آشنایی با بحارالانوار: بزرگترین دایرهالمعارف حدیث شیعه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آشنایی با بحارالانوار: بزرگترین دایرهالمعارف حدیث شیعه
احمد عابدی
300 صفحه
کتابخانه مجازی الفبا
1378ش.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آشنایی با بحارالانوار: بزرگترین دایرهالمعارف حدیث شیعه
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
آشنایی با بحار الانوار
پدیدآورندگان :
عابدی آرانی, احمد (استاد درس خارج حوزه علمیه قم و دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم), 1339ش.
(نویسنده)
وضعیت نشر :
تهران - ایران ،
همایش بزرگداشت علامه مجلسی، دبیرخانه، بخش انتشارات (با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات) ،
1378ش
چکیده :
مجموعه حاضر با هدف معرفی بحارالانوار، اثر علامه مجلسی تدوین گردیده که در آن، ضمن معرفی ویژگیهای بحارالانوار، زندگی، شخصیت، تالیفات و آثار علامه مجلسی نیز شرح داده شده است .
کلید واژه اصلی :
اعلام و شخصیت ها :
علامه مجلسی, مولی محمدباقر (فقیه شیعه امامیه در دوران شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی، شیخ الاسلام عهد شاه سلیمان، از فقیهان و محدثان مشهور شیعه در قرن یازدهم هجری، نزدیک به اخباریان: اخباری معتدل، صاحب بحارالانوار: بزرگترین دائرةالمعارف حدیث شیعه امامیه), 1037ق./1628م. 1110ق./1699م.
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
علامه مجلسی
,
احمد عابدی (دانشگاه قم)
,
احمد عابدی آرانی
,
احمد عابدی (دانشکده هدی)
آثار پر استناد :
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
نویسنده :
احمد عابدی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
https://b2n.ir/684085
شماره ديويي:
297.212
شابک (isbn):
9789644221873
کد کنگره:
BP 136 /ب30865 م3
جنس منبع:
متن
پایگاه :
ر:پایگاه موقت
یادداشت :
آدرس دیگر: https://b2n.ir/969824
شماره کتابشناسی ملی م78-21057
سرشناسه عابدی، احمد، 1339
عنوان قراردادی بحار الانوار. شرح
عنوان و نام پدیدآور آشنایی با بحارالانوار: بزرگترین دایرهالمعارف حدیث شیعه/ احمد عابدی.
مشخصات نشر تهران: همایش بزرگداشت علامه مجلسی، دبیرخانه، بخش انتشارات: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، 1378.
مشخصات ظاهری 300ص.
وضعیت فهرست نویسی فاپا
یادداشت عنوان روی جلد: بزرگترین دایرهالمعارف حدیث شیعه: آشنایی با بحارالانوار.
یادداشت کتابنامه: ص. [293]-300؛همچنین به صورت زیرنویس.
عنوان روی جلد بزرگترین دایرهالمعارف حدیث شیعه: آشنایی با بحارالانوار.
موضوع مجلسی، محمدباقربن محمدتقی، 1111 - 1037ق. بحار الانوار -- نقد و تفسیر
شناسه افزوده مجلسی، محمدباقربن محمدتقی، 1111 - 1037ق. بحار الانوار. شرح
شناسه افزوده سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
شناسه افزوده همایش بزرگداشت علامه مجلسی. دبیرخانه. بخش انتشارات
رده بندی کنگره BP135/م3ب30865 1378
رده بندی دیویی 297/212
توضیحات فیزیکی اثر :
300 صفحه
توضیحات اضافی :
از علامه محمد باقر مجلسي (1307 ــ 1111 ق) آثار زيادي به جا مانده است امّ الاثار وي دايرةالمعارف عظيم تشيع «بحارالانوار الجامعه لدرراخبار الائمة الاطهار (ع)» است كه در يكصد و ده جلد با مقدمه هاي مرحوم آيت الله رباني شيرازي (پيرامون زندگينامه علامه مجلسي و مولفان مصادر بحارالانوار) و پاورقي هاي مرحوم علامه طباطبايي چاپ و منتشر شده است. پيرامون كتاب بحارالانوار آثار زيادي به نگارش در آمده است كه جديدترين، اثري كه در اين باره نوشته شده كتاب حاضر است كه به معرفي و بررسي آن مي پردازيم. همچنانكه از اسم اين اثر پيداست معرفي مجموعه ي عظيم بحار، موضوع اصلي آن است كه نويسنده طي آن اطلاعات و تحليل هاي در خوري پيرامون اثر سترگ بحار به خواننده عرضه كرده است. كتاب حاضر در دو بخش «آشنايي با مولف بحار الانوار» و «آشنايي با بحارالانوار» گردآمده است و جمعاً 36 فصل را شامل ميشود. اين اثر علاوه بر مطالب مزبور مقدمه ناشر و پيشگفتار مولف را هم در بردارد. بخش اول شامل سيزده فصل است: فصل اول: زندگي نامه علامه مجلسي، فصل دوم: علامه مجلسي از نگاه دانشمندان، فصل سوم: مقام محمود، فصل چهارم: حيات طيبه، فصل پنجم: علامه مجلسي و تربيت شاگرد، فصل ششم: انقلاب دروني، فصل هفتم: ترجمه روايات، فصل هشتم: محدثي بزرگ، فصل نهم: تاليفات علامه مجلسي، فصل دهم: استادان علامه مجلسي، فصل يازدهم: علامه مجلسي اول، فصل دوازدهم: تاليفات علامه مجلسي اول، فصل سيزدهم: شاگردان علامه محمد باقر مجلسي بخش دوم شامل فصلهايذيل است : فصل اول: بحارالانوار از نظر بزرگان، فصل دوم: ارزش و ويژگيهاي بحار الانوار، فصل سوم: هدف از تاليف بحارالانوار، فصل چهارم: آيا تصميم علامه مجلسي بر جمعآوري همه روايات بوده است؟ فصل پنجم: ميزان اعتبار روايات بحار الانوار، فصل ششم: روش علامه مجلسي در بحار الانوار، فصل هفتم: دقتهاي علامه مجلسي در فهم روايات، فصل هشتم: بحثهاي مستقل علامه مجلسي در بحارالانوار، فصلنهم: مباحث ادبي در بحار الانوار، فصل دهم: بحثهاي هيئت و نجوم در بحارالانوار، فصل يازدهم: بحارالانوار و مسائل عقلي، فصل دوازدهم: بحار الانوار و فلاسفه، فصل سيزدهم: اشكالات بر بحارالانوار و پاسخ آنها، فصل چهاردهم: تعليقات بر بحار الانوار، فصل پانزدهم، رسالههاي مستقل در بحار الانوار، فصل شانزدهم: شاگردان علامه مجلسي و بحار الانوار، فصل هفدهم: كتابهايي كه هرگز نوشته نشد، فصل هيجدهم: مصادر بحار الانوار، فصل نوزدهم: آثاري پيرامون بحار الانوار، فصل بيستم: آشنايي اجمالي با محتواي بحارالانوار، فصل بيست و يكم: مصححان بحارالانوار، فصل بيست و دوم: تاريخ تاليف مجلدات بحارالانوار، فصل بيست و سوم: چاپهاي بحارالانوار. / علامه مجلسي و امر جمع آوري روايات : در بدو نظر به آثار علامه مجلسي ممكن است شخص تصور كند كه علامه مجلسي شخصيتي متعصب و تك جنبهاي است اما اين توهم به زودي با اندك ژرفنگري در آثارش از ميان خواهد رفت. براي اينكه ادعاي فوق را ثابت كنيم توجه خوانندگان را به نكات زير جلب ميكنيم./ 1) جمع روايات گوناگون: مسلماً علامه مجلسي با اشرافي كه به منابع روايي عصر خود داشت، روايات زيادي درگستره موضوعي بسيار متنوع جمع آوري كرده است. / 2) توجه جدي به درايت احاديث. اگر بگوييم بزرگترين هنر علامه مجلسي، فهم و درك حديث بود تا جمع حديث، سخن درستي گفتهايم. زيرا وي با تسلط كافي به جوانب مختلف فهم حديث، آنها را موردبررسي قرار داده است. به عنوان مثال به بررسي اين روايت ميپردازيم: روايتي از پيامبر اكرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده كه «خير الصفوف في الصلاة، المقدم، و خير الصفوف في الجنائز، المؤخر» اغلب فقها از اين روايت فهميدهاند كه در نماز ميت، صف آخر افضل از صف اول است. شيخ صدوق فرموده: «افضل المواضع للصلاة عليالميت الصف الاخير؛ در نمازميت صف آخر بهترين مكان از كتاب وسائل اشيعه است». شيخ حرعاملي عنوان باب 29 از «ابواب صلاة الجنائز» از كتاب وسائل الشيعه را «باب استحباب اختيار الوقوف في الصف الاخير في صلاة الجنائز» قرار داده است. علامه حلي در تذكرةالفقهاء و منتهي المطلب و شهيد در ذكري همين حكم را از حديث فهميدهاند، در حالي كه علامه بزرگوار مجلسي پس از نقل حديث و كلمات فقها و پس از آن كه فرموده: «لايخفي بعد مافهموه من الخبر لفظاً و معني»، فرمودهاست : «والذي نفهم من الرواية و هوالظاهر منها لفظاً و معني أن المراد بصفوف الجنائز صفوف نفس الجنائز اذا وضعت للصلاة عليها، و المعني: أن خير الصفوف في الصلاة الصف المقدم أي ماكان أقرب الي القبلة، و خير الصفوف في الجنائز المؤخر أي ما كان أبعد عن القبلة و أقرب من الامام» علامه مجلسي پس از آن كه چهار وجه براي بعيد بودن آنچه اين فقهاي بزرگ از اين حديث فهميدهاند، و اين كه فتواي آنان بالفظ و معناي اين حديث هماهنگ نيست، ميگويد: «آن چه ما از اين حديث ميفهميم ــ و آن مطابق بالفظ و معناي حديث است ــ اين است كه اين حديث، صف خود ميتها را ميگويد، نه صف نمازگزاران را، يعني در نمازهاي يوميه بهترين صف، صف اول است كه به قبله نزديكتر است، اما در خود جنازهها بهترين صف صف آخر است كه از قبله دورتر و به امام جماعت نزديكتر است». سپس علامه مجلسي ميگويد: «تعجب است كه چگونه اصحاب از اين معناي روشن حديث، غفلت كردهاند». سبط شهيد ثاني فرموده است: «مقصود از اين حديث آن است كه گاهي نماز گزار نميداند آن ميت زن است يامرد، و هر چه مرد نمازگزار از آن ميت كه زن است دورتر شد بهتر است و سبب، مستور بودن زن ميباشد. به همين جهت شارع مقدس، اين حكم را به صورت كلي بيان كرده است. هر چند آن ميت مرد باشد». با مقايسه اين كلمات و آن فتواها با كلام علامه مجلسي، هيچ ترديدي در برتري فهم علامه مجلسي بر آنها باقي نميماند.1 / 3) نظريه پردازي و نقادي: واقعيت آن است كه برخي از افراد در تاليفات خود از علم مطبوع (عقل) خود بهرهاي نميگيرند. از اينرو اين دسته از افراد به عوض آنكه عالم و پژوهشگر باشند بيشتر حافظ علوم ديگرانانداما علامه مجلسي با وجود آن كه علوم و نظرات را به غايت در ذهن داشت دراغلب موارد نظريات مستقلي ارايه كرده و نظريات ديگران را به نقد كشيده است. در اينجا براي آگاهي بيشتر به ذكر يك مثال از نظريهپردازي و نقادي وي ميپردازيم. علامهي مجلسي درباره مسايل مطرح شده در كلام و فلسفه نظريههايي داشته است از جمله مساله حدوث عالم كه آن را از ضرورتهاي دين دانسته است 2 و نظريه خواجهنصيرالدين طوسي درباره بداكه آنرا به نقد كشيده و مدعي شده كه چون خواجه از روايات اسلامي در زمينه بدا اطلاع كافي نداشته است، منكر اعتقاد به بدا شده است.3 / 4) عدم تعصب در استفاده از منابع اهل سنت: علامه مجلسي در حوزه حديث و روايت آن اندازه تسلط داشت كه نه تنها منابع روايي شيعه بلكه منابع حديثي اهل سنت را نيز مدنظر قرار ميداد. از اين رو براي اثبات نظر كه مطرح ميكرد از روايات شيعيان و سنيها استفاده ميكرد تا بحث خود را بصورتي كامل و تام بپروراند. علامه مجلسي به منظورهاي مختلف از احاديث اهل سنت استفاده كرده است. خود او در اين زمينه در فصل اول از مقدمه بحار گفته است: «براي تصحيح الفاظ و روايات و تعيين معناي آنها به كتابهاي لغت و كتابهاي شرح حديث اهل سنت مراجعه ميكنم» و 20 كتاب لغت، و 52 كتاب حديث و 13 كتاب شرح حديث از اهل سنت را نام برده است كه به آنها زياد مراجعه كرده است ميكند. وي ميگويد: «گاهي روايات اهل سنت را نقل ميكنم تا پاسخ آنها را بدهم و يا استدلال برخود آنان نموده و گاهي براي بيان مورد تقيه يا تاييد روايات شيعه آنها را نقل ميكنم.» و لذا در بحارالانوار موارد فراواني از روايات را مشاهده ميكنيم كه از كتب اهل سنت نقل شده است؛ گاهي با واسطه و گاهي بدون واسطه.4 / 5) توجه به ارزش تاثيرگذار ادبيات در فهم حديث: بدون ترديد كسي كه در ادبيات عربگامي برنداشته باشد هرگز نخواهد توانست به عمق معنايي حديث پي ببرد، زيرا كاربرد هر يك از معاني مختلف واژهها تاثير بسزايي در فهم معنايي آن خواهد گذاشت. به علاوه نحوه قرائت و تركيب جمله ميتواند تغييراتي در معنا و مفهوم آن به عمل آورد. با وجود وسعت بسيار بحارالانوار، مجلسي هرگز از اين مساله هم غفلت نكرده است.5 / بحار الانوار در چشم اندازها : بدون ترديد «بحار الانوار» كار عظيمي است كه هيچ انسان منصفي نميتواند و نبايد به آن به ديده خرد نگاه كند، جمعآوري اين همه روايت و نوشتن توضيحات كافي و شافي در ذيل روايات، كار كوچكي نيست حال اگر بر اين همه زحمت، فوايد گوناگون، نظريات بديع علمي و مستندات زياد را اضافه كنيم قطعاً ارج و منزلت آن صد چندان خواهد شد و واقعيت هم اين را تاييد ميكند. حال جاي اين پرسش است كه چرا با وجود اين همه ارج و منزلتي كه اين كتاب (در تعبير صحيحتر دايرةالمعارف) دارد عالمان ديني بعضاً به ديدهي ارجگزاري بدان نگاه نكردهاند و آن راحتي از درجهي اعتبار علمي ساقط دانسته اند؟ و آن را به شدت نيازمند تهذيب و پاكساز ميدانسته اند وحتي توضيحات وي بر احاديث را كم فايده تلقي كرده اند؟6 و برخي ديگر اين كتاب را مملو از احاديث بي اساس دانسته اند 7 و بعضي نيز آن را به حدي داراي زوايد و حواشي بي فايده دانسته اند كه اگر روايات تكراري اش را حذف كنند بيش از بيست جلد از حجم آن كاسته ميشود؟8 / مولف كتاب آشنايي با بحارالانوار به طور جزئي و تفصيلي به اين پرسش ها پاسخ گفته است و روي هم رفته در اين جواب ها به چند نكته اشاره كرده است كه به طور خلاصه به آنها پرداخته ميشود: 1) مجلسي از حدس قوي و زيركي و ظرافت خاصي در فهم روايات برخوردار بوده است كه بر كسي پوشيده نيست. اگر منظور اشكال كنندگان آن باشد كه توضيحات و مستندات و... علامه مجلسي كافي نيست نظرشان درست است. اما اگر غير از اين باشد پذيرفتني نيست 9، زيرا وضعيت نبوغ علامه مشخص است و نيازي به چيزهايي كه درباره اش گفته شده ندارد. 2) متهم كردن اين اثر به اين كه مملو از احاديث بي اساس است و بايد تهذيب شود، نيز اشكال واردي نيست، زيرا اصل «تهذيب» قابل دفاع نيست چون هر نويسنده اي وقتي مطلبي را صائب و درست نيابد از آن بهره نمي گيرد پس دليلي ندارد كه اثر او را تهذيب كنند؟!10 بعلاوه علامه مجلسي از جمع و تفسير و توضيح احاديث هدف اساسي داشته كه يكي از آنها اين بود كه احاديث رايج را از خطر تلف شدن، مصون بدارد11 3) اينكه گفته شده مكررات در اين اثر زياد است نيز وارد نيست زيرا اگر مطالب بحار به طور دقيق مقايسه شوند مسلماً فوايد ذكر مطالب در اغلب جاها مشهود و خواهد شد12 / نظر نگارنده و ارزيابي : اگرچه نويسنده محترم با دقت و زحمت فراوان و مستندات ارجمندي از بحار دفاع كرده است اما گمان مي رود از يك مساله غفلت كرده است و آن مبناسازي دفاعيات ايشان از بحار است. جواب هاي موردي بابهره گيري از منابع قطعاً كاري شايسته است اما مسلماً روش علمي اين نيست كه مورد به مورد اشكال هاي طرح شده جواب داده شود بلكه اگر ابتدا قالبي طرحريزي شود و اشكالات در چارچوب آنها مطرح شود مسلماً خواننده هم مي تواند با تكيه بر آنها و مبناهاي ارايه شده از اثر ياد شده دفاع كند و يا آن را مورد نقد قرار دهد. از اين جهت نگارنده بدون آن به نقد روش علامه مجلسي در پردازش و تدوين و تاليف دايرةالمعارف بحار پردازد در تكميل دفاعيات نويسنده نكاتي يادآور ميشود: 1) با اعتراف به حفظ حق ناقدان بر اين نكته تاكيد مي كنيم كه علامه مجلسي عالمي بزرگ به شمار مي رود و داراي نظرياتي در حوزهي كار خود ميباشد. بنابر اين كه وي عالم و دانشمند رشته هاي مربوطه است نظريات وي همان اندازه محترم است كه نظريات ديگران. مسلماً وقتي عالمي دست به تاليف مي زند از نگاه و نگرش خود روش مناسبي را در پيش گرفته و كار خود را به سرانجام مي رساند و بنابر اين «تهذيب» و «اصلاح» و «تنقيح» و... معنا و مبنا پيدا نمي كنند. بله! هيچ ايرادي ندارد كه فردي برجسته اثر عالمي را به نقد بكشد و با توجه به معيارهاي شناخته شده نكات منفي و مثبت آن را بنماياند اما اين كار را نبايد با عنوان تهذيب انجام دهد. 2) در عين اينكه درباره آيات كتاب مقدس قرآن عظيم هيچ گونه چون و چرايي از جهت صدور نمي توان كرد اما روايات اسلامي (بجز متواترات كه صد در صد اتفاق نظر پيرامون آنها وجود داشته باشد) چنين نيستند. بنابراين وقتي اين اصل را پذيرفتيم بايد بپذيريم كه عالمان ديني با توجه به تحقيقات علمي و معيارهاي و روش هاي پذيرفته شده مي توانند اظهار نظر كنند. علامه مجلسي هم از جمله اين علما است. لذا به صرف اينكه عالمي مستندات بحار را نپذيرد مجاز نيست ارج و ارزش اثري را منكر شود. بلكه حق نقد و بررسي و نگاه از چشم انداز ديگر براي ساير علما محفوظ است. 3) نكته پاياني اين كه به نظر نگارنده لزومي ندارند كه از كليت يك اثر دفاع شود، بلكه وقتي ايرادي منطقي به اثري وارد باشد بايد آن را تصديق كرد هر چند كه اين پذيرش مبناي تصرف در اثر عالمي نمي شود و بلكه بايد از اين اتفاق و جرأت ميمون و مبارك تمجيد كرد كه در حوزه علمي تشيع، نقد و بررسي آن قدر ارزش دارد كه سايه عظمت بزرگاني چون مجلسي هم نتواند مانع آن شود. بي شك اگر از علامه مجلسي همين يك اثر را داشتيم آن قدر او را در ديدگان عالمان بزرگ ميكرد كه ابهت و عظمت وي مانع از نگرش نقادانه به وي و اثر وي شود كه آثار ارجمند ديگري هم از اين بزرگوار در دسترس داريم. اما چقدر شكوهمند است كه اين بزرگي ها هرگز مانع از كنجكاوي و نكته سنجي و در يك كلام نقد بزرگان ديگر نمي شود. لذا هم نويسنده محترم كتاب حاضر وهم ساير افراد بايد از اين همه آزادي در نقد آثار در حوزه هاي علمي تشيع خوشوقت باشند. / بحار الانوار دايرةالمعارف سترگ تشيع : اگر كسي به طور گذرا به بحارالانوار نظري كند متوجه عظمت اين اثر خواهد شد و اعتراف خواهد كرد كه پديدآوردن اثري اينچنين شگرف مطمئاً روح بلند و همت والايي ميطلبد. در واقع بايد بگوييم كه بحارالانوار اولين دايرةالمعارف تشيع در جهان است كه علامه مجلسي به تنظيم و تاليف آن اقدام كرده است. اثبات اين ادعا چندان مشكل نيست، بلكه اگر مراد از دايرةالمعارف را مجموعهاي از اطلاعات منسجم و همه جانبه پيرامون موضوع واحدي بدانيم كه جنبهي تركيبي دارد، نسبت دايرةالمعارف دادن به بحارالانوار نياز به استدلال هم ندارد. در اين اثر تشيع از دو جنبه عقلي و نقلي مورد بررسي قرار گرفته است. علامه مجلسي بحارالانوار را نخست در بيست و پنج مجلد بزرگ قرار داد، آن گاه جلد پانزده را دو بخش و در دو مجلد قرار داد، از اينرو مجلدات بحار 26 جزء ميباشد. بحارالانوار داراي 44 كتاب و 2489 باب است. اما كتاب فهرس مصنفات الاصحاب ــ كه علامه مجلسي ابتدا آن را تاليف نموده و بحارالانوار را براساس آن گردآوري نمود ــ داراي 2848 باب است. بنابراين اگر كسي تنها عنوان بابهاي بحارالانوار را جمع آوري كند، خود كتابي مستقل و بزرگ خواهد شد.13 / محتواي جزئي بحارالانوار را ميتوان در موارد كلي زير تقسيم بندي كرد: 1) علم، عالمان و اقسام و اصناف آنان. 2) توحيد، نبوت، معاد، ائمه و اصحاب پيامبر و ياران آنان . 3) حوادث پس از پيامبر واخبار خلفا . 4) طبيعت و ماوراي طبيعت. 5) ايمان، كفر و اخلاقيات . 6) مواعظ (خداوند، پيامبراكرم (ص)، ائمه (ع)، بلوهر و بوذاسف (بودا) . 7) فضايل و آداب قرائت قرآن و... 8) زكات و صدقه و ساير اعمال عبادي . 9) زيارت و آداب آن . 10) روايات فقهي و عقد و ايقاعات و ساير ابواب فقه . 11) اجازات فقهاي شيعه. / يك نظر و يك پيشنهاد: با تورقي كه نگارنده در كتاب ارزنده ي «آشنايي با بحارالانوار» كرد در عين ارج گزاري به زحمات نويسنده محترم يادآوري يك نكته را ضروري مي داند و آن اينكه وقتي يك اثري مورد بررسي علمي قرار مي گيرد لازم و شايسته است از هر گونه گرايشي كه بوي غير علمي از آن به مشام ميرسد، پرهيز كرد. هيچ ايرادي نخواهد داشت كه در كنار ارج گذاري كار سترگي چون بحارالانوار اين نكته هم تذكار داده مي شود كه در بحارالانوار دو دسته از بزرگاني كه در بسط و گسترش فرهنگ نقش انكارناپذير داشته اند يا غفلت شده و يا مورد سرزنش و بي حرمتي و... قرار گرفته اند. اين دو دسته فيلسوفان وعارفان هستند. هيچ انديشمند منصفي نمي تواند نقش و اهميت فيلسوفان را در بسط و گسترش معارف اسلامي و شيعي ناديده بگيرد و نيز هيچ منصفي نميتواند زحمات طاقت فرساي عارفان در تلطيف عقايد اسلامي و ارايه ي جلوه ي دلپذيري از خداوند را مورد انكار قرار دهد. اندك نگاهي به زندگينامه پدر بزرگوار علامه مجلسي و عارفان پيش از او اين ادعا را مورد تاييد قرار مي دهد. در حالي كه در اثر حاضر به ديده ي تحليلي و انتقادي به اين مساله پرداخته نشده است. هيچ اشكالي نداشت كه نويسنده محترم ازاين جهت هم به حيات علمي علامه، و اثر بزرگش بحارالانوار نظر مي كرد و كاستي هاي آن را حداقل از اين جهت مورد تحليل و ارزيابي قرار مي داد تا در اثر اين غفلت حقي از عارفان و فيلسوفان ضايع نشود. البته نگارنده واقف است كه دواعي و علل و دلايلي كه باعث نگرش بدبينانه علامه به فيلسوفان و عارفان كهن است قابل پذيرش باشد اما تحليل و تجزيه اين مسايل مي تواند به خواننده روشنگري خاصي عنايت كند.14 / پيشنهادي كه به نظر نگارنده درباره بحارالانوار ميرسد اين است كه ايكاش دستگاه هاي فرهنگي كشور، مجموعه اي تشكيل دهند تا اين اثر عظيم از حالت سنتي كه موارد استفاده آن را محدود كرده است با استفاده از شيوه هاي نوين دايرةالمعارف نويسي در آورند تا استفاده بهينه اي از اين اثر به عمل آيد. به گمان نگارنده ترجمه اين اثر بزرگ و تبديل آن به دايرةالمعارف نوين تشيع گام بسيار بزرگ در راه احياي مجلسي و احياي تشيع مي تواند به حساب آيد. به علاوه ميتوان نظرات ديگران را نخست عنوان نقد اين اثر آورد تا كاستي هاي آن هم از چشم خوانندگان مغفول نماند چنانكه چنين كاري درباره اعيان الشيعه صورت گرفته است. / پي نوشت : 1ــ آشنايي با بحارالانوار، صفحات 155 ــ 157 2ــ آشنايي با بحارالانوار، ص 188 3ــ همان، ص 190 4ــ آشنايي با بحار الانوار، ص 148 به نقل از بحار، ج 1، ص 25 و ج 23، ص 106 و ج 28، ص 230 و ج 37، ص 171 و... 5ــ جهت اطلاع بيشتر نك: آشنايي بابحارالانوار، ص 170 و 171 6 ــ آشنايي با بحارالانوار، ص 196 به نقل از اعيان الشيعه 7ــ همان، به نقل از شرح مقدمه قيصري 8 ــ همان، به نقل از مقدمه ميزان الحكمة 9ــ آشنايي با بحارالانوار، ص 196 و 197 10ــ همان، ص 197 11ــ همان، ص 199 12ــ همان، ص 200 13ــ آشنايي با بحارالانوار، ص 261 14ــ ناگفته نماند كه مؤلف محترم اعتراض خود را پنهان نكرده اما صد البته اين گونه گفتار رسا نيست (ر. ك آشنايي با... ص 192) * این مقاله با همكاري سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامي انتشار یافته است. (بنیاد علمی پژوهی علامه مجلسی)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
چاپ:
اول
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت