لایبنیتس بسیار زیاد است.
موضوع آن منعکس کننده تفکر لایب نیتس است و پیش زمینه پروژه هایی است که لایب نیتس در آن زمان در آن شرکت داشت، مانند قوانین حرکت در اپتیک.
اهمیت این کار برای این رشته در این است که لایب نیتس، یکی از بااستعدادترین مردان از نظر فکری در تاریخ بشر، نه کمتر از کشف کننده حساب دیفرانسیل و انتگرال، استدلال می کند که واقعیت طرحی هوشمندانه است که توسط فردی دوست داشتنی ایجاد شده است که فقط می خواهد باشد.
در عوض خلقت او را دوست دارد.
این امر او را در تقابل با مکانیزمهای ناب در عصر خود قرار میدهد، و او را در تضاد با بسیاری در فلسفه امروز قرار میدهد.
لایب نیتس برای همه کسانی که در فلسفه استدلال می کنند که هیچ دلیلی برای وجود واقعیت وجود ندارد، حداقل نه آن گونه که هست، یک استدلال مخالف بسیار واضح ارائه می دهد.
نکته لایب نیتس در شماره 19 این است که در محاسبه قوانین طبیعت جایی برای اهداف نهایی وجود دارد و کسانی که اهداف نهایی را نادیده می گیرند به دلایل ناکافی این کار را انجام می دهند.
this commentary on article #19 of gottfried wilhelm leibniz's discourse on metaphysics is for the purpose of promoting the understanding of leibniz on the role of teleology in physics.
understanding leibniz on final causes is crucial to understanding his overall natural philosophy.
if one approaches leibniz with a bias regarding either final causes or protestant christian theology, such that they ignore these aspects of leibniz, such a person is in danger of completly misunderstanding this philosopher.
leibniz is a mix of natural philosophy, mechanical physics, and protestant christian theology.
the rationale behind this study is to cause the student of philosophy to consider a somewhat ignored side of leibniz which stems from his combination of two politically incorrect words in academics today, "intelligent" and "design".
both of these words are found in #19.
both of these terms are employed in concert with the christian idea of god, a combination which is highly charged in academics today, and most politically incorrect.
to address the political incorrectness of this combination of terms, however, is to engage in the understanding of what it mean to think and argue in seventeenth century europe.
to wrestle with these terms in article #19, therefore, is to wrestle with those positions which caused great tensions in early modern culture.
the approach taken for this work is a line by line exposition of the text, unearthing the arguments involved and those philosophers who made them.
once into this particular text, article #19 turns out to be enormous in its scope of leibnizian thought.
its subject matter mirrors the thinking of leibniz, and is background material for other projects leibniz was involved in at the time, such as the laws of motion in optics.
the significance of this work to the discipline is that leibniz, one of the most intellectually gifted men in human history, no less the co-discoverer of the calculus, argues that reality is an intelligent design created by a loving person who only wants to be loved by the creation in return.
this puts him at odds with pure mechanists in his day, and it puts him at odds with many in philosophy today.
for all those in philosophy who argue that there is no reason for reality existing, at least not as it does, leibniz provides a very clear counter argument.
leibniz's point in #19 is that there is a place for end purposes in calculating the laws of nature, and that those who dismiss end purposes do so for insufficient reasons.
نویسنده :
Richard Lamborn Samuel Lamborn
منبع اصلی :
https://digitalcommons.usf.edu/etd/4117/
پایگاه :
پ:پایگاه پایان نامه
یادداشت :
Keywords: Causation, Early Modern Philosophy, Leibniz
توضیحات فیزیکی اثر :
93 صفحه .
نوع منبع :
رساله تحصیلی
,
کتابخانه عمومی