هوسرل در متن آثارش | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
هوسرل در متن آثارش
عبدالکریم رشیدیان
672 صفحه
کتابخانه مجازی الفبا
1384ش.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
هوسرل در متن آثارش
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
Husserl
پدیدآورندگان :
رشیدیان, عبدالکریم (دانشیار گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی تهران؛ مترجم آثار مهم فلسفی غرب؛ مترجم کتابهایی چون نقد قوهٔ حکم کانت، هستی و زمان هایدگر، تأملات دکارتی ادموند هوسرل، ترس و لرز کیرکگارد و اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداری ماکس وبر), 1327ش. دزفول، خوزستان
(نویسنده)
وضعیت نشر :
تهران - ایران ،
نشر نی ،
1384ش
چکیده :
در این کتاب سعی شده زندگی و اندیشههای "هوسرل" با تکیه بر آثار او بازگویی و تحلیل شود. نگارنده فلسفهی هوسرل را به سه دورهی کلی تقسیم میکند که عبارتاند از: "آغاز پدیده شناسی به مثابهی تلاش برای تاسیس "فلسفهای نخستین" به مثابهی ریاضیات عمومی معرفت (پژوهشهای منطقی)؛ این تلاش با طرح "تحویلگرایی"، طبیعیگرایانه و روان شناختی اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم همراه بود. در این مرحله هوسرل به پیروی از برنتانو بر شهود بیواسطه تکیه میکرد اما با جنبهی تجربی روان شناسی او سازگاری نداشت. شعار هوسرل "بازگشت به خود چیزها" بود و تحلیل دادههای شهود بیواسطه برای او وسیله دسترسی به آیدوس یا ماهیت تغییرناپذیر با ساختار عقلانی محض بود. او در جست وجوی "فلسفهای علمی" بود که در عین حال از روشهای علوم تقلید نکند. درمرحلهی بعد (ایدهها ....i)؛ توجه هوسرل به قصدیت آگاهی به عنوان پیوند دهندهی هر عمل آگاهی به اوبژهی آن و به طور کلی تلقی قصدیت به عنوان ساخت فراگیر آگاهی بود. در این مرحله بود که مرکز ثقل پدیده شناسی از اوبژ کتیویته ماهیات مثالی به سوبژکتیویتهی آگاهی محض یا استعلایی انتقال یافت. "الگوی" مغنول اینک جایگاهی کانونی در آگاهی، که هم چون سیلان بیوقفه و پویایی اعمال قصدی نگریسته میشد (درسهایی دربارهی پدیده شناسی آگاهی از زمان درونی)، به دست میآورد، اونتولوژیهای صوری و "غیر انتقادی" قبلی اکنون باید، به تعبیر لانگربه، روشنسازی تکوین قصدیشان را در آگاهی جست و جو میکردند. این صورت جدید از رادیکالیسم یا ریشهگرایی فلسفی (در مقابل ریشهگرایی "ایدهآلیسم استعلایی" بودو این راهی بود که هوسرل باید به تنهایی میپیمود. گام بعد حلول مجددیا تجسد آگاهی محض در متن وجود، و به زبان پدیده شناسی، پژوهش در مسایل تقویم اعیان بود (ایدهها...ii و iii و تاملات دکارتی)؛ توصیف پدیده شناختی تقویم طبیعت مادی، طبیعت حیوانی (بدن و نفس) و تقویم روح علی رغم ابهامات ذاتی و شاید لاینحلاش هنوز هم جاذبههای تاثیرگذار خویش بر فلسفهی معاصر را از دست نداده است.
اعلام و شخصیت ها :
هوسرل, ادموند(Edmund Husserl؛ فیلسوف آلمانی-اتریشی؛ بنیانگذار پدیدارشناسی؛ یهودیتبار؛ یهودی مسیحی شده؛ مسیحی آزاده و غیرجزمی؛ قائل به استقلال فلسفه از دین؛ پیرو اولیه روانشناسی توصیفی برنتانو و منتقد سرسخت بعدی اصالت روانشناسی؛ استاد هایدگر), 1859م. پروسنیتس، موراویا، جمهوری چک 1938م. فرایبورگ، آلمان
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ادموند هوسرل
,
عبدالکریم رشیدیان
نویسنده :
عبدالکریم رشیدیان
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://b2n.ir/y59506
شابک (isbn):
9789643127763
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
این کتاب کوششی است برای آشناکردن خواننده با اندیشههای فلسفی یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین متفکران قرن بیستم؛ اندیشههایی که بخش مهمی از فضای فلسفی قرن گذشته را شکل دادهاند تا آن جا که درک فلسفهی معاصر غربی بدون آن ناممکن یا دستکم بسیار ناقص است. در این کتاب اندیشههای هوسرل با تکیهی مستقیم بر آثار او بازگویی و تحلیل میشود، بهگونهای که خواننده هر چه بیشتر در فضای فکری این فیلسوف قرار گیرد. فصلهای گوناگون این کتاب تقریباً کلیهی مضامین اصلی پدیدهشناسی هوسرل را بهتفصیل به خواننده عرضه میکند.
توضیحات فیزیکی اثر :
672 صفحه
توضیحات اضافی :
معرفی کتاب هوسرل در متن آثارش اثر عبدالکریم رشیدیان "هوسرل در متن آثارش" اثری است قابل توجه از "عبدالکریم رشیدیان" که در آن دیدگاهها و عقاید این فیلسوف بزرگ قرن نوزدهم را در کاوشی میان آثارش بررسی میکند. "هوسرل" در لایپزیگ به تحصیل نجوم پرداخت و در آنجا نیز در دورههای سخنرانی در ریاضیات، فیزیک و فلسفه شرکت کرد. وی در آنجا سخنرانیهای ویلهلم وونت، مبتکر اولین موسسه روانشناسی تجربی را پیرامون فلسفه شنید که بر او تاثیر گذاشت. "هوسرل" به عنوان فیلسوفی با پیشینه ریاضی، علاقهمند به توسعه یک نظریه کلی در مورد سیستمهای استنتاجی بود که به پیروی از بولزانو، آن را به عنوان یک نظریه علمی تصور کرد؛ با این استدلال که میتوان به هر علمی از جمله ریاضیات، به عنوان یک نظریه و سیستمی از قضایا که با مجموعهای از روابط استنتاجی به هم مرتبط هستند، نگاه کرد. به پیروی از جان اس. میل، او در تحقیقات منطقی استدلال میکند که بهترین راه برای مطالعه ماهیت چنین نظامهای گزارهای این است که کار را از جلوههای زبانی آنها، یعنی مجموعههای جملات و گفتههای مطمئنانهی آنها، آغاز کنیم. چگونه این جملات و گزارههایی را که بیان میکنند تحلیل کنیم؟ رویکرد "هوسرل" مطالعه واحدهای آگاهی است که گوینده مربوطه خود را دارای آن نشان میدهد یا به عبارتی به آنها صدا میدهد. در بیان گزاره مورد نظر، مثلا هنگام نوشتن یک کتاب درسی ریاضی یا ارائه یک سخنرانی، او این واحدهای آگاهی را اعمال عمدی یا تجربیات عمدی مینامد، زیرا آنها همیشه چیزی را بهعنوان چیزی نشان میدهند. به گفته "هوسرل"، واحدهای غیرعمدی آگاهی نیز وجود دارد و او درد را به عنوان مثال ذکر میکند. آنچه تجارب عمدی را از غیرعمدی متمایز میکند، محتوای عمدی اولی است. "عبدالکریم رشیدیان" با بررسی دقیق "هوسرل در متن آثارش"، مخاطب را به خوبی با اندیشههای او آشنا میکند. --------------- قسمت هایی از کتاب هوسرل در متن آثارش: به عقیده هوسرل نباید میان ((پیش فرض ها)) و ((مبانی)) روان شناختی معرفت به یک قانون، با پیش فرض ها، مبادی و مقدمات منطقی آن قانون خلط کرد؛ بنابراین نباید وابستگی روان شناختی (یعنی وابستگی به یک منشا روان شناختی) را با اثبات و توجیه منطقی اشتباه کرد، زیرا دومی با بصیرت از نسبت عینی مستقل از ذهن مقدم و تالی مطابقت دارد اما اولی با پیوندهای ذهنی معیت و توالی مرتبط است. “هوسرل از همان پژوهش های منطقی میان ایده به معنای کانتی (ماهیات دقیقه) و ایده به معنای افلاطونی آن، که آن را با واژه آیدوس (eidos) مشخص می کند تفاوت می گذارد. آیدوس ها ماهیات اوبژه های منفردی هستند که ما را احاطه کرده اند و در همان وجه انضمامی شان نگریسته می شوند. یعنی از دقت یا تعینات کامل مفاهیم هندسی بی بهره اند و نوعی عدم دقت و عدم صراحت ذاتی آنهاست. عدم دقتی که از ضعف دانشمند ناشی نمی شود.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
چاپ:
اول
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت