چکیده :
ترجمه ماشینی :
پیر تیلارد دو شاردن (1881-1955) کشیش یسوعی فرانسوی و دیرینه شناس بود که نزدیک به دویست مقاله در زمینه موضوعات مختلف نوشت: اکتشافات علمی، تجربیات عرفانی، مسیح شناسی، فلسفه، جنگ، بشریت و مرگ.
تعداد کمی.
در سالهای پس از بحران مدرنیسم، مافوق یسوعیاش به امید محافظت از خود تیلارد و انجمن عیسی در برابر تحریمهای رومیان، او را در زمان حیاتش ساکت کردند.
علیرغم استقبال روزافزون پاپ ها از جان بیست و سوم تا فرانسیس و استفاده مثمر ثمر آن توسط شورای پاپی برای فرهنگ، کار تیلارد هنوز توسط برخی با شک و تردید دیده می شود.
این پایان نامه استدلال می کند که زمان چنین شبهاتی گذشته است.
این مقاله مقالات تیلارد را در زمینه زندگی مذهبی و فکری کاتولیک فرانسوی در قرن نوزدهم و بیستم و در زمینه زندگی و خدمت خود تیلارد قرار می دهد.
در این مقاله توضیح میدهد که تیلهارد پروژه خود را چه میدانست و روشی را که بهوسیله آن به دنبال اجرای آن بود، با توجه ویژه به تأثیراتی که به ندرت در درمان کار تیلارد در نظر گرفته میشد، مشخص میکند: درسی که تیلارد با یک معلم خصوصی در سالهای 1897 و 1898 برای آمادهسازی برای لیسانس: lettres-mathematices و همکاری حرفه ای او با ریاضیدان و فیلسوف ادوارد لو روی.
تیلارد با استفاده مشابه خود از مخروط ها و مقاطع مخروطی، برجستگی ها، هندسه کروی و ابعاد، نشان می دهد که می توان رابطه ای بین آموزه های سنتی کلیسا، که در قالب یک کیهان ایستا بیان شده است که ایجاد کامل است، و نئولوژیسم خود او مشاهده کرد.
حساب پر شده، در قالب کیهانی بیان شده است که هنوز در حال به وجود آمدن است.
این رابطه از دریچه گزارشهای نه چندان محصور ریاضی در مورد توسعه عقیدتی در تداوم مورد توجه قرار میگیرد، برخی که در طول زندگی تیلارد بیان شده بود، و یکی که توسط الهیدان جان تیل در پی آموزههای واتیکان دوم ساخته شد.
شورا.
در حالی که همه این گزارشها روشن میکنند که چگونه میتوانیم کار روح را در اندیشه تیلارد تشخیص دهیم، قیاسهای تیلارد همچنین به عنوان گزارشی از توسعه در تداوم عمل میکنند، که بینش دیگران را بدون درگیری در برخی از مشکلات آنها حفظ میکند.
به طور کلی، این پایان نامه تیلهارد را نه به عنوان کسی که مستقیماً با زمان ما صحبت می کند، بلکه به عنوان یک پسر وفادار کلیسا که در زمان خود به خوبی صحبت می کند و الگویی برای چگونگی صحبت کردن ما در زمان خود ارائه می دهد.
pierre teilhard de chardin (1881-1955) was a french jesuit priest and paleontologist who wrote nearly two hundred essays on a vast array of topics: scientific discoveries, mystical experiences, christology, philosophy, war, humanity, and death, to name but a few.
hoping to shield teilhard himself and the society of jesus from roman sanctions in the years following the modernist crisis, his jesuit superiors silenced him during his lifetime.
despite its increasingly-favorable reception by popes from john xxiii to francis and its fruitful use by the pontifical council for culture, teilhard’s work is still viewed with suspicion by some.
this dissertation argues that the time for such suspicion is past.
it sets teilhard’s essays in the context of french catholic devotional and intellectual life in the nineteenth and twentieth centuries and in the context of teilhard’s own life and ministry.
it outlines what teilhard understood his project to be and the methodology by which he sought to carry it out, paying particular attention to influences rarely considered in treatments of teilhard’s work: the coursework teilhard took with a private tutor in 1897 and 1898 to prepare for the bacclaureat: lettres-mathematiques, and his professional collaboration with mathematician and philosopher edouard le roy.
through his analogical use of cones and conic sections, projections, spherical geometry, and dimensionality, teilhard demonstrates that it is possible to see a relationship between traditional church teaching, articulated in terms of a static cosmos whose creation is complete, and his own neologism-filled account, articulated in terms of a cosmos that is still coming into being.
this relationship is considered through the lens of less-mathematically-shrouded accounts of doctrinal development-in-continuity, some which had been articulated by teilhard’s lifetime, and one which was constructed by theologian john thiel in the wake of the teachings of the second vatican council.
while all of these accounts shed light on how we might discern the work of the spirit in teilhard’s thought, teilhard’s analogies also function as an account of development-in-continuity, one which preserves the insights of the others without falling into some of their problems.most broadly, this dissertation presents teilhard not as someone who speaks directly to our time, but rather as a faithful son of the church who spoke well in his own time and who provides a model for how we might speak well in ours.