چکیده :
إن قضية العبادة الخالصة لله بالظاهر والباطن هي المطلوبة من الإنسان لتحقيق معنى الإنسانية المنوط بها تشريفه، حيث إن الحق سبحانه لا يريد قوالبا تخضع، وإنما يريد قلوبا تخشع.
بل إن كل ما يفعله الإنسان من عبادات بالأعمال الظاهرة لا تحقق المقصود منها بدون أعمال القلوب.
فالمتتبع الجيد لفقه الإمام الغزالى -رحمهُ الله- سيجد تقديم مشروع جديد وخطة جديدة، في الجانب الفقهي الشرعي، فهو يرى أن كتب الفقه المذهبية جافة الطبع، وفيها من المسائل الافتراضية التي لم تقع بعد، والآراء التي لسنا بحاجة إليها، فكل من يقرأ هذه الكتب لا يزداد إيماناً بقراءتها، بل تزيده تعقيداً وجفوة واضطراباً، لأنها مليئة بمسائل جزئية تفصيلية يحتار الإنسان أحياناً في بعض زواياها، فجاء الغزالي -رحمهُ الله- ليغير هذا المسار، وهذا المنهج الذي سلكه الفقهاء المقلدون.
فكتب الشيخ لم تقتصر على معرفة الحلال والحرام فقط، بل جمع فيه بين ظواهر الأحكام، ونزع إلى سرائر دقت عن الأفهام.
ويذكر أستاذنا الدكتور / إبراهيم ياسين أن كل ما يفعله العبد فى علاقته بمعبوده ما هى إلا ترجمة لهذا الشعور الباطنى الذى يربط العبد بربه، فالدين والأخلاق لا ينفصلان.
ومن هنا نتساءل إلى أي مدى تربط القيم الروحية العبادات بالأخلاق في تصور الغزالي -رحمهُ الله-؟ وهل كانت العلاقة طردية بين المعرفة والعبادات في تصوره أم لا؟ لأننا بصدد إمام صاحب عبقرية فذَّة أنبتتها تربة الحضارة الإسلامية الخصبة، التى طالما هيأت لأبناء الفقراء والكادحين أن يرتقوا شوامخ القمم بمواهبهم وكفاحهم، وأن يفرضوا أنفسهم على الزمن، ويصغى لهم سمع التاريخ.
فمن كان يظن أن ذلك الصبى الذى كان يكسب أبوه عيشه من مغزله، والذى لم يدع له من المال ما يكفيه مدة الصبا، سيصبح يوماً حجة الإسلام، وعلم الأعلام، وإن الشرق والغرب سينتفعان به ويخلدان أثره؟ثم إن الإمام الغزالى -رحمه الله- بالرغم من أنه كان فيلسوفاً متكلماً وهذا ما شاع عنه إلا أننا وجدناه فقيهاً متصوفاً اعتنى بالفقه اعتناءً كبيراً ولم يكتفِ الإمام الغزالى -رحمه الله- بالفلسفة والفقه فقط بل كان متصوفاً زاهداً ورعاً تورّع عن الدنيا وما فيها.
the issue of pure worship of god by appearances and inwardness is required of man to achieve the meaning of humanity entrusted to his honor, as the truth does not want the rule of subordination, but wants calvah tkha.
rather, everything that a person does of acts of worship does not achieve what is intended without the actions of the hearts.
the good follower of the jurisprudence of imam al-ghazali - may god have mercy on him - will find the introduction of a new project and a new plan, in the jurisprudential aspect of the law, he believes that the books of doctrine doctrinal dry dry, and the issues of default that did not happen yet, and opinions that we do not need it, everyone who reads these books it does not increase faith in reading it, but rather complicates it, because it is full of detailed and detailed questions that sometimes beset man in some of its angles.
he came to al-ghazali, may god have mercy on him, to change this path, and this approach was taken by the imams of imitators.
the shaykh wrote not only knowledge of halal and haram, but also combining the phenomena of the rulings, and the exclusion of the provisions of the jurisprudence.
our teacher, dr.
ibrahim yassin, says that what a person does in relation to his worship is only a translation of this inner feeling that binds the slave to god.
religion and morality are inseparable.
hence, we ask ourselves to what extent do spiritual values link worship to morality in the perception of al-ghazali - may god have mercy on him -? was the relation between knowledge and worship in his conception or not? because we are the imam of an ingenious genius created by the fertile soil of islamic civilization, which has long prepared the children of the poor and the hard-working to raise the peaks of the summits with their talents and struggle, and impose themselves on time, and listen to them heard history.
who would have thought that the boy who earned his father a living from his spindles, and who did not call him money enough for his childhood, will become the day of islam and science, and the east and the west will benefit him and imitate his impact? then imam al-ghazali - may god have mercy on him - even though he was a philosopher and a speaker, and this is what is common, but we found him a jurisprudent, he took care of the jurisprudence of great care, and not only imam ghazali, may god have mercy on him - philosophy and jurisprudence only, but was observant zaheda and care for the world.
نویسنده :
ايمن السيد محمود سالم ؛ إشراف: إبراهيم إبراهيم ياسين
منبع اصلی :
http://db4.eulc.edu.eg/eulc_v5/Libraries/start.aspx?fn=ApplySearch&ScopeID=&SearchText1=%d8%a7%d9%84%d8%b4%d9%8a%d8%ae+%d8%a3%d8%a8%d9%88+%d8%ad%d8%a7%d9%85%d8%af+%d8%a7%d9%84%d8%ba%d8%b2%d8%a7%d9%84%d9%89+%d8%a8%d9%8a%d9%86+%d8%a7%d9%84%d9%81%d9%82%d9%87+%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%b5%d9%88%d9%81+%3a&criteria1=0.
توضیحات فیزیکی اثر :
284 صفحه