چکیده :
ترجمه ماشینی :
قبل از ظهور مسیحیت در ایگبولند، مردم مذهب سنتی ایگبو را انجام می دادند.
آنها به یک وجود عالی (چوکو/چینکه) اعتقاد داشتند که خدایان کوچکتر دیگری را به عنوان پیام رسان دارد، از جمله آلا/آنی قدرتمندترین خدای روی زمین.
آنها به اجداد خود احترام می گذاشتند ، که به اعتقاد آنها هنوز با افراد زنده ارتباط دارند و با آنها ارتباط برقرار می کنند.
بنابراین، مفهوم خدا به عنوان واقعیت نهایی یک جنبه وجودی پویا از جهان بینی ایگبو است.
به طور قاطعانه، برای مبلغان اروپایی کوته فکری بود که ادعا کنند مردم ایگبو قبل از معرفی مسیحیت در ایگبولند در قرن نوزدهم هیچ شناختی از خدا نداشتند یا فاقد دین بودند.
مبلغان مسیحیت را در ایگبولند به عنوان دین برتر معرفی کردند، با این فرض که مفهوم خدا قبلاً در فرهنگ ایگبو وجود نداشت.
این پایان نامه به بررسی ادعای مبلغان اروپایی مبنی بر معرفی خدا و دین به آفریقا و به ویژه در ایگبولند می پردازد و استدلال می کند که مبلغانی که برای معرفی یک دین خارجی به ایگبولند آمده بودند نتوانستند با دین و فرهنگ سنتی ایگبو گفتگو کنند.
از نظر الهیات، هنگامی که ایمان مسیحی با فرهنگ در تعامل است تا پیام انجیل در آن فرهنگ تجسم یابد، نتیجه آن فرهنگ سازی است.
این فرآیند فرهنگسازی، پایههای خود را در تجسم کلام خدا که در انجیل یوحنا شرح داده شده است، دارد.
از این رو، اسقفهای آفریقا و ماداگاسکار، در جریان سینود 1974، عاقلانه مدل تجسم را به جای «انطباق» انتخاب کردند، که آن را برای بشارت منسوخ مینامیدند.
این پایان نامه استدلال می کند که عمل فرهنگ سازی در کلیسای ایگبولند امروزی هنوز محقق نشده است، زیرا ارزش های فرهنگی ایگبو با ورود مسیحیت به کشور شروع به محو شدن کردند.
کلیسای ایگبولند ظاهری خارجی دارد و هنوز مراسم مذهبی خود را توسعه نداده است.
از نظر وجودی، جشن های مذهبی در کلیسای ایگبولند امروزه اکثر روش های عبادت اروپایی را که مبلغان خارج از کشور آورده اند حفظ کرده است.
اعمال فرهنگی و مذهبی در ایگبولند قبل از ظهور مسیحیت توسط مبلغان مذهبی به عنوان بت پرستی، شیطانی، خرافی و شیطانی برچسب منفی داده می شد.
بنابراین، گفتگوی بین مذهبی بین دین مسیحی ورودی و مذهب سنتی ایگبو نادیده گرفته شد.
با این حال، پویایی یک ایمان معین که با فرهنگ جدید یا دین دیگر ملاقات می کند، مستلزم گفتگوی بین مذهبی بین این دو است.
نتیجه گفتگو درک متقابل است که با احترام به هر دین و فرهنگ تقویت می شود.
prior to the advent of christianity in igboland, the people practiced igbo traditional religion.
they believed in a supreme being (chukwu/chineke) who has other smaller deities as messengers including ala/ani the most powerful deity on earth.
they revered their ancestors, who, they believe, still relate to and communicate with the living.
thus, the concept of god as ultimate reality is a dynamic existential aspect of igbo world-view.
categorically speaking, it was short-sighted for the european missionaries to claim that igbo people had no knowledge of god or lacked religion before the introduction of christianity in igboland in the nineteenth century.
the missionaries presented christianity in igboland as a superior religion, presuming that the concept of god had previously been absent from igbo culture.
this dissertation investigates the european missionary claim to have introduced god and religion into africa, and into igboland in particular, and to argue that the missionaries who came to igboland to introduce a foreign religion failed to dialogue with the existing igbo traditional religion and culture.
theologically, when the christian faith interacts with culture so that the message of the gospel becomes incarnated in that culture, the result is inculturation.
this process of inculturation has its foundations in the incarnation of the word of god as described in the gospel of john.
hence, the bishops of africa and madagascar, during the synod of 1974, wisely opted for the incarnation model as opposed to “adaptation,” which they termed outdated for evangelization.
this dissertation argues that the praxis of inculturation in the church in igboland today is yet to be realized, as igbo cultural values began to fade away when christianity entered the country.
the church in igboland wears a foreign look and has yet to develop its own liturgical rite.
existentially, liturgical celebration in the church in igboland today retains most of the european ways of worship brought by the expatriate missionaries.
the cultural and religious practices in igboland before the advent of christianity were negatively labelled as pagan, diabolic, superstitious, and satanic by the missionaries.
thus, interreligious dialogue between the incoming christian religion and igbo traditional religion was neglected.
however, the dynamics of a given faith meeting a new culture or another religion require interreligious dialogue between the two.
the result of dialogue is mutual understanding, which is strengthened through respect for each religion and culture.
نویسنده :
Cajetan Anyanwu
منبع اصلی :
https://dsc.duq.edu/etd/1781/
پایگاه :
پ:پایگاه پایان نامه
یادداشت :
Keywords: Igbo; Chukwu; Chineke; Anyanwu; Logara; Eziama; Ala; Osebruwa; Amaechi; Ugochi; Africana Studies; Christianity; Liturgy and Worship; Missions and World Christianity; Other Religion; Religion; Religious Education; Religious Thought, Theology and Philosophy of Religion
توضیحات فیزیکی اثر :
388 صفحه.
نوع منبع :
رساله تحصیلی
,
کتابخانه عمومی