چکیده :
ترجمه ماشینی :
بین سه مدل الهیاتی (تقدسی، کارکردی و هستیشناختی) در مورد کهانت مسیح اختلاف نظر وجود دارد.
یکی از جنبههای بارز این اختلاف، وجود دیدگاههای متفاوت درباره رابطه بین قربانی و میانجیگری آسمانی در کهانت مسیح است.
این دیدگاههای متضاد نشان میدهد که الهیات مسیحی درباره ماهیت کار کاهنی مسیح معراج، از جمله این تصور که چگونه مسیح نجات را از طریق کهانتش میانجیگری میکند، اتفاق نظر ندارند.
این وضعیت مشکل ساز این سوال را مطرح می کند که آیا راهی برای حل این تعارض تفاسیر وجود دارد؟
روش
مطالعه حاضر به طور هرمنوتیکی این مدلهای کشیشی مسیح را تجزیه میکند تا یک پیشنهاد سازنده از یک مدل جایگزین را به عنوان پیشنهادی برای حل تعارض تفاسیر در مورد این دکترین بیان کند.
این ساختارشکنی به دنبال کشف منطق هر تفسیر از کشیش مسیح از منظر اصول کلان هرمنوتیکی واقعیت یا پیشفرضهای هستیشناختی موجود در آن تفسیر است.
چنین دیدگاهی نشان میدهد که چگونه این پیشفرضها بر تفسیر یا نظریهای درباره کهانت مسیح تأثیر میگذارند و تأثیر میگذارند.
این ساختارشکنی شامل سه مرحله در این پایان نامه است: (1) طرح کلی سیستماتیک از تفاسیر کهانت مسیح.
(2) توصیفی از درک اصول کلان هرمنوتیکی واقعیت که در هر تفسیری که در گام اول به تصویر کشیده شده است، و نشانه ای از پیامدهای آموزه کشیشی مسیح؛ و (3) گذار به ساختن یک مدل جایگزین که از تعامل با عبرانیان، از جمله اشارههای آن به تفسیر اصول کلان هرمنوتیکی واقعیت، و پیامدهای آموزه کشیشی مسیح ناشی میشود.
نتایج
با توجه به اصول کلان هرمنوتیکی واقعیت در مدلهای مقدس، کارکردی و هستیشناختی، این تحقیق نشان میدهد که الوهیت واقعیتی است که با عدم ترتیب تعریف میشود (به عنوان موجودی بیزمان- بیزمان یا حداقل منطقاً نزدیک به آن) ، انسانیت مسیح ابزار مکانی-زمانی واقعیت غیر ترتیبی الهی است و بهشت به عنوان یک محیط بی زمان-فضا یا منطقاً نزدیک به آن درک می شود.
وقتی تفاسیر مقدس، کارکردی و هستیشناختی کهانت مسیح از منظر این اصول کلان هرمنوتیکی واقعیت خوانده شود، نتایج زیر ایجاد میشود.
در مدل مقدس، کاهنیت مسیح به تصویر مسیح شناختی اشاره دارد که از نظر سوتریولوژیکی در ابزارهای مکانی-زمانی عینی است که واقعیت بی زمان-بی مکان آفرینش جدید را در انسان ها منتقل و به فعلیت می رساند.
در مدل کارکردی، کاهنیت مسیح به زبان مسیحشناختی توصیف میشود که متضمن توالی کارکردها (صلیب زمینی و شفاعت آسمانی) است، اما از نظر جامعهشناسی در ابزارهای مکانی-زمانی که واقعیت بیزمان-فضای امر جدید را میرسانند/واقع میکنند، مشخص میشود.
خلقت در انسان در مدل هستیشناختی، کاهنیت مسیح، مسیحشناسی را به تصویر میکشد که با ابزارهای مکانی-زمانی، در جهان مکانی-زمانی ما، واقعیت جامعهشناختی آفرینش جدید را که قبلاً در خدا عینی است، آشکار میسازد.
با این حال، بر اساس یک قرائت سیستماتیک از کشیش مسیح در رساله به عبرانیان، این تحقیق یک دیدگاه جایگزین، یعنی مدل تاریخی را پیشنهاد میکند.
این خوانش اشارههایی به تفسیر متفاوتی از اصول کلان هرمنوتیکی واقعیت مییابد، جایی که واقعیت الهی، انسانیت مسیح و بهشت واقعیتهای مکانی-زمانی هستند.
برخلاف مدلهای دیگر، از آنجایی که آنها تفسیری متمایز از اصول کلان هرمنوتیکی دارند، مدل تاریخی به شدت بر کشیشی آسمانی تأکید میکند و عمداً کشیشی مسیح را بهعنوان مکانی-زمانی تفسیر میکند.
این بدان معنی است که مسیح یک فعالیت رسمی متوالی در بهشت انجام می دهد که در آن خدا در فرآیند سوتریولوژیک بخشش و دگرگونی انسان ها دخالت دارد.
there is a disagreement between three theological models (sacramental, functional, and ontological) of interpretation about christ’s priesthood.
one clear aspect of this disagreement is the existence of different views on the relationship between sacrifice and heavenly mediation in the priesthood of christ.
these conflicting views reveal that christian theology does not have a consensus about the nature of the priestly work of the ascended christ, including the conception of how christ mediates salvation through his priesthood.
this problematic situation raises the question whether there is a way to resolve this conflict of interpretations.
method
the present study hermeneutically deconstructs these models of christ’s priesthood to articulate a constructive proposal of an alternative model as a suggestion for the resolution of the conflict of interpretations regarding this doctrine.
this deconstruction seeks to uncover the logic of each interpretation of christ’s priesthood from the perspective of the macro-hermeneutical principles of reality or ontological presuppositions assumed in that interpretation.
such perspective indicates how these presuppositions inform and impact an interpretation or theory about the priesthood of christ.
this deconstruction involves three steps in this dissertation: (1) a systematic outline of the interpretations of christ’s priesthood; (2) a description of the understanding of the macro-hermeneutical principles of reality assumed in each interpretation depicted in the first step and an indication of the implications for the doctrine of christ’s priesthood; and (3) a transition to the construction of an alternative model derived from an interaction with hebrews, including its pointers to the interpretation of macro-hermeneutical principles of reality, and the implications for the doctrine of christ’s priesthood.
results
with regard to the macro-hermeneutical principles of reality in the sacramental, functional, and ontological models, the research shows that divinity is a reality defined by non-sequentiality (understood as, or at least logically close to, a timeless-spaceless being), the humanity of christ is a spatio-temporal instrument of the divine non-sequential reality, and heaven is understood as, or logically close to, a timeless-spaceless environment.
when the sacramental, functional, and ontological interpretations of the priesthood of christ are read from the perspective of these macro-hermeneutical principles of reality, the results below are generated.
in the sacramental model, the priesthood of christ refers to a christological picture that is soteriologically concrete in spatio-temporal instruments that convey and actualize the timeless-spaceless reality of the new creation in human beings.
in the functional model, the priesthood of christ is described in a christological language that involves sequentiality of functions (earthly cross and heavenly intercession), but it is soteriologically concrete in spatio-temporal instruments that convey/actualize the timeless-spaceless reality of the new creation in human beings.
in the ontological model, the priesthood of christ portrays a christology that reveals, by means of spatio-temporal instruments, in our spatio-temporal world the soteriological reality of new creation that is already concrete in god.
however, on the basis of a systematic reading of christ’s priesthood in the epistle to the hebrews, the research suggests an alternative view, namely, the historical model.
this reading finds pointers to a different interpretation of macro-hermeneutical principles of reality, where the divine reality, the humanity of christ, and heaven are spatio-temporal realities.
in contrast to the other models, as they hold a distinct interpretation of macro-hermeneutical principles, the historical model strongly emphasizes a heavenly priesthood and intentionally interprets christ’s priesthood as spatio-temporal.
this means that christ performs a sequential official activity in heaven, in which god is involved in the soteriological process of forgiving and transforming human beings.