چکیده :
ترجمه ماشینی :
از آنجایی که الهیات مسیحی قصد دارد ادعاهای حقیقت در مورد ماهیت واقعیت را مطرح کند، لزوماً درگیر کار متافیزیک است.
بنابراین، پنطیکاستی ها، دقیقاً به عنوان مسیحیان، موظف به مشارکت هستند.
در این مطالعه، من با نشان دادن این نکته شروع میکنم که تلاشهای صریح، توسعهیافته و منظم کمی برای ساختن یک چشمانداز متافیزیکی از دیدگاه پنطیکاستی انجام شده است.
از طریق کاوش در این چند تلاش، آشکار میشود که پنطیکاستیها به همان شیوهای که خداشناسی میکنند - یعنی با آگاهی از هنجارها، اعمال و اعمال گفتاری که معنویت آنها را تشکیل میدهند، در نظم متافیزیکی شرکت میکنند.
من این تمایل را دنبال میکنم و قصد دارم متافیزیکی بسازم که همزمان با معنویت/الهیات پنطیکاستی هماهنگ باشد و عمیقاً با سنت کلاسیک متافیزیک مسیحی مرتبط باشد.
جیمز k.a.
پنج عنصر اسمیت از جهان بینی پنطیکاستی دسته بندی های مفیدی را برای انجام این امر ارائه می دهد.
با ترسیم آنچه که متکلمان پنطیکاستی در مقولههای اسمیت ساختهاند، آنچه آشکار میشود، گرایش الهیدانان مذکور به خداشناسی از معنویت پنطیکاستی ایدهآلی است که دیگر نمیتوان آن را به طور گسترده فرض کرد.
در واقع، من کشف می کنم که اشکال رایج رایج معنویت پنطیکاستی مانع از توانایی ما برای: (1) پرستش صادقانه خدای سه گانه، و بنابراین (2) درک منسجم واقعیت در رابطه با او به روشی که متافیزیک کلاسیک مسیحی برای ما به ارث گذاشته است، می شود.
من متعاقباً یک متافیزیک پنطیکاستی - یک بار دیگر، با استفاده از مقولههای اسمیت - در گفتگو با سنت کلاسیک مسیحی میسازم که منجر به فراخوانی برای (دوباره) شکلگیری پراکسیس پنطیکاستی میشود.
در نهایت، با پیشنهادی به پنطیکاستال ها پایان می دهم که تجدید عبادت را در نظر بگیرند تا معنویت ما بتواند با دانه های درک وفادارانه از رابطه خدا-جهان کار کند.
بنابراین، در این پایان نامه، آنچه من ارائه می کنم این است: مشارکت سازنده و انتقادی معنویت پنطیکاستی/الهیات معمولی، و الهیات پنطیکاستی از طریق سنت متافیزیکی مسیحی بزرگتر کیهانی، اعتقادی و جزمی.
این تلاش با هدف ساختن متافیزیک پنطیکاستی است که به یکباره بهترین چیز را در سطح اول تجربه پنطیکاستی رعایت کند و در عین حال با آنچه مشکل ساز است روبرو شود.
insofar as christian theology aims to make truth claims about the nature of reality, it is necessarily involved in the enterprise of metaphysics.
pentecostals, precisely as christians, are thus obliged to participate.
in this study, i begin by showing that few explicit, developed, and systematic attempts have been made to construct a metaphysical vision from a pentecostal perspective.
through exploring those few attempts, it becomes evident that pentecostals aim to participate in the metaphysical discipline in the same way they theologize-that is, informed by the norms, practices, and speech acts that constitute their spirituality.
i follow this proclivity and aim to construct a metaphysics that is at once attuned to pentecostal spirituality/theology, and deeply connected to the classical tradition of christian metaphysics.
james k.a.
smith's five elements of a pentecostal worldview provide helpful categories to accomplish this.
by first sketching what pentecostal theologians have constructed within smith's categories, what gets revealed is the tendency of said theologians to theologize from an idealized pentecostal spirituality that can no longer be assumed to be widely practiced.
indeed, i discover that current popular forms of pentecostal spirituality are obstructing our ability to: (1) faithfully worship the triune god, and thus (2) coherently understand reality in relation to him in the way classical christian metaphysics has bequeathed to us.
i subsequently construct a pentecostal metaphysics-once again, utilizing smith's categories-in conversation with the classical christian tradition which leads to a call for (re)forming pentecostal praxis.
finally, i close with a proposal for pentecostals to consider liturgical renewal so that our spirituality might work with the grain of a faithful understanding of the god-world relation.
in this thesis, then, what i am offering is: a constructive and critical engagement of pentecostal spirituality/ordinary theology, and of pentecostal theology via the larger ecumenical, creedal, and dogmatic christian metaphysical tradition.
this effort is aimed at constructing a pentecostal metaphysics that, at once, does justice to what is best in first-level pentecostal experience, while confronting that which is problematic.