چکیده :
اعیان ثابته یکی از نظریههای ابنعربی در حوزة جهانشناسی عرفانی است که عامل تبیین معارف بسیار دیگری مانند شیوة علم خداوند به جزئیات و مسئلة قضا و قدر و خیر و شر و توحید افعالی و نظریة وحدت وجود است.
اعیان ثابته مظاهر علمیِ اسماء و صفات خداوند و پیشزمینة خلقت موجودات و مقدرات مؤثر همراه آنان است.
ازنظر ابنعربی پس از مرتبة احدیت ذاتی در مرتبة واحدیت، همة اسماء الهی و لوازم و صور آنها در علم خداوند ظاهر میشود.
بر این اساس در مرتبة واحدیت بهواسطة کثرت اسماء و صفات حق، کثرت صور علمی موجودات در «حضرت علمیه» ظهور مییابد.
تجلی خارجی موجودات بعد از شیئیت ثبوتی بهواسطة فیض مقدس خداوند اتفاق میافتد و شیئیت وجودی موجودات تجلی مییابد.
در این مقاله مشخص میشود که علم خداوند به موجودات برپایة اعیان ثابته به خلقت و پیش از آن محدود نمیشود؛ بلکه در عین ثابت موجودات، علم به شیوة زندگی و حیات آنها و مقدرات طول زندگی و حیات اخرویشان نیز وجود دارد.
هدف این پژوهش آشکارکردن پیوند و ارتباط فعال و مداوم بین اعیان خارجی و اعیان ثابته است.
اعمال و رفتار و اخلاق وجود خارجی اعیان ثابتة انسانها قابلیت تغییر در بسیاری از مقدرات پیشبینیشده در عین ثابت آنها را فراهم میآورد؛ درنتیجه یک تعامل دوسویه و فعال بین موجودات خارجی و اعیان ثابته برقرار است که ضمن انکار جبرگرایی مطلق از ساحت عرفان، نقش اختیار انسان را در ترسیم سرنوشت خود و تغییر مقدرات به نمایش میگذارد.
روش پژوهش در این مقاله توصیفی ـ تحلیلی بر مبنای روش اسنادی و برپایۀ تحلیلِ محتواست.
در این پژوهش برپایة زبانِ تأویلی روشن میشود ارتباط دوسویة زبان و مفاهیم ذهنی دربارة اعیان ثابته و اعیان خارجی نیز برقرار است
the theory of the ayan sabitah (fixed entities) is one of the ideas of ibn arabi in the field of mystical mysticism, which explains many other teachings, such as god's knowledge of the details, the issue of predestination, good and evil, unity of the divine acts, and the theory of the unity of existence.
it is the scientific manifestation of the names and traits of god and the creation of beings along with effective destinies with them.
from the point of view of ibn arabi, after the state of inherent oneness, in the rank of unity, all divine names and their attributes and forms appear in the knowledge of god.
accordingly, in the rank of unity, due to the plurality of names and the traits of the truth, the plurality of scientific forms of the creatures appear in the hazrat-e-elmieh.
the external manifestation of the creatures after the foundation of the object occurs through the sacred grace of god, and after that, the existential object of creatures is manifested.
in this article, it is determined that god's knowledge of the beings is not restricted to fixed entities towards creation and before it.
but, in the fixed (eternal) entities of the beings, there exists the knowledge about their way of life and destinies of their eternal life.
the purpose of this research is to reveal the active and continuous connection between external entities and fixed (eternal) entities.
the acts and behaviors and the ethics of the fixed entities of human beings are capable of changing in many of the predictions in them.
consequently, there is a mutually active interaction between external beings and fixed entities.
this, while denying absolute determinism of the mysticism, exemplifies the role of man's power in mapping his fate and changing his destiny.
the methodology of this research is descriptive-analytical based on the documentary method and based on content analysis.
in this study, based on the interpretive language, it becomes clear that a two-way relationship of the language and the concepts of the mind is present about true lords and foreign lords.
نویسنده :
شجاع کیانپور ، جلیل مشیدی
منبع اصلی :
http://jpll.ui.ac.ir/article_23913_cb1eb52995875d2f5c10d8fb53015e40.pdf
پایگاه :
پایگاه مجلات 5
(پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)- سال 1397- دوره 12- شماره 4- از صفحه 29 تا 46)
یادداشت :
کلیدواژهها
ابنعربی اعیان ثابته اعیان خارجی تقدیر
کلیدواژهها [English]
Ibn ''Arabi Fixed (Eternal) Entities External Entities Fate