چکیده :
ترجمه ماشینی :
مسئله شخصیت خدا در میان بسیاری از محققین کتاب مقدس، به ویژه هنگامی که اعمال تنبیهی شدیدی را در نظر می گیریم که هر از گاهی بر بشریت انجام می دهد، مورد بحث بوده است.
این مشاجره، بررسی مجدد مجموعه کتاب مقدس را ضروری میسازد تا به تصویری از شخصیت یهوه در پرتو قضاوتهای سخت و شدید او پی ببریم.
بررسی تفسیری حزقی 5: 5-17 در زمینه حزقی 1-24 نشان داده است که یهوه خدایی است که شروط عهد را حفظ می کند.
هنگامی که قوم او، مانند بنی اسرائیل، مقررات عهد را زیر پا می گذارند، او اقدامات انضباطی مناسبی را انجام می دهد که ممکن است برخی از آنها بی سابقه باشد تا عدم رضایت خود را از گناهان مردم ثبت کند.
آنچه دلالت بر آن دارد این است که مجازاتهای او اگرچه دردناک است و ممکن است باعث رنج شدید شود، به دلیل اصرار بنی اسرائیل در پرستش بتها و سایر اعمال زشت، سزاوار و موجه است.
علاوه بر این، yhwh، بر خلاف برخی از خدایان باستانی خاور نزدیک، که مجازاتهایشان مبتنی بر دلایل سست و بیاساس است، قضاوتهایی را بر اساس مسائل سنگین، مانند تخلفات اخلاقی و مذهبی انجام میدهد.
کتاب حزقیال علیرغم قضاوتهای سختی که بر بنیاسرائیل انجام شد، آشکار میسازد که خدا همچنان دوستدار، بخشنده و مهربان است.
این بر اساس اقداماتی است که او انجام می دهد، مانند دعوت بنی اسرائیل به توبه، ارائه قلبی جدید، روح جدید (تحول معنوی) و حضور در کنار آنها حتی در تبعید.
پس از مقدمه در فصل 1، فصل 2 این پایان نامه چالش های شخصیت خدا را که در حزقی 5: 5-17 منعکس شده است، بررسی می کند.
فصلهای 3، 4، و 5 به ترتیب اساس، کارکرد و ماهیت داوری انتقامجویانه یهوه بر قوم اسرائیل در حزک 5: 5-17 را در چارچوب آن بررسی میکنند.
فصل 6 تئودیسه را در حزقی 5: 5-17 در چارچوب آن بررسی می کند.
این فصل مفاهیمی را که عدالت تلافی جویانه یهوه بر شخصیت او دارد، روشن می کند.
فصل 7 به روابط درون متنی و بینامتنی حزقی 5: 5-17 با بقیه حزقیال و سایر بخش های عهد عتیق می پردازد.
فصل 8 مقایسه ای از شخصیت خدای اسرائیل با خدایان خاور نزدیک باستان ارائه می دهد.
فصل نهم یافته های کل مطالعه را ترکیب می کند.
the question of the character of god has been an issue of contention among many biblical scholars, particularly when considering the severe punitive actions that he unleashes upon humanity from time to time.
this contention makes it imperative to reexamine the biblical corpus to ascertain its portrayal of yhwh's character in the light of his harsh and severe judgments.
the exegetical examination of ezek 5:5-17 in the context of ezek 1-24 has revealed that yhwh is a god who upholds the terms of the covenant.
when his people breach the covenant stipulations, as the israelites did, he takes appropriate disciplinary measures, some of which may be unprecedented, to register his disapproval of the people's sins.
what this implies is that his punishments, although they are painful and may cause intense suffering, are deserved and justified, because of the israelites' persistence in the worship of idols and other abominable practices.
furthermore, yhwh, unlike some of the ancient near eastern gods, whose punishments are based on flimsy and baseless reasons, metes out judgments based on weighty matters, such as moral and cultic violations.
despite the severe judgments unleashed on the israelites, the book of ezekiel reveals that god is still loving, gracious, and merciful.
this is based on the actions he takes, such as calling the israelites to repentance, offering them a new heart, a new spirit (spiritual transformation), and being present with them even in exile.
after the introduction in chapter 1, chapter 2 of this dissertation explores the challenges to the character of god as reflected in ezek 5:5-17.
chapters 3, 4, and 5 respectively examine the basis, the function, and the nature of yhwh's retributive judgment on the people of israel in ezek 5:5-17 within its context.
chapter 6 investigates theodicy in ezek 5:5-17 within its context.
this chapter elucidates the implications that yhwh's retributive justice has on his character.
chapter 7 looks at the intratextual and intertextual relations ezek 5:5-17 has with the rest of ezekiel and other sections of the old testament.
chapter 8 offers acomparison of the character of israel's god with the gods of the ancient near east.
chapter 9 synthesizes the findings of the entire study.