توحيد نامه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
توحيد نامه
حسيني، حسن
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
توحيد نامه
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
towhīd-nāme
تحفه توحيد خانه
tohfe-ye towhīd-xāne
پدیدآورندگان :
حسینی, حسن, قرن 12ق./18م.
(نویسنده)
چکیده :
(پايان دستور الملوك چاپ نگارنده، ش 10- ذيل عالم آراي ص 145- تذكرة الملوك ص 18) در آن از كافي و توحيد مفضل كه در آن ترجمه شده است و توحيد ابن بابويه و اثولوجياي ارسطو نقل شده و از ابن مقفع و ابن ابي العوجاء به نام ملحد و از قرشي طبيب و جالينوس ياد شده است و در آن آمده است «تمام شد عهدنامه» (ص 8). رساله ايست فلسفي و در آن از نگريستن به نظام عالم به توحيد راه نمايي شده است. نسخه ما افسوس كه از آغاز و انجام و ميانه افتاده است و آشفته و پس و پيش شده است و نمي دانيم چند مقصد از آن به دست نيست. در آغاز آمده است: «و قد سميته بتوحيد نامه و تحفه توحيد خانه ليكون اسمه كاشفا عن معناه مشيرا الي غايته و منتهاه و ايضا فانما وضع له كتاب توحيد نامه و اسس عليه بنيانه انما هو بيان صنع الله و الحث علي النظر في آيات السموات و الارض» (ص6)، نيز: «درين كتاب موسوم به توحيد نامه» (ميانه نسخه)، همچنين: «و بالجملة مقصود اصلي اين كتاب بيان كارهاي الله تعالي است از براي منفعتهاي بسياري كه مترتب مي شود بر دانستن كارهاي خدا و ترتيب داده شده است اين كتاب شريف بر چند مقصد» (ص 15) چنين است فهرست نسخه: مقصد اول: در بيان آن كه راه شناخت خدا كدام است؟ مقصد دوم: در بيان اين كه كارهاي الله تعالي چگونه سبب شناختن خدا مي شود. فصل و از جمله اسباب و آلاتي كه آدمي در تكلم احتياج به آنها دارد عضوهايي چند است. (از مقصد دوم) فصل و از جمله اسبابي كه انسان در تكلم به آنها احتياج دارد قوتي است كه حركت اعضا را به اراده انسان. فصل و از جمله اسباب تكلم احتياج انسان به تكلم. فصل و از جمله اسباب تملك هوا است. فصل و از جمله اسباب تكلم اينست كه الله تعالي اعصاب بدن را مسخر انسان كرده است. سپس چند فصل است درباره راه زنان توحيد، در شبهات: عبادت بر مخلوق ذهن، شرور و خيرات و ثنويت، عدم انفكاك صفات و خصوصيات اشياء، جهل عوام به توحيد حق، جهل بيشتر علماء به آن. اكثر عقلا راه خدا شناسي و راه توحيد را منحصر مي دانند در طريق اثبات واجب و اثبات وحدت واجب و دفع شبهه متوجه اين طريق و عدم توجه به صنع و تدبير الهي. اشياء عالم ذوات مختلف است و بنا بر مسأله توحيد بايد كه جميع اشياء يك ذات باشد و اين حكم مخالف عقل و مخالف راي حكماء است، اشياء كثير است و بنا بر مذهب توحيد همه يكي باشند. در اين جا مي گويد كه «اين فقير مدتي مضطرب بود تا اين كه به هدايت خدا مشكل را حل كرد. » فصل و از جمله اسباب تكلم ميل و اراده است. فصل و از جمله حكمتهايي كه متعلق است به شرور عالم اينست كه انسان چون مبتلا مي شود به شري و مصاب مي شود به ضرري رجوع مي كند به الله تعالي و تضرع مي كند. فصل و از جملة حكمتهايي كه متعلق به شرور عالم است اينست كه شروري به آدمي مي رسد متفطن مي شود كه خيرات و نعمتهايي كه دارد سبب او از جانب او نيست از جانب الله تعالي است. فصل و از جمله اسباب تكلم اينست كه مشاعر و حواس انسان مساعدت نمي كند به اين كه ما في الضمير ديگر را بداند و حاسه اي به ازاء اين مخلوق نشده است كه ناس بر ضمائر يكديگر اطلاع بيابند. مقصد چهارم: در ذكر كلماتي كه ماثور شده از ائمه اطهار در بيان صنع و حكمت الله تعالي. فصل در توحيد مفضل. مقصد پنجم: در بيان اين مطلب شريف كه ذوات اشياء عالم و حقايق اشياء به جعل و صنع الله تعالي است. فصل توحيد اصل دين است. فصل در اين كه ذوات اشياء به جعل و صنع الله تعالي به هم رسيده است. فصل در تقديس الله تعالي. فصل نصوص دال بر اين كه ذوات اشياء و خواص و آثار اشياء به جعل و صنع الله است. فصل در توهم فاسد اشتراك. فصل توحيد مقام رفيعي است. فصل يكي از راه زنان طريق توحيد اين كه انسان خود را فاعل افعال خود مي داند. (قدريه و مجوسيه) فصل حديث «اول الدين معرفته» . (دانش پژوه) كتاب را براي فرزندش نگاشته و به آن تصريح كرده: «هذا ما اوصي به مصنف كتاب توحيدنامه ولده الرشيد يحيي بن الحسن الحسيني» و مي گويد: «فاني اريد ان اخدم به انشاء الله مجلس مولانا سلطان حسين الصفوي الحسيني الموسوي». بنابراين نام مؤلف آن حسن حسيني است كه در نيمه دوم قرن 11 و اوايل قرن 12 مي زيسته و بيش از اين از مؤلف آن مطلع نيستيم. آن را توحيد نامه و يا تحفه توحيد خانه ناميده » ليكون اسمه كاشفا عن معناه و مشيرا الي غايته و منتهاه». دانش پژوه آن را آئيني براي توحيد خانه مرسوم عصر صفوي دانسته ولي عبارت توضيحي مؤلف چنين نمي رساند و وجه تسميه آن را خود توضيح داده است. او پس از ايراد خطبه اي، خطاب به فرزندش عهدنامه اي به عربي مي آورد و توصيه هائي به او دارد و هدف كتابش را ارائه طريقي براي خداشناسي مي داند و بعد از عهدنامه مطالب كتاب را در چند مقصد و هر مقصد در چند فصل سامان مي دهد. او انديشه در صنع الهي و ذكر خداوند را بهترين راه خداشناسي مي داند و درسراسر كتاب در پي اثبات اين نظر است. از نوع نقل قولها و استدلالها پيداست كه روش فلاسفه مورد نقد و اعتراض نامبرده است و در جاي جاي آن اشكالات و خردگيريهائي بر آن دارد. او از گرايشات عقلي دوري مي كند و در اغلب موارد به آيات و روايات استدلال كرده است. تلاش او بر ارائه روشي براي خداشناسي است كه مبتني بر استدلالهاي فلسفي نباشد او معتقد است كه تدبر در صنع الهي و تفكر در آفاق و انفس بهترين راه خداشناسي است و علاوه بر آن، «ذكر» را براي يافتن بهتر حقايق پيشنهاد مي كند و در اين بين بدون ذكر نام كسي طعنه هائي به فيلسوفان دارد. او در مقدمه كتاب ديگر خود به نام «جلاء القلوب» از اين كتاب نام برده است. شايد نامش در بخش افتاده آغاز و يا انجام نسخه بوده است. برگهاي نسخه جابجا شده و در ص 151 وضع موجود نسخه آمده است: و سميته به «توحيدنامه و تحفه توحيد خانه» ليكون اسمه كاشفاً عن معناه و مشير الي غايته و منتهاه و پيشكش مجلس شاه تهماسب (930-984ق) كرده است. (توحيد خانه يكي از بنيادهاي تبليغاتي روزگار صفوي در اصفهان بوده است) نسخه در دست 5 «مقصد» دار و «فصل» هايي بي شماره. مقصد1- در بيان آن كه راه شناخت خدا كدام است2- در بيان اين كه كارهاي خدا چگونه سبب شناخت او مي گردد 3- (اين عنوان افتاده) 4- در ذكر كلمات مأثور شده از ائمه اطهار در بيان صنع و حكمت خداي 5- در بيان اين مطلب شريف كه ذوات اشياء عالم و حقايق اشياء به جعل و صنع الله تعالي است. كتابي است در خداشناسي، بيشتر بر پايه شناخت كارها و آفريده هاي پروردگار، اندامهاي بشري و استدلال عقلي. فهرست تفصيلي آن را زنده ياد استاد دانش پژوه در «فهرست نسخ خطي كتابخانه آستانه قم (بخش دوم) 95-97» آورده اند. (احمد منزوي) آغاز كتاب: ... و آن عهدنامه اين است: هذا ما اوصي به مصنف كتاب توحيدنامه ولده الرشيد يحيي بن الحسن الحسيني و حثه عليه من كثرة النظر في ذلك الكتاب و قوة التمسك به و حسن رعايته ... واعلم ان التوحيد توحيدان: توحيد عامي و توحيد خاصي. كل واحد منها ذو عرض وسيع و مراتب متفاوته ... [آستانه قم ص 95-97؛ فهرستواره منزوي 6/116 و 9/235؛ عكسي دائرة المعارف 2/75]
نویسنده :
حسيني، حسن
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://alefbalib.com/index.aspx?pid=6&ID=721847
کد کنگره:
BP 217-219
جنس منبع:
متن
پایگاه :
نسخ خطی
یادداشت :
اهدا به: يحيي بن حسن حسيني (براي فرزندش. .) و تقديم به شاه سلطان حسين صفوي (1105-1135ق)
1. تهران؛ دائرة المعارف بزرگ اسلامي؛ شماره نسخه: 20-عكسي
آغاز نسخه: استخوانهاي بدن را حركت تواند داد؛ انجام نسخه: پوشيده نماند كه هر يك از اين سه كاري كه مذكور شد ... با حاشيه «منه سلمه الله تعالي» ...
اصل نسخه: شماره 5944 آستانه قم (فهرست 96/1)؛ خط: نسخ پخته، كاتب: بدون كاتب، تا: قرن11؛ تعداد صفحات: 171صفحه، 19سطر، [عكسي دائرة المعارف: 2-75]
2. قم؛ آستانه معصوميه؛ شماره نسخه: -5942
نماينده فرهنگ و ادب ديني كاركنان توحيد خانه دوران صفوي است. مؤلف در جلاء القلوب خود (1ر 6846 دانشگاه) از اين يكي ياد كرده است.؛ خط: نسخ، كاتب: بدون كاتب، تا: سده 11وقرن12، جا: ؛ افتادگيها: آغاز ووسط وانجام؛ عنوان و نشان شنگرف، با حاشيه «منه سلمه الله تعالي»؛ كاغذ: سپاهاني، جلد: تيماج مشكي، تعداد صفحات: 170برگ، 19 سطر، قطع: ربعي، اندازه: 22*13سم [آستانه قم: -95]
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت