چکیده :
ترجمه ماشینی :
نقطه کانونی این پایان نامه در حیطه نظری و کاربردی است.
این سه حوزه متمایز پژوهش را در بر می گیرد، الهیات اکوفمینیستی رزماری رادفورد روتر، فمینیسم اسلامی، و محیط زیست اسلامی در راستای هدف اولیه ایجاد یک مورد برای ساخت الهیات اکوفمینیستی در اسلام.
به طور خاص، من به دنبال تحکیم فمینیستهای اسلامی و نظریهها و رویکردهای زیستمحیطی هستم و در عین حال از بینشها و انتقادات روتر استفاده میکنم.
این از طریق فرآیند سنتز و کاربرد انجام می شود.
تلاقی تخریب محیط زیست و نابرابری جنسیتی، ادعای بارز اکوفمینیسم است و بنابراین، من با یک ارزیابی اکوفمینیستی از گفتمانهای اسلامی معاصر در مورد زنان و بومشناسی با پاسخ به این سؤال شروع میکنم - ابعاد اسلامی که نابرابریهای جنسیتی را با عدم تعادل اکولوژیکی مرتبط میکند چیست؟ من فرض میکنم که در چارچوبهای اسلامی و جهانبینی، تلاقی تخریب محیطزیست و نابرابریهای جنسیتی برای درک پویایی هر دو موضوع حیاتی است.
من استدلال میکنم که پژوهشهای فمینیستی اسلامی به شدت به مؤلفههای مردسالارانه اسلام میپردازد، در حالی که توجه به ساختارهای سلسله مراتبی عمدتاً به تحلیلهای جنسیتی محدود میشود.
من ادعا میکنم که این نیاز ناشی از یکپارچگی اکولوژیکی انتقادی را با استفاده از یک چارچوب اکوفمینیستی نشان میدهد که روتر قابلیت استفاده نظری و روششناختی فوقالعادهای را ارائه میدهد.
از این رو، من آنچه را که یک الهیات اکوفمینیستی در اسلام میتواند متضمن باشد، خطوط، محدودیتها و کاربرد آن را میسازم.
در نهایت، من چارچوب ترکیبی اکوفمینیستی را برای نمونههای خاص قرآنی به کار میبرم.
من کلمه عربی "خلیفه" را وقتی به عنوان نایب ترجمه می شود بررسی می کنم.
من همچنین روایات آدم، حوا/حوا، بهشت عدن و جهان آخرت (بهشت و جهنم) را از طریق پاسخ به برخی سؤالات پژوهشی بنیادی کاوش میکنم - مفاهیم کلامی «خلیفه» که به عنوان جانشینی و قرآن ترجمه شده است چیست؟ روایتی از آدم، حوا، باغ عدن و آخرت؟ آیا در الهیات اسلامی کلاسیک و معاصر، سلسله مراتب مقوله ای و یا دوگانه وجود دارد که سلسله مراتب جنسیتی انسان را بر خلقت غیرانسان و مرد بر زن را فعال می کند؟ من استدلال میکنم که تفاسیر اسلامی کلاسیک و معاصر ناشی از آن روایات مستقیماً بر تصورات بدن، نقشهای جنسیتی و اخلاق محیطی در اسلام تأثیر میگذارد.
بنابراین، پیامدهای ماندگاری برای زنان، حاشیه نشینان و محیط زیست وجود دارد
the focal point of this dissertation is theoretical and applicatory in scope; it incorporates three distinct areas of scholarship, the ecofeminist theology of rosemary radford ruether, islamic feminism, and islamic environmentalism towards the primary goal of making a case for the construction of an ecofeminist theology in islam.
specifically, i seek to consolidate islamic feminists and environmental theories and approaches while utilizing and bringing to bear the insights and critiques of ruether.
this is accomplished through a process of synthesis and application.
the intersection of environmental destruction and gender disparity is the hallmark claim of ecofeminism and thus, i begin with an ecofeminist appraisal of contemporary islamic discourses on women and ecology by answering the question—what are the islamic dimensions connecting gender inequalities with ecological imbalances? i hypothesize that within islamic contexts and worldview, the intersection of environmental destruction and gender disparities are critical to understanding the dynamics of both issues.
i argue that islamic feminist scholarship heavily addresses patriarchal components of islam, while attention given to hierarchal structures is largely limited to gender analyses.
this, i assert, situates the resulting need for critical ecological integration utilizing an ecofeminist framework of which ruether offers tremendous theoretical and methodological usability.
from this, i construct what an ecofeminist theology in islam could entail, its contours, constraints, and applicability.
finally, i apply the synthesized ecofeminist framework to specific qur’anic examples.
i examine the arabic word “khalīfa” when translated as vicegerency.
i also explore narratives of adam, ḥawwāh/eve, the garden of eden, and the afterworld (heaven and hell) through the pursuit of answering some fundamental research questions—what are the theological implications of “khalīfa” translated as vicegerency and the qur’anic narrative of adam, eve, the garden of eden, and the afterworld? are there categorical and or dualistic hierarchies in classical and contemporary islamic theology, which activate a gendered hierarchy of human over non-human creation and male over female? i argue that classical and contemporary islamic interpretations prompted by those narratives directly influence body conceptions, gender roles, and environmental ethics in islam.
thus, there are enduring consequences for women, the marginalized, and ecology.
advisors/committee members: zayn kassam, sophia pandya, ann hidalgo.
نویسنده :
Nayawiyyah U. Muhammad
منبع اصلی :
https://scholarship.claremont.edu/cgu_etd/404/
پایگاه :
پ:پایگاه پایان نامه
یادداشت :
Keywords: Ecofeminist Theology; Islamic Ecofeminist Theology; Islamic Environmentalism; Islamic Studies; Religion; Women''s Studies, Rosemary Radford Ruether
توضیحات فیزیکی اثر :
236 صفحه.
نوع منبع :
رساله تحصیلی
,
کتابخانه عمومی